Ipp3- 16.01.2006 20:30:12 | |
---|
olisimme kavereiden kanssa kiinnostuneita bändi hommista. olemme kaikki soitelleet n.1-2 vuotta soittimia ja haluaisimme perustaa pikku pändin, Kysymys kuuluu: millaiset vehkeet tähän hommaan aluksi olisivat hyvät? reenikmppänä autotalli :D (emme tiedä paskaakaan näistä asioista, valaiskaa) |
Perza 16.01.2006 21:25:44 | |
---|
No ei kai siihen tarvii, ku omat soittimet ja menoks. Tietty riippuu vähä mitä instrumenttejä teidän jengistä löytyy? Turhaa |
Cornflake 17.01.2006 07:52:02 | |
---|
Ipp3-: (emme tiedä paskaakaan näistä asioista, valaiskaa) Tehän tarviitte omat soittimet ja näille tarvittavat vahvistimet. Eri soittimista ja vahvistimista löytyy täältäkin paljon juttua. Eipä tuohon paljoa tarkempaa osaa tältä pohjalta sanoa. Tarkenna vähän mikä askarruttaa eniten niin vinkkejä varmaan tipahtelee. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
ronaldinho 17.01.2006 15:19:36 | |
---|
ainakin vissiin 300wattinen pitää ollaa vahvari että pääsee rumpujen päälle... vissiin ainakin luulen niin.. mutta en kyllä tiedä itekkään että minkälaista compoa tai nuppi+kaappi yhdistelmää käyttäis ku alottaa bändihommat... itekki oon samassa bändinpystytys tilanteessa... :) kossu iskee! |
saha 17.01.2006 15:46:11 (muokattu 17.01.2006 15:51:42) | |
---|
ainakin vissiin 300wattinen pitää ollaa vahvari että pääsee rumpujen päälle... vissiin ainakin luulen niin.. mutta en kyllä tiedä itekkään että minkälaista compoa tai nuppi+kaappi yhdistelmää käyttäis ku alottaa bändihommat... itekki oon samassa bändinpystytys tilanteessa... :) Rumpujen päälle pääsee kymmenesosalla tuosta, mikäli rumpali ei ole ihan latvakakkonen. Jo 50 trankkuvattia riittää mainiosti autotalliin. >-)))> #2 "Lilla flicka ju sitta mej knulla. Smiling faces your 'round and around.Scoogie darling saa tyttö maa pyllyyn. Come on baby my kukkuu is on." |
Niq 17.01.2006 15:50:00 | |
---|
ainakin vissiin 300wattinen pitää ollaa vahvari että pääsee rumpujen päälle... vissiin ainakin luulen niin.. mutta en kyllä tiedä itekkään että minkälaista compoa tai nuppi+kaappi yhdistelmää käyttäis ku alottaa bändihommat... itekki oon samassa bändinpystytys tilanteessa... :) Höpöhöpö. 100 wattia kitaravahvistimissa riittää kyllä mihin vaan ja on jopa liikaa, tommonen 50 wattiakin on ihan riittävä. Mun toisessa bändissä soittaa toinen kitaristi 15W vahvarilla ja hyvin kuuluu. Sovituskysymys ja onhan se vähän musatyylistäkin kiinni. Basso tarviikin sitten vähän enemmän jytkyä, mutta kyllä sielläkin jo tommosella 100-150w tehoilla pärjää. Sijoittakaa ennemmin laatuun kuin wattimäärään. Hyvä 40W putkivahvistin pieksee jonkun 100W halpistrankkusirisijän helposti voluumissa ja etenkin soundissa. Saman tekee kyllä hyvä 40W transistorivahvistinkin. Jos ei noilla pääse rumpujen yli, niin käskekää rumpalin opetella soittamaan, aloittelijat kun lyö lähes poikkeuksetta rumpua aivan liian lujaa. Laulukamat onkin sitten homma erikseen, edelleen laatuun sijoittamalla saa laulunkin kuulumaan treeneissä. Tässä ei kannata säästellä. Tää on tää perinteinen, että soittimiin ja vahvareihin on sijoitettu tuhansia euroja per soittaja ja sitten on jotkut thomannin halvimmat t.boxit laulukamoina ja ihmetellään että laulu ei kuulu ja mikki kiertää. Ja laulu on kuitenkin se, jota ensimmäisenä kuunnellaan. "I have a cunning plan" -Baldrick |
saha 17.01.2006 15:55:36 | |
---|
Hyvä 40W putkivahvistin pieksee jonkun 100W halpistrankkusirisijän helposti voluumissa ja etenkin soundissa. Jep. Jo joku 15 putkivattia kunnollisella kaapilla selättää satasen trankun. Laulukamat onkin sitten homma erikseen, edelleen laatuun sijoittamalla saa laulunkin kuulumaan treeneissä. Tässä ei kannata säästellä. Tää on tää perinteinen, että soittimiin ja vahvareihin on sijoitettu tuhansia euroja per soittaja ja sitten on jotkut thomannin halvimmat t.boxit laulukamoina ja ihmetellään että laulu ei kuulu ja mikki kiertää. Ja laulu on kuitenkin se, jota ensimmäisenä kuunnellaan. Juuri näin. Ja laulu-pa:ssa liikutaankin hitusen kovemmissa vattiluvuissa kuin perusstyrkkarien kohdalla. >-)))> #2 "Lilla flicka ju sitta mej knulla. Smiling faces your 'round and around.Scoogie darling saa tyttö maa pyllyyn. Come on baby my kukkuu is on." |
ravensoul 17.01.2006 18:42:41 | |
---|
No hyväksi setiksi tuohon autotalli -meininkiin vois ajatella vaikka seuraavaa: Kitaristeille 50-100W trankkuvahvistimet Bassotaiteilijalle 80-150W vahvistin (tai halvemmalla DI-boksi ja suoraan PA:han) Laulajalle joku perustason hyvälaatuinen mikki (vaikka Shure SM58) PA: vaikkapa 2x200W mikserivahvistin ja siihen sopivat kaiuttimet soittimia ei tarvi mikittää, mutta jos haluaa niin bassarin mikityksellä saa lisätykitystä Pienemmilläkin investoinneilla kyllä pärjää, mutta tuolla setillä ei tarvi paljoa soundeista tinkiä. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 :'-) Luojan kiitos, olen ateisti! |
Antti1 17.01.2006 20:55:10 | |
---|
Noilla tehoilla, treeniskäytössä, pienellä budjetilla, laulukamoilla ylipäätään ja aloittelijoina unohtakaa kaikki basarien ja basson mikitykset yms. Laulukamoista tulee ainoastaan laulua, se on peruslähtökohtana tällä hetkellä. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune |
Tietysti Pauligin 17.01.2006 22:13:31 | |
---|
Kuten jo monesti mainittu, ei tosiaan vaadi niin paljoa kuin ehkä luulit. Meillä vahvarit 75 w trankku ja ööh 120 w (?) hybridi ja bassolla 65 w. Hyvin kuuluu. Liikaakin, jos haluaa. Jos omistatte edes vähän 15 wattisia ja 8" elementillä varustettuja kookkaampia vehkeitä niin kyllä alkuun pääsee. Lauluun sitten juurikin tuolla ylhäällä vinkkejä. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Niq 18.01.2006 07:11:27 | |
---|
Noilla tehoilla, treeniskäytössä, pienellä budjetilla, laulukamoilla ylipäätään ja aloittelijoina unohtakaa kaikki basarien ja basson mikitykset yms. Laulukamoista tulee ainoastaan laulua, se on peruslähtökohtana tällä hetkellä. Juurikin näin. Huomatkaa ero PA:n ja laulukamojen välillä. Jos bassoa tai basaria haluaa PA:n kautta, pitää sitten käytössä olla se PA. Tommonen pari kilowattia kun alkaa olemaan tehoja ja subbaset käytössä niin voi jo puhua PA:sta ja vermeitten mikittämisestä. 200W on kyllä laulukamoissa usein liian vähän, meillä lähtee päätteestä 2x450W ja se alkaa olemaan semmonen hyvä määrä mikä riittää laululle meidän treeneissä. Soitetaan tommosta hevimetelin tapaista kuitenkin ja aika lujaa. Kitaravahvarista lähtee 60W putkitehoa ja bassocombosta 120W. "I have a cunning plan" -Baldrick |
secondarymind 18.01.2006 08:04:18 (muokattu 18.01.2006 08:05:01) | |
---|
Saman tekee kyllä hyvä 40W transistorivahvistinkin. Offtopic: Mulla vois olla myynnissä tollanen ja halvalla lähtee. Kuka haluaa ostaa?:) En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää. |
Artist 18.01.2006 13:10:55 | |
---|
Laulukamat onkin sitten homma erikseen, edelleen laatuun sijoittamalla saa laulunkin kuulumaan treeneissä. Tässä ei kannata säästellä. Tää on tää perinteinen, että soittimiin ja vahvareihin on sijoitettu tuhansia euroja per soittaja ja sitten on jotkut thomannin halvimmat t.boxit laulukamoina ja ihmetellään että laulu ei kuulu ja mikki kiertää. Ja laulu on kuitenkin se, jota ensimmäisenä kuunnellaan. Tämä on ihan totta. Kohtullisilla laulukamoila on kyllä paljon mielekkäämpää vetää. Tosin, on todettava, että bändissä, jossa itse viimeksi soitin, oli laulukamoina thomannin halvin tai toisiksi halvin setti, ja ihan hyvin pärjättiin. Ihan riittävän hyvin toimi meidän käytössämme, kun omaksi iloksemme soitimme, emmekä edes suunnitelleetkaan mitään muuta. Sitä edeltävässä bändissä, jonka kanssa vedimme huomattavasti kunnianhimoisemmalla asenteella, oli laulukamoina kellaritreeneissä tavalliset stereot. Eipä soundi ollut hyvä eivätkä laitteet tykänneet, mutta kyllä niilläkin treeneissä veti paremman puutteessa. Saahan sen laulun kuulumaan sitenkin ettei vaan soita niin kovaa. :)
