Aihe: Suosittele lauluopasta
1
Suu
15.01.2006 20:14:45 (muokattu 15.01.2006 20:19:35)
Suosittele laulun saloihin opastavaa kirjaa, perustele miksi juuri se kirja on hyvä ja kerro mitä se on antanut sinulle! Tervetulleita ovat minkä tahansa tyylin edustajien oppaat.

Haussa siis nimenomaan lauluoppaat, ei esim. nuottikirjat.
sound in - pleasure out
fifi
15.01.2006 20:56:28

Nyt menen hiukan off-topic... ts. suosittelen kirjaa, jota minulle on useilta tahoilta suositeltu, mutten ole saanut sitä käsiini. En tiedä kuka on kirjan kirjoittanut, mutta sen nimi oli "Auta ääntäsi". Onko kenellekään tuttu?
Liian paljon nuotteja!
Lizza
15.01.2006 21:08:15
"Auta ääntäsi" -kirjan harjoitukset omistan parilla levyllä, itse kirjaa en. Niistä löytyy monenlaisia harjoituksia rentoutumisesta ja hengityksestä itse ääni- ja artikulaatioharjoituksiin. Suosittelen kyllä, jos jostain saa käsiinsä. Itse sain isosiskoltani, joka on laulunopettaja.

Itselläni on myös Dena Murrayn "Vocal Technique", mihin olen ollut tyytyväinen. Äänenkäyttöön liittyviä asioita selitetään äänilihaksiston anatomiaa ja terveyden ylläpitoa myöten, eikä oikean hengitystekniikan merkitystä unohdeta.

Haluaisin saada käsiini Sadolinin lauluoppaan.
hannakatriina
15.01.2006 23:03:02

* Tunne kehosi - vapauta äänesi (Mari Koistinen)
* Laulajan opas (toim. Tarja Hautamäki)
* Auta ääntäsi (Anna-Liisa Aalto & Kati Parviainen)

Nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Lienevät aikalailla laulajan perusaapisia ja niissä on hyviä harjoituksiakin sen tietopuolen lisäksi. Sen lisäksi oon selaillu ihan lääkärikirjoja (Kotilääkäri tai mitä niitä ikinä onkaan). Niistä selviää kyllä hyvin missä on pallea ja mitä sillä tekee, miten hengitetään, millaisia lihaksia on missäkin, missä on äänihuulet, missä tarkalleen ne ontelot missä ääni pitäis saada resonoimaan ja semmoista... (ihan järkytyin kun tajusin miten iso lihas kieli on..!) Viime aikoina olen etsiskellyt lisäinformaatiota mm. pehmeästä kitalaesta ;) Tarkoitus olis itselläkin hankkia joku hyvä rock- /muun rytmimusan lauluopas, joka keskittyis enemmänkin tyyleihin ja soundeihin, ei niinkään laulamisen perustekniikkaan. Lisää vinkkejä otetaan mielellään vastaan!
Suu
15.01.2006 23:20:25 (muokattu 15.01.2006 23:21:38)
Gospelin, jazzin ja popmusiikin ihan perusjuttuja käy mainiosti läpi tuolla toisaallakin jo mainittu opus. Sisältää hyvälaatuisen komppilevyn osalle kirjassa läpikäydyistä biiseistä. Esimerkkibiisit edustamistaan tyylilajeista on valittu huolella. Kirja on asiallinen tuttavuus myös vähän pidemmällekin ehtineelle:

Berit Kullberg: Sing it! (kirja on ruotsinkielinen)

Sitten yksi, jota suosittelen jos osaa vähän seuloakin lukemaansa tietoa. Mielenkiintoisia kirjoituksia mm. siitä, miksi Suomesta tulee niin vähän alttoja. Käsittelee laulamista lähinnä klassisen musiikin kannalta, mutta sisältää mun mielestä mielenkiintoista asiaa kenelle tahansa äänenkäyttelijälle. Huonoa kirjassa on kirjoittajan ajoittainen asenteellisuus ja oman sanomansa julistaminen. Tämä on mainittu muistaakseni muuallakin laulupalstan keskusteluissa:

Raija Roivainen: Laulamisen sietämätön helppous

Tämän kirjan olenkin maininnut jossain aiemminkin. Onko äänesi liian kaunis ja hentoinen rock-musiikkiin? Siinä tapauksessa tästä kirjasta voi olla apua. Sisältää cd:n, jossa on (mun mielestä ajoittain huvittavankin kuuloiset) esimerkit sekä harjoitusnauhat. Ehdotonta plussaa siitä, että kirjassa on örinäopastusta myös naisäänelle! Ennakkoluulottomalle ja kokeilunhaluiselle laulajalle, joka ei usko rajoituksia.. ;) Tämän kirjan harjoituscd:n esimerkkejä olen soittanut monellekin laulunopettajalle ja -opiskelijalle ja aina vastaanotto on yhtä hämmennyksen sekainen. Ei taida tosin monikaan laulunopettaja kannustaa oppilaitaan rokkirikkaaseen äänenkäyttöön.

Roger Kain: The Complete Vocal Workout: A step-by-step guide to Tough Vocals
sound in - pleasure out
hannakatriina
15.01.2006 23:48:59

Onko äänesi liian kaunis ja hentoinen rock-musiikkiin? Siinä tapauksessa tästä kirjasta voi olla apua. Roger Kain: The Complete Vocal Workout: A step-by-step guide to Tough Vocals

Liian kauniiksi tai ainakaan missään nimessä hentoiseksi ääntäni ei voi sanoa ;) ...tosi kaukana siitä, eli ennemminkin pitää aina yrittää hillitä itseään. Tuo kirja kuulostaa erittäin mielenkiintoiselle ja tutustumisen arvoiselle, joten pitääpä yrittää hankkia jostain. Kokeilunhalua kyllä löytyy ja rajoituksia en usko ainakaan kovin helpolla..! Kiitti vinkistä!
fifi
16.01.2006 09:25:52

Raija Roivainen: Laulamisen sietämätön helppous

Tämän kirjan olen minäkin valitettavasti lukenut. Ei tarvinnut kuin kuunnella kirjoittajan itsensä konsertti, joka oli oheistettu levynä ja totesin että no thanks! Myöskin kirjan kauttaaltaan asenteellinen ja suorastaan fanaattinen suhtautuminen, tiettyjen "nimeltämainitsemattomien" henkilöiden mielestäni epäasiallinen arvostelu oli häiritsevää. Varsinkin, kun sellainen, joka pyörii alalla, pystyy tunnistamaan nämä "nimeltämainitsemattomat", koska heistä annettiin tiettyjä yleistietoja. Suomi on pieni maa. Kirjassa oli hyviä fysiologisia faktoja, mutta siellä oli myös asioita, joita en ihan noin vain purematta niele. Ja todellakin, jos lopputulos tästä kyseisen henkilön ainoasta ja oikeasta laulutavasta oli niin hirveä, kuin mitä oheis-cd:ssä oli, en juurikaan halua toteuttaa kirjan neuvoja... Mielestäni kyseiseen kirjaan (joka muuten on omakustannekirja - mistähän se sitten kertoo) pitää suhtautua varauksella.

Noh, tämä oli minun mielipiteeni...
Liian paljon nuotteja!
Suu
16.01.2006 14:59:01
Laulamisen sietämätön helppous

Mukana oleva cd on munkin mielestä aivan karmea. En jaksanut kuunnella kuin ekaa biisiä pari minuuttia, ja levy jäi siihen. Kaikkinensa mun mielestä kuitenkin mielenkiintoista läppää, mutta tosiaan - älkää ottako kirjan opetuksia ehdottomina totuuksina. Niin kuin ei tosin minkään muunkaan.. :)
sound in - pleasure out
hannakatriina
16.01.2006 23:18:26

Löysin tänään uuden lauluoppaan, kun aloin ihan tietoisesti niitä nyt etsiä ja käydä läpi (ammattitaitoahan se on tämäkin, tietää laulukirjat, hyvät ja vältettävät)

* Singing For The Stars - A Complete Program for Training Your Voice (Seth Riggs)

Complete on vähän vaarallinen sana, mutta hyvä kirja, jossa on käsitelty laulamisen perusteita (hengitys, fysiologia, rekisterit jne. + äänenhuolto) ja mukana on myös pari CD:tä ääniharjoituksia demonstroituna (malli > your turn). Niin, kirja on englanniks. En tiedä onko sen kummemmin tarkoitettu kevyeen tai klassiseen, osa jutuista on ihan samaa mitä itsekin olen käynyt tunneilla läpi kevyessä, mut jotkut esimerkit vaikuttaa vähän klassisemmilta soundin puolesta. Pitää tutkia vielä tarkemmin...

Parasta kaikessa, kirjan lopussa on "The Author Speaks Out"-osio, jonka vois luetuttaa aika monella klassisella/kevyellä laulunopettajalla, tämänhetkinen omanikin mukaan lukien... Siellä laitetaan vähän käsityksiä uusiks, kritisoidaan asiallisesti, annetaan ohjeita laulunopettajan valintaan (mihin harvalla tietysti on mahdollisuutta), murretaan myyttejä, puhutaan kuorossa laulamisesta, iän vaikutuksesta laulamiseen ym. ym. Hyviä ajatuksia, jotka saivat taas omatkin aivot raksuttamaan!

Erittäin pätevän oloinen setä tuo kirjan tekijä, ja jos vilkaisee kirjan lopusta nimilistaa ketä kaikkia on opettanut, niin johan löytyy artisteja - niin näyttelijöitä, huippulaulajia kuin bändejäkin. Uskoisin siis, että ope tietää mistä puhuu. Siitä olen ehkä vähän eri mieltä, että aina pitäisi laulaa juuri sillä omalla luonnollisella soundilla ja tehdä biiseihin eroa vain fraseerauksella ja tulkinnalla (kärjistetysti ilmaisten), kun jos niitä eri soundeja kuitenkin löytyy, niin miksipä niitä ei käyttäisi elävöittämään biisejä tai keikkaa... Joo, joka tapauksessa tsekkaamisen arvoinen opus.
tanjuli
18.02.2006 12:17:44
Catherine Sadolinin "A complete vocal technique" on kuulemma mielenkiintoinen.

Anne-Maria Laukkasen ja Timo Leinon "Ihmeellinen ihmisääni" samoin.

Ilmoittelen miten pääsen tohonkin tenttimatskuun sisälle sitten :)

Toi Koistisen kirja on kyllä ehdottomasti ehkä käytännönläheisin, ainoa vaan että aina kun noin ison määrän tietoa tunkee noin tiiviiksi paketiksi, saattaa lopputuloksesta tulla hieman raskassoutuinen. Roiviaisen kirjassa on hyviä pointteja, mutta vähän sama kuin Anita Välkin elämänkerrassa - sorrutaan purkamaan omaa pahaa mieltä lukijan silmille. CD:hen en ota kantaa, en muista milloin viimeksi kuuntelin.

Ja jos äänen fysiologia kiinnostaa enemmänkin niin Johan Sundbergin tuotantoon kannattaa tutustua (in english eller på svenska).
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)