Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen ja laulukunnon kannalta hyviä toimenpiteitä
1 2
Juho84
15.01.2006 06:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs hommelit ikäänkuin rentouttaa kurkkua ja äänielimistöä niin, että ääni lähtisi ikäänkuin vaivattomammin?
 
joo mä sanon tohon vaivattomuuteen vaan tekniikka....
äänen avaus on silläkin merkitystä
 
fifi
15.01.2006 11:26:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä Juhon kanssa. Hyvä tekniikka ja erityisesti hengitystekniikka jättää kurkun seudun rauhaan. Jo aiemmin mainitut venytysharjoitukset (niska/hartija/kaula) myös rentouttavat kurkkua, samalla kun parantavat lauluasentoa ja hengitysyhteyttä. Olen itse havainnut, että jumissa oleva kroppa on ehkä pahinta laulamiselle.
 
Voice massage kyllä rentouttaa äänielimistöä ja avaa mahdollisia lihasjännitteitä, mutta sinne ei kannata koskaan mennä ennen laulamista. Ts. voice massagessa kannattaa käydä ihan omalla ajallaan ja mielellään niin, ettei pariin päivään tarvitse laulaa. Voice massagen teho kestää pitkään, ja jos ei mitään ongelmia ole, periaatteessa kerran vuodessa riittää ihan hyvin. Jotkut eivät käy koskaan, mutta itse olen havainnut sen niin hyväksi, että pyrin käymään säännöllisin väliajoin. Olen muuten saanut voice massage -terapeutilta paremmat ohjeet hengittämiseen kuin yhdeltäkään opettajaltani...
 
Liian paljon nuotteja!
Suu
15.01.2006 16:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse havainnut, että jumissa oleva kroppa on ehkä pahinta laulamiselle.
 
Samaa on huomailtu täälläkin.
 
Mulla usein syy-seurausketju kulkee näin: negatiivisella tavalla tuntuvia paineita -> jännitystä, stressiä -> hartiat ja yläselkä kiristyvät, ryhtikin saattaa painua huomaamatta hieman lysyyn. Venyttelyllä ja liikunnalla tilannetta saa laukaistua, mutta lopullisesti ei ennen kuin hommat myös omassa mielessä toimivat rennosti.
 
Aihetta sivuten, mutta varsinaiseen otsikkoon nähden offtopicina: Tulipa mieleen Voice Massagesta, että muusikkojen tukielinongelmiin erikoistuneella fysioterapeutilla on erittäin paljon annettavaa myös laulajille. Olen käynyt voice massagessa ihan mielenkiinnosta ja kokemus oli aika neutraali. Koulun puitteissa sitten yhtäkkiä päädyin tilanteeseen, jossa fysioterapeutti tsekkaili seisomis-ja istumisasentoa, selkää jne. omien jutteluideni perusteella. Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin voin kertoilla mitä tuosta vääntelystä ja kääntelystä kävi ilmi.
 
sound in - pleasure out
fifi
15.01.2006 16:50:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro ihmeessä, sopii mielestäni topiciin.
 
Liian paljon nuotteja!
Suu
15.01.2006 17:16:17 (muokattu 15.01.2006 20:36:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen harrastanut pitkään aktiivisesti tanssia ja voimistelua. Viime vuosina muut jutut ovat vieneet sillä tavoin, että voimistelu on jäänyt kokonaan pois ja tanssi siirtynyt harrastusosastolle. Tällä hetkellä harrastuksiin ei jää paljoakaan aikaa elämässäni.
 
Fysioterapeutti sanoi jo melko vähäisen tsekkailun jälkeen, että mulla on kummallinen yhdistelmä - yliliikkuva vyötärö/ristiselkäalue mutta hieman aliliikkuva rintaranka(selkäranka rintojen alapuolelta niskaan). Hän kertoi että erityisesti tämä kävi ilmi liikkeestä, jossa pöydän reunalla istuen laitoin kädet ristiin niskan taakse, kyynärpäät pään eteen yhteen ja fysioterapeutti nosti kyynärvarsien alta ja pyysi mua samaan aikaan taivuttamaan päätä ja koko yläkeho taakse. Melkein kaikki jousto tuli alaselästä.
 
Tämä johtunee siitä, että mulla on perinnöllisesti aliliikkuva rintaranka. Toisaalta harrastuksieni vuoksi olen joutunut treenaamaan selän ja rinnan liikkuvuutta, ja tietämättäni kompensoinut sitä alaselästä ja vyötäröstä. Eräästä toisesta kokeilusta kävi myös ilmi, että mulla on heikot syvät kaulalihakset. Huomenna tapaan tyypin uudelleen, ja saan ohjeita ja harjoituksia mitä tehdä näille asioille.
 
Niin ja ulkoisissa asioissa tuo juttu näkyy niin, että kun olen epävarma tekemästäni asiasta, mulla lähtee menemään ryhti kasaan ja pää eteen. Ryhti- ja pääongelmat eivät ole ollenkaan harvinaisia (niin kuin varmasti moni tietää) ja niiden taustalta löytyy mitä erilaisimpia syitä. Mun tapauksessa ne sattuvat olemaan tällaisia. Toisaalta mulla oli joskus laulamista aloitellessa ongelmana "vatsa sisään, rinnat ylös"-yliryhti joka juonsi voimistelun ajoilta.
 
No, ilmeisesti olen nyt siis vuosien aikana kiikkunut jossain ääripäiden välissä tuon ryhdin suhteen.. toivottavasti se alkaisi löytämään vihdoin paikkansa.
 
sound in - pleasure out
faith
15.01.2006 21:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. äänihieronnasta vois lisätä myös offtopiccina sen, että voice massage -koulutukseen hakevalla pitää olla suoritettuna joko laillistetun hierojan, fysioterapeutin tai (en nyt muista mikä se kolmas oli, kyselin näitä omalta vm-hierojaltani..) pätevyys ennen ku kyseiseen koulutukseen voi päästä. Tästä voi siis johtua se, että osalla tuntuu olevan ei alueista enemmän/tarkempaa tietoa. Kaikki ovat kuitenkin erittäin päteviä, mikä on mielestäni ehdottoman tärkeää. =)
 
En ole blondi enkä missityyppinen...
Loijaa
12.09.2013 11:50:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaan ketju, kun minulla on kerrankin jotain tärkeää sanottavaa:
 
Syksy - niin mukava vuodenaika kuin se voikin olla - tuo usein mukanaan myös flunssat yms. olot. Laulajalle etenkin on nihkeää, jos on keikka/treenit tulossa, ja kurkku kipeä ja karstainen. Itse olen lääkinnyt silloin itseäni onnistuneesti seuraavien ohjeiden mukaan, jotka ovat suoraan "Uudet konstit, vanhat aineet" -kirjasta:
 
"HOIDA kurkkukipu.
Kipeytynyttä kurkkua aristaa vähemmän, kun tarjoat sille pienen etikkakäsittelyn. On kolme eri tapaa:
 
1. Jos kurkkuasi aristaa yskän tai jopa luentojen tai lauluharjoitusten jäljiltä, saat pika-avun, kun kurlaat sitä seuraavalla liuoksella. Liuota lasilliseen lämmintä vettä 1 tl suolaa ja 1 rkl omenaviinietikkaa. Kurlaa kurkkua niin monta kertaa päivässä, kuin tuntuu olevan tarpeen.
 
2. Jos kurkkusi on kipeytynyt nuhakuumeen tai influenssan vuoksi, sekoita yhtä paljon omenaviinietikkaa ja hunajaa. Nauti ruokalusikallinen lääkettä 4 tunnin välein.
 
3. Helpotat sekä yskää että kurkkukipua seoksella, jossa on 1 dl viinietikkaa, 1 dl vettä, 4 tl hunajaa ja 1 tl tabascokastiketta. Niele 1 rkl eliksiiriä 4-5 kertaa päivässä. Säästä viimeinen annos yömyssyksi ennen nukkumaan menoa."
 
we want the world and we want it now
Khassera
12.09.2013 14:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa herkulliselta. :D
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Exhausted
23.09.2013 23:07:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apteekista saatava NHS-vesipiippu ja suolaliuos on kyllä melkoinen yhdistelmä. En tiedä kuinka paljon se oikeasti auttaa, mutta ainakin mukavalta tuntuu laulusuorituksen jälkeen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «