E.Q 14.01.2006 18:44:46 | |
---|
Mutta jos laitat kaksi samalla skaalalla varustettua kitaraa vierekkäin: toisessa floikka ja toisessa kiinteä talla, niin voit olla varma, että floikalla bendit tarttee vähemmän voimaa. Toisinpäin, kokeileppa lukita se talla niin huomaat. K100#10 |
Toisinpäin, kokeileppa lukita se talla niin huomaat. Voipi olla näin. Mä en vain ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi lukita kelluvaa tallaa. Mulla se on kitaroissa jotain ihan muuta käyttöä varten..... DIT: tällä teorialla mä tosin voitan tuon jousien lisäämisväännön. =) Mutta mä vaan ihmettelen, että miten lukitusta floikasta tulee jäykempi bendata, kuin samanlaisesta kitarasta kiinteätallaisella. Eikös niiistä voisi helposti kuvitella tulevan yhtä jäykät? |
E.Q 14.01.2006 18:52:13 | |
---|
Niin mutta silleen ihan kokeilumielessä on ihan helppo laittaa joku sopiva kalikka sinne taakse väliin niin ettei se pääse nousemaan se talla. K100#10 |
Werde 14.01.2006 18:53:53 | |
---|
Jos asiaa miettii puhtaasti fysiikan lakien näkökulmasta, niin bendaus vaatii molemmilla tallaratkaisuilla tismalleen saman määrän voimaa. Samansuuruiseen bendaukseen tarvittava liike on sensijaan pidempi kelluvalla tallalla, koska kielen jännitys nousee "hitaammin" tallan antaessa periksi. "Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen" |
Jannipaali 14.01.2006 18:55:43 | |
---|
Sä taidatkin olla varsinainen pro säätämään kitaroita. Sen verran, että saan niistä soitettavia vehkeitä. Ottaen huomioon kuitenkin, että vähentäessä jousia floikasta, talla antaa helpommin periksi--->bendaus kevenee. Totta. Jee jee, artisti maksaa! /,,/ |
Jannipaali 14.01.2006 18:56:53 | |
---|
Samansuuruiseen bendaukseen tarvittava liike on sensijaan pidempi kelluvalla tallalla, koska kielen jännitys nousee "hitaammin" tallan antaessa periksi. Hahaa, tätä hain! Jee jee, artisti maksaa! /,,/ |
oiva tumpeloinen 14.01.2006 19:00:02 | |
---|
Hahaa, tätä hain! Niin mä arvasin, mutta se ei taas välttämättä mene tasan tavittavan voiman kanssa. |
rattledad 14.01.2006 19:03:29 | |
---|
Bendaushan tehdään vasemmalla kädellä ja kampeamisella on kai joku muu nimi? Nämä näyttää menevän sekaisin ... |
Jannipaali 14.01.2006 19:03:38 | |
---|
Niin mä arvasin, mutta se ei taas välttämättä mene tasan tavittavan voiman kanssa. En ymmärtänyt nyt. Sovitaanko, että tuli tasapeli tässä väittelyssä (väittely on turhaa hommaa). Jee jee, artisti maksaa! /,,/ |
Jannipaali 14.01.2006 19:05:08 | |
---|
Bendaushan tehdään vasemmalla kädellä ja kampeamisella on kai joku muu nimi? Nämä näyttää menevän sekaisin ... Eikö ne ole juuri nuo bendaus ja kampeaminen (tremolo bar). Kenellä menee sekaisin? Jee jee, artisti maksaa! /,,/ |
oiva tumpeloinen 14.01.2006 19:17:33 | |
---|
Jotta nyt tulee selväksi, niin tarkoitus oli puhua vasemman käden bendauksesta ja vibratosta. Olettaen, että soitetaan "oikeakätisesti". Mutta siis.....Jos otat jousia pois tallasta, vaatii bendaus ja vibrato vähemmän voimaa, koska se talla antaa periksi enemmän. Vielä esim. tuossa kokosävelsakeleen bendauksessa tarvittava voima ei kasva suuremmaksi kuin tuo fyysisesti pidempi bendi. Tätä tällä loputtomalla väännöllä haettiin. |
