Aihe: Musiikkialan ammattilaiseksi
1
pimp
11.01.2006 03:03:40
Terve vaan,

Asiaa, eli kaipaisin hieman ohjeistusta elämääni.
Valmistun koulusta kesällä ja siinä vaiheessa olis pikku pakko alkaa tekemään jotain. Mielessä on ollut että vois panostaa samantien tosissaan ja koittaa päästä mukaan musabisnekseen ja pistää sitten niissä piireissä omaa tietotaitoa peliin. Tiedustelisin siis tietävämmiltä että mistä/miten sitä kannattaisi alottaa? Tarkoitukseni on pitkäjänteisesti opiskella alalle ja aluksi lähinnä päästä mukaan festareillee ja muille keikoille duunariksi ja myöhemmin tavoitteena olisi esimerkiksi oman firman perustaminen ja sitäkautta työllistyminen alalle. Tuottaminen, organisointi ja promootio näin tässä vaiheessa kiinnostaa suuresti. Omasta mielestäni suhteellisen realistinen tavoite kai.

Nyt ensiksi pitää kuitenkin hoitaa koulu loppuun ja käydä vielä ulkomaillakin. Toisin sanoen läpikotaiselle suunnittelulle on passelisti aikaa.
Pitäisi käydä läpi monia juttuja mutta mitkä ovat oleellisia?
Ensinnäkin yrittämisestä: Kuinka moni ensinnäkään työllistää itsensä yrittäjänä? Riittääkö keikkatyöläisen tulot mitenkään elämiseen? Kannattaako lainata ja investoida vai onko osaaminen tärkeämpää?
Jos olisin amerikassa niin ostaisin varmaan ekana auton. Niin varmaan ostaisin suomessakin. Ostaisko pakun heti?
Tavoitteena olisi myöskin päästä Virroille opiskelemaan alaa ens syksynä ja sieltä hankkia lisää tietämystä. Opiskelujen ohessa oman harrastetoiminnan laajutta voisi sitten laajentaa ammattimaisempaan mittakaavaan sujuvasti.
Tärkeintä tässä vaiheessa varmaan olisi löytää nämä oikeat kontaktit ja verkostot joiden kautta hommia löytyy.

Neuvoja, ohjeita, yms. saa laittaa tähän tai pikaviestinä ja niistä kiitos etukäteen. Keskustelua aiheesta myöskin kaivataan.
shave the whales
Locrian
11.01.2006 08:50:34
Siis valmistut mistä? Minkä ikäinen olet? Onko jo kenties kokemusta niin paljon, että ratkaisuusi löytyy jokin selkeä perustelu?

Oma tie "alalle" on vielä kesken, mutta suht mukavassa noususuhdanteessa. Äänitöitä olen tehnyt jatkuvasti kolme vuotta putkeen ja kokemusta rupeaa olemaan jo hieman. Perustin toiminimen syksyllä samalla kun aloitin äänen ja kuvan opiskelut. Toiminimen perustaminen oli täysin järkisyin perusteltu: Monet yksityisyrittäjät haluavat tilata äänityönsä mieluummin vähennnyskelpoisesti alihankintana kuin palkata yksityisen tekemään projekteja. Tämä kävi selvaksi hyvin nopeasti. Lisäksi huomasin, että erilaisten projektien hinnoittelu oli helpompaa kun pystyin erottamaan suoranaisesti omat kustannukseni tila- ja laitevuokrista. Puhumattakaan vähennhyskelpoisten hankintojen paljoudesta.

Mitä siis haluat? Tiedätkö jo? Jos et ole ihan varma niin suosittelen, että haet vaan sellaista duunia joka kiinnostaa ja teet hommia paljon ja jatkuvasti. Vuoden päästä rupee jo epäkohtia löytymään. Esim. aja ensin muiden pakua ja hommaa oma vasta sitten kun tiedät mitä sille tehdä.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
kivi
11.01.2006 10:31:50
Terve vaan,

Asiaa, eli kaipaisin hieman ohjeistusta elämääni.

