Aihe: Behringer BX1200 Ultrabass, varoituksen sana.
1 2 3
Dropped C
10.10.2005 22:12:01
Niinhän minä teinkin (ostin siis isommat kamat). Tässä ei nyt ole kyse mistään egosta, vaan lähinnä vaivattomuudesta ja tunteesta. Ei tarvitse rääkätä niitä alitehoisia kamoja hengiltä.

Itse myös jopa pidän jos niitä rumpuja hiukan taotaan eikä taputella. Kitaristi sitten säätää volumen rumpujen mukaan ja minä sitten kitaran mukaan (jotenkin helpompaa, basso kun yleensä kuuluu pelkkien rumpujen kanssa ihan hyvin).
Come back dear dreams, tales of old. In this sleep, servant of the warsmen.
Maisteri
11.10.2005 03:14:43 (muokattu 11.10.2005 03:18:11)
Itse myös jopa pidän jos niitä rumpuja hiukan taotaan eikä taputella. Kitaristi sitten säätää volumen rumpujen mukaan ja minä sitten kitaran mukaan (jotenkin helpompaa, basso kun yleensä kuuluu pelkkien rumpujen kanssa ihan hyvin).
Maisteri
11.10.2005 03:17:43
Niinhän minä teinkin (ostin siis isommat kamat). Tässä ei nyt ole kyse mistään egosta, vaan lähinnä vaivattomuudesta ja tunteesta. Ei tarvitse rääkätä niitä alitehoisia kamoja hengiltä.

Juu, rumpalin soittovoimakkuushan se määrää hyvin pitkälti kuinka kovaääninen koko bändi lopulta on. Periaatteessa homma menee niin, että mitä jämäkämpi (voi myös lukea kovempi) tatsi, sitä parempi saundi. Eli enpä minäkään juuri diggaile jos rumpuja hiplaillaan/taputellaan vähänkään raskaammanpuoleisessa musassa. Tatsi ensin, vaikka melua lisää aiheuttaisikin.
poppamies
11.10.2005 08:11:38 (muokattu 11.10.2005 08:13:17)

Minäkin luulin, että 120W Kickback 12" on hyvä laite, jolla pärjää ihan tarpeeksi hyvin jopa pienillä keikoilla - ENNENKUIN KOKEILIN ISOMPIA KAMOJA. Noi pienet combot on ihan perseestä, kotisoittoon enintään.

Näinhän se on. Riippuu myös siitä mitä hakee. Jos riittää sellainen pelkkä kilkuttaminen ja nyppiminen ja lisäks soittaa paljon plekulla niin kyllä tuosta pienenstä lähtee ääntä kenties riittävästikin. Jos hakee botnella varustettua bassosoundia niin ei taas ole mitään toivoa tuollaisella pienellä.
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti!
paranoir
11.10.2005 12:03:50
Aika toimiva ratkasu on laittaa se isompaan kaappiin esivahvariks. Rupee kuulostaanki joltain ku isompi elementti jytkii. Takana on se direct out mikkiplugi lähtö jos haluat että vahvarin oma elementti jytää kans. Kuitenki kannattaa olla varovainen noitten kaappien ja combon vahvistimen tehojen kans ettei käräyttele mitään.

näin pärjää jotenkin

En osaa sanoo onko vika elementissä vai vahvarissa, mutta niiden yhdistelmästä se vasta paska soppa syntyy.

näin se menee.... minä luulin että omani on paskana kun ei lähde ääntä ja kun lähtee niin soundi on paska.. noup.. ihan kunnossa..
You're mine, now and forever....
JoKo
11.10.2005 16:48:22
Minäkin luulin, että 120W Kickback 12" on hyvä laite, jolla pärjää ihan tarpeeksi hyvin jopa pienillä keikoilla - ENNENKUIN KOKEILIN ISOMPIA KAMOJA. Noi pienet combot on ihan perseestä, kotisoittoon enintään.

Joskus tulee kyllä mieleen että miksiköhän sitä selkä vääränä kantaa keikoille kamoja, kun loppupeleissä se ääni kuitenkin otetaan ulos linjasta. Onhan tietysti mukavampi soittaa kun soundi on hyvä ja omassa hallinnassa, mutta monessa paikassa se 8x10 huutamassa lavalta on liioittelua. Voisihan sitä sijoittaa hyvään etuasteeseen, sen ehkä yleisökin kuulisi.
Hughes
12.10.2005 18:39:56
Joskus tulee kyllä mieleen että miksiköhän sitä selkä vääränä kantaa keikoille kamoja, kun loppupeleissä se ääni kuitenkin otetaan ulos linjasta. Onhan tietysti mukavampi soittaa kun soundi on hyvä ja omassa hallinnassa, mutta monessa paikassa se 8x10 huutamassa lavalta on liioittelua. Voisihan sitä sijoittaa hyvään etuasteeseen, sen ehkä yleisökin kuulisi.