|
ravensoul 18.01.2006 13:41:02 | |
---|
Juurikin näin. Huomatkaa ero PA:n ja laulukamojen välillä. Jos bassoa tai basaria haluaa PA:n kautta, pitää sitten käytössä olla se PA. Tommonen pari kilowattia kun alkaa olemaan tehoja ja subbaset käytössä niin voi jo puhua PA:sta ja vermeitten mikittämisestä. 200W on kyllä laulukamoissa usein liian vähän, meillä lähtee päätteestä 2x450W ja se alkaa olemaan semmonen hyvä määrä mikä riittää laululle meidän treeneissä. Soitetaan tommosta hevimetelin tapaista kuitenkin ja aika lujaa. Kitaravahvarista lähtee 60W putkitehoa ja bassocombosta 120W. Öh, no jos nyt kuitenkin pientä rajaa niihin tehovaatimuksiin. Ei siinä autotallin kokosessa tilassa kuitenkaan vielä kilowatteja tarvita sama mitä tekee. Joo, 2x200W on kyllä liian vähän JOS ajetaan myös bassoa/basaria, toisin kuin tuosta puutteellisesti artikuloidusta listauksestani saattoi ymmärtää. No, meillä on treeniksellä (suurinpiirtein keskik. autotallin kokoinen tila) 2x400W pääte, joka ajaa 2x15" + pilli PA-kaappeja ja erillisiä alakaappeja. Ja kyllä tuohon on tuupattu laulun lisäks basarin mikitys ja joskus bassokin. Ja ei, emme soita hiljaista poppista. Tietysti jos kitaristit vääntää nupikat 11:een, ni alkaa varmaan jäämään jalkoihin mutta jos säilyttää tietyn rajan ni pärjää kyllä.. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 :'-) Luojan kiitos, olen ateisti! |
Ipp3- 18.01.2006 20:25:41 (muokattu 18.01.2006 20:26:50) | |
---|
Tuommosta ois tulossa: Kitaracombo: PEAVEY BANDIT 112S PEAVEY Bandit 112 Transtube, Guitarcombo, 100 Watt,1x12"Speaker, 2 Channels, NO headphone output, externalSpeaker output, Effects loop,T-Dynamic Control,Presence+Resonance control, Reverb, incl. footswitch, Size59,4x50,8x28,7cm, Weight 21,2kg Basso: Ibanez GSR180 BK ja sille combo: BEHRINGER BX600 Ultrabass Behringer BX600 Ultrabass Basscombo 60W RMS, bassreflexcabinet with custom-made 12" Speaker, 4-Band EQ, tunable,switchable "Shape"-funktion, Dynamizer-circuit forultimate punch at any volume, stereo line-in, poweramp-in,preamp-out, headphone-out, Dimensions: HWD 550 x 460 x 305mm or 21 3/4" x 18 1/8 x 12", Weight: 20 kg edit: jos jollai ois jotai sanomista näistä. |
Niq 18.01.2006 20:51:30 | |
---|
Kannattaa suoraan ostaa bassolle se 120-wattinen behringeri, siinä riittää tehot kauemmaksikin aikaa. 60-wattisella jää basso jalkoihin, kun kitaristi tuuttaa omaa comboaan täysillä ja rumpali lyö niin lujaa kun ranteesta lähtee. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Joo, meidän basistilla on tuo 60W Behku ja se jää kyllä herkästi jalkoihin vaikka ei kaikki täpöillä vedäkään. Tuon takia onkin jouduttu ottamaan basso usein suoraan pöytään. Tosin säröllä vedettynä senkin saa kyllä jokseenkin kuulumaan. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 :'-) Luojan kiitos, olen ateisti! |
Ipp3- 18.01.2006 21:06:58 | |
---|
no muutetaan nyt listaa sen verran et lisätään se 120W combo 60W:n tilalle. |
Carpenter 18.01.2006 21:34:55 | |
---|
no muutetaan nyt listaa sen verran et lisätään se 120W combo 60W:n tilalle. Joo bassovahvarissa kannattaa olla reilusti tehoa. 30W putkivahvistin riittää kitaralle kevyesti, mutta bassolla pitää olla reilusti yli 100W, mieluiten enemmän. Bassotaajuuksien toistaminen nimittäin vie paljon enemmän tehoa. |
Ipp3- 18.01.2006 22:25:21 | |
---|
BEHRINGER BX1200 Ultrabass Behringer BX1200 Ultrabass Basscombo 120W RMS, bassreflexcabinet (wedge design), with custom-made 12" Speaker,active 4-Band EQ, full 2-channel operation with"Shape"-funktion for channel 2, Dynamizer-circuit forultimate punch at any volume, stereo line-in, poweramp-in,preamp-out, headphone-out, balanced Line out, incl.footswich for channel I/II and Ultrabass-function Tollako pitäs pärjätä? :D Huumorihumppaa! |