Aihe: Sointuanalyysiä..
1 2 3 4 512 13 14 15 16
etnopoju
13.01.2006 18:09:22

vähennetty kolmisointu.
Nuages
13.01.2006 18:44:01
vähennetty kolmisointu.

melekonen analyytikko olet
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
mr.muzak
13.01.2006 18:59:55

Nyt kun Baron on miittissä niin voin tuuraa:

D#-F#-A

F#m6(omit5) tai A6b5(omit3)
etnopoju
13.01.2006 20:19:27

itse asiassa parempi termi olisi "Jape75".
Hieroglyfi
14.01.2006 10:29:22
Nyt kun Baron on miittissä niin voin tuuraa:

D#-F#-A

F#m6(omit5) tai A6b5(omit3)

Tai miten ois D#dim
"Me amerikkalaiset tiedetään, että Irakissa on joukkotuhoaseita! Meillä on kuitti tallella." Bill Hicks
mr.muzak
14.01.2006 12:52:23
Tai miten ois D#dim

No se tossa jo tulikin.."vähennetty kolmisointu".
baron
14.01.2006 18:20:07

No se tossa jo tulikin.."vähennetty kolmisointu".

Joo, tätä mä olisin kannattanut.

Usein dim sointuun soitetaan se tupla-alennettu seiska, mutta jos ollaan perfektionisteja, se pitäisi kirjoittaa dim7
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
16.01.2006 00:03:53
Joo, tätä mä olisin kannattanut.

Usein dim sointuun soitetaan se tupla-alennettu seiska, mutta jos ollaan perfektionisteja, se pitäisi kirjoittaa dim7

Sepä ei sit enää olekaan "vähennetty kolmisointu".
etnopoju
16.01.2006 02:43:19

on huomattavasti tärkeämpää se, että sävelyhdistelmä D# F# A on olemassa ja, että sen pystyy havaitsemaan, kuin se, että tietää sen nimen.

en mäkään tiedä mistä kaikesta mun housut koostuu, mutta mä tiedän, että ne on mun jalassa ja että mulla ei ole kylmä.
NHR
16.01.2006 04:38:33

on huomattavasti tärkeämpää se, että sävelyhdistelmä D# F# A on olemassa ja, että sen pystyy havaitsemaan, kuin se, että tietää sen nimen.

Juu, mutta on siitä sointujen nimeämisestäkin varmasti hyötyä ainakin niille, jotka soitattavat sävellyksiään muilla. Tai siis säveltävät musiikkia toisten soitettavaksi.

Itsekään en tosin tiedä juuri mitään muita kuin ihan perus duurit ja mollit nimeltä, vaikka paljon muitakin sointuja tulee jatkuvasti käytettyä. "Vaikeammat" soinnut tulee sitten yleensä vain näytettyä eteen toiselle kitaristille. "Omaan käyttöön" tulevissa biiseissä ei tosiaan ole niin tarpeen jokaista sointua nimeltä tietää.
Pellestä taikuriksi muuttuu aika hitaasti; ehkei siihen riitä elinaikani.
madclass
16.01.2006 19:50:20 (muokattu 16.01.2006 19:53:16)

nii-in, no joo, riippuu tarkoituksesta ja tilanteesta. Voi olla kätevää, asioita nopeuttavaa ja helpottavaa tietyissä tilanteissa (iso soittoporukka, vähän aikaa harjoitella) nojata yleisiin teoreettisiin termeihin vaikka ne itsessään eivät asioiden ydintä kertoisikaan. Toisaalta toisissa tilanteissa (esim.säveltäessä, improvisoidessa) voi olla parempi tietyssä vaiheessa heittää liika teoreettinen painolasti syrjään ja kuunnella sitä itteään, eli musaa jota soittaa. no joo, olipahan taas

en mäkään tiedä mistä kaikesta mun housut koostuu

...mutta viittaat kuitenkin käsitteeseen housut... :-)
Jo vain, sano rengit päissään
baron
16.01.2006 20:40:22

Itsekään en tosin tiedä juuri mitään muita kuin ihan perus duurit ja mollit nimeltä, vaikka paljon muitakin sointuja tulee jatkuvasti käytettyä. "Vaikeammat" soinnut tulee sitten yleensä vain näytettyä eteen toiselle kitaristille. "Omaan käyttöön" tulevissa biiseissä ei tosiaan ole niin tarpeen jokaista sointua nimeltä tietää.

Joo, onhan se paljon kätevämpää näyttää kitaristeille, että paat sormet noihin kohtiin, basistille, että noita säveliä soitat tossa järjestyksessä ja kiipparistille, että pikkusormi tohon, keskisormi tohon ja peukalo tohon, kuin sanoa että seuraava sointu on C7b5.
EP
16.01.2006 21:59:05 (muokattu 16.01.2006 22:00:20)
Joo, onhan se paljon kätevämpää näyttää kitaristeille, että paat sormet noihin kohtiin, basistille, että noita säveliä soitat tossa järjestyksessä ja kiipparistille, että pikkusormi tohon, keskisormi tohon ja peukalo tohon, kuin sanoa että seuraava sointu on C7b5.

Jee, 7b5..
J.Ahonen
16.01.2006 22:24:17
Baron, eipä se hankalaa ole sanoa et seuravaa sointu koostuu vaikkapa alhaalta ylös d Fis g. Mut joo, onhan se aina helpointa jos kaikki osaa soinnut nimeltä.
baron
17.01.2006 00:40:05

Baron, eipä se hankalaa ole sanoa et seuravaa sointu koostuu vaikkapa alhaalta ylös d Fis g. Mut joo, onhan se aina helpointa jos kaikki osaa soinnut nimeltä.

Dadd11no5, kieltämättä eksoottinen sointu, ehkä se kannattaa luetella sävelittäin.
Ei Gmaj7no3/D ole sen helpompi, lisäksi soinnussa yleensä pitää olla terssi, jollei ole Power Chord.
NHR
17.01.2006 01:54:03

Ei ole, enkä niin väittänyt. Kätevintä on yleensä varmaankin pelata just noilla sointujen nimillä, siis _jos_ kaikki soittajat tuntevat ne. Mutta ylläkuvailemallasi hitaammallakin systeemillä asia tulee kyllä selväksi, jos ei niin kiirettä ole.

Itse esim. olen rokkibändissä vuosikausia pärjännyt tuolla "näytä & kerro" -systeemillä, kun omia biisejä on pääasiassa tehty, ja ne muokkautuvat muutenkin lopulliseen muotoonsa vasta tuossa sovitus(eli soitto-)vaiheessa, kulloisenkin kokoonpanon ehdoilla. Ja kun osa siitä porukasta tuntee musiikin teoriaa jopa vielä vähemmän kuin minä...

Mutta en ole suinkaan teoriaa ja musiikin paperille kirjoittamista vastaan tässä ollut. Tanssibändissä soitellessani taas pidän nuotteja (ja sointuja) aivan ehdottomana apuvälineenä, tuskin siitä mitään tulisikaan ilman. Ja siinä porukassa taas olen luultavasti itse se vähiten teoriaa tunteva...

Eli mikä on kätevin vaihtoehto yhdelle porukalle ei välttämättä ole sitä toiselle.
Pellestä taikuriksi muuttuu aika hitaasti; ehkei siihen riitä elinaikani.
mr.muzak
17.01.2006 11:11:50
Dadd11no5, kieltämättä eksoottinen sointu, ehkä se kannattaa luetella sävelittäin.
Ei Gmaj7no3/D ole sen helpompi, lisäksi soinnussa yleensä pitää olla terssi, jollei ole Power Chord.

Toi alimmainen on se järkevämpi, koska soinnut yleensä koostuvat tersseistä ja on priimi, kvintti ja septimi (omit3 vie sen terssin).
etnopoju
20.01.2006 18:23:53

nii-in, no joo, riippuu tarkoituksesta ja tilanteesta. Voi olla kätevää, asioita nopeuttavaa ja helpottavaa tietyissä tilanteissa (iso soittoporukka, vähän aikaa harjoitella) nojata yleisiin teoreettisiin termeihin vaikka ne itsessään eivät asioiden ydintä kertoisikaan. Toisaalta toisissa tilanteissa (esim.säveltäessä, improvisoidessa) voi olla parempi tietyssä vaiheessa heittää liika teoreettinen painolasti syrjään ja kuunnella sitä itteään, eli musaa jota soittaa. no joo, olipahan taas

...mutta viittaat kuitenkin käsitteeseen housut... :-)

totta.
etnopoju
20.01.2006 18:25:27

toisaalta zappa sanoi käyttävänsä joidenkin bändin jäsenten kanssa aivan omia musatermejä.

sehän voisi toimia ihan hyvin, jos kaikilla ei ole vahvaa teoriataustaa. Dadd1no5 sijaan sanoisikin "se X biisin sointu" ja kaikki tietää missä mennään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)