Aihe: Puolitukseen soveltuvia humbuckereita?
1 2
kimurantti1
15.01.2006 14:29:44 (muokattu 15.01.2006 14:36:07)
SD:n '59 on kyllä sellainen mikki mitä mua ainakin kiinnostaisi kokeilla. Mulle vaan tuli juuri sieltä vanhoilta SD:n sivuilta sound chartista kakomisrefleksi kun '59 oli kuvattu sellaisen yberscoop-mikkinä. Paljon se vaan kehuja kerää.

Mulla itselläni on yhdessä kitarassa DiMarzion Steve's Special ja Air Norton. Tone-potikan ylös nostamalla saan molemmat puolitettua. Tosi kätevä systeemi, tosin välillä tuntuu että haluaisin erilliset swichit molemmille mikeille. Usein tulee vaihdettua tallahumpparista puolitettuun kaulamikkiin (särö->clean). Sitten säröleadit tulee usein soitettua ihan kaulahumpparilla joten pelkkä yksikelainen kaulamikkikään ei ole niin hyvä vaihtoehto mulle. Voisihan sitä juottaa ne puolitukset vaikka 5-asentoiseen mikinvalitsimeen. Vaihtoehtoja siis on - suosittelen ehdottomasti.

Mainittakoon, että Air Norton ei ainakaan lehmusrunkoisessa Ibanezissa cleaneilla loista, vähän tunkkainen on mielestäni. Puolittamalla saa jo tosi hyvän kuuloista, mutta telen kaulamikkiin verrattuna...no joo, ihan kohtuutontahan noita on lähteä vertaamaan.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
P-Nut
15.01.2006 15:26:05

SD 59' löytyy Tokai LC-70:n tallasta ja Highway 1 straton tallassa on myös Little 59'. Tykkään kovasti ja onhan tuota les paulin kaulamikkinäkin kehuttu puolituksen puolestakin.
Damn, that's a fine pile of duckshit :]
Aki
16.01.2006 00:46:43

sound chartissa oli kuvattu '59 nimenomaan scoopattuna mikkinä

Duncanin charteista ei ole mulle jostain syystä oikein koskaan ollut apua. DiMarziolla ne käsitykset ja selitykset käy niin paljon paremmin yhteen mun tajunnan kanssa. Ehkä tän takia DiMarzio-valintaan on hiukan helpompi luottaa. Mutta en kyllä tiedä millä ihmeen ilveellä '59:ä voi pitää skuupattuna.

Mutta rahasta tehdään mitä vaan

Iso osa vaihtamistani mikeistä on ollut hyperpower-x -laatumikkiä halpaan kitaraan. Se vähäkin soundi mikä alunperin oli on tiessään eikä hallinnasta ole tietoakaan, mutta säröä toki lähtee enemmän kuin hellasta krapulapäivänä kuukautisten aikaan. Sääli vaan jos nuori jamppa luulee laatumikrofoniin viimeiset roponsa satsaavansa. Tai sitten jos vaihdetaan PafPro:ta V7-V8-yhdistelmän tilalle, jossa ero on aikas pieni. No, onneksi ne monesti jää mulle ne V:t... ;o)

Voisihan sitä juottaa ne puolitukset vaikka 5-asentoiseen mikinvalitsimeen.

Mitä sun viisasentoinen tekee 2x HB -kitarassa, jos ei puolituksia?!
Mulla 2x HB -kitaroissa on yleensä 3-asentoinen, ja tone sekä volume nostettavissa, kumpikin operoi omaa mikkiään. Tai sitten 5-asentoisesta melkein kaikki tarpeellinen.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
MarkoA
16.01.2006 08:22:42 (muokattu 16.01.2006 08:36:20)
Duncanin charteista ei ole mulle jostain syystä oikein koskaan ollut apua. DiMarziolla ne käsitykset ja selitykset käy niin paljon paremmin yhteen mun tajunnan kanssa.

Tämä kyllä sopii omiinkin kokemuksiin aikalailla. DM:n sivuilla tuo yksinkertainen kolmen taajuuden pisteytys on hyvin selvää kauraa ainkin mikkien keskinäiseen vertailuun. Mutta mikin soveltuvuudesta puolitukseen on Marzionkin sivulla melko niukanlaisesti tekstiä. Vaikka siis johdotus onkin mainittu, niin ei erikseen kerrota millään lailla miltä puolikas mikki kuulostaa.

Miltä DM:n superdistortion kuulostaa puolitettuna? Tuohon leadiin kun kaipaa semmosta mahdollisimman stratomaista puolitus soundia, onhan kitara akustiselta soinniltaa hyvin paljon stratomainen.
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
MarkoA
16.01.2006 08:36:06
Vielä tuolta Dimarzion sivulta, Bluesbucker vaikuttaa myös erittäin mielenkiintoiselta. Onko palstalla yhtään tämmösen mikin omaavia? Jos laittas tuon kaulamikiksi ja sitten jonku tuhdin tallamikin pariksi. Bluesbuckerin väittää kuulostavan paljolti perus straton mikiltä puolitettuna. Sehän sopis kuin nenä päähän.
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
losli
16.01.2006 08:58:46
SD 59' löytyy Tokai LC-70:n tallasta ja Highway 1 straton tallassa on myös Little 59'. Tykkään kovasti ja onhan tuota les paulin kaulamikkinäkin kehuttu puolituksen puolestakin.

59':iä ei tietääkseni saa puolitettua ilman erikoistoimenpiteitä.

59 on kliineillä kaunissointinen mikki. Mutta on kyllä todella skoopattu esim Les Paulin kaulamikiksi.
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Pnctocn
16.01.2006 09:28:39
SD:n '59 on kyllä sellainen mikki mitä mua ainakin kiinnostaisi kokeilla. Saarni-, leppä ja mahonkirungoissa olen kaula-asemassa tuota viisysiä testaillut ja itselle toimii kyllä pirun hyvin, erottelee mukavasti ja välittää soinnin tasapainoisesti. Puolitusmahdollisuus ollut lepässä ja mahongissa - tuo jonkin verran vaihtoehtoja, lähinnä tonepotikan kautta, mutta yleensäottaen tallamikin puolitusmahdollisuudesta saa selkeästi enemmän lisähyötyä (soundi yksikelaistuu reippaasti enemmän).
Viisysi kaulassa sopinut hyvin ainakin SD59/SDcustom/BL L-500 tallamikkien kumppaniksi. Erityisen tyytyväinen olen ollut "59etuhumppari-takahumppari puolitettuna" ja "59etuhumppari-tallasinglecoil" soundeihin. Tämä on varmaan jo korvienvälistä kutajohdinericjohnsonhifistelyä suurimmaksi osaksi, mutta omasta mielestäni vanhemman 2-johtoisen viisysin soundi on "täyteläisempi/pehmeämpi" kuin uudemman nelijohtoisen - liekkö "samoissa" mikeissä sitten tapahtunut tuotekehittelyä..tai päässäni viiraa muutoin?
Mikkikombinaatioksi voisi saarnibodyyn olla matchatut viisysit. Hintakin olisi edullisempi kuin kahden erillisen. http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=63edb7debdeb3d8cde807c54d2b3a59b

olikos jossain kotimaisessakin liikkeessä jokin osta-kaksi-saat-halvemmalla-tarjous?
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
MarkoA
17.01.2006 20:50:32
Ensimmäinen valinta on nyt sitten tehty.
Tulossa käytettynä Duncan SH-4 JB tallamikiksi. Mielenkiinnolla nyt odottelen, miten tuo mahtaapi sopia kyseiseen kitaraan. Tulee puolitusmahdollisuudella. Mulla löytyy kromikuoria laatikosta, joten sanokaapa arvon raati laitetaanko tuohon zebrat vai kromikuorilla? http://img363.imageshack.us/my.php?image=leadiii37jt.jpg
Zebra taitaa sopia paremmin lookkiin... Vaikka voip olla, että kitarapoloinen saa hieman siistimmän maalipinnan myöskin.
kimurantti1
17.01.2006 21:36:58
Mitä sun viisasentoinen tekee 2x HB -kitarassa, jos ei puolituksia?!

Mikinvalitsin on kolmiasentoinen.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
kimurantti1
18.01.2006 00:17:49 (muokattu 18.01.2006 00:28:42)
Mua vähän ihmetyttää tuo sun kakominen ´59:ä kohtaan, ottaen huomioon että tuo Steve´s Special on myös specsien mukaan skuupattu. Mutta mistäpä näistä tietää, jokainenhan muodostaa omat makunsa jostain.

Yllä mainitsemani mikkikombinaation hommasin kauan sitten aikana jolloin John Petrucci oli jumala:) Siinä musatyylissä mitä sillä kitaralla tulee (tuli) veivattua ne on toimineet ihan hyvin. Muissa musatyyleissä skuuppaus ei enää ole mielestäni niin toivottava asia. Tosin mulla ei ihan hirveän paljon erilaisista mikeistä ole kokemusta. Ei mulla myöskään ole oikein ikinä ollut kiinnostusta lähteä eri mikkejä kokeilemaan - loputon suohan se on. Mä en tarvi parhaita, riittää kun on "vaan" hyvät:)
MarkoA
18.01.2006 00:34:37
Täähän on sama kuin joittenki luontaistuotteiden kanssa ;)
Aivan sama se vaikuttaako se oikeasti mihinkään, vai onko jotain plasebo lumetta. Jos siitä on jotain apua niin antaa mennä vaan...

nim. mää mitään osaa soittaa, mutta vehkeet pitää olla viimesen päälle!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)