Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rock, pop, alternative »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jotain hyvää räppiä
1 2 3 4 5
ozmo
14.01.2006 13:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, kai tämä on oikea palsta. Jees, elikkäs olen Eminemin The Marshall Mattersiä ja The Slim Shady LP:tä kuunnellut nyt parin päivän ajan ihan urakalla ja täytyy sanoa että olen todellakin yllättynyt miten järjettömän hienoa kamaa sieltä niiden hittibiisien ohella löytyy, kun malttaa kuunnella levyt läpi ihan ajatuksella. Esim. "Just don't give a fuck" ja "Still don't give a fuck"-biisit on mielestäni parhainta Eminemiä mitä olen kuullut.. Asennetta hitto vie!
Joo, mutta siis kun en ole tohon rap-skeneen oikein perehtynyt, enkä oikein tunnekaan ketään joka jostain jotain tietäisi, niin kysynkin teiltä, että mitä kannattaisi hommata levyhyllyyn seuraavaks? Eminemin ohella olen kuullut Tupacilta muutamia biisejä mistä tykkäsin todella, mutta en muista mitä ne olivat, eli heittäkääs mitä kannattaisi Tupacilta hommata seuraavaksi? Sitten jotain muutakin hyvää räppiä jos viitsitte mainita.. Kriteereinä on, ettei ole suomi/mitään muutakaan ei jenkki räppiä ja ettei ole mitään vitun "blingbling, mulla on paljon fyrkkaa ja iso muna" räpätystä. Eli siis sanoituksilla on mulle todella suuri painoarvo ja niistä pitäisi löytyä asennetta..
Niinjoo, ja älkää tulko kirjoittelemaan MITÄÄN paskaa, mitä esimerkiksi tosta topicista löytyy; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=3&t=98238
 
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
Super-Jari
14.01.2006 13:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita Asan Leijonaa Metsästän. Se on hyvä levy. Suomenkielistä räpätystä, hyvät taustat ja asiaa tuntuu puhuvan.
 
SandOfTime
14.01.2006 13:52:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tippuu mainiosti Emineminkin kanssa riimaillut Dr.Dre.
Myös Snoop Dogilta löytyy hyviä biisejä. Esim. Need for Speed underground sound trackilla oleva coveri riders from the stormista.
 
Never been better...
mustakaapu_3
14.01.2006 13:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ekaks on pakko kyllä suositella Ice Cuben predator levyä. Onhan se tottakai vielä melko gangsta painotteista menoa, mutta kyllä sanoituksissa asiaakin löytyy, varsinkin jos osaa liittää sanoitukset tuon ajan (90-l. alku) yhteiskunnalliseen konseptiin.
 
Lisäksi varmaan kannattaa tsekata Wu-tang clanin alkupään tuotantoa, lähinnä kahta ekaa levyä (Enter the Wu-tang ja Wu-tang 4ever). Pakko kai myös mainita tähän Cypress hill ja varsinkin eka levy ja Black sunday. Joitakin tietty saattaa ärsyttää sen pääasiallisen räpättäjän ääni...
 
Sen lisäksi nimiä, joihin kannattaa tutustua, on muun muassa juuri 2pac, De la soul, Public enemy, Nas, Gang starr ja vaikkapa jurassic 5. Näistä pitäis kyllä löytyä ihan asiapainotteistakin tekstiä!
 
maelstorm
14.01.2006 13:57:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa The Streetsin levyt, jos pitää valita näistä kahdesta niin debyytti. Uskottavinta settiä ikinä :)
 
Siivet.
HaloOfFlies
14.01.2006 14:03:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalaisista kannattaa ehdottomasti kokeilla Tulenkantajia ja Anno Falloa.
 
First they steal your mind and then they steal your soul
Heartwood
14.01.2006 14:12:48 (muokattu 14.01.2006 14:23:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoituksista pitävälle Public Enemy on pakollinen valinta. Yhteiskunnallista kritiikkiä ja loistavaa old school -menoa. Lisäksi Chuck D on mitä karismaattisin mc ja Flavor Flav jaksaa huvittaa aina. Kokeile vaikkapa levyjä It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back ja Fear of a Black Planet.
 