Werde 14.01.2006 19:24:09 | |
---|
Mutta siis.....Jos otat jousia pois tallasta, vaatii bendaus ja vibrato vähemmän voimaa, koska se talla antaa periksi enemmän. Vielä esim. tuossa kokosävelsakeleen bendauksessa tarvittava voima ei kasva suuremmaksi kuin tuo fyysisesti pidempi bendi. Tätä tällä loputtomalla väännöllä haettiin. Sävelkorkeus on verrannollinen kielen jännitykseen, ja kielen jännitys on verrannollinen sitä venyttävään voimaan. Eli aivan saman määrän tarvitset voimaa samansuuruiseen bendaukseen oli sulla sitten 1 tai 15 jousta siellä tallan takana. Kielet toki tuntuvat löysemmiltä pienemmällä jousimäärällä, mutta vastaavasti niitä pitää venyttää pidempi matka. "Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen" |
oiva tumpeloinen 14.01.2006 19:31:28 | |
---|
Sävelkorkeus on verrannollinen kielen jännitykseen, ja kielen jännitys on verrannollinen sitä venyttävään voimaan. Eli aivan saman määrän tarvitset voimaa samansuuruiseen bendaukseen oli sulla sitten 1 tai 15 jousta siellä tallan takana. Kielet toki tuntuvat löysemmiltä pienemmällä jousimäärällä, mutta vastaavasti niitä pitää venyttää pidempi matka. Noinhan tuo taitaa mennä. Eipä ole enään paljoakaan muistikuvia fysiikantunneilta, joten paha kai siitä on alkaa väittämäänkään. Mutta mun mielestä käytännössä toi homma tuntuu helpommalta. Johtuisiko sitten siitä, että sen bendauksen aloittaminen tarvitsee vähemmän voimaa? Mulla vaan toi jäykkyys tulee ilmi jo ensihipelöintiä tehdessä, vaikka en olisi vielä yhtäkään bendiä tehnyt...... |
Aki 15.01.2006 00:33:54 | |
---|
Aletaan olla asian ytimessä tässä threadissa! :oP Tuli vaan mieleen, otelaudan radius vaikuttaa radikaalisti venyttämisen helppouteen. Mulla on yhdessä kitarassa radius arviolta 7,5", ja se on kyllä aika kankeen tuntuinen. Saman valmistajan saman sarjan eri malli (luulisin että 10") on merkittävästi löysempi soittaa. Ootko muuten mitannu kaverin kitarasta kielen korkeuksia? Olis mielenkiintoista verrata. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
cr4b 15.01.2006 12:01:55 | |
---|
Tuli vaan mieleen, otelaudan radius vaikuttaa radikaalisti venyttämisen helppouteen. Mulla on yhdessä kitarassa radius arviolta 7,5", ja se on kyllä aika kankeen tuntuinen. Saman valmistajan saman sarjan eri malli (luulisin että 10") on merkittävästi löysempi soittaa. Aika outoo! Nimittäin kaverin kitarassa on vieläpä pienempi radius kuin mulla. Voisin kyllä mitata ne kielen korkeudet ja laittaa ne sitten tänne. |
Jucciz 15.01.2006 12:19:49 | |
---|
Lespan skaalassa joku 8-setti on jo aika spagettia No totta hitossa on, kun kymppisettikin on. |
Ze Kink 15.01.2006 13:21:45 | |
---|
En kyllä osaa yhtään sanoa, että mistä tuo johtuu. Kaverin Jemissä on 9-42 -setti, ja se tuntui jopa ihan soitettavalta. Yleensä 9-42 -setti tuntuu ihan liian löysältä, normaalisti kun soitan 10-52 (floikka) ja 11-52 (strato) -seteillä. Omassa Ibassa tuntuu myös 10-52 paljon jämäkämmältä kuin Stratossa, kun joskus testasin. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |