Sinap 23.06.2005 12:26:43 | |
---|
Kitara vapaat kielet plus vähän päälle...eli mikä se sitte hienosti sanottuna on? tulinen vai mieto? |
Kimmo72 24.06.2005 04:42:01 | |
---|
Mienköhän ton pystyis kartottamaan. Ainakin suurin osa Skid Roweista menee... Ja no (noloa) teräspetonistakin... Ainakin mitä on lauleskellu mukana (siis Skid Rowia) En kuuntele Teräspatonkia... Paitsi Taivas lyö... Tietty mitä ylemmäs menee, niin huonommalta kuulostaa. Mutta ilman falsettia kyllä. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
Eemil 25.06.2005 15:10:34 (muokattu 27.06.2005 15:30:50) | |
---|
No minä testasin nyt ilman äänenavausta kitaran kanssa. Alas pääsin ihan hyvin nyt, mutta ylös en oikein, täytyy tulla parantamaan jossain vaiheessa. Alhaalla sain suht vahvalla äänellä tulemaan ulos paksua E-kieltä alemman C:n. Ylhäältä ohuen E-kielen ensimmäisen nauhan F. Falsetilla D-kielen 1. nauha eli Eb ja korkealta helposti ohuen E-kielen 12. nauha eli E. Ääni vaan ei tahdo juuri nyt kestää. E: Hei, sehän on falsetti mukaan laskettuna kolme ja rapiat oktaavia, eikö? Ihan jees. Uusi yritys: Alhaalla sama, ylhäällä ohuen kielen 5. eli A. Siis ilman falsettia. Vähän alta kaksi oktaavia siis on ilman falsettia tuo tulos. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Lord of the strings 26.06.2005 22:11:41 | |
---|
Jotain 2 oktaavia varmaan. En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli? |
Gulo 27.06.2005 16:44:49 | |
---|
Normaalilaululla ehkä 1,5 oktaavia, kun otetaan vatsahappoörinät ja falsetit mukaan, niin korkeimman ja matalimman ero on varmaan kolmisen oktaavia, mutta siinä välillähän ei kaikki äänet riittävän hyvin lähde. |
hannakatriina 11.07.2005 22:57:59 | |
---|
Ääntä lähtee parhaina päivinä noin kolme oktaavia, c-c3. Aamulla, flunssassa tai baariyön jälkeen säveliä irtoaa yleensä vielä matalampaakin. Käytännössä keikoilla ääntä on käytössä pari oktaavia, sillä naisäänellä ei kannata paljoo lauleskella f:ää alemmas, kun ei ne äänet sieltä mihinkään kuulu, menee liikaa samoille taajuuksille kitaroiden ym. kanssa. Ihan korkeimmille äänillekään ei oo keikoilla juurikaan käyttöä, tiukimmat soul-biisitkin yleensä käy vaan jossain e2-f2:ssa. Sitä paitsi siitä ylöspäin alkaa ääni kuulostaa vähän liikaa nightwish-osastolle.... |
kontrabasisti 01.08.2005 10:31:55 | |
---|
Ääntä lähtee parhaina päivinä noin kolme oktaavia, c-c3. Aamulla, flunssassa tai baariyön jälkeen säveliä irtoaa yleensä vielä matalampaakin. Käytännössä keikoilla ääntä on käytössä pari oktaavia, sillä naisäänellä ei kannata paljoo lauleskella f:ää alemmas, kun ei ne äänet sieltä mihinkään kuulu, menee liikaa samoille taajuuksille kitaroiden ym. kanssa. Ihan korkeimmille äänillekään ei oo keikoilla juurikaan käyttöä, tiukimmat soul-biisitkin yleensä käy vaan jossain e2-f2:ssa. Sitä paitsi siitä ylöspäin alkaa ääni kuulostaa vähän liikaa nightwish-osastolle.... Mulla on ääniala ihan samaa luokkaa mitä tässä nyt olen testaillut ja laulanut oopperaproggiksessa mukana. Yllättäen sieltä tuli esiin tuo kolmas oktaavi ylhäältä, jota en koskaan ole käyttänyt. Mutta kyllähän se kuulostaa niin erilaiselta jo tuolla alueella tosiaan. :) "Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta- |
hannakatriina 01.08.2005 20:12:53 | |
---|
Ootko saanu äänialaa suuremmaksi? (Nyt vasta huomasin, että oli tällanenkin kysymys...) Joo, kyllä. Silloin joskus ennen muinoin yläasteaikoina ääniala oli hikisesti puolitoista oktaavia, eli kyllähän se siitä on lähes tuplaantunut samalla kun äänen on (valtavalla vuosikausien treenauksella) saanut muutenkin hallintaan. Nyt alan varmaan olla ambituksen puolesta niissä rajoissa, jotka on fyysisesti mahdolliset minulle... Vai voiko joku saada äänensä venymään aina vaan laajemmalle? |
LNA 02.08.2005 08:53:10 | |
---|
Vai voiko joku saada äänensä venymään aina vaan laajemmalle? Riippunee äänihuulien rakenteesta. Mutta uskon että parikolme oktaavia (oliko se sinun alasi?) ei ole vielä lopullisen rajoitettu ala. Itsestään saa uskomattomia ääniä irti yläpäässä varsinkin kun on opettaja vieressä piiskaamassa. Venyy ja paukkuu. Älä vanno mitään; helvetistä Itään kuljetaan.
Tahdon täältä pois.. Parempaan maailmaan. |
Exhausted 06.09.2005 14:47:30 | |
---|
Pari oktaavia, E:stä G:hen. En tosin tiedä missä suhteessa keski-C:hen. Useimmat kuuluisat mieslaulajat pääsevät tuosta vielä pari pykälää ylemmäs, siksi on ärsyttävä yrittää laulaa useimpia covereita kun ääniala ei riitä. |
tähtivaeltaja 07.09.2005 01:40:53 | |
---|
3 ja puoli oktaavia. 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ |
tähtivaeltaja 07.09.2005 01:49:14 | |
---|
Tieteen kuvalehti: perulaisen laulajattaren Yma Sumacin ääniala oli laajimmillaan neljä ja puoli - joidenkin lähteiden mukaan jopa täydet viisi - oktaavia. Jotengas.. elkää viittikö niitä kahdeksan oktaavin juttuja. 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -FZ |
Peter Spiegelmann 14.01.2006 11:57:39 | |
---|
A1-f1, eli oon baritoni, joskus menee alaspäinkn G1:n ja toisinaan nousee g1-a1:een, mutta vaatii ponnistelua ja äänen lämpenemistä. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
fifi 14.01.2006 12:11:30 | |
---|
3,5 oktaavia, josta käyttökelpoista materiaalia 3 oktaavia, se on lähinnä se örinäosasto pienellä oktaavilla c-f mikä on käytännössä käyttökelvotonta aluetta, eikä sinne ole naisäänille yleensä edes kirjoitettu mitään. Yleensä lauluissa tarvitaan pari oktaavia, mutta löytyy ohjelmistosta sellainenkin kappale, jossa menen pienestä gissästä fis3:een kadenssilla. Alunperin taisi olla pari oktaavia käytössä, siitä se on sitten tekniikan myötä laajentunut. Liian paljon nuotteja! |
uskon että parikolme oktaavia (oliko se sinun alasi?) ei ole vielä lopullisen rajoitettu ala. Jep, ei ollukaan :) Neljä oktaavia saavutettu! Bb-bb3, kun löysin huiluäänirekisterin (vihellysrekisterin). Mut ei ne äänet mitenkään tarkassa kontrollissa vielä ole, eikä ääni ihan joka päivä veny neljään oktaaviin. Enkä sitä paitsi tee noilla ääripään äänillä käytännössä yhtään mitään keikoilla ym. mut onhan se kiva kokeilla omia rajojaan. |
The Soundophiliac 14.01.2006 13:20:52 (muokattu 14.01.2006 13:36:01) | |
---|
Olen 15-vuotias, äänenmurroksessa jo pitkällä oleva poika ja lauloin sopraanoa lapsikuorossa vielä viime jouluna. Parhaimillaan pääsee enemmän tai vähemmän puhtaasti jonnekki f3:ään (vähintään c3:een) ja alas johonki suureen dis:ään. Kaunista ei toki ole ja yläpää vaatii tuntien availemisen. Ymmärtääkseni olen siis baritoni ja sopranista (?). Rekisteriasioista en ole varma, nimittäin esimerkiksi falsetteja tunnistan itsessäni muutamia erilaisia. Nyt siirryin just laulaan sekakuorobassoa. Käyttökelpoista äänialaa löytyy vähän sieltä sun täältä, tekniikka kun on aivan alkutekijöissään vielä. Ja hannakatriinalle onnittelut suuresta neljän oktaavin saavutuksesta! |
1502 16.01.2006 21:13:11 | |
---|
Kun viime vuanna aloitin laulunopiskelun ja laulutunnit niin on tähän päivään mennessä kivunnut monta pykälää korkeammalle, sekä matalammalle(lue kova harjoittelu ja tahto) En alussa laulanut kuin vähän yli oktaavin keski-c:stä ylöspäin mutta nyt menee paljon korkeammalle ennen kuin ääni rikkoutuu( falsetti alkaa).Olen äänialaltani baritoni tai tenori, kumpikin käy.Opiskelen vieläkin ja suoritan laulututkinnon tänä vuonna.Harjoittelemalla pitkäjänteisesti ääntä saa kehitettyä vaikka kuinka paljon, mutta kuten aina niin ei hoppu hyväksi tässäkään asiassa, jotta saat kehitettyä oikealla tavalla ääntäsi niin opettele ensin laulamisen perusteet ja pohja laulamiselle.Siitähän se kaikki lopulta lähtee liikkeelle. |
inessiv 17.01.2006 15:45:08 | |
---|
Aloitteleva basso-baritoni. Ääniala lähti hikisestä oktaavista, tällä hetkellä about D-f1, eli on laajentunut, luulen että ylöspäin mennään vielä. Mitään ihme-falsetteja en mukaan laske, niitä ääniä riittää melkein pari lisäoktaavia, muttei moisille ole käyttöä. Fifi, missä kappaleessa tuollainen kadenssi? Kuulostaa sangen kunnioitettavalta. |
Peter Spiegelmann 17.01.2006 17:55:28 | |
---|
Hmm...kyllä joskus menee falsetissa a1-c2:een saakka, muttei ei hirveän käytännöllisä "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
fifi 17.01.2006 22:13:05 | |
---|
Fifi, missä kappaleessa tuollainen kadenssi? Kuulostaa sangen kunnioitettavalta. Kappale on eräs Rossinin aaria. Kadenssithan voi tehdä sellaiseksi kuin itse tykkää (kunhan se on tyylikäs), ja siinä voi näyttää äänensä parhaimmat puolet. Kyseistä kadenssia ei siis ole kirjoitettu valmiiksi, vaan olen sen itse tehnyt. Liian paljon nuotteja! |