Aihe: Buustia liideihin - helpommin sanottu kuin tehty!
1 2 3 4
BigPapa
18.01.2006 13:36:01

OMG. Kun nimenomaan metallibändeissä se ei usein sovi laisinkaan, että se särön määrä siitä tippuu. Se alkaa kuulostamaan sen jälkeen ei-metallilta. Moneen muuhun hommaan se sopii, mutta metalli on metallia. En puhuisi kuitenkaan kamppailusta, vaan ihan käytännön järjestelyistä. Sitä soolosoundia voi boostata niin, että se sieltä kuuluu. Ei välttämättä volaa nostamalla, mutta sitä soundia paksuntamalla, esim. sillä od-spedulla tai eq:lla. Toki komppikin kannattaa suunnitella sellaiseksi, ettei se liikaa puske sieltä soolon takaa esille, mutta särön vähentäminen on vaan useimmiten ei-toimiva vaihtoehto.

No mun korvaan noissa metallijutuissa on niin paljon säröä muutenkin että pieni tiputus sitä ei paljon muuta.Itse en kylläkään noita speed ja trash tai muita vastaavia kuuntele.Särön määrä aiheuttaa paikoitellen sekavuutta kuulokuvassa.Ja sinne se laulajakin jää jalkoihin....kaikki taistelee kaikkien kanssa kuuluvuudesta ja eq-alueista.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Zakk
18.01.2006 13:38:05
Kyllä, se on tässä hyvä puoli. Volume ei kasva merkittävästi, mutta soundia saa muokattua sellaiseksi, että se puskee paremmin esiin muusta orkesterista.

Ymmärsinkö nyt oikein että jos haluaa EQ:lla nostaa volumea, se kannattaa pistää vahvistimen efektilenkkiin? Mul on ollu vähän samanlaisia ongelmia, mutta oon sitten käyttäny vahvarin toista särökanavaa sooloihin, mutta oon harkinnu kyllä tota eq:n hankintaa vähän muutenkin.
"Where there's a whip there's a way"
Mrezzye
18.01.2006 13:40:32

Itse en kylläkään noita speed ja trash tai muita vastaavia kuuntele.

No äläpä sitten jaa ohjeita asioista, joista sinulla ei ole kokemusta. Noihin musiikkityyleihin kuuluu runsas särö.

ps. Olen itsekin nykyisin pääasiassa ei niin raskaaseen rokkiin suuntautunut, mutta kaikennäköistä metallimusiikkiakin on tullut soiteltua, joten kokeiltu on.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Mrezzye
18.01.2006 13:41:18

Ymmärsinkö nyt oikein että jos haluaa EQ:lla nostaa volumea, se kannattaa pistää vahvistimen efektilenkkiin? Mul on ollu vähän samanlaisia ongelmia, mutta oon sitten käyttäny vahvarin toista särökanavaa sooloihin, mutta oon harkinnu kyllä tota eq:n hankintaa vähän muutenkin.

Ymmärsit. Etuasteen edessä se lähinnä lisää särön määrää.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

BigPapa
18.01.2006 13:43:07 (muokattu 18.01.2006 13:43:34)

No äläpä sitten jaa ohjeita asioista, joista sinulla ei ole kokemusta. Noihin musiikkityyleihin kuuluu runsas särö.

ps. Olen itsekin nykyisin pääasiassa ei niin raskaaseen rokkiin suuntautunut, mutta kaikennäköistä metallimusiikkiakin on tullut soiteltua, joten kokeiltu on.

Soittamisesta on kokemusta ja monenlaisista säröistä , että älähän kukkoile.Juurihan kirjoitin särön määrästä ja sen aiheuttamista asioista.Sen verran olen sitä kuullut ei se mitään suurta mystiikkaa ole.Menee vaan enemmän kohkaamisen kuin järjenkäytön puolelle, joka sekin olisi suotavaa.Ja eikun moshaamaan kaikki....
Zakk
18.01.2006 13:47:21
Ymmärsit. Etuasteen edessä se lähinnä lisää särön määrää.

Kiitos, pitääpä laittaa hankintalistalle.
"Where there's a whip there's a way"
Härski
18.01.2006 13:47:55
Soittamisesta on kokemusta ja monenlaisista säröistä , että älähän kukkoile.Juurihan kirjoitin särön määrästä ja sen aiheuttamista asioista.Sen verran olen sitä kuullut ei se mitään suurta mystiikkaa ole.Menee vaan enemmän kohkaamisen kuin järjenkäytön puolelle, joka sekin olisi suotavaa.Ja eikun moshaamaan kaikki....

Eli mitä haluat sanoa? Se, että on aika käytännöllistä vetästä soolo esiin eq pedaalilla ilman, että kukaan tinkii yhtään mistää (paitsi laulaja) on sun mielestä kaiken kaikkiaan väärin? Nojoo, kukin taaplaa tyylillään, niinkun sulla on tapana sanoa aina, kun asia alkaa olla "käsitelty"...
Härski
18.01.2006 13:49:43
Kiitos, pitääpä laittaa hankintalistalle.

Noniin. Hyvä, että joku sen taas hoksaa, ihan totta. Pitäis tonne laittaa pysyväksi topic, jossa lukis "KUINKA SAAN SOOLON ESIIN?" ja sinne heti ekana toi eq- efektilenkkiin- neuvo. Mun mielestä ehdottomasti paras tapa.
losli
18.01.2006 13:49:48
Tuntuu että yleiseksi normiksi on asettunut se että metallisoolossa lyödään kamat lujemmalle ja lisätään säröä. Onko aina oikein tehdä näin?

Joskus kuulostaa nimittäin siltä että hienot hevisoolot soitetaan levyillä pienemmällä säröllä ja ohuemmalla soundilla kuin alla jauhava riffijyrä. Voin olla täysin väärässäkin.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Mrezzye
18.01.2006 13:51:52 (muokattu 18.01.2006 13:53:42)

Kukkoilempas! Mielestäni komppisärön tuleekin olla aina vähemmän säröinen, kuin leadsoundin, siinä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Eri mieltä olen siinä, että komppaavan kitaristin tulisi vielä entisestään vähentää säröä soolon ajaksi. Minusta ei näin METALLIMUSIIKISSA, mutta senhän olen jo monesti sanonut ja edelleen olet eri mieltä. Muihin hommiin tuo käy ihan hyvin ohjeeksi ja toinen kitara voi jopa olla välillä ihan hiljaakin. Mutta, mutta... Perehdy noihin speed- ja thrash-hommiin, niin tulet huomaamaan, ettei se runttaava komppi sieltä mihinkään häviä soolojenkaan aikana ja silti ne soolot saadaan kuuluviin ihan hyvin.

EDIT: Korjaan tuota 1. lausetta. Ei AINA tietenkään, mutta useimmiten metallissa se toimii näin. Tuskin speedissä kuitenkaan vedetään puhtaalla sooloja koskaan, tai uskottavuus menee ;)

BigPapa
18.01.2006 13:54:23

Eli mitä haluat sanoa? Se, että on aika käytännöllistä vetästä soolo esiin eq pedaalilla ilman, että kukaan tinkii yhtään mistää (paitsi laulaja) on sun mielestä kaiken kaikkiaan väärin? Nojoo, kukin taaplaa tyylillään, niinkun sulla on tapana sanoa aina, kun asia alkaa olla "käsitelty"...

Sanoinkos minä noin, mikäs estää sen volumepedaalin tai toisen vahvistimen käytön?Mille aluelle sen soolon vedät eq pedaalilla?Ja millä alueilla se komppi pelaa ja päinvastoin kun soolovuoro vaihtuu.No saapahan tampata pedaalilautaa niinkuin olisi matto tulessa.Soolon esiinsaamisestahan tässä kai oli puhe.Et sit vissiin lukenut kaikkia jutskia jotka kirjoitin kun noin nega asenteella ollaan liikkeellä....
Härski
18.01.2006 13:59:00
Sanoinkos minä noin, mikäs estää sen volumepedaalin tai toisen vahvistimen käytön?Mille aluelle sen soolon vedät eq pedaalilla?Ja millä alueilla se komppi pelaa ja päinvastoin kun soolovuoro vaihtuu.No saapahan tampata pedaalilautaa niinkuin olisi matto tulessa.Soolon esiinsaamisestahan tässä kai oli puhe.Et sit vissiin lukenut kaikkia jutskia jotka kirjoitin kun noin nega asenteella ollaan liikkeellä....

Ei, vaan sitä, että sulle se tuntuu olevan viimeinen vaihtoehto, mitä saa käyttää vain ja ainoastaa, jos mikään muu ei onnaa. Eri musiikeissa erilailla.
BigPapa
18.01.2006 14:00:47 (muokattu 18.01.2006 14:04:36)

Kukkoilempas! Mielestäni komppisärön tuleekin olla aina vähemmän säröinen, kuin leadsoundin, siinä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Eri mieltä olen siinä, että komppaavan kitaristin tulisi vielä entisestään vähentää säröä soolon ajaksi. Minusta ei näin METALLIMUSIIKISSA, mutta senhän olen jo monesti sanonut ja edelleen olet eri mieltä. Muihin hommiin tuo käy ihan hyvin ohjeeksi ja toinen kitara voi jopa olla välillä ihan hiljaakin. Mutta, mutta... Perehdy noihin speed- ja thrash-hommiin, niin tulet huomaamaan, ettei se runttaava komppi sieltä mihinkään häviä soolojenkaan aikana ja silti ne soolot saadaan kuuluviin ihan hyvin.

EDIT: Korjaan tuota 1. lausetta. Ei AINA tietenkään, mutta useimmiten metallissa se toimii näin. Tuskin speedissä kuitenkaan vedetään puhtaalla sooloja koskaan, tai uskottavuus menee ;)

Joo tuota itse asiassa enemmän kuin särön pudottamisen puolesta olen tässä puhunut volan lievästä pudottamisesta sekin lie sitten vie uskottavuuden...; )....channelswitch tai toinen vahvistin jossa sama särö mutta hiljaisemmalla.Mistähän nämä tälläiset kaikki kybällä ja soolot vielä kovempaa jutut on tulleet tähän metallimusaan?Ei kai käy sitten niin kun sooloilija saa soolon tulemaan niin pan perusteellisesti, että komppi huomaa jääneensä jalkoihin ja sitten pitää komppia nostaa jonka jälkeen rumpali havaitsee että prk....pitää lyödä lujempaa ja mitähän basisti sitten tekee...onko kauhun kierre valmis...räps räps...
BigPapa
18.01.2006 14:04:22

Ei, vaan sitä, että sulle se tuntuu olevan viimeinen vaihtoehto, mitä saa käyttää vain ja ainoastaa, jos mikään muu ei onnaa. Eri musiikeissa erilailla.

Tuon sanoit sinä en minä....ei kai metallikaan ole niin vaihtoehdotonta ettei siinä voisi jotain asioita tehdä toisin tai ainakin kokeilla,onko vain yksi oikea tapa siinä?Ovatko metallisoittajat yhtä jämähtäneitä kuin Metalliliitto, siis se SAK:n.
Mrezzye
18.01.2006 14:06:18

Joo tuota itse asiassa enemmän kuin särön pudottamisen puolesta olen tässä puhunut volan lievästä pudottamisesta sekin lie sitten vie uskottavuuden...; )

Mutta kun olet puhunut kitaran volumenapin kääntämisestä pienemmälle. Ja tämähän tunnetusti ei sitä volumea paljonkaan alenna, vähentää vain säröä ja se ei usein sitten ole hyvä ratkaisu, jos komppisoundin ei haluta muuttuvan.

BigPapa
18.01.2006 14:11:36

Mutta kun olet puhunut kitaran volumenapin kääntämisestä pienemmälle. Ja tämähän tunnetusti ei sitä volumea paljonkaan alenna, vähentää vain säröä ja se ei usein sitten ole hyvä ratkaisu, jos komppisoundin ei haluta muuttuvan.

No muitakin vaihtoehtoja olen tuonut esiin.Ei siinä mitään vetäkää vaan niin että veri korvista turskahtaa....eläköön tinnitus tuo ikuinen ystävämme....lähdenkin tästä olusille.....mojo mojo
Aki
18.01.2006 14:12:36

Kyllähän siantappohevimetelissä käytetään niin suuria määriä säröä, ettei kitaran volapotikalla ole muuta virkaa, kuin joko volume pois kokonaan tai täysillä. Siinä välissä se särö pysyy yhtä isona.

Ai se pysyy siinä yhtä isona? Enpä tiennytkään. Eikös sitä sitten voisi samantien pitää puolessavälissä?
Ja mitä tulee särön määrään, eihän kukaan levyttävä bändi käytä niin hirveen suuria säröjä. Siksi ne soundit potkii levyllä hyvin, on paljon vähemmän säröä kuin mitä kehitysvaiheessa olevat bändit treeneissään pitää.

Ja tätähän ongelmaa ei ole jos särö tulee pedaalista eikä vahvarista.

Ja kun se tässä tapauksessa nimenomaan tulee vahvistimesta, silloin etsitään ratkaisua siihen ongelmaan.

Ajattelin kyllä joskus koittaa ruuvata vahvarista samanlaisen soundin niin ettei kitaran volumea tarvis pitää kuin puolessa välissä.

Se soundin muutos ei ole vahvistimesta kiinni. Kitaran saa pitämään soundinsa hyvin tarkasti samana volapotikkaa ruuvatessa asentamalla 3 elektroniikan komponenttia.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Mrezzye
18.01.2006 14:20:14

Mitäs jos me kitaristit lopetettais se ainainen sooloilu ja keskityttäis ryhmätyöskentelyyn.

Härski
18.01.2006 14:39:14
Ai se pysyy siinä yhtä isona? Enpä tiennytkään. Eikös sitä sitten voisi samantien pitää puolessavälissä?

No ei ihan samana, korjataan. Mutta ei sellaisella megasäröllä sitä soundia puhdisteta kliiniksi vain volanamikalla kitarassa. Ja tossa just sanoin, että jos sitä pitäis kokoajan puolessa välissä ja vaihtaa sen soundin sitten puhtaalle vaikkapa kanavapolkimesta, niin se tuskin kuuluu sitten enää mihinkään, ellei puhdas kanava ole täysillä.

Ja mitä tulee särön määrään, eihän kukaan levyttävä bändi käytä niin hirveen suuria säröjä. Siksi ne soundit potkii levyllä hyvin, on paljon vähemmän säröä kuin mitä kehitysvaiheessa olevat bändit treeneissään pitää.

Niin, studiossa on helppo tuplata miljoona kertaa, jotta se valli saadaan ilmoille. Kyllähän sen tietää vanha erkkikin, että se onni ei ole siinä särön paljoudessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)