Aihe: Kuinka hyvin hallitsette skaalat?
1 2 3 4 5
BigPapa
11.01.2006 21:12:00 (muokattu 11.01.2006 21:20:58)

Hallitsen kaikki skaalat täydellisesti. En tee koskaan virheitä musiikissa enkä elämässä.

Varsinainen Patitucci.......; )
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
saha
11.01.2006 21:26:20 (muokattu 11.01.2006 21:30:38)
Osaan vain mollipentatonisen ja sen kaikki asemat (jos ne asemat on eri moodeja, niin sitte osaan enemmän kuin luulen).

Toki sitten on tiedossa duuri- ja mollivariaatioita ja septimin (onkohan oikea nimitys), mutta osaan vetää ne vain yhdestä asemasta.

Ei mielestäni ole niin nöpönuukaa noiden skaalojen osaamisen kanssa. Itse vedän molliin kuin molliin pentatonista, ja jos menee vaikeannäköiseksi soinnut, otan vain niiden ensimmäiset sävelet ja muodostan niistä jonninlaisen skaalan jota sahailen.

Jos kuulostaa siltä, että menee nuotin vierestä: lisää säröä, delaytä, kaikua, midboostia ja nopeutta.
>-)))> #2
Punttisika #5
BigPapa
11.01.2006 21:36:37 (muokattu 11.01.2006 21:36:46)

Lisää oppia saa Äetsän Sävelkulkuoppilaitokselta...sinne kaikki modulaatiosukat....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Christian
12.01.2006 18:58:38
9 vuotta tullu soitettua kitaraa ja nyt vasta olen alkanut opettelemaan skaaloja.
Duurista ja mollista olen lähtenyt liikenteeseen, pitäis kait noi moodit opetella sen jälkeen.
nikander
12.01.2006 20:08:36
Mä osaan pentatonisen.
Repent
12.01.2006 22:08:34
Aika huonosti osaan käyttää niitä.
mansikka
Niskamies
12.01.2006 22:10:15
Duuriasteikko ja sen moodit on tullut harjoiteltua sujuviksi. Nytten pitäisi ruveta työstämään melodista sekä harmonista mollia ja niiden moodeja.
More is more.
Niskamies
12.01.2006 22:10:36
Hallitsen kaikki skaalat täydellisesti. En tee koskaan virheitä musiikissa enkä elämässä.

Onkos jätkä itse Jussi pattisussi?
More is more.
Necromuru
12.01.2006 22:21:20

Duureista ja molleista mennee suht keposesti kaikki moodit ja harmonisiakin asteikkoja tulee välillä vilauteltua soitossa.
Olet juuri kirjoittanut m.nettiin linkin hauskaan tai kiinnostavaan juttuun. Joku muu on kuitenkin kerennyt tekemään sen jo aikaisemmin, joten linkkisi on wanha!
ps3t
13.01.2006 21:06:37

En osaa
Teknisyys on perseestä.
Juzpe
18.01.2006 00:15:18

Vastaus kerrankin täysin on-topic:

Skaaloista haltsaan pentatoniset (en kyllä muista ikinä duuripentatonista käytännössä tarvinneenni), Duurit, Mollit (luonnollisen, melodisen ja harmonisen), kromaattisen (eh hehe), sekä kokosävel- ja 1½-sävelasteikot. Intervallit tunnistan ja haltsaan kohtuullisesti kans.

En oo tosin koskaan jaksanu reenata ko. asteikoille ku kaks tai kolme sormitusta/asemaa ja en oo myöskään ikinä ihan aikusten oikeesti tajunnu että mitä vittua sitä kaikella tollakin teen, ku toi mollipentatoninen tuntuu ton apinahevin soittoon riittään paremmin ku hyvin. Tiätty jos soittasin progejazzfuusiorockpopmetallia itämaisin ja intiaanimusiikin vaikuttein, kai siitä sitte. Enemmän mun mielestä on hyötyä siitä että osaa konpata (ku sitä sillä skitalla kumminki teette 95% ajasta) ja siitä että osaa rakennella omissa päissään (tai muistaa ulkoo) sointukäännökset ja erilaiset sormitukset niille.

Melkeen pysyin topicissa.... huhhuh
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
Ze Kink
18.01.2006 00:21:38
Onkos jätkä itse Jussi pattisussi?

eikös se oo Jussi Patitussi? Siitä on kyllä aikaa kun tuon viimeksi näin.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Bolt Shooter
18.01.2006 00:59:06 (muokattu 18.01.2006 01:13:36)
RMM (Rising Melodic Minor, tunnetaan myös nimellä jazzmolli, 1 2 b3 4 5 6 7)

RMM=Real Melodic Minor eli jazzmolli.Se on intervallisisältönsä vuoksi hyvin monikäyttöinen asteikko joka on helppo muodostaa duuriasteikosta korvaamalla duuriterssi molliterssillä ja luonnollisesta molliasteikosta korottamalla 6. ja 7. aste.
Itse hallitsen hyvänä päivänä skaalat hyvin (aika harvoin siis!) ja huonona todella huonosti - skaalojen ja moodien tunteminen ja musikaalinen hyödyntäminen ovat kaksi eri asiaa, mutta kaikkihan lie subjektiivista... ;)
Vita brevis, ars longa, occasio praeceps, experientia fallax, iudicium difficile.
Apricot
18.01.2006 13:40:38
Mitätön pikkuseikka pisti silmään ohikulkiessani: harmoninen molli on eri asteikko kuin RMM (Rising Melodic Minor, tunnetaan myös nimellä jazzmolli, 1 2 b3 4 5 6 7)

Olet oikeassa, my bad. Kirjoitusvirhe.

Mutta tuosta RMM:stä tuli mieleen, että mulle on sanottu että RMM tulee sanoista Real Melodic Minor, koska klasarit opettelee melodisen mollin alaspäin luonnollisen mollin mukaan, mikä taas tuntuu käsittämättömältä.
No problemo!
Teemu K.
18.01.2006 18:32:22

Eli ensiksi lyöt sävelen, ja sitten kuuntelet että natsasikohan se tähän? :)

Ei, vaan sen oppi huomaamaan mikä sopii ja mikä ei, ajan kanssa.

Esim: ahaa, juttu lähtee tuosta, seuraavan on pakko olla duuri juurinuotista.
En tosin ajattele noin vaan: tuosta 4 väliä ylöspäin ja sitten noin ja noin ja tohon sopisi dimi, jne...

Kai tuo on jotain tuntemusta? en tiiä...
Earmaster auttanut :)
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
Peter Spiegelmann
18.01.2006 18:47:54
Pink Floydin Fat Old Sunissa soittaisin G-miksolydialaisessa (sama kuin C-duuri) tai G-bluesissa, f# alennettu f:ksi joissain kohtiin.
"Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done." Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla.
Juzpe
18.01.2006 19:36:16

Konppaan Peteriä pienin poikkeuksin. Ite vetäsin ko. floydien biisissä (piänen testin jälkeen) seuraavanlaisella "hybridi"-asteikolla: G A H C D E F F#...
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)