Aihe: Fonin hankinnasta
1
fanjet
10.12.2005 20:06:03 (muokattu 10.12.2005 20:08:39)
Olen vakaasti päättänyt hankki saksofonin ja opetella myös sitä soittamaan.

Kertokaapa kokemattomalle, kannattaako hankkia uusi vai käytetty, jos budjetti on +/- 1.000,- euroa ?

Ja mikä olisi tuohon hintaluokkaan paras mahdollinen merkki ja malli, kun olen lähinnä tenorifonia mieluillut ?
gandar
11.12.2005 13:03:39 (muokattu 11.12.2005 13:04:31)
Ceci n'est pas une signature
apelsin
12.12.2005 20:17:46 (muokattu 12.12.2005 20:20:48)
en oikein osaa käyttää tätä nettijuttua, mutta yritetään.minulla on nyt alttofoni, joka toimii ja väliillä ei.olen pian ostamassa uutta kun saan rahat kokoon.esiintyminen tulossa ja fonin kunto pelottaa. se ei saisi alkaa vinkumaan ja tekemään omiiaan soiton kesken.onko mitään erikoisia vinkkejä soittoon tai soittimen ostoon. olisi kiva jos neuvoisitte nuorempia...soitin muuten hajoaa erittäin usein ja sen jouset ja ruuvit hyppivät ihan eri paikoilla kun pitäisi,se nitisee ja natisee ja klonkuttelee, mutta se on siltä ymmärrettävää, koska se on kohtuu vanha ja käytetty.MUtta muuten ihana.

ai niin ja toinen asia.multa loppui uudet nuotit ja samalla ei ole hirveästi haasteitakaan, kirjasto on tyhjä.mistä haastavia ja hyviä nuotteja?kyllä se ihan kivaa päästäkin soittaa mutta...
funkylord
13.12.2005 10:24:07

aika pahan pistit. niinhän ne on nuo vanhat fonit, kun autotkin että välillä ei vain toimi. Ennen keikkaa Testaat että kaikki varmasti toimii. puhaltelet lämpimiä ääniä. Luotat vain, ja heti keikan jälkeen pillikauppaan, ja uus vooni kopraan. Niin se toimii.

Hyviä etydejä löytyy Fedorovin etydi kirjasta (se on semmonen punanen vihko) Sieltä löytyy jos vaikka mimmosta reeniä. kielitykseen, sormien ja kielen yhteiseen toimintaan, sorminäppäryyteen, hyvään soundiin ja kaikkiin pikku kikkoihin. kannattaa ostaa omaks.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Blues_lad
23.12.2005 15:53:55
Itse ostin Jupiterin "JTSY-25" Tenori fonin h.1100 e. Ja tyytyväinen oon ollu.Eli jos jostain löydät Jupiterin 25-vuotis juhlamallin niin osta.
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
qtm
23.12.2005 18:30:56
onkohan kellään kokemusta Vertikaalin "omista" foneista, joita he teettävät Kiinassa?
s02r
02.01.2006 21:06:20

onkohan kellään kokemusta Vertikaalin "omista" foneista, joita he teettävät Kiinassa?

Niissä ainakin tuntuu olevan mallivalikoiman sijasta värivalikoima. Kertookohan se sitten joitain?
Wanni
05.01.2006 22:35:34

Ostin semmosen reilu vuosi sitten ja hyvin oon oppinut sillä soittamaan. Ne tehdään tosiaan Kiinassa massatuotantona, joten kappalekohtaisesti voi pieniä eroja olla. Mulla lähti korkki irti 8kk jälkeen, mutta sain uuden takuuseen(tämän pitäisi kestää vuosia). Muuten on toiminut hyvin. Saan hyvän saundin irti, eikä oo ollut mitään ongelmia minkään kanssa. Suukappaleen olen ajatellut ostaa, kun kiinnostaa miten se vaikuttaa. Vanha on ihan hyvin toimiva, joskin vähän rimpulan oloinen...

