hard try 17.01.2006 17:34:03 | |
---|
No, laitetaan suoraan esimerkki kun en muuten saa tekstiä ulos. Eli: Valitaan kappaleeksi vaikka Hectorin juodaan viinaa intro/välirenkutukset/outro G C G D säkeistöt G Em C D Ja jätetään se "vaistonvarainen" avosointujen rämpyttäminen heti suorilta laskuista pois. Eli, mitä vaihtoehtoja jää, tai ehkä paremminkin minkä periaatteiden mukaan kannattaa oman laulun säestys hoitaa. Millä tavalla sinä soittaisit kyseisen kappaleen? Vinkkejä kiitos. |
No jos kyseessä on Hectorin Juodaan viinaa niin mie varmaankin rämpsyttelisin vaan avosoinnuilla :) Vaikken kyllä kunnolla muistakaan, miten tuo menee. Niistä kappaleista, mitä olen itse laulellut, olen usein soittanut sellaisen sointu-melodia-hässäkän. Tai sitten vain näppäilee menemään. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
hard try 17.01.2006 18:02:49 | |
---|
Nojoo, tottahan sen niinkin voi vetää, mutta ongelma on mulla ainakin se että se vaistonvarainen rämpyttäminen ei vaan kuulosta hyvältä. Eli jotain tukea tarvitsisin siihen että toi säestys alkais kuulostaa jämptimmälle. |
oiva tumpeloinen 17.01.2006 18:21:31 | |
---|
Parhaiten kai opit sen kuuntelemalla levyltä, miten se menee ja sitten apinoimalla sen. |
Joees 17.01.2006 19:11:22 | |
---|
Metronomi ja aluks vaikka pelkkiä 8-osia. Sitten käyt tekemään erilaisia rytmejä. Se kehittää rytmitajua ja tekee soitosta jämptimpää. Ja niin, napsase rytmit levyltä Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock |
rattledad 17.01.2006 20:30:27 | |
---|
|
Ze Kink 18.01.2006 00:27:11 | |
---|
Mitenkäs tuota samaan aikaan laulamista & soittamista kannattaisi treenata? Tekemällä oppii, joo, mutta olisiko siihen jotain hyviä kikkoja? Kun itsellä menee aina sekaisin, alan soittamaan laulun tahtiin tai laulamaan kompin tahtiin tai alan laulamaan samaa säveltä kuin soitan. Selkärangassa olevat rämpyttelybiisit menee kyllä ja yksinkertaiset riffittelybiisit, mutta kun vaikka jotain Hendrix -tyylistä komppausta & laulua yrittää niin heti menee metsään ja kunnolla. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
hard try 18.01.2006 03:46:43 | |
---|
Ze kinkki tuossa kanssa aika hyvin kuvaili mikä mullakin on ongelmana. Ja ymmärrän tietysti senkin että yksiselitteisiä ohjeita "miten soitan kitaraa mahtavan kuuloisesti" ei ole olemassakaan. Mutta jos tällä foorumilla liikkuu alkuunkaan "mies ja kitara"-artisteja niin antakaapas tulla. Miten se kitarakuvio siihen laulun taustalle saadaan mielenkiintoisen kuuloiseksi? Ja levyllähän on usein esim. useampi kitararaita+basso+rummut, joten jos sieltä sen yhden kitararaidan blokkaa niin tulos ei ole välttämättä paras mahdollinen jos kappele esitetään laulu+kitara muodossa, eli suoraan levyltä kopioiminen ei ole tässä nyt perimmäinen ajatus vaan uudelleen sovitus. ymmärtääköhän tästä nyt kukaan mitään? Laittakaapa jotain aiheeseen liittyvää kommenttia niin jatketaan keskustelua. ps. Rattledadin linkki oli ihan kelpo. |
oiva tumpeloinen 18.01.2006 09:23:42 | |
---|
Selkärangassa olevat rämpyttelybiisit menee kyllä ja yksinkertaiset riffittelybiisit, mutta kun vaikka jotain Hendrix -tyylistä komppausta & laulua yrittää niin heti menee metsään ja kunnolla. Sullahan on tässä jo valmis vastaus. Joko laulun tai soiton pitää yksinkertaisesti olla ajettu niin selkärankaan, että pystyt keskittymään heikompaan osa-alueeseen. Mä oon keskustellut tästä aiheesta aika paljonkin meidän laulajan kanssa. Meillä kun ongelmat on päinvastaiset. Hänen mielestään soittaminen on vaikeata laulaessa, kun taas minusta vaikeus on laulaa soittaessa. =) Alussa varsinkin kannattaa yksinkertaistaa molempia. Vaikka se homma tuntuisi kuinka puuduttavalta, niin esim. sun tapauksessa kannattaa soittaa vain sointuja laulun taakse ja sitten kun on laulu kohdillaan, rupeat pikkuhiljaa lisäämään "koruja" soittoon. Ei siihen auta kuin treenaaminen (ylläri!!!). Ajan mittaan olen kyllä muutamassa eri henkilössä huomannut tuon treenaamisen nopeutuvan aika paljon. Aluksi valitellaan, ettei mistään tule mitään, ja kohta vain kylmästi otetaan kitara käteen ja soitetaan sekä lauletaan samaan aikaan, vaikka soitettavaa matskua ei olisi koskaan kuultukaan. Jos tämä nyt yhtään lohduttaa.... |
hard try 18.01.2006 10:50:56 | |
---|
Hei laittakaas tänne tyylin mukaisia rytmejä (rock, blues, jazz, funk...) tai itse kehittelemiä rytmejä tai ihan mitä vaan mitä on hyvä tietää kun säestää itseään kitaralla tai lisää linkkejä, kiitos. |
insight 19.01.2006 10:32:27 | |
---|
No kai sanomattakin on selvä että treeniä se vaatii. Toinen mikä vaikuttaa, on biisin sovitus. Jos laulu ja kitara menee pahasti ristiin, on se silloin tietenkin vaikeampaa. Itse laulan lastenlaulujakin pojalleni kitaralla säestäen eli ne on niitä helpoimpia. Vaikeemmat vaatii jonkinlaista "lihasmuistin" hyödyntämistä. Eli aluks varmaan kannattaa soittaa biisejä, missä laulaja alkuperäisessäkin versiossa soittaa jotain instrumenttia. Kun haluaa lisää haastetta, tekee toisin. Levyn mukana soittamalla ja laulamalla tota vois varmaan kanssa oppia. |
hard try 19.01.2006 17:32:24 | |
---|
"To intensify the groove, try slapping the strings lightly with your right-hand fingers on beats two and four as you strum. The second and fourth beats are known as the backbeats and cause the music to sway back and forth when accented. It takes practice to slap the strings without muffling the chord, but it’s well worth the effort, especially when you’re playing without a percussionist." Voisko joku vääntää vähän mulle rautalankaa mitä tuo ylläoleva tarkalleenottaen meinaa. http://www.acousticguitar.com/artic … e/147/147,6263,PRIVATELESSONS-3.asp (tuolta löytyy sivu mistä tuo lainaus on.) |
32788 19.01.2006 18:48:10 | |
---|
Ite vetelen vaan fiilispohjalta jotain rämpytystä, ja ihan hyvältä omasta mielestä kuulostaa. Ehei, Tiluman ei suinkaan tarkoita tiluttavaa miestä, vaan on lyhenne sanoista Tappelunhaluinen Iltatorimyyjä Lattajalkainen Uudistaja ja Monumentaalisen Aneeminen Nikotinisti |
arvid70 19.01.2006 19:12:44 | |
---|
Ite vetelen vaan fiilispohjalta jotain rämpytystä, ja ihan hyvältä omasta mielestä kuulostaa. Samat on fiilikset täälä suunnas, tunteella männään!! KAUPPIAAN PUHETTA!! |
rattledad 20.01.2006 22:21:14 | |
---|
"To intensify the groove, try slapping the strings lightly with your right-hand fingers on beats two and four as you strum. The second and fourth beats are known as the backbeats and cause the music to sway back and forth when accented. It takes practice to slap the strings without muffling the chord, but it’s well worth the effort, especially when you’re playing without a percussionist." Ei kyllä oikein aukea... siis pitäisi släpätä plekukäden sormilla 2. ja 4. iskujen plekulyöntien kanssa yhtä aikaa? Eipä tuota ääninäytteestäkään kuule. Saako joku paremmin tolkkua tuosta? Mutta joka tapauksessa bäkbiittiä on hyvä korostaa: The second and fourth beats are known as the backbeats and cause the music to sway back and forth when accented. |
oiva tumpeloinen 21.01.2006 01:17:10 | |
---|
Ei kyllä oikein aukea... siis pitäisi släpätä plekukäden sormilla 2. ja 4. iskujen plekulyöntien kanssa yhtä aikaa? Eipä tuota ääninäytteestäkään kuule. Saako joku paremmin tolkkua tuosta? Mutta joka tapauksessa bäkbiittiä on hyvä korostaa: Mä luulisin (voin siis taas vaihteeksi olla väärässä ;)), että tuossa haetaan fiilistä samaan tapaan kuin esim. Extremen More Than Words -biisissä. Eli teet kielien lyömisellä pientä perkussiota. Vai?????? |