Aihe: Angstia
1
Sgandalf
02.08.2003 21:05:12 (muokattu 02.08.2003 21:06:50)
Öhöm, tässä olisi nyt kaikkien aikojen ensimmäinen loppuun viety lyriikkayritykseni. Aihe käsittelee ihmistyypeistä alhaisinta, eli uhoajia ja riidanhaastajia, jotka pönkittävät omaa itsetuntoaan pahoinpitelemällä heikompiaan (ja luonnollisesti myös naisiaan), usein vieläpä joukolla. Tekstin taustalla heijastelee utopistinen unelma siitä, että heidät kaikki piestäisiin joskus niin pahaan henkihieveriin, että oppisivat vihdoinkin pientä kunnioitusta kanssaihmisiään kohtaan (vaikka tuskin mitään edes oppisivat). Impulsiivinen ratkaisu, kyllä, mutta tuntuu minusta parhaalta. Olen tavallisesti hyvin rauhaa rakastava ja empaattinen ihminen, mutta näitä arvottomia paskiaisia kohtaan en tunne mitään muuta kuin syvää inhoa.
Musiikkilajina on tietysti vihainen thrash-metalli.

Tähän tyyliin:

Every day my soul is numbed by suppressed hate
Vengeful dreams leave my heart in a callous state
Scarred and caged, I'm waiting for that glorious day
When the rage built up inside is finally unleashed and breaking away

Broken faces, fractured bones and swollen lips
A seething thirst for vengeance, itching fingertips
No words can describe the hatred in my eyes
The way you expose your feeble mind makes you everything I FUCKING DESPISE!

(Bridge)
I feel frustrated
Repulsed, fed up and infuriated
I won't be sated
Until you're finally STIFLED!

(Chorus)
The hate stops seething
When you stop breathing
Extermination, purification
Until the festering hate stops seething
No reaction -- satisfaction
Until the last one of you stops breathing

I despise you
I despise each and every part of your being
I want to see you
caught and beaten senseless

I'm already more than you will ever be
More than just a brain-dead waste of amnesty
All you've ever done is plagued humanity
The cure for your self-inflicted sickness lies deep in pure severity

(Bridge)

(Chorus)

It won't stop seething
Until you stop breathing
(x 2)

Ja sitten rakentavaa kritiikkiä, kiitos! Tämä on vasta ensimmäinen demoversio, eli muutoksia tulee todennäköisesti tapahtumaan, mutta mistä aloitan? Sanat on tehty valmiin melodian pohjalle (tavuihin ei siis tarvitse kiinnittää huomiota), joten kompromisseja olen jo joutunut tekemään. Näkyvätkö ne?

Biisin nimi on myös vielä hakusessa. Koneellani se on kulkenut työnimellä "Rage Anthem", mutta se ei kyllä loppupeleissä oikein toimi. Jostain syystä eräänä päivänä mieleeni tupsahti Deftones-henkisesti sana "Appendicitis", mutta ehkä se on hieman liian kaukaa haettua, vaikka näitä ihmisiä hyvin kuvaakin.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Ta Wicked G
03.08.2003 18:57:04
Noista sanoista tulee eka mieleen nu-metal, elikkä angsti paistaa ehkä turhan hyvin läpi (itellä on kyllä kieltämättä samanlaisia tekstejä). Oma tapani osoittaa tunteeni teksteissä on yleensä hienovarainen, mutta on kyllä tullu joitakin ihan mättöbiisejä. Saishan noista mielestäni hyvänkii biisin, ehkä niitä vois hienosäätää hieman.
Fuck the reality! I'm going home!
Sgandalf
03.08.2003 20:40:54
Oma tapani osoittaa tunteeni teksteissä on yleensä hienovarainen

Minä taas en pyri varsinaiseen hienovaraisuuteen, vaikka on tässäkin sitä, esim. viimeisen säkeistön "puhdas ankaruus" tarkoittaa kärjistettynä, noh, kuulaa kalloon. Toivoa ei siis ole.
Onhan tämä kuitenkin huomattavasti kesympää kamaa kuin vaikkapa Slayerin viimeisen materiaali: "I'm going to tear your fucking eyes out, rip your fucking flesh off, beat you 'till you're just a fucking lifeless carcass", eller hur? Ja tuosta Nu-hommasta olen tietoinen (kuuntelen mm. Kornia ja Slipknotia), ja siksi yritin välttää voimasanojen liiallista käyttöä.

