Aihe: Mikseri langattomalla ohjauksella
1 2 3
magic
07.01.2006 20:47:10

Onko siis olemassa miksereitä, jotka eivät tarvitse kaukokaapeleita? Sellaisiahan miksereitä on joissa on langallinen kauko-ohjaus, mutta onko langattomia?

Tuossapa yksi esimerkki aiheesta: Yamaha PM5D ja Treo puhelin : http://srforums.prosoundweb.com/ind … SQ=d71b0d555e088563c3aaf30c28ef2c4c

Tietysti tuon PM5D:n hinta voi asettaa rajoituksia, alk. 48000 ! Treon hintahan ei siihen nähden enää varmaankaan ole ongelma !
musamies
08.01.2006 00:54:27
Siis, että kaikki ruuvailut mitä voi tehdä perinteisellä analogisella tai digitaalisella mikserillä(tasot/äänenväri/efektilähdöt/ jne...), tehtäisiin jonkin näköisellä langattomalla 'pöydällä' salin perältä.

Mielestäni idea on erinomainen. Kaiken maailman halvoissa kodinkoneissakin on kaukosäätimet, niin mikseipä sellaista voisi olla mikserissäkin?
Marzi
08.01.2006 01:32:26

Tuollaisen systeemin toimintavarmuus verrattuna perinteiseen kaapeliin on kyllä jukelittoman huono. Ja sähköä sekin systeemi tarttee, hyppysähköä kun ei oo edelleenkään. Ku venäjällä.

Mutta joo. Kyse oli ilmeisesti siis siitä, että saisi salista ohjattua jollakin vitkkuttimella lavalla olevaa mikseriä. Ettei tarttis huudella. Sanotaanko nyt niin, että huutelu on halvempaa kuin tuollainen kikostelu. Rahasta se on kumminkin kiinni kun huttupuolella se miksaajan palkkaaminenkin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän hankalaa(=se maksaa). Oikeata röyhkeiden porvarisoittajien pröystäilyä sellaiset. Hyi olokoon.

No joo, mutta oikeasti: kukas sen vehkeen parissa kyykkii illalla kun sali on täynnä demppiä(=liha(s)muuria)? Söyndit tuppaa _hieman_ muuttua kun väki saapuu.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
musamies
09.01.2006 20:08:22
Tuollaisen systeemin toimintavarmuus verrattuna perinteiseen kaapeliin on kyllä jukelittoman huono. Ja sähköä sekin systeemi tarttee, hyppysähköä kun ei oo edelleenkään. Ku venäjällä.

Mun ymmärtääkseni nykyisin ohjataan kauko-ohjauksella järeähköjä kuorma-auton nostureitakin, joilla nostellaan kalliita veneitä yms. Myös avaruusvempeleitä ohjataan kauko-ohjauksella.

Olen täysin vakuuttunut, että myös mikseriä voidaan ohjata langattomasti siinä missä Hiab nosturiakin.
markotetri
09.01.2006 21:04:27
Mun ymmärtääkseni nykyisin ohjataan kauko-ohjauksella järeähköjä kuorma-auton nostureitakin, joilla nostellaan kalliita veneitä yms. Myös avaruusvempeleitä ohjataan kauko-ohjauksella.

Olen täysin vakuuttunut, että myös mikseriä voidaan ohjata langattomasti siinä missä Hiab nosturiakin.

Kyllä, pitää paikkansa, mutta...

Hiabissa on 4-5 muuttujaa. (Ylös-alas, vasemmalle-oikealle tms...) Mikserissä on joka kanavassa, esim 24:ssä, parikymmentä säätöä. Ja mun mielestä olisi aika kornia, jos "kauko-ohjain" on saman kokoinen kuin itse tiski. Toisaalta, yksi kerrallaan näitä säätimiä voi hallita...

Onhan kuitenkin käytössä esim. langattomia EQ-ohjaimia, joilla voi käydä kuuntelemassa asioita eri puolella ja tehdä muutoksia siinä pisteessä kuin tarvis on. Vaikkapa monitorien soinnin säätö monitorin kohdalla, eikä monitoritiskillä.
Artificiality is normal to the medium.
Roberto
09.01.2006 21:41:04

Mitä jos vaan etsis sen miksaajan...
Pieni rumpalipoika
09.01.2006 23:11:22

Mitä jos vaan etsis sen miksaajan...

Mut hei. Sehän maksaa. Ei humppaliksoil oo varaa. Hoho.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
musamies
09.01.2006 23:51:45
Hiabissa on 4-5 muuttujaa. (Ylös-alas, vasemmalle-oikealle tms...) Mikserissä on joka kanavassa, esim 24:ssä, parikymmentä säätöä. Ja mun mielestä olisi aika kornia, jos "kauko-ohjain" on saman kokoinen kuin itse tiski. Toisaalta, yksi kerrallaan näitä säätimiä voi hallita...

Mun mielestä kauko-ohjain voi aivan hyvin olla itse mikserin kokoinen - ellei sitten mikseri ole jättikokoa. Kätevää olisi jos kauko-ohjain on esim. jossain salkussa. Digitaalitekniikkaa hyödyntäen voi salkun kokoiseen kauko-ohjaimeen rakentaa paljonkin toimintoja.

Naapurissa asuu kaveri, joka on melkoinen taituri lentelemään kauko-ohjattavilla lentokoneilla. Ottaa esim. digikuvia niin, että kamera on lentokoneen kyydissä. Meikäläinen jaksaa uskoa kauko-ohjattavaan mikseriin.
Marzi
10.01.2006 00:01:33 (muokattu 10.01.2006 00:01:43)

Mun mielestä kauko-ohjain voi aivan hyvin olla itse mikserin kokoinen - ellei sitten mikseri ole jättikokoa.

Eikö sen kaapelin veto nyt kumminkin ole helpompaa. Jos ei olisi, niin miksi ihmeessä sitä sitten käytetään. Miksi ostaa laitteelle, joka on suunniteltu ohjaimeksi(tai sekoittimeksi tai reitittimeksi or whatever), ohjain. Studiossa ymmärtää, jos rec-nappulalle on kauko-ohjaus, mutta muuten tuo on aika naurettava ajatus. Sen verran muuttujia, että itse ohjain tulisi olemaan aika hohhoh.

Sitäpaitsi digitiskin kokoinen mikseri ohjaamaan mikseriä on liioittelua. milläs ohjaat sitten efektiräkin sisältöä. Pitää varmaan rakentaa gsm-verkossa toimiva releohjain, jota saa hallita puhelimella. "paina 1 ja ruutu jos haluat muuttaa auxeja, paina2 ja tähti jos haluat muuttaa masteria"

Katsos, joka kerta kun kosket esimerkiksi gain-nappulaan mikserissä ja kanavassa on insertissä kompura, menee kompressorin treshold uusiksi. Muiden asioiden lisäksi.

Mieti ennemmin vaikka sitä 01V:tä.

Jos haluat tuollaisen systeemin balanssin tsekkaamisen takia, niin ei se salissa käynti ja "nosta laulua" -huikkaus basistille nyt noin hankalaa voi olla.

Ja kaukokaapelinkin saa muuten nykyään digitaalisena, on paljon ohuempaa kuin perinteinen norsunmulukkujohto. Ja hintavampaa.
musamies
10.01.2006 00:07:51
Eikö sen kaapelin veto nyt kumminkin ole helpompaa.

Ei se ole ylivoimaisen vaikeita, mutta jos mietin omia keikkojani, niin siellä ei ole yleensä ole muuta miksaajaa kuin minä. Jos kaukokaapelilla vie mikserin pois lavalta ja menee sinne testaamaan onko hyvä vai ei, niin se mikseri pitää joka tapauksessa tuoda lavalle takaisin, että myös soittaessaan voi tehdä jotain.

Jos ei olisi, niin miksi ihmeessä sitä sitten käytetään.

Varmaan hyvä ratkaisu jos on erilinen miksaaja. Meikäläisellä ei ole erilistä miksaajaa kun keikoista ei saa yleensä rahaa vaan ne on enemmän omaksi iloksi ja hyvässä lykyssä muittenkin.

Olisi aika reteä tsysteemi kun voi itse coolina jäädä juomaan vielä ohrajuoman pöytään kun muut aloittaa. Aukaisee alumiinasalkun ja ottaa sieltä mallia 007 olevan kauko-ohjaimen, johon hyvässä lykyssä yhdistetty mikkikin. Siitä voi sitten neuvoa, että miten edetään. Ensimmäisen biisin aikana voi säädellä homman kohilleen ja mennä kauko-ohjaimen kanssa itsekin lavalle koskettimien ääreen.
Hanok
15.01.2006 21:07:20
Eikö sen kaapelin veto nyt kumminkin ole helpompaa. Jos ei olisi, niin miksi ihmeessä sitä sitten käytetään. Miksi ostaa laitteelle, joka on suunniteltu ohjaimeksi(tai sekoittimeksi tai reitittimeksi or whatever), ohjain. Studiossa ymmärtää, jos rec-nappulalle on kauko-ohjaus, mutta muuten tuo on aika naurettava ajatus. Sen verran muuttujia, että itse ohjain tulisi olemaan aika hohhoh.

Eihän se nykystudiossa ole mitenkään tavatonta että Pro Tools pyörii ihan eri tilassa olevassa räkissä ja tarkkaamossa on Digidesignin ohjain joka koon ja potikoiden määrän puolesta vastaa keskikokoista analogitiskiä.

Sitäpaitsi digitiskin kokoinen mikseri ohjaamaan mikseriä on liioittelua. milläs ohjaat sitten efektiräkin sisältöä. Pitää varmaan rakentaa gsm-verkossa toimiva releohjain, jota saa hallita puhelimella. "paina 1 ja ruutu jos haluat muuttaa auxeja, paina2 ja tähti jos haluat muuttaa masteria"

Prosessointi kannattaisi tässä tapauksessa hoitaa siinä digimikserissä kokonaan, jolloin kompurat ja muut prossut pääsisi ohjaamaan samalla kauko-ohjaimella.

Tarkoitukseen sopiva järjestelmä olisi varmastikin mahdollista rakentaa langattomana, mutta ohjaimen sopivuus salkkuun alkaisi olla jo pulmallista, jos kanavia on käytössä suurempia määriä. Pelkkä läppäri ohjaimena olisi auttamatta epämukava käyttää, koska livemiksauksessa hiiren heiluttaminen olisi hyvin kankeaa. Toisaalta eq:iden tekeminen on digilaitteilla siitä mukavaa että näkee suoraan vaikutuskäyrät. Siinä on vaan tietysti riski että tulee miksattua silmillä eikä korvilla...
pitk
16.01.2006 12:19:54

Ei se ole ylivoimaisen vaikeita, mutta jos mietin omia keikkojani, niin siellä ei ole yleensä ole muuta miksaajaa kuin minä. Jos kaukokaapelilla vie mikserin pois lavalta ja menee sinne testaamaan onko hyvä vai ei, niin se mikseri pitää joka tapauksessa tuoda lavalle takaisin, että myös soittaessaan voi tehdä jotain.

ELi: Spändi soittamaan., vastuullinen ääni-levy-seppä-hitsaaja-män-mies salin puolelle kuuntelemaan, että homma on balanssissa. Jos ei, niin se viisitoista askelta takaisin lauteille, tarvittavat korjaukset ja takaisin saliin kuuntelemaan. TOistetaan tarpeellisen monta kertaa. Pots lojo.

Mä haluun nähdä sen, kun joku tulee sen hienon langattoman järjestelmänsä kanssa pizzeriaan supattamaan. Tuopista vetoa, että hommassa menee viisinkertainen aika perinteiseen verratuna.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
musamies
16.01.2006 16:30:30
Mä haluun nähdä sen, kun joku tulee sen hienon langattoman järjestelmänsä kanssa pizzeriaan supattamaan. Tuopista vetoa, että hommassa menee viisinkertainen aika perinteiseen verratuna.

Kun nykyisin on niitä digitaalimiksereitä ja monenlaista langatonta tiedonsiirtoa, niin mielestäni kynnys ei enää olisi suuri, että voisi olla vaikka kaksi samanlaista mikseriä, joista toisella voi langattomasti ohjata sitä, mihin piuhat on liitetty. Se osa mikseristä, jossa liitännät piuhoja varten sijaitsee, voi olla erilinen moduulinsa, eikä olisi turhaan tilaa viemässä mikseristä mitä käyttää ohjaamiseen.

Ohjaavassa mikserissä olisi hyvä olla kuitenkin joitain liitäntöjä, niin siihen voi liittää vaikka kuulokkeet ja mikin, jolla voi ohjeita antaa vaikka monitorikaiuttimien kautta lavalla oleville tai huudella PA:n kautta henkilökuntaa tuomaan lisää olutta.
Roberto
16.01.2006 17:57:26

Kun nykyisin on niitä digitaalimiksereitä ja monenlaista langatonta tiedonsiirtoa, niin mielestäni kynnys ei enää olisi suuri, että voisi olla vaikka kaksi samanlaista mikseriä, joista toisella voi langattomasti ohjata sitä, mihin piuhat on liitetty. Se osa mikseristä, jossa liitännät piuhoja varten sijaitsee, voi olla erilinen moduulinsa, eikä olisi turhaan tilaa viemässä mikseristä mitä käyttää ohjaamiseen.

Ohjaavassa mikserissä olisi hyvä olla kuitenkin joitain liitäntöjä, niin siihen voi liittää vaikka kuulokkeet ja mikin, jolla voi ohjeita antaa vaikka monitorikaiuttimien kautta lavalla oleville tai huudella PA:n kautta henkilökuntaa tuomaan lisää olutta.

Soita Digicolle, ne varmaan lähtis tohon, jos kerran joka käyttäjälle sais myytyä yhden nappilevyn sijaan kaksi... taidat olla Pitkälle keitot pydessä.
pitk
16.01.2006 19:00:13

"Oota vähän, täs on jotain vikaa..."

"Mikähän tässä nyt?"

"Kyllä tän pitäis toimia"

"Venaa, pitää varmaan asettaa Ip-dägädägä.ziguzigu tonne himpulavipsis-kansioon"

"Paa se antenni vähän paremmin"
"Miten paremmin"
"No ...tu PAREMMIN, silleen et toimii, tiätsä!"

"Koska syödään?"
Kalkutan Konepaja
Marzi
16.01.2006 19:10:57 (muokattu 16.01.2006 19:18:59)

Tässä hommassa kun joutuu laskea hinta vs. hyöty. Kahden samanlaisen 48ch-laudan raahaaminen sen takia, että ei kiinnosta vetää kaapelia lattiaan on, no sairautta. Joka projekti ei ole se 12 kanavaa ja pots lojo.

Ja kun tässä puhutaan pienimuotoisesta keikkahommasta, johon ei ole varaa palkata omaa miksaajaa, (ja paikat pieniä) niin moiset ajatukset tuntuu aika kummalliselta. Moneen paikaan se yhden Midaksenkin sovittaminen tuntuu olevan ongelma. Saati että sille on samankokoinen ohjain vielä jossain salissa.

Eihän se nykystudiossa ole mitenkään tavatonta että Pro Tools pyörii ihan eri tilassa olevassa räkissä ja tarkkaamossa on Digidesignin ohjain joka koon ja potikoiden määrän puolesta vastaa keskikokoista analogitiskiä.

Tässä ei nyt kyllä ollut kyse tuosta, vaan lavalla olevan mikserin ohjaamisesta langattomasti jollakin.

Prosessointi kannattaisi tässä tapauksessa hoitaa siinä digimikserissä kokonaan, jolloin kompurat ja muut prossut pääsisi ohjaamaan samalla kauko-ohjaimella.

Varmaan tosi kätevää.

Tarkoitukseen sopiva järjestelmä olisi varmastikin mahdollista rakentaa langattomana,

Aivan varmasti olisi, mutta kai mä oon sen verran vanhanaikainen, että luotan ennemmin ukkoon, joka seisoo koko keikan siellä salissa kuin itseeni, joka voi käydä siellä vain tunteja ennen keikkaa tyhjän salin soundia kuuntelemassa.

mutta ohjaimen sopivuus salkkuun alkaisi olla jo pulmallista, jos kanavia on käytössä suurempia määriä.

Eli lopullinen hyöty...? +-0 Ja hirveä hulabaloo.

Pelkkä läppäri ohjaimena olisi auttamatta epämukava käyttää, koska livemiksauksessa hiiren heiluttaminen olisi hyvin kankeaa. Toisaalta eq:iden tekeminen on digilaitteilla siitä mukavaa että näkee suoraan vaikutuskäyrät. Siinä on vaan tietysti riski että tulee miksattua silmillä eikä korvilla...

Komppaan. Sitten kun ne käyrät voi olla vähän sinnepäin eniwei siinä ruudulla, niin korvilla sen vaan joutuu, hämmästyttävää kyllä, edelleen miksaamaan.

Käykää muuten tsekkaamassa Playa jos osuu kohdalle. Siellä on viety tuo etupäätön show aika pitkälle. Valotkin menee etukäteen tehtyä cuelistaa rumpalin klikin mukaan. Jossain Rammstein-coverissa kuulemma joku 90 cueta. Silti se kuulostaa just siltä, että siellä ei ole etupäässä miehiä. Olkoonkin tosi hyvä bändi ja asiallinen meno muutenkin. Mutta kun kukaan ei keikan aikana pääse vahtimaan soundia eteen, niin välillä kuulostaa aika mielenkiintoiselta. 100% paremmin tuo show silti toimii kuin mikään muu näkemäni "vedetään kaikki lavalta" -spektaakkeli, mutta paremmin toimisi jos siellä olisi seppä edessä vahdissa. Sitä en osaa sanoa toimisiko se paremmin jos kitaristilla olisi mikseriin kaukosääin. :D
pitk
16.01.2006 19:38:10

Sitä en osaa sanoa toimisiko se paremmin jos kitaristilla olisi mikseriin kaukosääin. :D

Yeah!!!!

Miksausta MIDI-kitaralla!!!!!

Kylä lähtee!!!!! (kotiin)
Kalkutan Konepaja
Sir Attila
16.01.2006 20:32:21
Onhan tollaisia olemassa, jo puoltoista vuotta sitten AES:n Berliinin konventissa Yammu esitteli PM1D:n ohjaamiseen tarkoitetun kauko-ohjaimen jolla sai ohjattua kaikkia tiskissä olevia parametreja (analog gain ja phantom oli erillisessä lavaräkissä, niitä ei voinut ohjata) kaiut, dynamiikkaprosessointi ja master-EQ mukaan lukien.

Kauko oli about A4-kokoinen kosketusnäyttö jonka valikot oli toteutettu Yamaha-tyylisillä selkeillä valikoilla, näppituntuma oli ihan sellainen että voisi silläkin keikan vetää. En muista oliko siinä WLAN vai mikä protokolla mutta vakuuttivat että toimii luotettavasti parikin sataa metriä.

Negatiivisena puolena on hinta, todennäköisesti pelkän kauko-ohjaimen hinnalla keskiverto humppabändi palkkaa itselleen erillisen miksaajan aika pitkäksi aikaa, tiskin+muiden tarvittavien releiden hinnasta puhumattakaan.

