Aihe: 7-kielinen
1 2 3
benny
04.08.2003 19:09:39

No olipas taas juttua.
Ostakaa banjot tai balalaikat, niissä on tarpeeksi kieliä.

Kun ostin seiskan, niin minulla oli yksi sähkökitara sitä ennen joka oli todella kurassa kunnossa ja niihin aikoihin minua alkoi myös kiinnostaa soitella enemmän metallimusiikkia.

Täten seiska osoittautui huomattavasti paremmaksi hankinnaksi kuin 6-kielinen johtuen siitä, että sillä pystyi soittamaan kaikkea (Mikä minua kiinnostaa ;).

Ja jos nyt kiinnostaa tuo sahaaminen seiskalla, niin itse vaiennan tuon ala-B:n peukalolla. Ei haittaa vaikka mitä tekisit.
shitfuck inc.
Zammy
05.08.2003 00:22:00
luulenpa, että jos kuusikielinen ei ole hanskassa, on turhaa lähteä ostamaan seiskaa ainakaan sen takia. Ennemmin opettelee ainakin perusasiat ensin.

Miksi? Jos et osaa soittaa kitaraa niin tekeekö se seitsemäs kieli opettelusta jotenkin vaikeampaa? Eikös tuolla logiikalla pitäisi aloittaa opettelu 1-kielisellä kitaralla ja edetä kieli kerrallaan korkeammalle tasolle?
Eihän se 6-kielinen kitara ole mikään jumalan asettama tosi, eikä se myöskään ole mitenkään vuosisatojen saatossa muovautunut vastaamaan ihmiskehoa. Sehän on vain eräänlainen standardi joka on syystä tai toisesta yleistynyt.

Jos joku nuori sälli pyytäisi minua kitarakauppaan, niin en minä varmaan väen vängällä seiskakielistä tarjoaisi. Mutta jos jannulla olisi jostain näkemys, että seiska pitää olla niin en minä ainakaan sanoisi, että opettele kuule ensin soittamaan.

Seiskakielisten keppien valikoima on kyllä huomattavasti yksipuolisempi kuin kuusikielisten, joten jos sitä tuhtia alapäätä on pakko saada, suosittelisin ensiksi matalempaa virettä.

Jotenkin tämä vireiden kanssa leikkiminen on äkkinäiselle harhaanjohtavampaa minusta. Seiskakielisellä sinulla on käytössä koko ajan "normaali kitara" + bonuskieli, jonka voi vaikka kuvitella olevan olematta jos se jotenkin sotkee.

Okei, kyllä varmaan hevikäyttöön löytyy sopivat, mutta entäs jos tahtoisi soittaa jotain mielenkiintoisempaa?

Tämä kertoo lähinnä kirjoittajan mielikuvituksen puutteesta/ahdasmielisyydestä (tai sitten siitä puuttui hymiö). Vaikka tällä hetkellä seiskoja käytetään lähinnä hevissä niin onko se osoitus siitä ettei ne muuhun kelpaa? Ja onko se, että hevikitaristit ovat ennakkoluulottomasti ottaneet käyttöön uusia mahdollisuuksia osoitus mielenkiinnottomuudesta?

Kaikenkaikkiaan en tajua miksi se seitsämäs kieli onnistuu saamaan niin paljon negatiivista mielikuvaa. Eihän se millään tavalla estä soittamasta niitä samoja juttuja kuin 6-kielinen kitara. Ainoa seikka periaatteessa mikä tuo miinusta seiskalle on paksumpi kaula, joka tuottaa kyllä varmasti vaikeuksia pienikätisille. Mutta muuten lienee pelkkä asenne/tottumuskysymys. Kuka uskaltaa! Toki kaikki ei ylimääräisiä kieliä tarvitse ja sehän on selvä homma.
Jucciz
05.08.2003 10:55:14
Sarkasmista menee kokonaan maku, jos hymiöitä on joka välissä. Sitten nämä herkkänahkaisimmat heviteinit vetävät palkoa sieraimiin ja miinusnappi paukkuu.

Sanotaan nyt vielä kuitenkin se, että ei tuo seitsemäs kieli kaikille todellakaan ole "bonuskieli", eli pelkästään hyvä asia. Itse käytän soitossani aina välillä myös peukaloa, eli jos kurotan kaulan takaa peukun kitaran paksuimmalle kielelle, ja siellä onkin B eikä E, menee kyllä aika lailla pieleen. Tyhmää ajatellakaan, että 7-kielinen olisi vain 6-kielinen plus yksi lisäkieli. Kyse on aivan eri soittimesta.

Jos sipsipussia ostaessa saa kaupan päälle pussin dippikastiketta, puhuisin bonuksesta.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Zammy
05.08.2003 12:01:08
Sarkasmista menee kokonaan maku, jos hymiöitä on joka välissä. Sitten nämä herkkänahkaisimmat heviteinit vetävät palkoa sieraimiin ja miinusnappi paukkuu.

Mitäs se sarkasmi sitten on? Tyhjänpäiväisiä heittoja, jotka ei millään tavalla ole osuvia? Vai pitikö tajuta nauraa?

Sanotaan nyt vielä kuitenkin se, että ei tuo seitsemäs kieli kaikille todellakaan ole "bonuskieli", eli pelkästään hyvä asia. Itse käytän soitossani aina välillä myös peukaloa, eli jos kurotan kaulan takaa peukun kitaran paksuimmalle kielelle, ja siellä onkin B eikä E, menee kyllä aika lailla pieleen.

Tuossahan sanoinkin, että kaikki ei tarvii seitsämättä kieltä ja sillä selvä. Siitä asiastahan ei tarvitse sen enempää koskaan puhuakaan. Mutta jos joku ostaa seiskakielisen, niin pitäisi heti ensimmäisenä osata antaa selvitys mihin aikoo tarvita sitä seitsämättä kieltä. Näyttää siltä, että ahdasmielisyys iskee päälle seiskoista puhuttaessa. Jos et tarvitse, niin älä silti tuomitse. Eihän 5-kieliset bassotkaan ole ollut mikään puheenaihe pitkään aikaan.
Dumb
05.08.2003 13:13:55 (muokattu 05.08.2003 13:16:14)

Kirjoitetussa tekstissä on aina se vaara, että sarkasmi ym. menevät muilta ohi. Anteeksi vain jos nyt(kin) kävi niin! Ja ei, minä en sinulle ole miinusta antanut vaikka "herkkänahkainen heviteini olenkin".
Huevos
05.08.2003 16:35:01

Mut meshuggahilla on sentään 8-kieliset...
H K
06.08.2003 02:05:56

7-kielinen sopii hevin lisäksi loistavasti esimerkiksi jazzin soittamiseen. Tosin RG-sarjan Ibanez tms. ei olekaan tähän tarkoitukseen enää paras vaihtoehto.

mm. Danolla on 7-kielinen...
\\\"Tiedän ma: rauha mulle on mullassa suotu. Etsijän tielle ei lepo lempeä luotu, pohjoinen puhuu, myrskyhyn aurinko vaipuu jää punajuova: kauneuden voimaton kaipuu.\\\"
elementti
08.08.2003 02:24:24
Minkäs paksuisia kaapeleita muuten oikeen käytätte alakielenänne? Ittelläni on tällä hetkellä 0.54 ja tuntuu hiukka liian ohkaselta, varsinkin kun on alaspäin viritetty.
Muusikko joka käveli baarin ohi.
-K-
08.08.2003 07:55:19
Minkäs paksuisia kaapeleita muuten oikeen käytätte alakielenänne? Ittelläni on tällä hetkellä 0.54 ja tuntuu hiukka liian ohkaselta, varsinkin kun on alaspäin viritetty.

68, A-vire. Juuri ja juuri mahtuu viritystappiin. Kaulan skaala 25.5"
Ei suotta elämys.
benny
08.08.2003 10:16:39

.012-setti + .060/.062 aika usein. .012-setti ihan sen takia, että muuten se soundaa vaan paskalta jos B-kielessä on kovin paksua verrattuna vaikka E- ja A-kieliin.

Testatkaa vaikka laittaa 6-kielisessä E-kieleksi .052 ja A-kieleksi joku 9-setin kieli.
shitfuck inc.
Dumb
08.08.2003 12:13:36 (muokattu 08.08.2003 12:14:14)

.010-.052 -setti on kaikissa sähkökitaroissa ja molemmissa 7-kielisissä H-kielenä .059. Normaalivireessä yleensä soitan.

Voisihan tuo ala-H paksumpikin olla (tuossa setissä .062:sen ala-H olisi "setin mukainen"), mutta hyvin tuokin on toiminut ja toimii edelleen. En jaksa alkaa vaihtamaan kun ei ole syytä. Johonkin tulevaan 7-kieliseen voi sitten laittaa vakioksi jonkun paksumman setin.

Ja benny, kuulostiko mun kitarasoundi paskalta Partyissa tai Puistoilmiössä kun kielitys on tuo mikä on?! 8-)
benny
08.08.2003 13:30:11

Ja benny, kuulostiko mun kitarasoundi paskalta Partyissa tai Puistoilmiössä kun kielitys on tuo mikä on?! 8-)

Emmie tierä mitään. Olen kuuro ja puhelen huvikseni kaikkea. Tapan aikaa!
shitfuck inc.
Dumb
08.08.2003 13:55:58

Emmie tierä mitään. Olen kuuro ja puhelen huvikseni kaikkea. Tapan aikaa!

Heheh! Vietät rattoisaa aikaa töissä? 8-)
Kivivuori
08.08.2003 15:38:56
.010 .013 .017 .030 .042 .052 .060 satsia käytän.

Heitänpä tähän samaan kysymyksen, että käyttääkö joku 7 kielisen omistaja valmista 7 kieli paketti kitarassaan? Jos käyttää niin mitä merkkiä?
Thomannilta kattelin noita ja suht hyvään, edulliseen, hintaan irtoais.
Vitun Pellet!!!
Dumb
08.08.2003 17:57:27

käyttääkö joku 7 kielisen omistaja valmista 7 kieli paketti kitarassaan?

En käytä, kun tuollaista 10-52+X -settiä ei saa D'addariolta valmiina. Olen tyytynyt ostamaan normaaleja kuuden kielen paketteja (käytän samaa 10-52 -settiä sekä 6- että 7-kielisissä) ja 7-kielisille sitten lisäkielet erillisenä.

D'addariolta saisi kai perus 10- ja 11-settejä 7-kielisille tarkoitettuina, mutta kun ei kelpaa minulle kumpikaan noista seteistä. Dean Markleyltä näyttäisi löytyvän valmiina 10-52+60 -setti, mutta D'addariot ovat palvelleet ihan kivasti, joten en ainakaan nyt aio alkaa kielimerkkiä vaihtamaan.
c_barnes
08.08.2003 22:45:44
Meikäläisellä on ollut jo about 2 kuukautta se RG1527 Prestige, ja on muuten aivan saatanan hyvä seiska! Sillon kun ostin sen niin se oli ainoa (ja ensimmäinen) maassa, eli lienenkö sitten Suomen ensimmäinen moisen omistaja?

Heti vaihdoin 9-?? setin 10-56 settiin (sama kun 6-kielisellä 13-56 setti B-E-A-D-G-F#/G-B vireessä, jota käytin ennen) ja kunhan sain ekstrajousen ja tallan säädettyä niin on pysynyt aivan pirun hyvin vireessä. Kammella oon pelleillyt (kukapa ei, jos on elämänsä ensimmäinen floikkaskitta?;) eikä kuitenkaan ole tarvinnut virittää ainakaan viikkoon...

Kun ois rahaa niin mikit vaihtaisin. Sitten ois kyllä aivan unelma dm-kitara...
Teknistä deathmetallia: http://amoral.cjb.net - http://www.fleshdeformation.tk
Kivivuori
09.08.2003 10:03:48
Meikäläisellä on ollut jo about 2 kuukautta se RG1527 Prestige, ja on muuten aivan saatanan hyvä seiska! Sillon kun ostin sen niin se oli ainoa (ja ensimmäinen) maassa, eli lienenkö sitten Suomen ensimmäinen moisen omistaja?

Heti vaihdoin 9-?? setin 10-56 settiin (sama kun 6-kielisellä 13-56 setti B-E-A-D-G-F#/G-B vireessä, jota käytin ennen) ja kunhan sain ekstrajousen ja tallan säädettyä niin on pysynyt aivan pirun hyvin vireessä. Kammella oon pelleillyt (kukapa ei, jos on elämänsä ensimmäinen floikkaskitta?;) eikä kuitenkaan ole tarvinnut virittää ainakaan viikkoon...

Kun ois rahaa niin mikit vaihtaisin. Sitten ois kyllä aivan unelma dm-kitara...

Taisinpa tehdä sitten oikeen valinnan kun tilasin moisen. Soittelin niin lupasivat ens perjantaiks.

Yli kuukaus ilman kitaraa saattaa olla aikamoista tuskaa!!! kele!!!
Vitun Pellet!!!
Fortune
09.08.2003 10:11:48
Tähän mennessä en ole vielä sellaiseen seiskaan törmännyt, jonka kaula olisi sen kokoinen, että pystyisin sitä kunnolla soittamaan.

Enkä toisaalta hallitse täydellisesti kuuttakaan kieltä eikä sille ylimääräiselle bassokielelle ole mitään käyttöä, soittakoon basisti ne nuotit.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Fortune
09.08.2003 10:14:56
Mut meshuggahilla on sentään 8-kieliset...

Eikös niillä ole diskanttikielet teipattuna roudarinteipillä soimattomiksi? Eli hyöty kahdeksasta kielestä on täysi nolla :)
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)