Saishan noista mielestäni hyvänkii biisin, ehkä niitä vois hienosäätää hieman.

Kiitos tästä, mutta olisiko tarkempia suuntaohjeita?

Entä tuo nimi? Toimisiko "Appendicitis"? Palautetta, palautetta! Ei sitä muuten opi.
Xebeche
05.08.2003 01:44:00 (muokattu 05.08.2003 01:45:06)
En jaksa tuosta ankaruudesta nillittää. Kukin taaplaa tyylillään. Mutta minun nähdäkseni on aika sääli, ettei pohjustamasi asia oikein tule mitenkään ilmi tekstissä - kyseessä voi olla kenen vain vihanpurkaus ketä vain kohtaan. Kun olet kuitenkin lukinnut tähtäimesi kohteeseen, voisi olla hyvä jos selvittäisit itse kappaleessa ketä puhuttelet. Ihmiset eivät aina jaksa/halua lukea pohjustuksia tai omistuksia. Eli vaikkapa yksi säe, jossa kerrot miksi tunnet juuri näin.

Itse ulosanti on kyllä tyylitietoista ja, mmh, selkeästi harkittua. Hyviä sanavalintoja, jotka eivät putoa metallilyriikan halvimpiin sudenkuoppiin, vaikka omaperäisyys on kaukana (tosin omaperäisyys ei lienekään tässä mikään tärkeä prioriteetti).

Varmaan aika kova hakkaus tuosta tulee. Voin kuvitella, kuinka kohdassa STIFLED! tulee Arayamainen huuto ja järisyttävän raskan HC-breakdown. Jysäyttää kuuntelijan kanveesiin.

EDIT: Ja "Appedicitis" on hyvä nimi. Tarpeeksi tuskallinen. Auts.
Always be ready to speak your mind, and a base man will avoid you. - William Blake
Ta Wicked G
05.08.2003 19:49:05
Edellisessä kommentissani en edes kertonut kaikkea:

caught and beaten senseless...

Toi 'senseless' varmaan meinaa tajutonta. Tajuton on englanniks 'unconcious'. Ei muita erik. vihjeitä.

Onhan noissa ainakii ihan suoraa 'vittu mä vihaan sua' -tyyliä, jota myös pitää joissain biiseissä olla! Tosin ne biisit ei tahdo oikein menestyä, tiedä sitten tulevaisuudesta...
Ta Wicked G
06.08.2003 14:42:46
Beat you senseless on aivan käypä ilmaisu. 'Senseless' on sanana tässä yhteydessä kuitenkin 'tolkuton' tai vastaava eikä näin ollen viittaa prikulleen samaan tilaan kuin sana unconScious.

Whatever. Kunhan yritin auttaa... itehhän tuota kritiikkiä kaipasit, ja nyt kun sitä sait, niin se ei kelpaa. Sheesh.
Sgandalf
06.08.2003 17:03:51 (muokattu 06.08.2003 17:05:56)
Whatever. Kunhan yritin auttaa... itehhän tuota kritiikkiä kaipasit, ja nyt kun sitä sait, niin se ei kelpaa. Sheesh.

Menikö nyt henkilöt sekaisin? Minä olen ohjeista edelleen kiitollinen.

"Beaten senseless" on muuten sanonta. Oikein se on.
Sgandalf
06.08.2003 20:50:27
kyseessä voi olla kenen vain vihanpurkaus ketä vain kohtaan.