Kyllä mä uskon että toi on kehityksen suunta jatkossa. Tiskit menee enemmän digitaalisiksi, siitä tuskin ketään on eri mieltä. Kun miksaajan koko kioski on digiä, niin ei oo enää mitään järkeä siirrellä häiriöherkkää analogista signaalia kymmeniä metrejä ensin tiskille ja sieltä takaisin stagelle. AD/DA muuntimet ja signaaliprosessointi vaan lavalla olevaan räkkiin (jolla ei välttämättä tarvii olla mitään käyttöliittymää) ja sitten se miksauslauta, langallinen tai langaton, vaan salliin. Piuhat ohuempia, analogiset vedot lyhyempiä jne. Eli tohon mennään väistämättä, aikataulusta voidaan toki vääntää kättä.

Kyllä varmaan johonkin järkevään hintaan ostettavaan digitiskiin varmaan saa graafisen PC-liitynnän jolla saisi virkattua kasaan ihan toimivan ohjauksen, mutta
en mä oikeesti kyllä vielä lähtisi keikalle silleen että istuisin läppärin kanssa katsomossa. Johan siinä menee uskottavuuden viime rippeetkin jos ei oo miehen korkuista räkkiä jonka päälle jallupullonsa laskisi...
musamies
16.01.2006 22:58:57 (muokattu 16.01.2006 23:11:41)
Joskus vuonna 1994 mietin mitenkä onnistuisi Hammondin toimintaperiaatteen ohjelmointi siten, että syntyisi softa Hammond. Nyt mulla on koneella kaupasta ostettu kaupallinen ohjelma, jossa tämä on toteutettu.

Vuosia sitten mietin, että kännykässä olisi kätevä olla taskulamppu. Joku viikko sitten sain ilmaiseksi kännykän, jossa on minimalistinen taskulamppu led valoon perustuen.

Epäilen, että tuon kauko-ohjattavan mikserin kanssa voi hyvinkin käydä niin, että vaikka se nyt tuntuu hieman kaukaiselta, tilanne voi kymmenen vuoden päästä olla ihan toinen.

Kauko oli about A4-kokoinen kosketusnäyttö jonka valikot oli toteutettu Yamaha-tyylisillä selkeillä valikoilla, näppituntuma oli ihan sellainen että voisi silläkin keikan vetää. En muista oliko siinä WLAN vai mikä protokolla mutta vakuuttivat että toimii luotettavasti parikin sataa metriä.

No mikäpä jottei - niin sitä pittää.

Meikäläisen idea lähtee siitä, että toisen mikserin voi valjastaa ikäänkuin orjaksi ja toisen isännäksi ja käyttää laitteita myös itsenäisinä.

Kyllä mä uskon että toi on kehityksen suunta jatkossa. Tiskit menee enemmän digitaalisiksi, siitä tuskin ketään on eri mieltä.

Näin näyttää käyvän.

Ja kun tässä puhutaan pienimuotoisesta keikkahommasta, johon ei ole varaa palkata omaa miksaajaa, (ja paikat pieniä) niin moiset ajatukset tuntuu aika kummalliselta. Moneen paikaan se yhden Midaksenkin sovittaminen tuntuu olevan ongelma. Saati että sille on samankokoinen ohjain vielä jossain salissa.

Haluaisin sen verta korjata, että vaikka ei ole varaa, niin keikkapaikat eivät aina ole niin hirveän pieniä fyysisesti. Saattaa olla kyseessä vaikka ulkoilmakeikka, urheiluhalli, tori, reilunkokoinen hotellin sali...

Viimeisin mitä kuulin, niin kuulemma on lapista tulossa joku lauluporukka liikuntahallille ja sinne pitäisi saada jotain äänentoistoa ilmatteeksi. Jos meen sitä hoitaa, niin sinne taidan ottaa kaukokaapelin kun en ole itse soittamassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)