Aihe: Säröpedaali/uus vaffari?
1
Fishfinger
14.01.2006 17:55:07
Elikkäs mulla on soitossa vahvarina Craten Gt212 ja soittelen metallia ja yleensäkkin raskaampaa musiikkia. Jotenkin tuntuu että en saa tuosta oikein mitään irti ja soundi on puuromainen. Kitarana toimii esp ltd mh400nt emg-aktiivimikeillä että niissä ei pitäisi ainakaan olla syy. Eli kannattaako suosiolla satsata uuteen vahvistimeen vai auttaako joku säröpedaali tuohon puuromaisuuteen?
Heavy Metal Is The Law!
McNulty
14.01.2006 17:59:05
En usko että vahvistin kauheasti paranee säröpedaalilla. Jollain EQ-polkimella vois kokeilla siistiä soundia, mutta kyllä vahvarin vaihtoa kannattaa harkita. Crate ja Laney ovat mielestäni trankkuosastoilla todella mutaisia vermeitä.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Mustikkamuffinssi
14.01.2006 18:15:04
Tääkin, ja muut vastaavat kannattaisi varmaan laittaa tohon jelppikerhotopiciin, kun nyt semmoinen on väsätty. Näitä "uutta vahvistinta hommaamassa"-ketjuja on jo muutama. Pitää varmaan m.net-perinteen mukaisesti käskeä käyttämään hakua ja suositella liikkeeseen menemistä ja vahvistimien testailua. Uutta vahvistinta kuitenkin kannattaa varmaan tuossa tilanteessa lähteä etsimään.
Don't forget, kids... The faster you download, the bigger your penis is.
Kalm
14.01.2006 18:24:34
Juu noin kai se taitaa olla. Minkälaista vahvistinta sitte suosittelisit seuraavaks vahvistimeks? Mitä eroja on putki ja trankku vahvistimissa? (kaikki sanoo aina että putki on parempi mutta ei että mikä siinä on parempaa)

Jos et ole vielä hahmottanut sitä omaa mielisoundiasi, niin kannattaa ostaa jonkun
valtamerkin suhteellisen hyväksi todettu mallintava (Vox,Johnson,Yamaha,Line6 tms). Sillä sitten haarukoi aikansa niitä vahvistin/kaappi/efekti yms. tarpeitaan ja täsmäostaa myöhemmin tarvittaessa sen mallinnuksen esikuvan tai lähimmän vastaavan sellaisen (jos ei heti satukkaan löytymään sitä vintageboutiquehandwiredsignatureübersiistiä alkuperäistä).

Putki vai trankku -vääntö on myös täysin typerää etenkin siinä vaiheessa jos ei haeta jotain tiettyä soundia tai käyttötarkoitusta. Molempi parempi ja sen vuoksi arsenaalista onkin syytä löytyä useampaa eri vermettä.

-Putkea kevytrosoon,bändiolosuhteisiin/muuhun kovaan ajoon.
-Mallintavaa inspiraation hakemiseen/soundeilla pelleilyyn/nauhoitteluun/yösoittoon
-Transistoria huoltovapaaseen yleiskäyttöön,riipivään hevisahaukseen sekä ultrapuhtaisiin soundeihin jne.

..ja edellisten yhdistelmillä sitten jokaiseen lähtöön.
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
McNulty
14.01.2006 18:26:40
Juu noin kai se taitaa olla. Minkälaista vahvistinta sitte suosittelisit seuraavaks vahvistimeks? Mitä eroja on putki ja trankku vahvistimissa? (kaikki sanoo aina että putki on parempi mutta ei että mikä siinä on parempaa)

Putkiteknologia sallii vahvistimen paremman dynamiikan ja suuremman headroomin. Eli puhdas kanava kestää säröytymättä kovempaa volumea sekä säröillä se säilyy erottelevana. Käytännössä putkikoneissa on enemmän huollettavaa (esim. putkien uusimista ja niiden biasointia) mutta putkivahvistin on myös yksinkertainen. Sen huoltaa lähes kuka tahansa joka hieman ymmärtää elektroniikasta. Trankkujen ja uusien digitalisten mallintavien kamojen kanssa onkin ongelmia jos ne rupeavat reistaileen. Pitää olla joku Line6:n insinööri ennenkö saa taas hajonneen vahvarin toimimaan :)

Eli nopsaa ynnättynä putkivahvistimen edut:
+ Dynamiikka (reagoi soittajan soittoon eri tavalla kuin trankku)
+ Soundissa lämpöä ja eloisuutta
+ Headroom (jotkut sanovat että 30W putkivahvistin = 100W trankku vaikka eihän se tehojen puolesta näin ole. Mutta se putkivahvistimen tuottama meteli pysyy paremmin kasassa. Trankut kun menevät pipariksi.)
+ Yksinkertainen tekniikka (helppo korjata)

Miinuksena sitten nuo huollot ja huoltokustannukset. Tosin, jos putkivahvistinta kohtelee kunnolla ja huoltaa määrätyin väliajoin, niin ne kestää useita kymmeniä vuosia. Esim. edelleen näkyy että jengillä on 50-luvulta olevia putkivahvistimia käytössä.

Sitten tuohon suositteluun... riippuen kuinka paljon tehoa tarvit ja millaiseen musiikkiin, mutta tässä nyt muutamia mitkä soveltuu esim. hevanderin soitteluun:

Hybridivahvistimista:
- VOX AD-sarjan ValveTronix-vahvistimet

Transistorivahvistimista:
- Tech21 Trademark-sarja
- Roland Cube-sarja
- Randall RG-sarja
- Peavey XXL-sarja

Putkivahvistimet (vaihtoehtoja on useita):
- Marshall DSL ja TSL sarjat sekä vanhemmat JCM800 ja 900.
- Laney VH, TT ja GH
- ENGL Screamer, Thunder, Fireball, Powerball ja Savage
- Peavey Triple XXX, 5150 ja 6505
- Mesa/Boogie Single, Dual ja Triple Rectifier (toki muutkin mesat kuten Roadking, Stiletto ja Mark-sarjat toimivat)
- Krank Revolution 1 ja Krankenstein
- Diezel Herbert ja VH4
- Randall MTS-sarja
jne jne... ei muuta kuin googlettamaan ja tsekkaileen millä kamoilla esim. suosikkikepittäjät soittele.

Hyvät kamat tietysti maksaa... esim. jos ajatellaan että 1200e nuppiin ja sitten vaikka 500e 2x12" kaappiin. Alle 1500e on vaikea saada erittäin laadukkaita putkivermeitä kera kaapin, mutta toki jos pienempi setti riittää ja combovahvistin palvelee niin kotosalla kuin reeniksellä, niin tuo VOX AD120VT ValveTronix on aika kova luu. Sieltä löytyy takapaneelista PowerLevel-potikka jolla voi säätää ison combon sopivan pienitehoiseksi vaikka kerrostalokämppään. Sitten taas reeniksellä powerit kaakkoon ja meteli riittää varmasti.

http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/ad120vt.htm
rakula
14.01.2006 19:01:58
Hybridivahvistimista:
- VOX AD-sarjan ValveTronix-vahvistimet.

Puuroutuuko ton soundi vai onko ihan laatutasoa? Mulla tulis uutta vahvaria siihen 700-850 hintaluokkaan ja tuo istuisi siihen juuri sopivasti. Muita vaihtoehtoja on ollu thunder ja classic 30 tai 50. Voin kotonakin luukuttaa joten sitä ongelmaa ei ole.
Eat my ass and balls
McNulty
14.01.2006 19:07:24
Puuroutuuko ton soundi vai onko ihan laatutasoa? Mulla tulis uutta vahvaria siihen 700-850 hintaluokkaan ja tuo istuisi siihen juuri sopivasti. Muita vaihtoehtoja on ollu thunder ja classic 30 tai 50. Voin kotonakin luukuttaa joten sitä ongelmaa ei ole.

No se mitä minä olen päässyt AD120VT 2x12" comboa luukuttamaan, niin ei se ainakaan meitin reeniksellä tukkoon mennyt. Cleanit toimivat hienosti vaikka taustalla oli toisen kitaristin särövalli ja basistin jytkytykset. Ei ainakaan minun soitannossa mennyt murusiksi VOXin soundi. Toista se oli kun Marshall VS100:sta testattiin :)
rakula
14.01.2006 19:13:25
No se mitä minä olen päässyt AD120VT 2x12" comboa luukuttamaan, niin ei se ainakaan meitin reeniksellä tukkoon mennyt. Cleanit toimivat hienosti vaikka taustalla oli toisen kitaristin särövalli ja basistin jytkytykset. Ei ainakaan minun soitannossa mennyt murusiksi VOXin soundi. Toista se oli kun Marshall VS100:sta testattiin :)

Entäs säröt? Tykititkö säröpedaalin kanssa vai irtosiko vahvistimesta?
Eat my ass and balls
McNulty
14.01.2006 20:11:46
Entäs säröt? Tykititkö säröpedaalin kanssa vai irtosiko vahvistimesta?

Vahvistimesta irtosi, ja mikä hienointa... ne toimivat jopa Tube Screamerin kanssa boostatessa. VOX AD120VT:ssä on useampi erilainen vahvistinmallinnus ja ne oikeasti toimivat hienosti. Ei kannata edes lähteä vertaileen esim. Line6 Spideriin, ne mallinnukset on niin eri maailmasta (huom. parempia)

http://www.voxamps.co.uk/images/products/valvetronix/ampType.jpg

Tuosta kuvasta näet vahvistinmallinnukset. Itse tykkäsin todella paljon seuraavista:

Black 2x12", UK '80s, UK Modern sekä Recto. Toimivat todella upeasti meikäläisen Pantera-riffittelyssä kun reeniksellä tykittelin menemään. Ja sitten se mikä tuossa combossa oli hyvää myöskin, oli toimivat efektit. Kerrankin todella toimivat sisäänrakennetut efektit. Liputan kyllä VOX ValveTronixin puolesta, vaikka en itse sellaista omistakaan. Se on oikeasti parempi kuin moni samanhintainen putkicombo. Olen jo harkinnut itsekin Ashdownin vaihtamista ValveTronixiin.
Kalm
14.01.2006 20:43:49

Tuosta kuvasta näet vahvistinmallinnukset.

Esitteen mukaan ovat malleja seuraavista:

AC15 - VOX AC15
AC15TB - VOX AC15TB
AC30 - VOX AC30
AC30TB - VOX AC30TB Top Boost
UK BLUES - Marshall JTM-45
UK '70S - Marshall Plexi
UK '80S - Marshall JCM-800
UK '90S - Marshall JCM-900
UK MODERN - Marshall DSL-2000
RECTO - Mesa Boogie Dual Rectifier
US HIGAIN - Soldano
BOUTIQUE OD - Dumble Overdrive Special
BOUTIQUE CL - Dumble other model
BLACK 2x12 - Fender Twin Reverb
TWEED 1x12 - Fender Princeton
TWEED 4x10 - Fender Bassman
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
rakula
14.01.2006 21:11:52
Vahvistimesta irtosi, ja mikä hienointa... ne toimivat jopa Tube Screamerin kanssa boostatessa. VOX AD120VT:ssä on useampi erilainen vahvistinmallinnus ja ne oikeasti toimivat hienosti. Ei kannata edes lähteä vertaileen esim. Line6 Spideriin, ne mallinnukset on niin eri maailmasta (huom. parempia)

Tuosta kuvasta näet vahvistinmallinnukset. Itse tykkäsin todella paljon seuraavista:

Black 2x12", UK '80s, UK Modern sekä Recto. Toimivat todella upeasti meikäläisen Pantera-riffittelyssä kun reeniksellä tykittelin menemään. Ja sitten se mikä tuossa combossa oli hyvää myöskin, oli toimivat efektit. Kerrankin todella toimivat sisäänrakennetut efektit. Liputan kyllä VOX ValveTronixin puolesta, vaikka en itse sellaista omistakaan. Se on oikeasti parempi kuin moni samanhintainen putkicombo. Olen jo harkinnut itsekin Ashdownin vaihtamista ValveTronixiin.

Perhana, tää tuli ihan puun takaa. Pakko testata!!
Eat my ass and balls
Jaava
14.01.2006 22:04:44
jotkut sanovat että 30W putkivahvistin = 100W trankku vaikka eihän se tehojen puolesta näin ole.

Ei tehojen puolesta, mutta irtoavan metelin puolesta 30W putkivaffari hakkaa 120W trankuvaffarin 16-0.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Fishfinger
14.01.2006 22:44:51
Perhana, tää tuli ihan puun takaa. Pakko testata!!

Juu mulle kans! Kenellään tietoa missä liikkeessä noita ois?
Heavy Metal Is The Law!
McNulty
14.01.2006 22:48:37
HML TV-Sävel ainakin lupasi ottaa pienemmän ja isomman ValveTronix-sarjasen myyntiin kunhan taas tilailevat. VOX AD30VT kerkes viikonlopun oleen siellä esillä ennenkö oli myyty :)
blackorwhite
28.03.2006 16:05:23 (muokattu 28.03.2006 16:06:19)
Hei kertokaas mulle onks kukaan tällasesta VOX:sta laittanu ääninäytettä mihinkään?

EDIT: Löyty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)