En osaa vertailla muihin foneihin koska tämä on ekani. Sen verran tiedän, että se on HALPA. Oma soitonopeni sanoi ostavansa semmosen keikkafoniksi, ettei sen arvofoni joutuis potkittavaks. Ja se kyllä tietää niistä sentäs jotain...
Gamka
06.01.2006 09:48:55
Mulla on ekana ja ainoana soittimena Vertikaalin alttofoni. Lieneeköhän meillä edellisen soittajan kanssa sama soitonope (Turusta)? Itse ostin tuon open suosituksesta. Ja mullakin on pikkuvikoja (korkkeja) korjailtu vuoden aikana 'takuuhuoltona'. En olisi uskaltanut ilman soitonopettajan suositusta ostaa, vaan olisin varmaan hakenut jonkun Soitin Laineelta kalliimmalla.

Kerran olen kokeillut toista alttofonia (en tiedä merkkiä, tapahtui soittotunnilla). Erona huomasin, että omassani on selvästi jäykemmät näppäimet. Toisena erona oli, että oktaaviläppää ei tarvinnut tuossa lainafonissa painaa niin alas (siis omassani on aika iso tuon läpän liikerata). Muuten tuo lainafoni tuntui lähinnä oudolta ja vieraalta, kuten olettaa saattaa. Enpä heikolla soittotaidollani huomannut mitään älytöntä eroa soundissakaan, käytin samaa suukappaletta kummassakin.

Suukappaleen vaihdoin puolen vuoden soittamisen jälkeen (enkä nyt muista minkä merkkinen tuo uusi on) ja takaisin ei huvita vaihtaa, ihan soundin takia. Toki vaihdon jälkeen tuntui jonkin aikaa kuin olisi aloittanut alusta uudelleen soittamisen. Ihan niin kuin silloinkin kun vaihdoin muoviseen lehteen (ja takaisin en vaihda, kun en jaksa leikkiä kostuttamisen kanssa).

Hetken aikaa harkitsin sitä sinistä fonia, mutta ostin tylsästi kirkkaan kullan värisen (niitä värejähän on sininen, punainen, kirkas kulta ja sellainen himmeä kulta) =)
Mysli
25.01.2006 18:27:52
Hei mitäs noi Vertikaalin fonit on? Pistäkää vaikka jotain linkkiä johonkin mistä niitä löytyy. Olen basisti, mutta on jo kauan himottanut saksofoni. Mielelläni menisin johonkin tunneille, mutta en ole sellasia löytänyt mistään. Olis tietty hyvä päästä johonkin tunneille ensiks ennen ku ostaa jonkun fonin.

Äää, toi nyt on vaan jotain ihme sössötystä, asiana oli vaan, et haluun oppia soittamaan saksofonia joten mistä saan halvan fonin? Toki jos joku porilainen on halukas opettamaan fonin soittoa niin...
Wanni
04.02.2006 13:28:07
Hei mitäs noi Vertikaalin fonit on? Pistäkää vaikka jotain linkkiä johonkin mistä niitä löytyy.

Vertikaalin foneja saa Vertikaali liikkeestä. Turussa ja Lahdessa on ainakin liikkeet
maama
19.02.2006 18:25:35
Tuli mieleeni tuossa että suositelkaahan jotain hyviä sopraanofoni merkkejä?
Onko kukaan kokeillu Staggia? Kenties joitan missä on hyvä hinta-laatu-suhde.
Kiitoksia jo etukäteen.
Huuda mun arvonimee!
V1lleK
19.02.2006 22:43:31
Itselläni ei ole kokemusta sopraanosaksofoneista, mutta lukemani perusteella kannustaisin tutustumaan ainakin Yamahan keskitason (intermediate) sopraanoon.

http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Sop/Yamaha_YSS475.htm

Ja jos budjettia voi venyttää, niin ehkä jostain saisi käytettynä kohtuuhintaisen Yanagisawan (S901, SC901).

Kannattaa myös pitää mnetin toria silmällä.

Tai hei, eräs mahdollisuus olisi tilata käytetty YSS-475 sopraano amsterdamwindsiltä. Siellä niin uudet kuin käytetyt soittimet on tsekattu, säädetty ja testattu. Lisäksi liike myöntää kaikille soittimille viikon koeajan sekä vuoden takuun. Tässä olisi aika hyvä tilaisuus saada hieman parempi sopraano kohtuulliseen hintaan.

http://www.amsterdamwinds.com/index2.html
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)