Aihe: Basso HALVALLA aloittelijalle
1 2 3 4
hollstro
12.01.2006 19:58:01

Sitten on meitä jotka on kanssa aloittanut surkeilla ritsoilla, ja vaikka intoa on aina ollut soittaa niin taitoa sitten ei kuitenkaan koskaan ihan huipulle asti ole riittänyt.

Jep, minä aloitin puoliakustisella Hofnerilla jossa oli flätit ja jota siihen aikaan (1978) piti hävetä sekä kahdella putkiradiolla. Into oli kova ja halu soittaa on säilynyt tähän päivään saakka.
J.Hollström
12.01.2006 20:29:25
Jep, minä aloitin puoliakustisella Hofnerilla jossa oli flätit ja jota siihen aikaan (1978) piti hävetä sekä kahdella putkiradiolla. Into oli kova ja halu soittaa on säilynyt tähän päivään saakka.

Joo, parasta siinä oli se kun nykästiin sulta putkiradioista josssain reeneissä virrat veke, niin soitit biisin komeesti loppuun ilman että huomasit mitään. Kai se Höfneri sit resonoi mahaa vasten niin hyvin ettei korvia tarvittu. Se oli aikaa se.
Teijo K.
12.01.2006 20:30:17

Toi Hofneri on kyllä aika ritsa ihan oikeasti nykyäänkin. Hienon näköinen joo, mutta se arvo perustuu johonkin muuhun kuin sen basson laatuun. Eli kyllä mä sillä vetäisin.

Miulla oli surkea rikukopio ja noin 50-luvun keskusradiovahvistin.

Eli eli, mihin tullaan?
Munsta.
J.Hollström
12.01.2006 20:38:19
Toi Hofneri on kyllä aika ritsa ihan oikeasti nykyäänkin

Ootko testannu 60-luvun Hofnerii?
Teijo K.
12.01.2006 20:39:31

Ootko testannu 60-luvun Hofnerii?

Joskus kauan sitten. Eihän silloin omana aikanaan halvempaa tainnut löytää.
Munsta.
hollstro
12.01.2006 21:14:02 (muokattu 12.01.2006 21:14:32)

Toi Hofneri on kyllä aika ritsa ihan oikeasti nykyäänkin. Hienon näköinen joo, mutta se arvo perustuu johonkin muuhun kuin sen basson laatuun. Eli kyllä mä sillä vetäisin

60-luvun Hofnerit oli aikansa harleybenttoneita. Noi aidot Harley Benttonit on Rolls Royceja niiden ritsojen rinnalla. Ihmettelen niitä jotka niistä jotakin maksaa. Sekin mikä mulla oli on jo keräilykamaa. Kelpaa hyvin koristeeksi, muttei tosihommiin. Näin o.
Teijo K.
12.01.2006 21:17:59

60-luvun Hofnerit oli aikansa harleybenttoneita. Noi aidot Harley Benttonit on Rolls Royceja niiden ritsojen rinnalla. Ihmettelen niitä jotka niistä jotakin maksaa. Sekin mikä mulla oli on jo keräilykamaa. Kelpaa hyvin koristeeksi, muttei tosihommiin. Näin o.

Macca kuulemma soittelee taas omallaan, siinä on tosin talla siirretty yms. pientä remonttia.
Munsta.
hollstro
12.01.2006 21:22:35

Macca kuulemma soittelee taas omallaan, siinä on tosin talla siirretty yms. pientä remonttia.

Macca soittelee sillä nostalgiasyistä. Saundihan on ihan haitarista. Mut Basisti on hyvä!
absqua
12.01.2006 21:42:01
Macca soittelee sillä nostalgiasyistä. Saundihan on ihan haitarista. Mut Basisti on hyvä!

kyllä sillä on vedetty ihan vakavalla mielellä aika monille levyille just sen soundin takia. esim scofieldin mainio "a go go" on pullollan höfneriä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Quu
13.01.2006 13:54:33 (muokattu 13.01.2006 13:56:52)

Jos on intoa soittaa, niin ei niillä kamoilla oo hirveesti väliä, jos ei ole intoa soittaa, niin se on aivan sama vetääkö kiinassa tehdyillä kopioilla vai käsityönä tehdyillä kamoilla.
Kuinka moni aloittelija oikeesti huomaa eron esim. meksikossa ja amerikassa tehtyjen bassojen välillä? Tai Korea/Amerikka, jne... Kiina/Suomi?

Niinkuin jo aloitusviestissä huomattiin; vaikka kaverilla oli laatukamat, niin ei into säilynyt.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
kake313
13.01.2006 15:24:52

HEI JOO!!! osta harley benton ne on iha sairaaaaaan hyvii ja maksaaki vitun vähän..!!!!!!!
"Levykuitu lessu"
Omk
14.01.2006 23:01:02
Semmosta että oon alottamasssa basson soittoa, oon soittanut 2 vuotta omatoimisesti kitaraa. Niin että minkälainen basso ja vahvari kannattais ostaa? raskaaseen musiikkiin sopiva pitäs olla. Oon kattonu tollasia ku Esp - ltd f254 ja f255 tai esp-ltd df-404. Sitten kun en o paljon basson soittoa kuullut ilman muita soittimia niin oisko netissä jotain äänipätkiä netissä mistä vois kuunnella? et esim. onko sillain kuin kitaransoitossa erikseen että särö ja clean? vahvarin hinta sais olla ehkä jotain 500-700e. Onko kovin vaikeeta siirtyöä kitarasta bassoon? sitähän siis soitetaan myös plekulla? ja sormitekniikka tieteki ois ihan uus opeteltava.
!"
hollstro
15.01.2006 10:05:24

Semmosta että oon alottamasssa basson soittoa, oon soittanut 2 vuotta omatoimisesti kitaraa. Niin että minkälainen basso ja vahvari kannattais ostaa? raskaaseen musiikkiin sopiva pitäs olla.

Sellainen basso johon rahat riittää ja vahvistin/kaappi mistä lähtee rittävästi mölinää raskaaseen musaa.

Oon kattonu tollasia ku Esp - ltd f254 ja f255 tai esp-ltd df-404. Sitten kun en o paljon basson soittoa kuullut ilman muita soittimia niin oisko netissä jotain äänipätkiä netissä mistä vois kuunnella? et esim. onko sillain kuin kitaransoitossa erikseen että särö ja clean?

Tuo olisi hyvä idea, eli että olisi ääninäytteitä. Aika vähän olen kuullut. Line 6 Variaxeista on, muihin en ole juuri törmännyt. ESP:t tuntuvat olevan nuorten metallinvääntäjien suosiossa.

vahvarin hinta sais olla ehkä jotain 500-700e.

Et speksaa pitääkö tuolla rahalla saada nuppi ja kaappi. Jos molemmat niin kattele n. 200 W komboja joissa 1 x 15" tai 2x10" kaiuttimet tai enemmän. Tai sitten joku tehokas transistorinuppi ja sille sopiva kaappi alle. Osta käytetyt kamat, se on kuitenkin paras tapa saada minimirahalla maksimilaatua etenkin jos ei tarkkaan tiedä mitä on hakemassa.

Onko kovin vaikeeta siirtyöä kitarasta bassoon? sitähän siis soitetaan myös plekulla? ja sormitekniikka tieteki ois ihan uus opeteltava.

Ei ole vaikeeta. Eiköhän suurin osa basisteista ole näin tehnyt. Minä ainakin. Pidempi mensuuri teettää töitä alkuun, mutta suurin osa soitettavasta musiikista on bassolla aika simppeliä joten soittotekniikka ei ole se suurin haaste, vaan se ettei soita kuin kitaraa vaan niinkuin bassoa.
J.Hollström
15.01.2006 10:10:50
Tuo olisi hyvä idea, eli että olisi ääninäytteitä. Aika vähän olen kuullut. Line 6 Variaxeista on, muihin en ole juuri törmännyt. ESP:t tuntuvat olevan nuorten metallinvääntäjien suosiossa.

Gibsonin bassoista on ääninäyteitä täällä:
http://www.gibsonbass.com/

Muutenkin hyvä sivusta aiheesta kiinnostuneille.
balzary
15.01.2006 12:44:30

vahvarin hinta sais olla ehkä jotain 500-700e.

Torilla Peaveyn mark III-bassonuppi, osta siitä taattua Peavey-laatua.
Omk
15.01.2006 13:59:00
Kiitos vastauksista. Unohdin mainita että komboa olisin siis hankkimassa. Oisko tommotteet warwick kombot laadukkaita? musamaailmasta kattelin. Ja sitten että 5 vai 4 kielinen? ei ainakaan noissa esp-ltf F-malleissa ollut kovin suuri hintaero? Ja sit toi esp ltd df-404 ois 4-kielinen. En vaan tiedä kumpi ois sopivampi.
!"
hollstro
15.01.2006 16:37:12

Kiitos vastauksista. Unohdin mainita että komboa olisin siis hankkimassa. Oisko tommotteet warwick kombot laadukkaita?

Tsekkaa tuo. Suosittelen vahvasti ja on sun hintaluokkaa:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/88483.jpg

Olen soitellut tuollaisella nupilla usein ja se on hyväsaundinen pomminvarma peli. Kaappi on parhaita 15"-sarjassa mitä on.
Omk
15.01.2006 20:52:16
Jeps. Luulisin että päädyn tuohon 5-kieliseen. Pitäs vielä vahvistinta miettiä. mitekä toi ehdottamasi ampeg soveltuis raskaaseen musaa? vai tarvisko jotain pedaaleja hankkia?
!"
Quu
15.01.2006 22:28:21 (muokattu 15.01.2006 22:30:55)

Jeps. Luulisin että päädyn tuohon 5-kieliseen. Pitäs vielä vahvistinta miettiä. mitekä toi ehdottamasi ampeg soveltuis raskaaseen musaa? vai tarvisko jotain pedaaleja hankkia?

Tsekkaas muuten kanssa noi musamaailman 5-kieliset rockbassit (streamer & corvette basic), ovat samassa hintaluokassa noiden ltd:n 5-kielisten kanssa.

E: Myös Spectorilla näyttäis olevan joitain bassoja noiden ltd:n 5-kielisten hintaluokassa.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)