Hmm, tuota en ollut ajatellutkaan. Hyvä pointti. Mutta toisaalta kun ajatellaan, onko moinen tulkinnan vara loppujen lopuksi huono asia? Näinhän jokainen voi ottaa siitä omansa. Periaatteessa annoin aiheesta liian yksiselitteisen käsityksen, nimittäin teksti on osoitettu oikeastaan kaikille yhteiskunnan saastoille. Mainittakoon, että alkuperäisenä inspiraationa toimivat kotikylääni terrorisoivat mustalaiset, jotka hakkasivat kaverini vain, koska tämä sattui kännissä kusemaan heidän autonsa viereen.
"Hai, sie kusit miun auton päälle!"
"Ei, en kussu, sori, vaa tohon viereen..."
"Kyl sie kusit!"
*BRAK*
Nenä auki ja sairaalaan. Sormuksesta jäi elinikäinen arpi.

Mutta mutta, nyt kun jälkikäteen tuota tekstiä katselen, on siinä pari kohtaa, jotka pistävät silmään... korjaan ne, ja katsotaan sitten uudestaan.
Xebeche
06.08.2003 21:19:50
Rauha maahan, G! Ei asiallisesta korjauksesta ole mitään syytä vetää hernettä nenään. Kuten kävi ilmi, ko. ilmaus on olemassaoleva sanonta.

Hmm, tuota en ollut ajatellutkaan. Hyvä pointti. Mutta toisaalta kun ajatellaan, onko moinen tulkinnan vara loppujen lopuksi huono asia? Näinhän jokainen voi ottaa siitä omansa. Periaatteessa annoin aiheesta liian yksiselitteisen käsityksen, nimittäin teksti on osoitettu oikeastaan kaikille yhteiskunnan saastoille.

Niin, kohteen liiallista sitomista johonkin selkeästi eriteltävään ihmistyyppiin tai -ryhmään kannattaa välttää. Näin jokainen voi todella kanavoida kappaleen kautta omia aggressioitaan. Mutta silti heittäisin peliin muutaman sanan, vaikka ihan vain pari adjektiivia, joista voitaisiin nähdä tiettyjä ihmisissä ilmeneviä ominaispiirteitä joita kappaleessa kritisoidaan - viha ei tällöin jää yleiselle, hieman fuck the world-henkiselle tasolle, vaan saa jopa tietynlaisen oikeutuksen. 'Vituttaa, ja tässä on syy.'
Ei hyvyys saavu huutaen; se kulkee hiljaa kuiskaten. - Eino Leino, "Hyvyys"
Sgandalf
06.08.2003 21:23:49
Mutta silti heittäisin peliin muutaman sanan, vaikka ihan vain pari adjektiivia, joista voitaisiin nähdä tiettyjä ihmisissä ilmeneviä ominaispiirteitä joita kappaleessa kritisoidaan - viha ei tällöin jää yleiselle, hieman fuck the world-henkiselle tasolle, vaan saa jopa tietynlaisen oikeutuksen. 'Vituttaa, ja tässä on syy.'

Kiitos, tämä puhdisti pöytää. Ehdotus pantaneen käytäntöön.
Xebeche
07.08.2003 00:38:09
Kiitos, tämä puhdisti pöytää. Ehdotus pantaneen käytäntöön.

Hienoa, että oli apua! Ja laitahan uusi versio näkyviin, kun saat sen tehdyksi.
Ei hyvyys saavu huutaen; se kulkee hiljaa kuiskaten. - Eino Leino, "Hyvyys"
Raimo Sammal
07.08.2003 10:58:38
Jeps, luin ton tekstin tässä joku päivä ja aattelin, että onkohan tuo kaikki nyt ihan aitoa. On tuossa nimittäin semmoinen yliannostus vihaa, että ei voi kun ihmetellä mistä tuo kaikki kumpuaa.

No sitten eilen, kun pääsin leikkimään laupiasta samarialaista yhdelle piruparalle sainkin kuulla siltä pienen tarinan. Varmaan ihan klassinen pahoinpitelykeissi, jossa tämä kaveri itse oli uhrina. Tarinassa oli pahiksia ilmeisesti kolme. Kahden nimetkin sain kuulla, ja satunpa myös ko. henkilöt tuntemaan/tietämään. Hakkasivat porukalla ilman syytä. Ainakin kuulo meni toisesta korvasta. No tuon koko homman ei pitäis mua koskettaa, mutta koskettipa kuitenkin ja pisti kyllä vihaksi. Uhri on jo kohta nelikymppinen ja epäonnistunut elämässä, ja siinä oli ilmeisesti tarpeeksi oikeutusta kylän raggareille pahoinpitelyyn.

Tulin sitten lukemaan ton tekstin uudestaan, mutta ei käynyt vieläkään ihan yks yhteen. Liikaa vihaa. Vähän sitäkin, mutta lähinnä aimo annoksen sääliä tunnen noita em. paskiaisia kohtaan.
Joka tapauksessa tunteet on tunteita, en niitä tässä arvostele. Itse olen kai ollut onnekas kun ei ole vihaa tarvinnut noin vahvana kokea.
No se siitä.
Vain pisara meressä on pisara meressä
Sgandalf
07.08.2003 15:46:27
Itse olen kai ollut onnekas kun ei ole vihaa tarvinnut noin vahvana kokea.

Näin voitaneen sanoa. Itselläni tuo katkeroituminen ja ihmisviha alkoi jo pikkupoikana, kun päivähoitopaikassamme tuntemattomat kakarat alkoivat ilman mitään syytä heitellä hiekkalaatikolla leikkivää pikkuveljeäni (tuolloin 3 vuotta) kivillä. Vuosien mittaan se on aina vain vahvistunut. Silloin tällöin alan itsekin miettiä, että pitäisikö sitä hieman muuttaa näkemyksiään, mutta aina jostain tulee uusia syitä jatkaa vihaamista. Viime perjantaina naapurien (perheystäviämme) bileiden jälkeen joku saatanan rappioteini vei surutta polkupyöräni talomme pihasta. Olin niin raivoissani että hakkasin pesäpallomailan paskaksi puhelinpylvääseen.

Vähän kyllä hirvittää tulevaisuus. Millainen ihminen minä sitten olen keski-ikäisenä? Toivottavasti käy säkä ja alan rauhoittua, mutta tällä hetkellä (18-vuotiaana) tilanne on tämä.
Ta Wicked G
07.08.2003 19:30:09
Menikö nyt henkilöt sekaisin? Minä olen ohjeista edelleen kiitollinen.

"Beaten senseless" on muuten sanonta. Oikein se on.

Peace man.
Hornanturska
08.08.2003 06:25:44
Mä diggasin. Sopisi hyvin juuri johonkin Nu-Metal tyliseen paahtoon. Vaikka en Nu-Metallista niin pidäkkään... Mutta lyriikathan on kunnon Pantera tasoa!
...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa...
Aamuhaamu
08.08.2003 17:00:07
onhan biohazardillakii sen niminen kiesu kun "beaten senseless" en sit tiä, mut miulla olj semmonen kutina että meinais porkkanaks mukiloimista tai jotain... en tykkää tuosta nimestä. ensinnäkään se ei ole kovin iskevä ja toiseksin en jaksa edes katsoa sanakirjasta mitä se tarkoittaa. miun mielestä enempikin grindi-osastoa :P
thrashmetallisti
08.08.2003 17:35:17

Musiikkilajina on tietysti vihainen thrash-metalli.

Perkele, oikein! aivan loistavat sanoitukset! Huutolaulu ja thrashkomppi, siitä se lähtee.
Thrash till death!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)