Roberto 12.12.2005 10:52:38 | |
---|
Eiks se Bombfactoryn viritinplugi ole itse asiassa ihan ok pikkuapuri? Ei voi tietää, en oo suorittanut mitään vertailutestejä. Saletisti parempi kun ei mitään. |
Turder 30.12.2005 10:33:22 | |
---|
Kantrimiehet, folkkarit ja etnosoittajat vääntävät virettä myös ylöspäin, ja jos en väärin muista, REMin Peter Buckin kitaroista hyvä osa on ylävireessä. Sillä taas haetaan toisenlaisia harmonioita, kepeyttä ja "meininkiä". Kantrimiehet ja -naiset käyttävät myös paljon capoja. Olisiko sitten tämä "kepeys ja meininki" se mitä tällä haetaan? Helpompi ja käytännöllisempi kuin kielten vääntäminen tiukemmalle. No, tämänhän te jo tiesitte. There is no sound like the one of a good acoustic guitar. |
kivi 30.12.2005 11:23:01 | |
---|
Kantrimiehet ja -naiset käyttävät myös paljon capoja. Olisiko sitten tämä "kepeys ja meininki" se mitä tällä haetaan? Helpompi ja käytännöllisempi kuin kielten vääntäminen tiukemmalle. No, tämänhän te jo tiesitte. Ei se kyllä ole. Olen antanut kertoa itselleni, että kantrissa käytetään paljon capoa sen vuoksi, että varsinkaan traditionaaliset kappaleet eivät ole sidoksissa sävellajiin, vaan ne merkitään I, IV, V -tyylillä (koska laulajasta riippuen ne transponoidaan aina), ja jos kappaleeseen sitten liittyy paljon avoimien otteiden kuljetuksia ja riffejä, kuten kantriin aina, capo on ainoa järkevä keino transponoida biisi sopivalle korkeudelle. Sounditeknistä capon käyttämistä on Albert Collinsin tyyli parkkeerata capo jonnekin 10. - 12. nauhalle. :-) |
etnopoju 30.12.2005 11:57:04 | |
---|
Kantrimiehet, folkkarit ja etnosoittajat vääntävät virettä myös ylöspäin, ja jos en väärin muista, REMin Peter Buckin kitaroista hyvä osa on ylävireessä. Sillä taas haetaan toisenlaisia harmonioita, kepeyttä ja "meininkiä". zapallahan oli se mini-stratocasteri ja les pauli joskus sheik yerboutin aikaan. |
loosah 31.12.2005 00:08:32 | |
---|
Eiks se Bombfactoryn viritinplugi ole itse asiassa ihan ok pikkuapuri? Hitto ku on mielestäni paska pikku apuri... Ärsyttävän epätarkka/väpättävä, vaikka BF:n kompurat erittäin kelpokamaa ovatkin. |
Nick Leeson 15.01.2006 10:30:12 | |
---|
Eihän koko hommassa oo mitään uutta. Olen soittanut 500 keikkaa puolisävelaskelta normaalia alempaa. Soundi on muhkeampi ja vokalisti ei joudu ylhäällä tiukille. Iänikuinen temppuhan tämä on. |
sirdickyj 16.01.2006 09:19:07 | |
---|
Eihän koko hommassa oo mitään uutta. Olen soittanut 500 keikkaa puolisävelaskelta normaalia alempaa. Soundi on muhkeampi ja vokalisti ei joudu ylhäällä tiukille. Iänikuinen temppuhan tämä on. Nimenomaan. Tänne asti piti lukea, ennenkuin joku mainitsi, että eiköhän se vireen lasku esim. juuri puolsävelaskelta, ole kaikkein eniten helpotus vocalistille. Soundi voi kyllä olla rouheampi, mutta ainakaan soittaminen ei ole tippaakaan nautinnollisempaa alennetulla vireellä, kitarassa alkaa ainakin meitsillä samantien kohtuuttomat vireongelmat, kun ne kielet on löysemmällä. Basson kanssa hiukan vähemmän, mutta kyllä se vapaa E vaan väräjää järkälemäisesti jo normaalivireessä, saati alemmassa. Epävirettä luvassa, siis. Ne dropped-C kitarat ja muut ei vaan yksinkrtaisesti VOI olla vireessä kun niillä soittaa, bassot vielä vähemmän. Se on fysiikan lakien vastaista, ne kielet vaan väkisinkin heiluu niin paljon että pakko mennä metikköön. Vaan toisaalta ne on semmosta särömerta, että se sitten jotenkin vaan onnistuu kuulostamaan eheältä. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
Vire on vain suositus :) www.supremecourtband.fi |
varakeef 16.01.2006 10:47:44 | |
---|
Soundi voi kyllä olla rouheampi, mutta ainakaan soittaminen ei ole tippaakaan nautinnollisempaa alennetulla vireellä, kitarassa alkaa ainakin meitsillä samantien kohtuuttomat vireongelmat, kun ne kielet on löysemmällä. Settiin lisää paksuutta ja avot, tatsi on ennallaan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Artist 16.01.2006 11:21:49 | |
---|
Kantrimiehet, folkkarit ja etnosoittajat vääntävät virettä myös ylöspäin, ja jos en väärin muista, REMin Peter Buckin kitaroista hyvä osa on ylävireessä. Sillä taas haetaan toisenlaisia harmonioita, kepeyttä ja "meininkiä". Placebolla on myös ylävireessä kitarat, joskin vain puoli sävelaskelta (ja ylä e on laskettu c:hen). The Curella oli myös ainakin jossain biisissä aika selvä puolen sävelaskeleen ylävire. Kyllähän se aika heleän soundin tuo. |
sirdickyj 16.01.2006 20:31:48 | |
---|
Settiin lisää paksuutta ja avot, tatsi on ennallaan. Jep, mul on kitarassa 13 ja bassossa 110. Alennettuna vedellessä oli 14 kitarassa. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
milcoin 16.01.2006 22:45:10 | |
---|
Ne dropped-C kitarat ja muut ei vaan yksinkrtaisesti VOI olla vireessä kun niillä soittaa, bassot vielä vähemmän. Se on fysiikan lakien vastaista, ne kielet vaan väkisinkin heiluu niin paljon että pakko mennä metikköön. Vaan toisaalta ne on semmosta särömerta, että se sitten jotenkin vaan onnistuu kuulostamaan eheältä. Taidat nyt pikkusen aliarvioida muusikkoystäviäsi. Ei kai kukaan nyt yritäkään soittaa matalilla vireillä kun kitarassa on jotkut 009 sarjan kielet. Mikä on särömerta?
Fysiikan lakien vastaista, hoho. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
sirdickyj 16.01.2006 23:05:22 | |
---|
Taidat nyt pikkusen aliarvioida muusikkoystäviäsi. Ei kai kukaan nyt yritäkään soittaa matalilla vireillä kun kitarassa on jotkut 009 sarjan kielet. Mikä on särömerta? Niin; särömerta. Ne nyt vaan ei oo vireessä, ja sillä siisti. Esim. Warmenin levyllä, mutta se ei sitten välttämättä kuulu semmosessa musassa. Siis se epis tulee ainakin meitsin soittaessa siitä kun niitä kieliä lyödään. Kun ne on niin löysät, niin virehän siitä kärsii. Eihän toi nyt oo mikään ihan uus ilmiö, kautta aikojenha on esim. basistit viritelleet E-kieltä piirun verran alemmas kun kuita, kun se vire sitten hieman tuppaa nousemaan ku se E värähtelee soitettaessa. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
Säätäjä 17.01.2006 00:34:14 | |
---|
Siis se epis tulee ainakin meitsin soittaessa siitä kun niitä kieliä lyödään. Ai niin, kitara on lyömäsoitin. Kai ne nollaysisetin kielet vähän taipuu, kun niitä soitetaan rumpukapulalla. MEGAhoho. Kaupallinen=Paskaa |
milcoin 17.01.2006 00:36:55 | |
---|
Niin; särömerta. Ne nyt vaan ei oo vireessä, ja sillä siisti. Esim. Warmenin levyllä, mutta se ei sitten välttämättä kuulu semmosessa musassa. Siis se epis tulee ainakin meitsin soittaessa siitä kun niitä kieliä lyödään. Kun ne on niin löysät, niin virehän siitä kärsii. Eihän toi nyt oo mikään ihan uus ilmiö, kautta aikojenha on esim. basistit viritelleet E-kieltä piirun verran alemmas kun kuita, kun se vire sitten hieman tuppaa nousemaan ku se E värähtelee soitettaessa. Hoho. Et ilmeisestikään tiedä mistä puhut. Ei toi alas virittäminen oo mikään ihmeellinen juttu. Oon äänittäny kaikkea normaalivireen ja dropped-H:n väliltä ja aina ollaan oltu vireessä. Viime tuotokselle tuli muuten enemmän puhtaita kuin särökitaroita. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Roberto 17.01.2006 09:41:04 | |
---|
Hoho. Et ilmeisestikään tiedä mistä puhut. Ei toi alas virittäminen oo mikään ihmeellinen juttu. Oon äänittäny kaikkea normaalivireen ja dropped-H:n väliltä ja aina ollaan oltu vireessä. Viime tuotokselle tuli muuten enemmän puhtaita kuin särökitaroita. Iso hoho, äijät väittelee asiasta joka on jokaiselle eri.. mikä teidän mielestä on sopivan kengän numero?? Mun mielestä US 8.5 on just paras. |
milcoin 17.01.2006 11:09:04 | |
---|
Iso hoho, äijät väittelee asiasta joka on jokaiselle eri.. mikä teidän mielestä on sopivan kengän numero?? Mun mielestä US 8.5 on just paras. Yritä uudelleen. Ei osunu lähellekkään. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
sirdickyj 17.01.2006 11:23:57 | |
---|
Hoho. Et ilmeisestikään tiedä mistä puhut. Ei toi alas virittäminen oo mikään ihmeellinen juttu. Oon äänittäny kaikkea normaalivireen ja dropped-H:n väliltä ja aina ollaan oltu vireessä. Viime tuotokselle tuli muuten enemmän puhtaita kuin särökitaroita. Kyllä mä tiedän mistä puhun, mulla oli ja on vaikeuksia ton normaalin vireenkin kanssa jo ton 12-setin kanssa, mikä on Telessä kiinni, aina on paksut kielet epiksessä kun ruhjotaan. Niin se vaan on. Kova soittotatsi ja kova pleku, vireongelmat ovat selviö, ei auta mikään. Enkä mä nyt oo mikään ainoo sälli joka sen lasketun vireen vireisyyttä tuskailee, ja eikös se nyt oo ihan selviö, että mitä löysemmät kielet, sen enemmän kielet heiluu ja vireen kanssa tulee ongelmia? Sepä on sitten toinen juttu, että sen lasketun vireen kanssa voi opetella elämään ja sopeuttaa soittotatsin sen mukaiseksi. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |
Joonas 17.01.2006 11:40:35 | |
---|
Meillä kansanmusapuolella (erityisesti oldtimessä ja bluegassissa) haetaan kitaraan oikeaa soundia myös tiputetulla vireellä ja helkkarin paksuilla kielillä (akustisessa). Avoimia kieliä pruukataan käyttää, koska haetaan tietynlaista nyanssia, ja erilaiset hammeronit sun muut lienevät helpompia, kai. No, mä soitan bassoa, niin tuota en tämän enempää osaa kertoa. Joonas. Moon vanha kettu. Älä ammu mua. |
sirdickyj 17.01.2006 15:26:20 | |
---|
Meillä kansanmusapuolella (erityisesti oldtimessä ja bluegassissa) haetaan kitaraan oikeaa soundia myös tiputetulla vireellä ja helkkarin paksuilla kielillä (akustisessa). Avoimia kieliä pruukataan käyttää, koska haetaan tietynlaista nyanssia, ja erilaiset hammeronit sun muut lienevät helpompia, kai. No, mä soitan bassoa, niin tuota en tämän enempää osaa kertoa. Joonas. Paitsi varmaan sen, että esim. 5-kielisessä jo normivireessä on sen H-kielen kanssa hankalampaa, kun se on niin löysä, niin se virekin menee vähän eestaas kun sitä käskee? Saati sitten ihan nelikielisessäkin, kun virettä lasketaan. Jokainen, jota tämä asia jotenkin mietityttää, lyököön esim. basson puolikkaan alempaan vireeseen ja sitten virityskoneeseen kiinni, näpäyttäkääs sitten E.kieltä sillä tatsilla, millä soitatte ja katsokaa, mitä tapahtuu. Ei varsin stabiili ääni tule sieltä. Sitten taas; ilman vertailukohtia noiden matalien äänten vireisyydestä on hiukan hankalampi saada selvää. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! |