Osta vain joku halpa pakettiauto, mutta älä bändien kuskaukseen vaan omaksi autoksi, ja sillä mielellä että kesällä myös asut siinä kuten muutkin keikkaduunarit (kunnon peti ja vesikanisteri + mahdollisesti kylmälaukku vaan sikaosastolle ja menoksi). Henkilöauton omistaminen on muutenkin turhaa, eihän sinne edes mahdu jätelavalöydöt.

Keikkareissut bändien matkassa hoidetaan sitten ajaen muiden autoja. Perheettömälle, sosiaaliselle, fiksulle ja ajokortilliselle riittää töitä niin kotimaassa kuin ympäri Eurooppaa, jos ei raha ole motiivi, ajan myötä saattaa saada jonkun kolikonkin.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
pimp
11.01.2006 13:17:48 (muokattu 11.01.2006 13:29:31)
Siis valmistut mistä? Minkä ikäinen olet? Onko jo kenties kokemusta niin paljon, että ratkaisuusi löytyy jokin selkeä perustelu?

Joo, siis valmistun EVTEKistä ja saan näköjään Bachelor of Business Administration -tutkinnon lisäksi hollantilaisen Bachelor of Economics -tutkinnon.
http://www.evtek.fi/kauppa/koulutus

Mutta tilanne on se että tässä vaiheessa, eli ens kesän paikkeilla, pitäis joko alkaa tekemään "oikeita" töitä tai sitten jotain kiinnostavampaa. Olen valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon. Toimistorottana ehdin jo olla vuoden verran duuniharjottelussa ja se ei oo kivaa.
Kokemuksen puute on lievähö ongelma tosin. Kokemusta bändisoittelusta on yli kymmenen vuotta ja siinä sivussa olen kerännyt jonkun verran alkeellisimpia bändikamoja sun muuta, mutta millään tavoin ammattimaisesti en ole ollut mitään järjestämässä. Perusteluista en tiedä sitten, valmius kaikenlaisten hommien tekemiseen on kyllä.

Mitä siis haluat? Tiedätkö jo? Jos et ole ihan varma niin suosittelen, että haet vaan sellaista duunia joka kiinnostaa ja teet hommia paljon ja jatkuvasti. Vuoden päästä rupee jo epäkohtia löytymään. Esim. aja ensin muiden pakua ja hommaa oma vasta sitten kun tiedät mitä sille tehdä.

Haluan kai puuhailla jotain musan parissa sen verran että siitä saa rahaa ja samalla tavoitteena on tottakai kehittää omaa bändiä ja sitä promota. Pyrkimyksenä on luoda jonkin sortin ura musiikin tekemisestä tai tuottamisesta tai keikkojen järkkäämisestä tms. bändien jeesaamisesta siis.

edit:
...riittää töitä niin kotimaassa kuin ympäri Eurooppaa,

Tämänhän olin taas unohtanut ihan täysin .. hupaisaa. Olin turhan keskittynyt pelkkään suomeen.
Serkun mies lupas hoitaa mulle vipin rock am ringiin, tuntee kuulemma järjestäjän. Pitääpä hoitaa siellä sitten suhdetoiminta kuntoon.
shave the whales
BenGlenton
11.01.2006 15:06:53
Ns. ruohonjuuritasolla bisnekseen tutusmiseen yksi vaihtoehto olisi roudarin homma, esim. Eastway ym. firmojen palveluksessa. Siinä oppinee pikkuhiljaa miten isot keikat on järkätty käytännön taholla. Minulla ei ole omaa roudarikokemusta oman bändin roudauksia lukuunottamatta, mutta ainakin itseäni homma kiinnostaa jollain tasolla.
www.supremecourtband.fi
PIM
11.01.2006 17:34:10
Jos musabisneksestä aikoo leipänsä tienata niin kannattaa varmaan ryhyä juristiksi. Tulevina vuosina tuskin loppuu leipä leivättömästä pöydästä ja palveluksiasi tarvitaan varmaan sekä musiikin tuottaja- että kuluttajapuolella.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
pimp
11.01.2006 18:06:07
Ns. ruohonjuuritasolla bisnekseen tutusmiseen yksi vaihtoehto olisi roudarin homma, esim. Eastway ym. firmojen palveluksessa. Siinä oppinee pikkuhiljaa miten isot keikat on järkätty käytännön taholla. Minulla ei ole omaa roudarikokemusta oman bändin roudauksia lukuunottamatta, mutta ainakin itseäni homma kiinnostaa jollain tasolla.

Sama on ollut mielessä esimerkiksi ensi kesää suunnitellessa. Kävin jo kattelemassa nettisivuja ja suunnilleen on ajateltuna että mistä sitä vois hommia pummia. Lähinnä mietityttää että mistä sais kokemusta studiotyöskentelystä ja muusta. Kannattaako koota joku budjettistudio ja alkaa nauhottelemaan omaa bändiä. Siinä sitä kokemusta kai kertys.

Juristiksi en ala, pykälät etoo, varsinkin kun ne on vituralleen sorvattu jo valmiiks. Poliitikokskin mielummin.
shave the whales
BenGlenton
12.01.2006 01:40:54
Nuo "roudausfirmat" kuten Eastway haalivat "rinkiinsä" suhteellisen tasaiseen tahtiin uusia naamoja. Jos hoidat hommat hyvin, alkaa luuri soida useamminkin.

Mitä nauhoitukseen tulee, niin itse olen enemmän tai vähemmän nauhoitellut ja tuottanut omaa musiikkia n. kymmenisen vuotta, aina siitä lähtien kun löysin yläasteen musiikkiluokasta kasettidekin ja mikserin.

Sessioita on harvakseen, mutta olen oppinut eksponentiaalisesti jokaisesta omasta nauhoitusprosessistani. Huomatan kuitenkin että koen olevani totaalisen amatööritasolla vielä, paljon on vielä opittavaa. Mutta nauhoitushommat ovat hauskoja ja melko pienellä budjetilla pääsee nykyään homman alkuun. Tuolta studiotyöskentely puolelta löytyy paljon threadeja läpi kahlattavaksi.

Kannattaa myös joka kerta, kun bändisi menee ns. oikeaan studioon, riivata äänittäjää/miksaajaa kaikilla kysymyksillä mitkä askarruttaa mieltä. Mutta hyvän maun rajoissa, ettei äänimies kurista sinua :) Itse olen oppinut aika paljon ihan seurailemalla ammattilaisen työskentely studiossa.

Tsemiä, mun mielestä hieno veto jättää normiduunien hakeminen heti alkuun valmistumisen jälkeen. Niitä ehtii kuitenkin tehdä vielä monta vuotta, äärimmäiseen kyllästymiseen asti :)
www.supremecourtband.fi
Sinap
12.01.2006 09:07:13

Jos ei ole itellään halua lavalle niin roudarin hommat on jees...mut jos haaveilee jonain päivänä pääsystä isolle stagelle ni jokainen bändi jota roudaa, käy vituttaa..varsinkin kun starat astelee takahuoneeseen juhlimaan ja ite jää purkaa kalustoa..tämä tuli kateellisen suusta :)
pimp
12.01.2006 15:08:33
Nuo "roudausfirmat" kuten Eastway haalivat "rinkiinsä" suhteellisen tasaiseen tahtiin uusia naamoja. Jos hoidat hommat hyvin, alkaa luuri soida useamminkin.

...
Kannattaa myös joka kerta, kun bändisi menee ns. oikeaan studioon, riivata äänittäjää/miksaajaa kaikilla kysymyksillä mitkä askarruttaa mieltä. Mutta hyvän maun rajoissa, ettei äänimies kurista sinua :) Itse olen oppinut aika paljon ihan seurailemalla ammattilaisen työskentely studiossa.

Tsemiä, mun mielestä hieno veto jättää normiduunien hakeminen heti alkuun valmistumisen jälkeen. Niitä ehtii kuitenkin tehdä vielä monta vuotta, äärimmäiseen kyllästymiseen asti :)

Oma bändi on aivan totaalisen vaiheessa valitettavasti, mutta eipä sitä kiireellä oo ennenkään hyvää saatu aikaan. Porukka on sama millä aloteltiin sillon joskus (yli 10v sitten) soittelemaan, eli tuttuja naamoja ainakin. Sitämyöten studiosessioita ei ole ihan heti tulossa.
Yksi osa, ja tärkeä sellainen, tässä tulevaisuuden suunnittelussa on tietenkin tuo bändi ja sen kehittymisen eteen olisi tarkoitus myös alkaa paiskia hommia. Osa haaveista on toki kunnianhimoisia, mutta realistisesti tavoitettavissa jos jaksaa keskittyä.
Kesään mennessä pitäisi saada biisejä kasaan sen verran että niitä pääsisi sitten asenteella heti treenaamaan. Siitä eteenpäin pitäis sitten nauhotella niin paljon kun vaan kerkeää ja myydä keikkaa. Tätä varten esimerkiksi kunnon verkostoitumisesta olis apua. Jonkun omakustanteen pykääminen, ja julkaseminen varmaan olis parasta oppia tossa hommassa.
Mutta tsemii tarvitaan eli kiitokset siitä.

Anyway, sitten niihin kysymyksiin:
Toiminimi tai muu yrittämisen muoto varmaan on kätevin, mutta onko silloin mitään saumaa esimerkiksi työttömyyskorvauksiin ajalla jolla tulot ovat muuten nollissa?

Miten muuten porukka on sumplinut työlistymisensä esimerkiksi talvikauden varalle ? Onko duunimäärissä paljonkin eroa kesä/talvi?

Onko mitään järkeä suunnitella esimerkiksi oman levymerkin perustamista aluksi pelkkiä omia julkaisuja varten? Lisää hommiahan siinä vaan kerää ittelleen, mutta jos on esim. markkinoinnissa ja muussa vankka usko omiin kykyihin niin kuinka helppo/vaikea on saada tällainen toiminta kannattavaksi?
shave the whales
Pieni rumpalipoika
12.01.2006 17:21:07 (muokattu 12.01.2006 17:35:02)

Terve vaan pimp pitkästä aikaa! Pari juttua lyhyesti. Alkuvaiheessa ei varmaan kannata edes haaveilla yrityksen perustamisesta. Se on kova paperisota ja juuri työkkärihommat alkaa kusemaan. Edit. Vittu ihan selvinpäin mutta vastasin tyhmästi...Noh joo. Ja selvinpäin vielä! Hoho.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Feggy
13.01.2006 10:07:02

Jos musabisneksestä aikoo leipänsä tienata niin kannattaa varmaan ryhyä juristiksi. Tulevina vuosina tuskin loppuu leipä leivättömästä pöydästä ja palveluksiasi tarvitaan varmaan sekä musiikin tuottaja- että kuluttajapuolella.

Puhumattakaan tekijänoikeusjärjestöistä ;)
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
soosh
14.01.2006 00:42:49

Kaikille tuosta musiikin bisnespuolesta ja alan koulutuksesta kiinnostuneita neuvon suuntaamaan tänne: http://www.jypoly.fi/kulttuuri/dmm.htm
käsi
15.01.2006 21:09:07

mee aluksi muihin töihin, järjestä rahaa säästöön ja osta soittimesi, vahvistimet sun muut mitä tarvit ja siinä samalla haistelet ilmapiiriä mistä irtois töitä musiikkimaailmassa.

sitten kun on pikkuisen rahaa säästössä, sen verran että pari-kolme kuukautta pärjää jos ei töitä tule joista saa pari kolikkoa, niin menoksi. ota kaikki hommat vastaan mitä saat.

roudaushommista voipi irrota aika helposti jokunen euro rahaa. Ite tosin aluksi sain roudaus jutuista viinaa ja ruokaa palkaksi aluksi. myöhemmin tuli sitten sellaisia keikkoja joista sai rahaa. kait vaan aluksi katselivat että pärjääkö toi. kotipaikkakunnalla tosin hommia ei ole niin paljoa että elättäis ittensä.

monet roudarit jotka tunnen ovat töissä teattereilla samalla.

soittamalla tienaa joten kuten jos ottaa vastaan kaikki keikat joita saa. Ja coveri trubaduuri meininki tuo jonkin verran leipää pöytään.

ei muuta kuin onnea matkaan
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
pimp
04.02.2006 02:15:08
mee aluksi muihin töihin, järjestä rahaa säästöön ja osta soittimesi, vahvistimet sun muut mitä tarvit ja siinä samalla haistelet ilmapiiriä mistä irtois töitä musiikkimaailmassa.

Joo... mut ku ei jaksais. Sit kay just niin et tulee ostettuu kiva pikkuauto ja käytyy duunissa niin että missään muualla ei sitte käykkään. Kaikki jää, aina. Meinasin just toistepäin, et kolmenkympin kohilla katotaan et missä mennään ja sit joko jatketaan samaan malliin tai sit käydään parturissa ja vetästään se kraka kaulaan, aletaan tekeen oikeita töitä ja maksetaan lainat veke. ...sitten maaperä onkin otollinen viidenkympin villitykselle.. eikä ihan pienelle.
Öö... millanen paku? Sori, menee offtopic mut ei se mitään, rimaa hipoen. Toyota hiace? Diesel bensa vai vety?
Mites toimisko semmonen että ulkomailta, eli hollannista, hankkis auton (jos olis) firmalle tyyliin kalustoks tai jotain? Saako helpotusta veroihin, onko mitää järkee?
Homer: Fame was like a drug. But what was even more like a drug were the drugs.
Adama
08.02.2006 15:53:16
Meinasin just toistepäin, et kolmenkympin kohilla katotaan et missä mennään ja sit joko jatketaan samaan malliin tai sit käydään parturissa ja vetästään se kraka kaulaan..

Taitas tuossa tilanteessa olla ennemminkin naru kaulassa.
NDR
28.02.2006 14:50:56
Itsekin olen usein miettinyt, että jos musiikkibusiness kiinnostaa niin minkä/kenen puoleen kääntyä täällä Suomessa. En ole saanut vielä pätevää vastausta, joten..

Olin itse työharjoittelussa New Yorkissa. Tuumasta toimeen asenteella. Olin assistenttina manageritoimistossa, josta opin sen, että ainakaan en tahdo manageriksi. Toisin sanoen, kokemuksen kautta tiedät mitä haluat. Usein esim. Amerikassa saadaan jalka oven väliin nimenomaan työharjotteluiden kautta. Puhumattakaan siitä mitä itse siitä hyödyt: Opit tuntemaan businessksen luonteen ja opit saloja eri osa-alueita, vaikka asiat eivät edes kiinnostaisi.
Teoreettisella pohdiskelulla on rajansa. Käytäntö ja kokemus..avain sanoja..
Huvikseen voi mennä katsomaan www.entertainmentcareers.net, niin tietää ainakin minkälaisia töitä on olemassa...

Mitä koulutukseen tulee, niin selkeä musiikkibusiness linja löytyy ainakin Los Angelesistä..Kestää 6 kuukautta ja sisältää työharjoittelun..www.mi.edu

Eli kuten huomaatte, oma tietoni pohjautuu pitkälti Amerikkaan, mutta ehkä se inspiroi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)