Oma kokemus tähän on se, että jos ei kuule bassoa hyvin ja tykisti niin ei saa samaa groovea/meisseliä soittoon, ei sitten millään. Menee heti neppailuksi.
Se täytyy tuntua persuksissa/lahkeissa kun basso pumputtaa ja basari jysähtää.
Oishan se kiva ottaa keikalle pelkkä etunen ja istua monitorin päällä, mutta mutta...ei.
MoParit on ihana asia.
JukkaPena
28.10.2005 22:40:59
Soitin yhden keikan BX1200 Ultrabassin läpi viime sunnuntaina. Soitin yhtyeessä, jossa piano, kitarat ja perkussiot tuli akustisesti. Basso oli vahvistettu ja lauluakin vähän. Soundi oli kyl ok. Merkki Behringer ei kai vaan herättäny arvostusta ja vaikka styrkkari oli ok niin jotenkin silti inhosin sitä. Kai oon materialisti ja tykkään kalliista kamoista.

En tajunnut sitä Ultrabass-toimintoa...Toinen ihme juttu oli, että combo taisi vaihtaa ykköskanavaan uudestaan käynnistäessä ja olin tehnyt säädöt kakkoskanavaan ja piti sitten varmistella, oliko oikea kanava päällä. Mut toi kanavajuttu oli ehkä enemmän mun moka kuin Behringerin.

Sanosin et aika hyvä vahvistin koulukäyttöön, treenivahvistimeksi ja pikkukeikoille. Ois hauska testata kontran kanssa, kuinka toi toimii. Kai se selvää on, että raskaammassa musassa tommosten rajat tulee vastaan. Itse en soita mitään raskasta, mutta harkitsen nuppia ja kaappia, että sekin vähä, mitä pitää tulla, tulee reippaasti.

Niin ja vahvistimen takaa löytyi hyödyllisen olosia liittimiä. Puhusin kyl ton puolesta kotivahvistimena, sillä Hartkesta noita ei löydy. Sais huomaamatta piuhat styrkkarin takaa line in ja line out, kätevää. Ja itsenäiseen treeniin tosta varmasti löytyy sopiva soundi.

Jos vertaan kuitenkin Hartken 12:seen Kickbackiin, jolla oon treenannu ja keikkaillu sbassolla ja kbassolla, niin sanosin että ei toi Hartkelle pärjää. Yhtäkkiä ku joku combo pläjähtää nenän eteen ennen keikkaa, niin Hartke on paljo selkeempi käytellä. Ja soundin hakeminen on Hartkella helpompaa. Itelläni oli pari vuotta 4-alue eq:lla varustetu combo, samanlainen eq on tossa Behringerissä ja mun mielestä 3-alueinen on helpompi/nopeempi säätää. Mut Hartke on kuitenkin kalliimpi...

Mut edelleen toi combo maksaa jo vajaat 200 euroa, joten sen huonot puolet voinee antaa anteeksi :)
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
p.c.l
14.01.2006 14:01:37
Näin on!
Ite treenaan kotona BX & sr 16/cd yhdistelmällä ja jos eukko alkaa valittaa volyymistä niin eikun luurit korvalle ja sama meno jatkuu!!! kyllä tuo on huippulaite just kotikäyttöön, mutta eihän se teho sitten treeneissä enää riitä, kun kitarisamiehillä on 4X12 kaappi ja rumpalisti lyö kovasti, mutta hintaansa nähden aika paljon asiaa...
rickenbacker
14.01.2006 14:39:38

rickenbacker-ampeg kotona ja koulussa!
kylläpäs lähtee aamuhönössä näköjään et ei muuta ku hyvää tätä vuotta kaikille pus.
jounihynynen
14.01.2006 22:48:28
Ihan hyvin pärjäsin keikalla kohtuulisen kookkaassa salissa tolla BX1200 -combolla. Voi olla ettei ääntä lähe niin kuin 120W pitäis, mutta mulle riittää ainaki ihan hyvin. Aika äänekkäitä ollaan, eikä rumpalikaan mikään kevytkätisimmästä päästä ole, mutta ei keikalla ollu mitää ongelmia saadaa bassoa kuuluville. Soundistakaan en mitää valittamista oo löytäny. En meinaa että toi mikää huippu olis, mutta ite oon erittäin tyytyväinen ollu koko vajaan vuoden minkä oon sen omistanu. Kai ne rajat kuitenki jossaki vastaan tulee.
Maisteri
15.01.2006 03:22:42
no ei sillä tietenkään jytistä 50w:n (ja vielä 4x12":n) päälle, siihen se on reippaasti alamittanen.

jonkun mielestä sopiva suhde oli vähintään neljäkertaa isompi bassovahvain kö kitara, ja oon antanut itselleni kertoa että olen samaa mieltä. eli 120w kompo riittäis sitte... ööh.. 7w? 18w? no laske ite. lauantai ei oikeen korkeeseen matematiikkaan sovi.

No jaa... se mun 100W putkinuppi 4x12" kaapilla ei kauheesti hautaudu kahden 100W skittamarsustäkkiin joista toinen on jopa full eli 2x4x12". Mut toki niin et mitä äänekkäämpi jenngi, sitä rajummat vermeet. Iso marsu vaan on rok ja hyväsaundinenen.
okoranta
15.01.2006 03:35:43

No jaa... se mun 100W putkinuppi 4x12" kaapilla ei kauheesti hautaudu kahden 100W skittamarsustäkkiin joista toinen on jopa full eli 2x4x12". Mut toki niin et mitä äänekkäämpi jenngi, sitä rajummat vermeet. Iso marsu vaan on rok ja hyväsaundinenen.

Mulla sama. Eipä ole pystynyt vielä tähän päivään mennessä laittaa volumea täysille. Kyllä mun mielestä siinä putkisoundissa on sitä jotakin ja lahket lepattaa muutenkin aika kivasti!
"Itse sijoittaisin rahaa hyväsoundiseen kaappiin, sillä on kumminkin suurempi vaikutus soundiin kuin sitä ohjaavalla nupilla." - Temppari-
M-Juhana
15.01.2006 11:00:04

On toi Behku hyvä tai huono, niin ei kait mikään bassokombo 12" ämyrillä ja 120 W:tilla kuulu, jos bändissä räyhää kaksi marsun stäkkiä namikat kaakossa kitaroissa ??
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
jarialhanen
15.01.2006 14:08:07
ainakin se behringer millä minä olen joskus joutunut soittamaan kompressoi ihan järjettömästi.

kävi kerran mielessä tuollaisen hankkiminen mutta ei kiitos. soitan keikoilla (mihin ampeg ei mahdu) mieluummin vaikka linjaan ja otan kuuntelun monitorista.
kitarasoolot voisi kieltää jossain asetuksessa. rumpusooloissa voisi olla normi, joka rajoittaisi kuviot sellaisiin ...jotka jytkyttävät persausta. - - - - - Juu löytyy DFH, kupase sx3, plukareita, kunnon kortti ja liian kalliit kamat...
Prowleri
16.01.2006 16:32:55 (muokattu 16.01.2006 16:34:19)
Kitaristeilla on yleensä sormet sitä varten että niillä hivellään paitsi sitä masturbaatioesinettä niin myös sitä volumepotikkaa. Niin tai siis jos ei kitaristilla tunnu sormet taipuvan niin sitten voi itse demonstroita että miten sitä kitaranupista väännetään volumea alaspäin.

Rumpalin kanssa se on vähän vaikeampaa. Yleensä pari kertaa pyydetään kiltisti, ja sitten aletaan takomaan nyrkillä naamaan. Toistetaan kunnes rumpali ymmärtää treenata sitä soittoa vähän pienemmällä voimalla, tai pakkaa kamansa ja läksii.

Tässä on monesti joku ihme käsitys vallalla että jotenkin aina kitaristin tai vielä pahempi laulajan pitäisi määrätä bändipolitiikasta. Perkele, muut voivat väsätä biisejä ja esiintyä nokkamiehenä minkä huvittaa, mutta se on basistin homma pitää bändi kuosissa ja toimivana, niin soitannollisesti kuin muutenkin, ja huolehtia etteivät idiotismit kuten "hei kaverit ostan tämmösen marsun fullstackin, mut ei siitä lähde hyvä saundi ku TÄYSILLÄ" pääse elämään.
Däigä!
Novis_3
16.01.2006 18:28:12
Kyseinen peli laukes n. 30 keikan jälkeen tuossa männä syksynä, liekö sulake posahti tai jotain.. Mites tuossa on sulake muuten, pitääkö avata koko paska, että pääsee tarkastaan...??

Ja n.20 keikan jälkeen lähti toinen puoli kahvasta irti, vittumainen kantaa.. :) ei kovin kestävää tekoa, mutta toimii kyllä tuolla humppa/iskelmä osastolla. Isoimmilla lavoilla lavasoundiki jää ohueksi, pitää ottaa monitoresta vähän jeesiä.

200 euroa ja 30 keikkaa.. ihan jees..
J.Hollström
16.01.2006 18:37:58
Kyseinen peli laukes n. 30 keikan jälkeen tuossa männä syksynä, liekö sulake posahti tai jotain.. Mites tuossa on sulake muuten, pitääkö avata koko paska, että pääsee tarkastaan...??

Ei tarvitse. Sulake on siinä virtajohdon liittimen yläpuolella.
Novis_3
16.01.2006 18:43:02
Ei tarvitse. Sulake on siinä virtajohdon liittimen yläpuolella.

Olipa hyvin kätketty.. :) Voinko nykästä 5 ampeerin sulakkeen koneeseen vaikka arvoksi on ilmoitettu 2.5?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)