Aihe: Seksuaalisille vähemmistöille oma levymerkki
1 2 3 4 5 6 7 8
Teijo K.
17.01.2006 10:39:53

Ja jos homous nähdään "nousevana trendinä" (lainaus yhdeltä homo-toimittajalta;), voidaan olettaa trenditietoisten heteroiden suosivan ainakin hetkellisesti tämän levy-yhtiön levyjä.

Tämä markkinointiajattelu on jo moneen kertaan tässä ketjussa jauhettu ja perusteltu, mielestäni pointti on selvä.

Paljon kiinnostavampaa on edelleen mielestäni se, että syrjiikö homojen levy-yhtiö heteroartisteja.

Jos siis levy-yhtiö valikoi artistinsa seksuaalisen suuntautumisen perusteella, se on kaikkea muuta kuin seksuaalisen tasa-arvon edistämistä. No kuka tässä tasa-arvosta on mitään puhunutkaan? Ei kai kukaan, mutta luulisi sen kuitenkin kiinnostavan homouttaan avoimesti julistavia ja yhteiskunnan hyväksymistä vaativia artisteja. Tai sitten olen ymmärtänyt kaiken väärin.

Onko se tasa-arvoa, että kaikki pakotetaan leikkimään samalla hiekkalaatikolla vai se, että kaikki saavat itse valita missä leikkivät ja kenen kanssa?
Munsta.
secondarymind
17.01.2006 10:40:18 (muokattu 17.01.2006 10:44:59)
Tämä markkinointiajattelu on jo moneen kertaan tässä ketjussa jauhettu ja perusteltu, mielestäni pointti on selvä.

Niin munkin mielestä. Tiivistinkin vaan parin edelliset sivut yhteen nippuun.:)

Jos siis levy-yhtiö valikoi artistinsa seksuaalisen suuntautumisen perusteella, se on kaikkea muuta kuin seksuaalisen tasa-arvon edistämistä. No kuka tässä tasa-arvosta on mitään puhunutkaan? Ei kai kukaan, mutta luulisi sen kuitenkin kiinnostavan homouttaan avoimesti julistavia ja yhteiskunnan hyväksymistä vaativia artisteja. Tai sitten olen ymmärtänyt kaiken väärin.

Mä olen samaa mieltä tässä. Sitten tässä on vielä sellanenkin pointti, että Jenkeissä kun ollaan tän asian kanssa niin luulisi ettei mee kovinkaan pitkään kun joku aktivistijärjestö tms. nostaa siviilikanteen syrjinnästä. Tai "parhaassa" tapauksessa saattaa jopa joku kilpaileva levy-yhtiö puuttua peliin.

EDIT: Onko se tasa-arvoa, että kaikki pakotetaan leikkimään samalla hiekkalaatikolla vai se, että kaikki saavat itse valita missä leikkivät ja kenen kanssa?

Mietipä tilannetta, että levy-yhtiö ilmottaisi ottavansa vaan heteroartisteja listoille. Tämmösestä tempauksesta varmaan riemastuttaisiin kovasti homoyhteisöissä.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Teijo K.
17.01.2006 10:42:45

Juu näin oli. Niin kuin sanotkin, palvelivat aikanaan, kun mm. mustaa musiikkia ei muuten julkaistu. Ja nuo levymerkit olivatkin sen musiikin asialla. Mm. Fat Possum tuota historiaa ansiokaasti pitää yllä.

Kyllähän sitä julkaistiin, ne julkaisuehdot eivät välttämättä vain olleet artistille kovinkaan suotuisat. Kai kaikki muistaa ne lukuisat blueslevytykset jotka tehtiin siksi että saisi mustillekin myytyä levysoittimia.
Munsta.
M-Juhana
17.01.2006 10:44:53

Kyllähän sitä julkaistiin, ne julkaisuehdot eivät välttämättä vain olleet artistille kovinkaan suotuisat. Kai kaikki muistaa ne lukuisat blueslevytykset jotka tehtiin siksi että saisi mustillekin myytyä levysoittimia.

Joo, kertamaksu levytyksestä, siinä kaikki. Myynnistä tulleet tulot sit toisiin taskuihin.
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
porcupine
17.01.2006 10:47:07
se firman logo kertoo jostain yhteisestä siinä musiikissa.

Näin on. Miksei homot saisi omia levymerkkejään, kun kerran hevibändeillekin sellaisia on?

Homojen estetiikka on kuitenkin monesti selkeästi valtavirrasta erottuvaa, joten minä ainakin uskon, että ihmiset joille se putoaa, uskaltavat ostaa tuon merkin levyjä ihan sen firman logon takia. Sama homma kuin aikoinaan esim. Sub Popin tai Motownin kanssa oli.

Tämä tietty sillä oletuksella, ettei tuo uusi firma julkaise ihan ketä tahansa, jonka seksuaalinen suuntautuminen osuu yksiin, vaan pitää taiteellisen rimansa korkealla...
Emmie tiijä, ko mie oon Lappeenrannasta.
C
17.01.2006 10:58:33
Mietipä tilannetta, että levy-yhtiö ilmottaisi ottavansa vaan heteroartisteja listoille. Tämmösestä tempauksesta varmaan riemastuttaisiin kovasti homoyhteisöissä.

Just näin. Eikä siitä riemastuisi vain homoyhteisö, vaan monet muutkin tahot. Tästä näkökulmasta ajatus vain seksuaalisten vähemmistöjen artisteja hyväksyvästä levy-yhtiöstä pitäisi olla mahdoton.
Heavy on kaunista ja melodista musiikkia. - General Njassa
M-Juhana
17.01.2006 11:04:43

Näin on. Miksei homot saisi omia levymerkkejään, kun kerran hevibändeillekin sellaisia on?

Mä en näkis asiaa näin. Musagenre-levy-yhtiöt on eriasia. Hevi-levymerkki ei kait valkkaa artistejaan sukupuolikäyttäytymisen perusteella ? Toivottavasti ei ....
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
Teijo K.
17.01.2006 11:42:01

EDIT:

Jep, samaa sanoin jo tuolla ensimmäisellä sivulla. Tähän nyt on kuitenkin syynsä, jotka kyllä valkenevat jos vähän sitä asiaa miettii. Eihän tästä ole kovinkaan kauan siitä kun homoseksuaalisuus oli rikos, josta joutui linnaan. Kun miettii mistä lähtökohdista on lähdetty, niin ei kai se ole ihme jos tulee pieniä ylilyöntejä, ne tasaantuvat sitten aikanaan. Aivan kuten aikanaan oli ihan hyvä ja tarpeeseen olla olemassa mustien oma yhtiö voi nyt olla hyvä ja tarpeeseen seksuaalisten vähemmistöjen oma yhtiö. Aika näyttää miten se on.

Ehkä voitiaisiin sallia sitten ajan myötä myös nämä muut kansalliset ja kulttuuriset perinteet, kuten vaikka virret koulujen kevätjuhlissa tai Tiernapojat jne. Tuollaista pitkään jatkunutta syrjintää ei vain voi karistaa harteilta tuosta vaan. Heilari heilahtaa väkisinkin vähän sinne toisen ääripään suuntaan ennenkuin se tasoittuu. Onhan olemassa naisten metsästysseurakin. Moniko seura uskaltaisi nyt julistaa olevansa miesten metsästysseura? Ehkä tulevaisuudessa voidaan ihan luonnollisesti mennä metsälle niissä porukoissa minkä kukakin kokee mukavimpana, miehet keskenään, naiset keskenään tai sekaporukalla.
Munsta.
porcupine
17.01.2006 12:16:17
Mä en näkis asiaa näin. Musagenre-levy-yhtiöt on eriasia. Hevi-levymerkki ei kait valkkaa artistejaan sukupuolikäyttäytymisen perusteella ? Toivottavasti ei ....

