leijona 13.01.2006 21:49:58 | |
---|
Eli omistan n.1kk vanhan fenderin american straton ja olen huomannut,että kaularauta resonoi ikävästi.Kun kitaran kaulaa koputtaa takaa niin tuntuu ihan kuin kaularauta heiluisi siellä.Onko ihan normaalia,että yli 1000e kitarassa resonoi kaularauta?Luulen kyllä,että kaularaudan kiristys voisi auttaa asiaa,mutta sitten kaulasta tulee kovin suora ja kielet saattaa osua ärsyttävästi nauhoihin.Vai vienkö kitaran takaisin kauppaan ja totean,että tässä on jotain vikaa? |
oiva tumpeloinen 13.01.2006 21:56:24 | |
---|
Eli omistan n.1kk vanhan fenderin american straton ja olen huomannut,että kaularauta resonoi ikävästi.Kun kitaran kaulaa koputtaa takaa niin tuntuu ihan kuin kaularauta heiluisi siellä.Onko ihan normaalia,että yli 1000e kitarassa resonoi kaularauta?Luulen kyllä,että kaularaudan kiristys voisi auttaa asiaa,mutta sitten kaulasta tulee kovin suora ja kielet saattaa osua ärsyttävästi nauhoihin.Vai vienkö kitaran takaisin kauppaan ja totean,että tässä on jotain vikaa? Jos siinä takuu on, niin ehdottomasti viet takaisin kauppaan. Ei kaularaudan kuulu irrallaan helistä. |
Aki 13.01.2006 21:56:50 | |
---|
Onko ihan normaalia,että yli 1000e kitarassa resonoi kaularauta? Ei normaalia, mutta valitettavan tavanomaista. Vai vienkö kitaran takaisin kauppaan ja totean,että tässä on jotain vikaa? Ehdottomasti! Ei tollasta tartte yrittää sietää, etenkään tolla hinnalla. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
leijona 13.01.2006 22:02:08 | |
---|
Ehdottomasti! Ei tollasta tartte yrittää sietää, etenkään tolla hinnalla. Onkohan tuolle mitään tehtävissä,paitsi vaihtaa kaula. |
derble 13.01.2006 22:23:06 | |
---|
Aloittelija kysyy tähän väliin: Resonanssi = Häiriöääni tms. mekaaninen "asiaankuulumaton" ääni? |
Aloittelija kysyy tähän väliin: Resonanssi = Häiriöääni tms. mekaaninen "asiaankuulumaton" ääni? Resonointi on tietyssä taajuudessa tapahtuvaa tärinää/ääntä. Tässä tapauksessa ihan joka taajuudella, jopa koputuksella. |
apuri 14.01.2006 00:01:16 | |
---|
Kuulostaa kun resonoisi.. no koputteletko sitä kaulaa koko ajan soittaessa? mites ilman sähköjä ja niin että kielet ja tallan jouset on dempattu? eiks tollanen jenkkistrato oo alle tonnin. www.guitar24.de 939 euroa. perusvehe. |
Härski 14.01.2006 00:17:11 | |
---|
Kuulostaa kun resonoisi.. no koputteletko sitä kaulaa koko ajan soittaessa? mites ilman sähköjä ja niin että kielet ja tallan jouset on dempattu? eiks tollanen jenkkistrato oo alle tonnin. www.guitar24.de 939 euroa. perusvehe. Hoho. Se, että natsilainen riistopulju pitää hintaansa alhaalla, ei tee hyvästä soittimesta halpista. Kyllä American Standard on kova sana, oli se sitten minkä huippumuusikon tai mäkihyppääjän nurkassa hyvänsä. |
buju 14.01.2006 00:20:40 | |
---|
Luultavasti kaularauta vaan vähän löysällä. Tosi usein kaupan hyllyillä olevissa kitaroissa pitää kaularauta ääntä. Jos sulla on 0.9 tai 0.10 kielet, niin kaula ei juurikaan anna periksi. Elikkäs kiristät kevyesti kunnes tunnet hieman vastusta. Älä kuitenkaan kierrä 1/8 kierrosta enempää......ainakaan paljoa. Damn right, I´ve got the blues |
pekurides 14.01.2006 21:09:26 | |
---|
mulla oli melkei sama onkelma uuden pelin kaa kanssa pari vuotta sitten ku en saanu tarpeeksi reliefiä... no heitin paksumpaa settiä ja yöksi pientä venytystä, tais johtua suomen talvi-ilmastosta toi ilmiö ku jonkun ajan kuluttua rupesi antamaan periksi kaula ja nyt se on oikein hyväkin. Taitaa uusissa noi puut vähän "elää" ennekuin asettuvat.(kuivuvat?) Mutta kyllä varmaan kantsii takuuseen pistää ni ei tarvi ihmetellä enempää! |
Volle 14.01.2006 21:39:52 (muokattu 14.01.2006 21:41:12) | |
---|
Resonointi on tietyssä taajuudessa tapahtuvaa tärinää/ääntä. Tässä tapauksessa ihan joka taajuudella, jopa koputuksella. nooohh... Ei ihan noinkaan. Tai mä olen ainakin ymmärtänyt, että resonanssista on kyse, kun kappaleen jokin ominaistaajuus ja herätteen taajuus ovat samat ja siitä aiheutuu värähtelyn vahvistuminen. edit: niin aiheeseenhan tää ei liittynyt oikeastaan mitenkään eli taisi tulla taas kerran hivenen epäasiallinen kirjoitus. :) Nam. |
Härski 14.01.2006 22:06:03 | |
---|
nooohh... Ei ihan noinkaan. Tai mä olen ainakin ymmärtänyt, että resonanssista on kyse, kun kappaleen jokin ominaistaajuus ja herätteen taajuus ovat samat ja siitä aiheutuu värähtelyn vahvistuminen. Juurikin tätä hain, sä vain osaat sen paremmin. edit: niin aiheeseenhan tää ei liittynyt oikeastaan mitenkään eli taisi tulla taas kerran hivenen epäasiallinen kirjoitus. :) Sama vika, siispä bannia!!!11!1 |
pekurides 14.01.2006 22:26:12 | |
---|
nonnnii, sanokaa suoraan "asiantuntijat" että se perkeleen rauta vaan RÄMISEE VITTUMAISESTI!:) (kun on liian löysällä) elekää ny ottako itseene:) |
Josid 14.01.2006 23:30:47 (muokattu 14.01.2006 23:32:06) | |
---|
Kokeiles tällaista juttua: Ota takaa se pleksi pois joka peittää tallan jouset. Laita sormet tallan jousien päälle ja läimi sitä kitaraa. Veikkaisin nimittäin että jouset rämisevät eikä suinkaan kaularauta. Ja jos se nyt on näin, että ko. jouset aiheuttavat sen räminän niin ei muuta kuin superlonisuikaletta väliin, loppuu räminät. Magic mushrooms |
Aki 16.01.2006 00:30:22 | |
---|
...resonanssista on kyse, kun kappaleen jokin ominaistaajuus ja herätteen taajuus ovat samat ja siitä aiheutuu värähtelyn vahvistuminen. Kyllä. Mutta impulssilla (kaulan kopauttaminen) saa helposti eri taajuuksilla resonoivat häiriöt heräämään lyhyeksi aikaa. Kun häiriö on niin erottuva, sen kuulee helposti. Oli miten oli, rikki mikä rikki. Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! |
Kimmo72 16.01.2006 00:37:11 | |
---|
Mitä täällä jauhetaan. Jos se on vaan niin löysällä että helisee. Kiristät sitä ihan vaan just sen verran, että "ottaa kiinni" jos kaula muuten on kondiksessa ja soitettavuus kohdallaan. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..."
-Kevin Moore |
rosberg 16.01.2006 10:07:40 | |
---|
komppaan bluesia. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Zymnasty 17.01.2006 00:18:35 | |
---|
On niitä rämiseviä kauloja kalliimmissakin vehkeissä. Sen voi korjata mutta jonkun euron kustantaa. http://veepeeguitars.com pajassa korjattiin rämisevä basson kaula sekä tuli myös kaupanpäälle muita säätöjä. Loppui räminät. |
megan 27.02.2009 19:52:19 | |
---|
Osaako kukaan kertoa miten helisevä ja resonoiva kaularauta korjataan? Rauta on kireällä, mutta lavan päässä helisee. Säätö tässä on bodyn puolella. |
MadMatt 27.02.2009 19:55:29 | |
---|
galoot: Osaako kukaan kertoa miten helisevä ja resonoiva kaularauta korjataan? Rauta on kireällä, mutta lavan päässä helisee. Säätö tässä on bodyn puolella. Mikä skeba. Ootko ihan varma että kaularaudasta on kysymys? Nothin' but the blues |