Aihe: Laulumikki pitkäsoitolle
1 2 3
Sinap
15.01.2006 13:41:30
Jos et oo täysin varma siitä mitä teet, niin äänitä ilman kompuraa. Kompressoinnin voi sit aina hoitaa jälkikäteen, mut pos sitä ei saa.

Jos digitaalisena tallentaa ni kompressointi on ihan välttämätöntä. Ensinnäkin kovimmat äänet clippaa varmasti ja toiseksi hiljasimmat äänet on niin pienellä et tasojen noston jälkeen kuulostaa varmasti digitaaliselta kun bittihyöty jää aika pieneksi. Nauhalle vois uskaltaa äänittää ilman kompuraa. Aina oon aika pienillä väännöillä laulua äänittäny..ehkä liiankin vähällä kompressoinnilla.
varakeef
15.01.2006 13:58:49
Jos digitaalisena tallentaa ni kompressointi on ihan välttämätöntä. Ensinnäkin kovimmat äänet clippaa varmasti ja toiseksi hiljasimmat äänet on niin pienellä et tasojen noston jälkeen kuulostaa varmasti digitaaliselta kun bittihyöty jää aika pieneksi. Nauhalle vois uskaltaa äänittää ilman kompuraa. Aina oon aika pienillä väännöillä laulua äänittäny..ehkä liiankin vähällä kompressoinnilla.

Tuo on kyllä melko lailla karkeasti metsään menevä yleistys. Jos äänität 24-bittisenä, voit aivan huoletta jättää 6 db:n hajuraon (isommankin, kevyesti), ja kunnollista dynamiikkaa on käytettävissä vielä yllin kyllin.

Kompressointi on välttämätöntä, jos pidät niin ylettömästi jonkun kompressorin ominaissoundista, että haluat talteen saman tein. Ei muulloin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sinap
15.01.2006 14:26:34 (muokattu 15.01.2006 14:27:16)
Tuo on kyllä melko lailla karkeasti metsään menevä yleistys. Jos äänität 24-bittisenä, voit aivan huoletta jättää 6 db:n hajuraon (isommankin, kevyesti), ja kunnollista dynamiikkaa on käytettävissä vielä yllin kyllin.

Kompressointi on välttämätöntä, jos pidät niin ylettömästi jonkun kompressorin ominaissoundista, että haluat talteen saman tein. Ei muulloin.

No jos kovimmat piikit on siinä -6dB ni minkä tasoiset äänet pysyy vielä kohtuullisilla resoluutioilla? Ja mikä on kohtuullinen resoluutio ettei ääni kärsi pahasti? Eli suomeksi siis: Millä desibelivälillä on laulussa liikuttava jos taltioidaan 24bit resoluutiolla? Kiitos. :)
varakeef
15.01.2006 14:42:19
Eli suomeksi siis: Millä desibelivälillä on laulussa liikuttava jos taltioidaan 24bit resoluutiolla? Kiitos. :)

Täytyy tunnustaa, että en ole koskaan miettinyt asiaa tuolta kantilta.

Jos piikit pyörivät siellä -6dB:n tietämillä, ei hiljaisimmissa kohdissakaan ole tullut vastaan ongelmia. Mikä on sitten kulloisessakin laulusuorituksessa ollut hiljaisin ilmoille päästetty äännähdys ei ole herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa.

Kuutoseen tähtääminen perustuu vain siihen, että jos se munapää räääkäisee sittenkin vielä vähän kovampaa, ei klippauksen vaara ole suuren suuri. Koska dynamiikkaa on kuitenkin käytettävissä rutkasti, ei ole syytä kaikin keinoin pyrkiä lähemmäksi nollaa.

Joku inssi laskee sinulle piakkoin, kuinka paljon sitä dynamiikkaa on käytettävissä, arvaan ma.
hannu666
15.01.2006 23:44:56 (muokattu 15.01.2006 23:45:34)
HEI IHAN OIKEASTI!!!

Jos äänittää 24 bittisenä niin tietysti kannattaa ottaa kaikki irti, onhan se 24 "paljon" vaikka verrattuna kuuteentoista mutta silti.

Suomeksi:

Mitä lujempaa äänität sen paremmin hyödynnät resoluutiota, miksi ihmeessä en kompressoisi laulua (puhutaan nyt taas sit rokista ja hevistä ja popista ja kaikkee, mutta ei siis klassisesta) äänitysvaiheessa kun sitä jokatapauksessa käyttäisin miksauksessa, eihän kukaan edes vähän kokenut voi sitä kompuralla pilata. Itse tapaan lytätä aika paljonkin laulua jo äänitysvaiheessa.

Esim. masteroitu 16bit 44,1khz piikki 0db, lasket sitä 2db niin todellisuudessa käytössäsi on silloin 15bit 44,1khz piikki -2db
TmuKoo
16.01.2006 00:17:31

Eiköstä se nyt niin mene että 24-bittisenä kun nauhotat niin voit nauhottaa niinkin hiljaa että piikit jää -48dB:hen niin sulla on vielä 16bittiä tallella, joten kannattaa sitä headroomia jättää kun vetää ruvelle vahingossa edes kerran tai alkaa liiallisella kompuroinnilla korjaamaan sitä ettei vaan mee ruvelle.
www.isatjapojat.com
Sinap
16.01.2006 08:50:23
HEI IHAN OIKEASTI!!!

Jos äänittää 24 bittisenä niin tietysti kannattaa ottaa kaikki irti, onhan se 24 "paljon" vaikka verrattuna kuuteentoista mutta silti.

Suomeksi:

Mitä lujempaa äänität sen paremmin hyödynnät resoluutiota, miksi ihmeessä en kompressoisi laulua (puhutaan nyt taas sit rokista ja hevistä ja popista ja kaikkee, mutta ei siis klassisesta) äänitysvaiheessa kun sitä jokatapauksessa käyttäisin miksauksessa, eihän kukaan edes vähän kokenut voi sitä kompuralla pilata. Itse tapaan lytätä aika paljonkin laulua jo äänitysvaiheessa.

Esim. masteroitu 16bit 44,1khz piikki 0db, lasket sitä 2db niin todellisuudessa käytössäsi on silloin 15bit 44,1khz piikki -2db

Nimen omaan nyt puhutaan poprockista..kiitos hannulle...luulin jo itseäni typeräksi näiden bittien hyödyntämisen suhteen :) Luulen että se digitaalisuus josta laulajamme valittaa, johtuu juuri siitä etten pysty niitä bittejä tarpeeksi hyödyntämään, jolloin kompressoin miksausvaiheessa pinnalle todellisuudessa jotain 10-16 bittisiä ääniä tai jopa pienempitasoisia. Nyt olis hyvä saada tähän väliin keskustelua faktaa siitä mitkä desibelit vastaa mitäkin bittejä.
Roberto
16.01.2006 09:23:21

Nyt olis hyvä saada tähän väliin keskustelua faktaa siitä mitkä desibelit vastaa mitäkin bittejä.

??? Voi olla et tota vastausta odotellessa menee muutama hetki.
varakeef
16.01.2006 10:41:08
miksi ihmeessä en kompressoisi laulua äänitysvaiheessa

No minulla perussyy on se, että käytössä ei ole useinkaan niin hyvää rautakompressoria, että maksaisi vaivan printata sitä tuotokseen.

Ja toisaalta, miksi kompressoisin äänitysvaiheessa, kun siihen ei ole äänitysvaiheessa tähdellistä tarvetta?

Jotkut arkajalat perustelevat kompuroimattomuutta sillä, että sitä ei saa pois jälkikäteen. (Tässä suhteessa olen kyllä itse vanhan liiton miehiä, enkä pelkää tehdä lopullisia ratkaisuja äänitysvaiheessa.)

Jotain jänskää on kyllä siinä ajatuksessa, että lytätään dynamiikka, jotta voitaisiin äänittää kovempaa, jotta olisi enemmän dynamiikkaa käytettävissä.
hannu666
16.01.2006 12:07:17
Jotain jänskää on kyllä siinä ajatuksessa, että lytätään dynamiikka, jotta voitaisiin äänittää kovempaa, jotta olisi enemmän dynamiikkaa käytettävissä.

Heh....et oo vissiin ajatellut asioita ikinä toisinpäin...
hannu666
16.01.2006 15:37:04
No minulla perussyy on se, että käytössä ei ole useinkaan niin hyvää rautakompressoria, että maksaisi vaivan printata sitä tuotokseen.

Ostin muuten ihan mielenkiinnolla tollasen RNC kompuran, ja yllätyin positiivisesti, voi ihan huoletta käyttää ihan levylle asti, tykkäsin, ja ei maksa ku parisataa!!!
mamiti
16.01.2006 16:13:27
Jos äänität 24-bittisenä ja sun laulun piikkitaso on vaikka -6db niin sulla jää muutama bitti hyödyntämättä, eli et todellisuudessa nauhotakkaan ku jotain about 22 bittistä (oletusarvoja, ei jaksa laskea, laiska ku oon)

Sit taas jos äänitystaso laskee niin huonommaksi menee kokoajan, miksi siis äänittäisit vaikka 17 bittistä ja piikki jotain -10db jos käytössäsi on 24 ja tiedät lopulta lyttääväsi dynamiikkaa miksaukseen, saat näin ollen vaan parempaa saundia aikaan, ...

Voisitko noin malliksi vaikka kuitenkin laskea nuo kaksi esimerkkiäsi?
Sinap
16.01.2006 16:48:12
Nyt olis hyvä saada tähän väliin keskustelua faktaa siitä mitkä desibelit vastaa mitäkin bittejä.

A 16-bit signal has a 96dB dynamic range. A 20-bit signal dynamic range is 120dB. A 24-bit signal dynamic range is 144dB. In a digital audio recording, each bit (in the bit resolution) equals roughly 6 dB in the dynamic range.

Elikkäs jos alarajana laulun taltioimiseen pitäis lopputuloksessakin käytettävää 16 bittiä niin taltioitavat pienimmät nyanssit saisivat olla -48dB. Ja tuo -48dB katsotaan siis äänikortin/softan mittareista. Meneekö se näin?
milcoin
16.01.2006 17:25:20
A 16-bit signal has a 96dB dynamic range. A 20-bit signal dynamic range is 120dB. A 24-bit signal dynamic range is 144dB. In a digital audio recording, each bit (in the bit resolution) equals roughly 6 dB in the dynamic range.

Elikkäs jos alarajana laulun taltioimiseen pitäis lopputuloksessakin käytettävää 16 bittiä niin taltioitavat pienimmät nyanssit saisivat olla -48dB. Ja tuo -48dB katsotaan siis äänikortin/softan mittareista. Meneekö se näin?

Jotakuinkin. Lisätään vettä myllyyn. Nyt puhutaan että budjettimuuntimet (jopa Rosetta, HD yms) soundaisivat paremmalta jossain -6dB:n tienolla kuin nollaa hipoen. Niissä muuntimissa kun on muutakin elektroniikkaa kuin se itse muunnin. En ole asiantuntija mutta tasojen neuroottinen vahtiminen on mulla ainakin takanapäin. Ja kompressori on yleensä äänittäessä messissä täälläkin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
TmuKoo
16.01.2006 17:38:29 (muokattu 16.01.2006 17:39:31)

Sellasta vielä että vaikka 24bittisyys mahdollistaa 144db:n dynamiikan, niin eikös muuntimilla tuo dynamiikka alue on paljon pienempää luokkaa. (110-120dB max?) Mutta silti kyllä sitä headroomia voi ja kannattaa sinne vähän jättää. Kompuraa on toki hyvä käyttää jo nauhoittaessa, kunhan muistaa ettei sitä saa enää pois...:)
www.isatjapojat.com
Marzi
16.01.2006 18:57:50

Missäs ny mennään kun Marzi heittää pelkkää toisen käden tietoa? ;)

Äläh ny. Ei oo paljo ehtiny istua studiossa viime aikoina. :D
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
mhelin
16.01.2006 22:03:07
En ole päässyt kokeilemaan mutta tämä mikki olisi kiinnostava:

http://www.violet-design.ee/index.p … ;Itemid=99&op=page&SubMenu=

Myydään täällä:
http://www.dolphinmusic.co.uk/?page … dffe0325adc&manufacturer_id=331

Nämä Violetit ovat Blue mikkien alkuperäisen suunnittelijan uusia (ja vanhoja) mikkejä, eli tuolla taitaa olla Bluenkin merkillä myytyjä malleja.

Etusista en tiedä kun nuo hyvät kaupan etuset on vähän liian tyyriitä (joten siis rakennan itse). Neve Portico olisi hyvä. Focusritella varmaan äänittää riittävän puhtaasti. Noista lauluraidoista kannattaa tehdä oma masteri jolloin masteroinnissa niitä voidaan vielä lämmittää erikseen jollain analogi/putkiEQ:lla yms. tilpehöörillä, taikka vetäää nauhan kautta.
varakeef
16.01.2006 22:10:01
Lisätään nyt vielä vettä kiukaalle, eli:

... eihän loppujen lopuksi 16 bittinen ja 24 bittinen ääni eroa toisistaan mitenkään älyttömän hurjasti tälläsissä rokkihommeleissa, mutta jos äänittäisit vaikka jousikvartettia 16 bittisenä niin sen dynamiikkaeron jo kuulee.

Nimenomaan. Siksi ei ole syytä paniikinomaisesti tähdätä täpölle, kun äänittää 24-bittisenä - vaikka ei oltaisi lähelläkään nollatasoa (ja - 6dB on varsin lähellä), saavutettaisiin 16-bittisen äänenlaatu. 16-bittisessä on perinteisesti katsottu olevan syytä mennä aika lähellä nollaa, ettei aleta kuulostamaan paskalta.

Ja kaikki kokeneet äänittäjät uskaltaa kyllä laittaa kompuraa ihan äänitysvaiheeseen ja vieläpä tekevätkin niin :o)

Enhän minä tätä ole kyseenalaistanut - viittasin arkajalkoihin, jotka eivät tapaa sitoutua äänitysvaiheessa.

Minä nyt vaan tapaan äänittää (laulut) ilman kompuraa. Jos kompuroin äänitysvaiheessa, se voi perustua vain siihen, että jostain syystä sattuisin pitämään kyseisen kompuran vaikutuksesta siinä kyseisessä sovelluksessa. En päästäkseni mahdollisimman lähelle punerrusta.
Mikael
16.01.2006 23:09:26

Minä nyt vaan tapaan äänittää (laulut) ilman kompuraa. Jos kompuroin äänitysvaiheessa, se voi perustua vain siihen, että jostain syystä sattuisin pitämään kyseisen kompuran vaikutuksesta siinä kyseisessä sovelluksessa. En päästäkseni mahdollisimman lähelle punerrusta.

Tätä mä just meinasin kun alkuperäinen kysyjä kysyi, että mitens niiden focusriten kompuroiden kanssa. Kyllä mäkin yleensä kompuraa käytän laulussa, mikäli on sellainen hyvä käytössä, mut mielummin ilman kun huonon tai ihan perus-jees laitteen kera. Laulu on kuitenkin biisin tärkein elementti, jonka soundia on tyhmää pilata vaan sen takia, että sen sais mahdollisimman lujaa. Enempi se kompura siihen soundiin vaikuttaa kun ne muutamat bitit.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)