Kyllä mä näen ainakin useissa niissä bändeissä/artisteissa, jotka ovat julkihomoja, yhtäläisyyksiä musiikinkin suhteen. Heidän taiteensa on piirun verran ekstrovertimpaa, mahtipontisempaa ja ns. hyvämeno/bilepainotteisempaa, kuin normiheteroartistilla.

Voisin uskoa, että labelille syntyy oma selkeä linjansa ajan mittaan, mutta senhän näkee sitten.

Ja tuskinpa ton firman artistien täytyy millään tapaa todistaa sukupuolista suuntautumistaan. Riittää, että musa on tarpeeksi "homoa", eli uppoaa kohderyhmään. Takuulla tuolta tulee ihan tavan heterotkin saamaan levytyssopimuksia – kunhan vain riittävää sukseeta homopiireissä löytyy.

-----

Jotain ihan muuta:
Tulipa vaan mieleeni kuva gayräppäristä uima-altaalla, jonka ympärillä rasvatut jannut pikkupikkuspeedoissaan heiluttaa perssettä, hoho!
Emmie tiijä, ko mie oon Lappeenrannasta.
C
17.01.2006 12:30:38
Tuollaista pitkään jatkunutta syrjintää ei vain voi karistaa harteilta tuosta vaan. Heilari heilahtaa väkisinkin vähän sinne toisen ääripään suuntaan ennenkuin se tasoittuu.

Totta, kyllähän hammurabilaisen silmä silmästä -asenteen tässä ymmärtää, inhimillisistä syistä.

Seksuaaliset vähemmistöt kuitenkin rummuttavat niin äänekkäästi juuri suvaitsevaisuuden puolesta, että mielestäni on varsin perusteltua kyseenalaistaa mahdolliset ylilyönnit myös heidän keskuudessaan.

(Vaikka eihän tämä mnetissä "kyseenalaistaminen" nyt heti maailmaa muuta...;)
Teijo K.
17.01.2006 12:33:56 (muokattu 17.01.2006 12:37:44)

Totta, kyllähän hammurabilaisen silmä silmästä -asenteen tässä ymmärtää, inhimillisistä syistä.

Seksuaaliset vähemmistöt kuitenkin rummuttavat niin äänekkäästi juuri suvaitsevaisuuden puolesta, että mielestäni on varsin perusteltua kyseenalaistaa mahdolliset ylilyönnit myös heidän keskuudessaan.

(Vaikka eihän tämä mnetissä "kyseenalaistaminen" nyt heti maailmaa muuta...;)

Niin, mutta onko se ongelma siinä että seksuaalisille vähemmistöille tunnetaan tarpeelliseksi perustaa oma levymerkki vai siinä, että jos heteroille perustettaisiin levymerkki se koettaisiin syrjintänä? Olisiko aikoinaan mustien firmoja pitänyt boikotoida syrjinnän takia?

Ps. enkä minä näe tuossa silmä-silmästä asennetta, vaan eräänlaista oman sfäärin hakemista.
Munsta.
C
17.01.2006 12:54:36 (muokattu 17.01.2006 12:56:40)
Niin, mutta onko se ongelma siinä että seksuaalisille vähemmistöille tunnetaan tarpeelliseksi perustaa oma levymerkki vai siinä, että jos heteroille perustettaisiin levymerkki se koettaisiin syrjintänä? Olisiko aikoinaan mustien firmoja pitänyt boikotoida syrjinnän takia?

Tarve perustaa ko. vähemmistöille oma levymerkki on mitä ilmeisimmin rahanteko.

Jos rahanteon myötä unohdetaan kaikki kauniit puheet suvaitsevaisuudesta siten, että artistit todella valitaan levy-yhtiöön seksuaalisen suuntautumisen perusteella, se on mielestäni ristiriidassa vähemmistöjen julkisten toiveiden ja vaatimusten kanssa (sen verran kuin minä niitä tunnen). Jos levy-yhtiö kuitenkin palkkaa myös esimerkiksi heteroartisteja, jotka "ajavat ja kannattavat vähemmistöjen asiaa", on tilanne silloin OK.

En olisi ehkä boikotoinut mustien firmoja. Tilanne on kuitenkin tässä keskustelussa sikäli toinen, että homous tuskin on nykyään esteenä minkään levydiilin saamiselle. Päinvastoin.

Ps. enkä minä näe tuossa silmä-silmästä asennetta, vaan eräänlaista oman sfäärin hakemista.

No tajusin kyllä, kunhan kärjistin ;)

E. "nykyään"
Pieni rumpalipoika
17.01.2006 12:58:04

On aika naurettavaa täällä toitottaa, että homoseksuaalit olis jotenkin trendi- ja tuotetietoisempaa porukkaa. Kyllähän esim. Sillä silmällä-ohjelmien tai DTM:n asiakaskunnan perusteella sellaisenkin käsityksen voi tosin saada. Jos kuitenkin odoteltais vielä, että rekkalesbot tuulipuvut kahisten tulevat kaapeistaan.Hoho.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Pieni rumpalipoika
17.01.2006 13:01:33 (muokattu 17.01.2006 13:04:42)

Edit.
kivi
17.01.2006 13:02:19
On aika naurettavaa täällä toitottaa, että homoseksuaalit olis jotenkin trendi- ja tuotetietoisempaa porukkaa. Kyllähän esim. Sillä silmällä-ohjelmien tai DTM:n asiakaskunnan perusteella sellaisenkin käsityksen voi tosin saada. Jos kuitenkin odoteltais vielä, että rekkalesbot tuulipuvut kahisten tulevat kaapeistaan.Hoho.

Rekkalesbot ovat varsin tietoisia kuluttajia, ja tyyli on tarkoin harkittu. Ja katsopa, kuinka monet heistä sisustavat kotinsa ja millaisia tavaroita ostavat.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Pieni rumpalipoika
17.01.2006 13:07:33

Rekkalesbot ovat varsin tietoisia kuluttajia, ja tyyli on tarkoin harkittu. Ja katsopa, kuinka monet heistä sisustavat kotinsa ja millaisia tavaroita ostavat.

No joo. Toi oli vähän huonosti heitetty. Mutta jos ajatellaan pelkästään heitä, niin onko ne jotenkin tietoisempia kuin mä, kun ostavat kledjunsa miestenosastolta?
M-Juhana
17.01.2006 13:11:15

Ja katsopa, kuinka monet heistä sisustavat kotinsa ja millaisia tavaroita ostavat.

Tota......

Eikö kaikki sisusta kotinsa ? Kukin makunsa mukaan.

Juu, en sun kirjoittelua ymmärrä.
kivi
17.01.2006 13:12:32
No joo. Toi oli vähän huonosti heitetty. Mutta jos ajatellaan pelkästään heitä, niin onko ne jotenkin tietoisempia kuin mä, kun ostavat kledjunsa miestenosastolta?

Tajuatko, kuinka paljon 14-reikäiset Martensit, wifebeater-malliset tankkitopit ja haalistuneet 501:set maksavat? Jo yksin Martensit pyörivät tuhannen mummonmarkan huiteissa, siinä missä hyvinpukeutuva taksikuski saa matalakantaiset loaferinsa 5 eurolla Citymarketin kenkäosastolta, v-aukkoisen pulloverinsa Hilppa-tädiltä ja tuulitakkinsa autokaupan lahjana.
:-P
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
kivi
17.01.2006 13:13:24
Tota......

Eikö kaikki sisusta kotinsa ? Kukin makunsa mukaan.

Juu, en sun kirjoittelua ymmärrä.

Kuinka = millä tavalla.

Aukesko paremmin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)