Beastie Boys toimii myös, asennetta ainakin löytyy ja ainakin itse pidän miesten äänistä paljon. Ill Communication kannattaa napata hyllyyn, jo pelkän Sabotagen takia.
 
Cypress Hill mainittiinkin jo, voin allekirjoittaa ainakin tuon Black Sunday -suosituksen. Muusta tuotannostaan en ole kuullut kuin satunnaisia kappaleita, mutta kyllä nekin toimivat.
 
Sama juttu Jurassic 5:n kanssa, levyistä vaikkapa Power in Numbers.
 
Jos vihaisempaa asennetta haluat, Immortal Technique on oiva vaihtoehto. Mies ei säästele sanoja, vaan antaa tulla tuutin täydeltä. Vihaista yhteiskuntakritiikkiä. Itselläni ei ole kuin Revolutionary Vol. 2, mutta se on ainakin pirun hyvä. Herran levyjä voi olla hankalampi löytää kuin muiden tähän asti mainittujen.
 
Suomalaisista Steen1 kulkee aika samoilla linjoilla tuon Immortal Techniquen kanssa. Varasta Pomolta on hyvä rap-levy.
 
N.W.A. eli Niggers With Attitude on gangsta-rapin legendoja. Ei sellaista typerää muka-gangsta -meininkiä tyyliin 50 Cent tai jotkut muut pellet, vaan aitoa asiaa. Fuck the Police on vastustamaton ralli ja Straight Outta Compton hyvä levy hyllyyn.
 
Näillä varmaan alkuun pääsee, voin laittaa myöhemmin lisää mikäli mieleen tulee.
 
E: Sage Francis tuli heti mieleen. Aivan pirun hyvä sanoittaja ja loistaa mikin varressakin. Punk-lafka Epitaphin kautta julkaistu kakkoslevy A Healthy Distrust rullaa kuin pieni lauma poroja.
 
E2: Ja Blackalicious. Vähän kokeellisempaa kuin aiemmin mainitut ja pitkiä biisejä. Release-kappaleessa vierailijana Zack de la Rocha, jossa jo yksin riittävästi syytä Blazing Arrows -levyn ostoon.
 
De la Rochasta tuli mieleen, että kai Rage Against the Machine on tuttu? Ei se nyt varsinaisesti rapin alle mene, mutta vihaista räbätystä ja asennetta löytyy enemmän kuin kylästä pieniä vittuuntuneita oravia.
 
"From far beyond the galaxies / I've journeyed to this place / to study the behavior patterns / of the human race / And I find them highly illogical" - Leonard Nimoy" Romantikkoitkijät #42
ruuvimeisseli
14.01.2006 14:16:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Public Enemy, N.W.A ja Beastie Boys. Kannattaa kokeilla.
 
kid ego
14.01.2006 14:21:19 (muokattu 14.01.2006 14:24:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

• Ice Cube (kokeile jotain vanhaa, vaikka AmeriKKKa's Most Wanted)
• NWA (Niggaz With Attitude, ketäs niitä oli? Dr. Dre ja jotain Ice-ukkoja)
• Beastie Boys (mitä tahansa)
• Eminem (verbaalilahjakkuus vailla vertaa)
• Cypress Hill (todella upeita taustoja)
• ICP (Insane Clown Posse, tsekkaa!!)
 
e. Lisäystä:
 
• Sugarhill Gang
• Run DMC
 
Kokeile 80- ja 90-lukujen hiphoppia ja räppiä.
 
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
sikanaama
14.01.2006 14:21:58 (muokattu 14.01.2006 14:32:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cypress Hilliltä myös kolmas elikkä Temples of Boom on kovaa kamaa.
2pacilta kaikki sen elinaikana julkaistut levyt ovat hyviä.
Wu-tangin Methodmanin soolotuotanto on myös ihan asiallista ja mielestäni kyllä monet muutkin wu poppoon tekemät ovat hyvää, RZA on hyvä tuottaja.
DMX pari ekaa on hyvii.
Public Enemy ja NWA on parhaita melkein.
 
Rakas jussiohman, olet minulle tärkeä.
Heartwood
14.01.2006 14:22:10 (muokattu 14.01.2006 14:22:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa...
 
"From far beyond the galaxies / I've journeyed to this place / to study the behavior patterns / of the human race / And I find them highly illogical" - Leonard Nimoy" Romantikkoitkijät #42
carlos
14.01.2006 14:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis sanoituksilla on mulle todella suuri painoarvo ja niistä pitäisi löytyä asennetta..
 
Ja täällä suositellaan Wu-tang Clania, joka on pelkkää uhoamista?
 
Kuuntelehan Sage Francisia. Itse olen tykästynyt hänen Sick of waging war-albumiinsa. Myös Personal journals ja a Healthy distrust toimivat varsin hyvin. Melko saarnaavaa materiaalia kyllä on, mutta sitähän sinä halusit? ;)
 
Myös ruotsalaisella Looptroopilla on erittäin hyviä juttuja, ja uusimmalta levyltään, Fort Europalta, löytyy jotain ihan hyviä juttuja sanoituksienki suhteen. Itse tosin olen sitä mieltä, että heidän The struggle continues-levy hakkaa fort europan 100-0.
 
Lauryn Hill. Varsin hyvää räbäytystä. Vaikka et fugeesista pitäiskään, niin tarkasta tämän naisen The miseducation of - levy. Ei oo mitään uunituoretta, tietenkään.
 
Itse myös liputan the Streetsin perään, niin kuin maelstrom tuossa vähän ylempänä. Mielestäni hänen brittiaksenttinsa toimii paremmin kuin mainiosti!
 
The Roots on yksi kestosuosikeistani. Heidän Things fall apart-levynsä on mielestäni tuotantonsa parhautta. Myös ensimmäisiltä levyiltä - Organixilta, Do you want morelta ja Illadelph halflifelta - löytyy ihan erilaista kamaa kuin mitä Roots nykyään suoltaa.
 
I can't hide but I can run for miles.
carlos
14.01.2006 14:28:38 (muokattu 14.01.2006 14:35:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Sage Francis tuli heti mieleen. Aivan pirun hyvä sanoittaja ja loistaa mikin varressakin. Punk-lafka Epitaphin kautta julkaistu kakkoslevy A Healthy Distrust rullaa kuin pieni lauma poroja.
 
Onko a Healthy distrust muka Sagen kakkoslevy? Sehän julkaistiin viime keväänä?
Ja sitä ennen on mielestäni ilmestynyt ainakin levyt Sick of waiting tables, personal journals ja sick of waging war.
 
EDIT1: Otetaanpas hieman takaisin. Personal Journals siis on Sagen virallinen debyytti. Nuo sick of-levyt on koottu vanhemmasta matskusta. jepu.
 
EDIT2: http://www.strangefamousrecords.com … lips/wagingwar/makeshiftpatriot.mp3
kuunnelkaahan MAkeshift patriot. Hyvä biisi.
 
EDIT3: Sagehan vaikuttaa myös semmoisessa duossa kuin Non-prophets. Sekin varmaan kantsii tsekata ulos.
 
I can't hide but I can run for miles.
mustakaapu_3
14.01.2006 14:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja täällä suositellaan Wu-tang Clania, joka on pelkkää uhoamista?
 
No en sano mitään siitä, mitä kyseinen porukka nykyisellään on, mutta juuri noilla kahdella ekalla levyllä sieltä uhoamisen seasta löytyy ihan oikeaa asiaakin. Tuosta Wu-tangista tuli vielä mieleen, että unohtuipa mainita Wu-tangista tutun GZA/geniuksen sooloalbumi Liquid swords. Siinä on asiaa lyriikoissa varmaan vielä wu-tang clania enemmän...
 
Niin, ja tulihan se N.W.A:kin sieltä. Itse en kehdannut laittaa, on kuitenkin sen verran old school osastoa ja onhan ne lyriikatkin hiukan "hassun" kuuloisia.
 
Valdemar
14.01.2006 15:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaarit.
 
It`s hard to be in first class, when you are white trash.
mikko1
14.01.2006 16:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tosiaan tsekata Looptroop. Modern Day City Symphony on mun lemppari. Sitten ainakin Sellaset ku Murs, MF Doom(tai Dangerdoom) ja Jedi Mind Tricks kannattaa tarkistaa.
 
MV
14.01.2006 16:22:18 (muokattu 14.01.2006 16:23:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wu-tang clanin 36 chambers-levy on aika kova...Cypress Hillin levy jossa on niitä luurankoja kannessa on myös menevä. Hmm...Ice cuben you can do it on loistava biisi. Suomalaisista Redrama osaa hommansa yllättävän hyvin, taitaa olla ainut räppäri Suomessa, joka osaa:)
 
Eminemiä en ole ikinä ymmärtänyt, ihan hirveetä paskaa...IMO!
 
EDIT:Tuota Cypress Hillin Temples of boomia en voi suositella kenellekkään kyllä. Laiskoja ja tylsiä biisejä levy täynnä.
 
"Jotain vtun ...emmätie mitä ne on." -Captain planet ostamistaan uudenvuoden paukuista.
Cut out
14.01.2006 17:20:05 (muokattu 14.01.2006 17:20:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raimo on Suomen kovin ämsee.
e. Tuomio & Kone on myös kova.
 
MegaMan Club #003 - Cut Man
100€ hetero -kerho
mein saksan kirjas oli joku laulu "Eine Lederhose braucht keine bügelhalten" suom. nahkahousut eivät tarvitse prässiä. -Sunna
Artist
14.01.2006 17:20:34 (muokattu 14.01.2006 17:20:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


EDIT:Tuota Cypress Hillin Temples of boomia en voi suositella kenellekkään kyllä. Laiskoja ja tylsiä biisejä levy täynnä.

 
Äläs nyt, Temples of Boom on mukava chillauslevy, jolla on paljon hyviä hetkiä. Pitää vaan olla sopivassa mielentilassa, että toimii. Ajoittain musta tuntuu, että tuo on Cypress Hillin paras levy.
 
Hyvää räppiä on paljon muutakin. Dr Dre on melkoinen velho tuottajana, ja räppää itsekin ihan hyvin. Snoop Doggia ei pidä myöskään unohtaa; Doggystyle on hemmetin kova levy. Beastie Boys on kova myös, samoin kuin esim. Run DMC, Sugarhill Gang, Grandmaster Flash & The Furious Five yms.
 
Suomalaiset ei mulle hirveästi kolahda; Tulenkantajat ja Mariska ovat hyviä, Itä-Helsingin ihmeisiin en ole jaksanut hirveästi perehtyä. Tosin maininnan ansaitsee myös Raptori. :)
 
el Bastardo
14.01.2006 17:39:11 (muokattu 14.01.2006 17:54:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin maininnan ansaitsee myös Raptori. :)
 
Raptorilla on mun mielestä kaiken sen huumorijutun takana ihan oikeaa hip hop -tietämystä. Esimerkiksi Tuhansien Sulojen maassa on aivan vastustamattomat biitit. Älä (näkymää) -viisu Ajopuuteorialta menee aika kokeelliseksi, ainakin Raptorin mittakaavassa.
 
Kukaan ei ole vielä tainnut mainita A Tribe Called Questiä?
 
Edith: Mainitaan nyt Suomen Beck, eli Juhani. Kotikutoisia biittejä (äänitetty makuuhuoneessaan) ja arkipäivän huomioita. Hirveästi en välitä Juhanin räppäystyylistä, mutta kiinnostavaa materiaalia yhtä kaikki.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «