Aihe: Musiikkityylin vaikutus monitorivalintaan
1 2 3
JPQ
13.01.2006 14:51:59

Suomi = Gennelecland. ulkomailta kuultua...:)

Toisaalta jarren Oxygene 7-13 on miksattu Genelecin kuulemma. Ja
Alesis Monitor One ei näytä musta venäläiseltä vaan kaijuttimilta eikä
miltään koriste esineiltä. Mutta Tannoyssa harmittaa passiivisten
väri... no aktiivikajaritkaan ei saamieni tietojen valossa liene
mikään ongelma.
JPQ
13.01.2006 14:53:17

Mun mielestä musatyyli ei vaikuta sinänsä milläänlailla, se että jos kuuntelet mättömetallia helvetin hyvillä kaiuttimilla niin ne kaiuttimet ei pääse siinä vaan oikeuksiinsa, jos taas kuuntelet klassista samoilla kajareilla niin saat paljon isomman kuuntelunautinnon siitä ja huomaat helpommin kuinka erottelevat kaiuttimet ovat ja millainen dynamiikka niissä on jne...

Rumaa sanoa mutta yleensä (varsinkin suomessa) käytetyt studiomonitorit on aika surkeita, lasken samaan sarjaan genelecit, vaikka itsellänikin on sekkaiset, on enemmänkin kyse siitä millä on oppinut tekemään ja mitä ihmiset on tottunut kuulemaan, oikeat hifi-kaiuttimet on taas asia aivan erikseen.

Mitkä ihmeen sekkaiset ? ja Genelecit on ainakin musta rumia ollakseen
juurikin studio yms tekniikkaa ei hifiä.
BotneLapio
13.01.2006 14:57:15
...aika surkeita, lasken samaan sarjaan genelecit, vaikka itsellänikin on sekkaiset, on enemmänkin kyse siitä millä on oppinut tekemään ja mitä ihmiset on tottunut kuulemaan, oikeat hifi-kaiuttimet on taas asia aivan erikseen.

Hoho. Enter fleimaus.
-=Botnee!!=-
milcoin
13.01.2006 17:09:15
Genet ovat ihan yliarvostettuja juu.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
13.01.2006 18:13:00 (muokattu 13.01.2006 18:14:49)

Suomi = Gennelecland. ulkomailta kuultua...:)

Niinhän tämä on, mutta kyllä Genejä näkee paljon merkittävissä pajoissa maailmallakin. Itse en Geneistä pidä lainkaan mutta en lähtisi väittämään etteivätkö ne ole laadukkaita tarkkailukaiuttimia...

Hannullakin tainnut mennä tuo "monitorikaiutin" ja "kuuntelukaiutin" hieman sekaisin, studioissa on tapana pääsääntöisesti käyttää "monitorikaiuttimia". Hifidiggailuvehkeet sitten erikseen.

Toisaalta jarren Oxygene 7-13 on miksattu Genelecin kuulemma.

Öh? Villi veikkaus että koko Ultra Bran tuotanto on miksattu Geneleceillä, mutta ketä kiinnostaa?
Blah.
Risk
13.01.2006 18:29:00 (muokattu 13.01.2006 18:29:26)
Niinhän tämä on, mutta kyllä Genejä näkee paljon merkittävissä pajoissa maailmallakin.

Jeps... Muistaakseni luin jostain että Genelec hallitsee noin viidesosaa tarkkailukaiutinmarkkinoista, en mene tuosta takuuseen mutta paljon niitä käytetään.
BenGlenton
13.01.2006 20:33:56
Mitäs varteenotettavia kilpailijoita löytyy Genelecille esim. 1000 euroa/pari budjetilla, vai löytyykö mitään?

Kiinnostaa myös miksi ette pidä Geneleceistä, mitä monitoreja käytätte mielummin?
www.supremecourtband.fi
koopop
13.01.2006 21:16:16

Mitäs varteenotettavia kilpailijoita löytyy Genelecille esim. 1000 euroa/pari budjetilla, vai löytyykö mitään?

Kiinnostaa myös miksi ette pidä Geneleceistä, mitä monitoreja käytätte mielummin?

Paha heittää nyt listaa kilpailijoista kun ei niitä kaikkia ole tullut käytettyä. Dynaudion BM5A on kehuttu pari, samoin JBL:llä on muutama ihan kelpo aktiivimalli.

Muutama sana Geneleceistä IMO..:
Erittäin hyvä stereokuva, puhdas botne. Ohut alamiddle. Liian erotteleva, räikeä. Ylämiddle on vaikeasti hallittavissa ja yläpää on aukinainen mutta liian karu. Toimii hyvin kaikilla äänenpaineilla.

Onko teillä samaa ongelmaa, eli Geneillä vaikeus saada laulu balanssiin? Tuntuu että se ei oo ikinä "liimattuna" paikalleen, ja sit tulee käytettyä liikaa kompressoria. Ja vihaan geneissä sitä että niissä pitää transientit kuulostaa ylikorostuneilta ja alleviivattuina jotta ne tulee läpi muissa kaiuttimissa. Lähinnä puhun nyt musan "napsusta".

En osaa miksata musaa 1031:llä tai 1032:lla, (asennevamma) mutta kaikki muut äänityöt onnistuu niillä kyllä hyvin. Mä liputan Snake -kaiuttimien puolesta, niitä saa länsinaapurista käsintehtynä. Parhaat mitä olen ikinä kuullut. Niillä kun rupesi tekemään ni ei tullu geneihin palattua.
JPQ
13.01.2006 21:19:15

Niinhän tämä on, mutta kyllä Genejä näkee paljon merkittävissä pajoissa maailmallakin. Itse en Geneistä pidä lainkaan mutta en lähtisi väittämään etteivätkö ne ole laadukkaita tarkkailukaiuttimia...

Hannullakin tainnut mennä tuo "monitorikaiutin" ja "kuuntelukaiutin" hieman sekaisin, studioissa on tapana pääsääntöisesti käyttää "monitorikaiuttimia". Hifidiggailuvehkeet sitten erikseen.

Öh? Villi veikkaus että koko Ultra Bran tuotanto on miksattu Geneleceillä, mutta ketä kiinnostaa?

No sitäpähän vaan että on ulkolainen artisti ja toiseksi sellainen
joka voi ottaa varmaan ihan mitkä kajarit lystää. Ja yms syitä eihän
se tee vaikkapa kajareista hyviä että joku niitä on käyttänyt.
hannu666
14.01.2006 04:46:47

Höpöhöpö, et voi tosissasi väittää että helvetin hyvillä hifi monitoreilla ei olisi hyvä miksata. Eikö siinä ole järkeä että kuulee mitä OIKEASTI teet, eikä tarvitse kuunnella väritettyjä genejä, on tainnut itselläsi mennä sekasin tai ehkä et ole perehtynyt asiaan tarpeeksi syvästi. Tai ehkä et ole kuullut koskaan oikeasti hyviä kaiuttimia, jota syvästi epäilen vääräksi.

Eikö genet oo just niitä pikkuhifistelijöiden kajareita???
Oikea hifihän on taas asia erikseen.
hannu666
14.01.2006 04:49:13
Mitkä ihmeen sekkaiset ? ja Genelecit on ainakin musta rumia ollakseen
juurikin studio yms tekniikkaa ei hifiä.

SELLAISET
Raimo
14.01.2006 04:52:58 (muokattu 14.01.2006 05:01:38)

No sitäpähän vaan että on ulkolainen artisti ja toiseksi sellainen
joka voi ottaa varmaan ihan mitkä kajarit lystää. Ja yms syitä eihän
se tee vaikkapa kajareista hyviä että joku niitä on käyttänyt.

Ohoh, ihan ulkolainen artisti????!!!

Milcoin muotoili Geneistä jo ihan hyvin, minä lisään vaan omistavani herkähköt ja jo syntyjään hieman vaurioituneet korvat ja melkoisen luukutustarpeen. Geneleceillä voin työskennellä esim. 4 tuntia ilman pahaa korvaväsyä samalla volalla/ materiaalilla millä ADAMeilla ja Dynaudioilla saan n. 6-8. Mulle tärkeä juttu.

Omistan parit NS-10M:iä sekä ADAM S3-A:ta ja ronttailen niitä tarpeen mukaan mukanani.(Oma paja rakenteilla, näsäkympit tällä hetkellä keittiössä kun joka pajassa ne kummiskin on... ;). Muista kajareista Dynaudio BM15:lla (Ja jonkun verran BM6:lla) olen työskennellyt paljon, ja sen monista ominaisuuksista tykkään... On mahdollisesti hankintalistalla Noiden kahden rinnalle. ATC:n ja UREI:n seinähepoja olen vain kuunnellut mutta vaikuttavat molemmat todella kiinnostavilta. (paitsi hinnaltaan/ saatavuudelstaan) Lisään hekumoittavien valmistajien listaan myös B&W:n.

1031:llä olen siis miksannut pirusti ja se ei vaan enää käy.
Blah.
Raimo
14.01.2006 04:56:32

Höpöhöpö, et voi tosissasi väittää että helvetin hyvillä hifi monitoreilla ei olisi hyvä miksata. Eikö siinä ole järkeä että kuulee mitä OIKEASTI teet, eikä tarvitse kuunnella väritettyjä genejä, on tainnut itselläsi mennä sekasin tai ehkä et ole perehtynyt asiaan tarpeeksi syvästi. Tai ehkä et ole kuullut koskaan oikeasti hyviä kaiuttimia, jota syvästi epäilen vääräksi.

Eikö genet oo just niitä pikkuhifistelijöiden kajareita???
Oikea hifihän on taas asia erikseen.

Niin, olen siis samoilla linjoilla Milcoinin kanssa että Genet on no-no. Mutta sun on tarjottava vaihtoehtoja eikä sanoa vaan "huono"... Itse taisin sen jo tehdä.

Muuten, eiköhän kaikki kaiuttimet ole jollain tavalla värittyneet, erityisesti tuossa alle 20k- hintaluokassa... Ja tuolla tasolla aletaan asettamaan epäinhimillisiä vaatimuksia myös kuunteluakustiikalle. Ei se sata tuusaa enää riitäkkään rakentamiseen, vai?
Blah.
JPQ
14.01.2006 06:49:32

Studiomonitoreissa lienee myös laajat voimakuuden säätömahkut ? mietin
vain siksi etten tykkää kuunella tiettyä kovempaa.
virtalahde
14.01.2006 11:22:45

Studiomonitoreissa lienee myös laajat voimakuuden säätömahkut ? mietin
vain siksi etten tykkää kuunella tiettyä kovempaa.

Se volume säädetään kyllä muualla kuin monitoreissa ja riippuu ihan volumepotikan ominaisuuksista.
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
TmuKoo
14.01.2006 12:45:38 (muokattu 14.01.2006 12:47:48)

Kantsii testata dynaudion bm5a:t, ite vaihdoin genen 8030:t niihin ja tykkään vääntää näillä enempi. Ylämiddle ei sopinut omaan korvaan geneissä.
www.isatjapojat.com
milcoin
14.01.2006 12:51:45
Se volume säädetään kyllä muualla kuin monitoreissa ja riippuu ihan volumepotikan ominaisuuksista.

Eiks se volume säädetä masteroinnissa:)
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
virtalahde
14.01.2006 13:27:37

Eiks se volume säädetä masteroinnissa:)

Niinhän se menikin. Eli piuhat suoraan kiinni monitoreihin: jos korvista tulee verta, limitointia on hiukan liikaa ja jos tulee aivoja, limitointia on ehdottomasti liikaa.
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
tommi1
14.01.2006 15:51:14 (muokattu 14.01.2006 15:51:48)

Yläkerta on ylikorostunut ja alakerta kompressoituneen kuuloinen. Huonointa on ehkä se että ne antaa sun miksata vähän miten sattuu. Laulu voi olla ihan törkeen lujalla kuulostamatta pahalta. Kun pääset kotiin, alkaa itkettää. Ylämiddle on niissä vanhoissa mustissa (1031,1030 ??yms) aivan liian kiltti.

Eli jos yläkerta, middle ja alakerta on huonoja niin mitä siitä jää? Transientit. Ja nekin on geneissä huonot. Eli niillä pitää aina arvata lopputulos. Se rupes kyllästyttämään. Äänittäessä ei tosin oo niin suuria ongelmia.

Ei voi kyllä verrata mutta omalla vakkaripajalla on vanhat Urei:n komerot jotka on ihan mielettömät. Studio57:n ATC-kuuntelukin on todella hyvä. Jotkut KRK:t (6000???) on kans toiminu hienosti. Mutta niillä tehdään mitä on tarjolla.

Mistä sitten johtuu, että Genelecejä käytetään maailmalla ammattikäytössä tosi paljon ja uudet mallit ovat saaneet alan lehdistössä erittäin positiivisia arvioita? Se myös hieman ihmetyttää, että usein tässäkin threadissa verrataan muiden valmistajien uudempia malleja noihin Genelecin ikivanhoihin - kylläkin tavallaan standardeiksi muodostuneisiin - malleihin eikä esim. uudempaan 8000-sarjaan, jota on kehuttu selkeäksi parannukseksi esim. tuon diskantin rasittavuuden suhteen. Onko joku muotijuttu rytätä Genelecejä vai mistä on kyse? Itse en ota kantaa, koska olen vasta harkitsemassa tuota monitorivalintaa ja itselleni kaiuttimet ovat tulossa kotiin lähinnä yksinkertaiseen äänityskäyttöön ja raakamiksausten tekoon. Varsinaiset miksaukset yms. on tarkoitus tehdä kuitenkin muualla. Tila on kotioloissa rajallista ja akustiikka mitä sattuu, joten jotain minimonitoreja olen ajatellut. Tämä on ehkä hieman off-topiccia, mutta onko kellään vielä mitään käsitystä tuosta Dynaudion BM5A Compact -mallista? Pitäisi olla merkittävästi pienempi kuin normaali BM5A. Toisena vaihtoehtona olen harkinnut juurikin tämän "pahamaineisen" Genen 8020A-mallia. Täytyy pikimmiten hankkiutua itse kuuntelemaan ja testaamaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)