Aihe: Yamaha DX 7
1 2
Resonance
12.01.2006 22:09:44 (muokattu 12.01.2006 22:22:42)
Tahtoisin tietoa DX:n käyttäjiltä eli minkälaiset soundit, koskettimet, lastentaudit ja hinnat, kun tahtoisin vaihtaa ton Triton LE 61:sen pois ja oon kiinnostunu Yamahan DX malleista. Itelleni tärkeitä soundeja on cembalo, jouset ja leadit. Joku viisas voi jo näistä päätellä musiikki tyylin.
Olen kuullut että LE sarja on yhtä kun paskan kanssa :D -Seth-
maza
12.01.2006 22:13:57

Triton LE:llä ja DX7:lla on suunnilleen saman verran yhteistä kuin Hammond-uruilla ja akustisella pianolla, eli molemmissa kyllä on 61 kosketinta ja esim. MIDI, mutta soundimaailma on aika erilainen.

DX:stä lähtee Just Ne Tietyt DX-Soundit(tm), eikä hirveästi muuta, jollei tosiaan osaa ohjelmoida. Ja valitettavasti ohjelmoiminen ei ole DX-sarjan syntikoissa sitä kaikkein helpointa. Legendaarisia soundejahan noissa on tietysti ne DX-sähköpianot, jotkut synasoundit ja hyvät (house)bassot.

Minkä tyyppistä musaa soitat?
Resonance
12.01.2006 22:24:24
Heavyahan mä, mutta tärkeinpä pitäisin koskettimia, koska soundeja saa kaupasta. Eli millainen tatsi?
Petronome
12.01.2006 22:45:17
DX:stä lähtee Just Ne Tietyt DX-Soundit(tm), eikä hirveästi muuta, jollei tosiaan osaa ohjelmoida.

Nimenomaan ei. Netti on väärällään DX-presettejä, joten soundeja saa kyllä lähes loputtomasti ilman ohjelmointitaitoakin.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
Mr. Crowley
12.01.2006 23:04:06
Jep. Itselläni on tuo käytössä nimenomaan masterkiipparina. Soundit voivat käydä joihinkin juttuihin, mutta luulisin että tarvitset jonkun modulin noihin hevisoundeihin. Käyttökelpoisia soundeja tuostakin kyllä saa ja niitä löytyy netistä ehkä miljoona.

Tatsi tuossa vehkeessä on todella hyvä. Aftertouch löytyy, jolle itselläni on ollut jonkin verran käyttöä. Pitchbender ja modulaatiopyörä ovat myös hyvät ja jämäkät. Presettien vaihtoon on 32 namiskaa suoraan, joten livenä saa saundit nopeasti vaihdettua. Velocity arvoa tuo kai lähettää vain sataseen asti eikä 127, mutta ei ole mulle ollut tuosta haittaa. Muuten en masterominaisuuksista osaa sanoa. En ole perehtynyt laitteen toimintaan juurikaan.

Oman soittimeni ikää en tiedä, todennäköisesti 80-luvulta, mutta tuota ei laitteen kunnossa huomaa. Eli kestää roudausta erittäin hyvin. Ulkonäkö on todella kasari ja positiivisesti häiriintynyt. Suositten. Uusista masterkiippareista et käytetyn dx7:n hintaan saa yhtä hyvää tatsia.
Resonance
12.01.2006 23:50:44
Kiitos mr. Crowley. Sait plussan
18is9
13.01.2006 08:53:56

Jep. Itselläni on tuo käytössä nimenomaan masterkiipparina.

Kannattanee tässä yhteydessä mainita, että vaikka DX-7:aa käytetään paljon nimenomaan masterkiippareina, on sen tatsi aika persoonallinen eikä mitenkään satavarmasti kaikkien soittajien mieleen. Kannattaa ensin kokeilla ennenkuin ostaa.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
kupaasi
13.01.2006 10:29:30
Keyboardina DX7 II -malli on myös minun mieleeni, ja toimii edelleen master-keyboardina vaikka haluasinkin enemmän kuin viisi oktaavia. Tatsissa ei lienee juuri eroa DX7 -malliin?

Niinkuin aiemmin mainittiin on DX7:n sähköpianosoundit kuolemattomat, sekä myös bassot omalla tavallaan erittäin hyvät. Myös kellosoundit ovat kirkkaita ja vehkeestä saa myös mitä omituisempia soundeja, joista tosin yleensä paistaa FM-synteesin ominaissoundi läpi, eli hieman nasaali soundi. Mutta mitään akustisia imitaatiota on turha odottaa eikä mitään massiivisia padeja. Soundi on nykymittapuun mukaan ohut ja pieni, joka toisaalta ei vie miksausessa paljon tilaa.

Omasta seiskasta en luovu, mutta silti en suin päin suosittele sen ostamista. Mutta jos tykkää keyboardista, mikä 80-luvulla rankattiin parhaaksi, ja vieläpä sen soundeista, on se varma valinta. Se on ja todennäköisesti jääkin legendaksi joten siinäkin mielessä oiva ostos.

Muuten, muistaakseni DX7:ssa on 12-bittinen DAC ja DX7 II:ssa 16-bittinen, joten jälkimmäisen soundi on hieman parempi.
Leikari
13.01.2006 11:20:49
Soundi on nykymittapuun mukaan ohut ja pieni, joka toisaalta ei vie miksausessa paljon tilaa.
..
Muuten, muistaakseni DX7:ssa on 12-bittinen DAC ja DX7 II:ssa 16-bittinen, joten jälkimmäisen soundi on hieman parempi.

minä kyllä miellän dx:n soundin eri tavalla

nimenomaa 12-bit soundi on parempi - 16-bit on liian hi-fi - - mutta tämä on toki makuasia - - teknisesti 16-bit toki parempi, mutta asiahan riippuu siitä, että mitä soundillisesti hakee - kellosoundeissa etenkin biteistä on hyötyä, mutta bassoissa on 12-bit enemmän miehekkyyttä ;-) 12-bit:ssä on semmoista sisäistä kompressiota vs. 16-bit - - siinä kait perus ero kaikessa - eli 12-bit on vähän tumppu, mutta vaikuttaa vahvemmalta vs. "soivempi", mutta kenties ohuehkomman vaikutelman antava 16-bit

dx/fm -soundi on jo peruslähtökohdaltaan sävytön/vähän nyansseja, mutta toisaalta omalla tavallaan vahva/kiinteä - - tuo ominaisuus ilmenee hyvin juuri niissä "pysyviksi" jääneissä "rhodes", kello- ja basso-soundeissa. Soundi on hyvin selkeä ja tarkkapiirtoinen - siitä voi nauttia sellaisenaan & tulee hyvin esille miksauksessa!

- - -
alkuperäinen dx-7 oli minulla aikanaan noin kolme vuotta kaverilta lainassa

nyttemin itse äfämmäilen sy-77:lla, joka on toisena pääkiippareistani & käytän siitä myös pelkkiä fm-soundeja, joita olen itsekin vääntänyt jonkilaisen määrän eri tyyppisiä häröilyjä myöten
Soitetaan jamia!
Hipelius
13.01.2006 11:45:13
Itelleni tärkeitä soundeja on cembalo, jouset ja leadit.
Eli Jens linjalla mennään :P. Jönssin soundithan tulevat Roland JV-1080:sta ja DX-7 on vain kiipparina. Saatoit tietää mutta varmistinpahan vain.
Itselläni on DX-7 myös masterkiipparina ja sen tatsista en suostu luopumaan, vaikka sen puutteelliset MIDI-ominaisuudet joskus ketuttaakin, mm. se että DX-7 lähettää vain MIDI-kanavaa 1, jolloin useamman modulin ohjaamiseksi pitää hieman kikkailla.
Leikari
13.01.2006 12:45:39
Suurin ongelma taitaa olla että immeiset eivät taida oikein haluta luopua näistä kasari vehkeistään?

pikkuisen kun pitää silmänsä auki niin kyllä dx-7:n suomestakin kohtuuajassa ja -hinnalla löytää -- -on niitä sen verran tännekin myyty, että ei mitenkään myyjän markkinoilta vaikuta
Soitetaan jamia!
Marque
13.01.2006 13:17:16
Itsekin käytän dx-7:aa masterkiipparina.
Oikein mukava tatsi, oikein. pitäisi myydä pois, mutta näissä kasarivehkeissä on jotain, mikä estää myymisen... ehkä se, että laite on saman ikäinen kun soittajansa... Mun mielestä näitä liikkuu kuitenkin vielä aikas paljon. n. 250-350€, kunnosta riippuen. Kestävähän se on.

Yamaha ei pamaha.
Talvi nielaisee meidät
teroyk
13.01.2006 14:22:05
nimenomaa 12-bit soundi on parempi - 16-bit on liian hi-fi - -

Syy miksi alkuperäisen DX7:n 12-bit kuulostaa yllättävän hyvältä, johtuu siitä että vähiä bittejä on korvattu hyvällä D/A muunnoksella ja korkealla 60khz sisäisellä näytteen ottotaajuudella (valitettavasti ulkoinen ei ole korkea).

Joissakin DX7:n soundeissa on otettu aika hyvin käytetty hyväksi D/A-muuntimen soundia.
teroyk
13.01.2006 14:23:47
Nimenomaan ei. Netti on väärällään DX-presettejä, joten soundeja saa kyllä lähes loputtomasti ilman ohjelmointitaitoakin.

Paitsi, että suurin osa on aika huonoja ja niistä valitsemiseen menee pian enempi aikaa, kuin tekee mieleisen, kun vain jaksaa kerran perehtyä FM:n saloihin.
teroyk
13.01.2006 14:32:13
Tahtoisin tietoa DX:n käyttäjiltä eli minkälaiset soundit, koskettimet, lastentaudit ja hinnat, kun tahtoisin vaihtaa ton Triton LE 61:sen pois ja oon kiinnostunu Yamahan DX malleista. Itelleni tärkeitä soundeja on cembalo, jouset ja leadit. Joku viisas voi jo näistä päätellä musiikki tyylin.

Vaikka omasta mielestäni DX7 on paljon mielenkiintoisempi, kuin Triton LE, niin suosittelen noille soundeille Tritonin pitämistä. Hanki vain siihen lisä ROM-palikat joista löytyy toi cembalo ja jouset. Leadeja saa Tritonista omastakin takaa. Toisaalta voi miettiä niinkin päin, että 2 ROM-palikkaa maksaa enemmän, kuin käytetty DX7. Mutta hyvän cembalon ja jousien tekeminen vaatii useamman päivän istumisen DX7:n ääressä ohjelmoiden tai selaillen netissä olevia soundeja.
Resonance
13.01.2006 15:17:02 (muokattu 13.01.2006 15:19:32)
Vaikka omasta mielestäni DX7 on paljon mielenkiintoisempi, kuin Triton LE, niin suosittelen noille soundeille Tritonin pitämistä. Hanki vain siihen lisä ROM-palikat joista löytyy toi cembalo ja jouset. Leadeja saa Tritonista omastakin takaa. Toisaalta voi miettiä niinkin päin, että 2 ROM-palikkaa maksaa enemmän, kuin käytetty DX7. Mutta hyvän cembalon ja jousien tekeminen vaatii useamman päivän istumisen DX7:n ääressä ohjelmoiden tai selaillen netissä olevia soundeja.

No mutta LE tatsillehan tuskin voit mitään, koska kyse nyt kuitenkin on enimmäkseen siitä soitettavuudesta. Soundejahan saa kaupasta, mutta paha noihin vehkeisiin on koskettima vaihtaa. Asiasta toiseen mites tuo korgin X5 tatsi?
Prophet
13.01.2006 17:47:33
Miltä kuulostaa soundit DX1, DX5 ja DX7 2 Centennial malleissa verrattuna tavalliseen DX7:aan? Onko havaittavissa eroja?
teroyk
16.01.2006 14:08:13
No mutta LE tatsillehan tuskin voit mitään, koska kyse nyt kuitenkin on enimmäkseen siitä soitettavuudesta. Soundejahan saa kaupasta, mutta paha noihin vehkeisiin on koskettima vaihtaa. Asiasta toiseen mites tuo korgin X5 tatsi?

Muistaakseni X5:n ja Triton LE:n tatsissa ei ole paljoakaan eroa. Minkälaista tatsia haet?
Leikari
16.01.2006 15:19:42
Miltä kuulostaa soundit DX1, DX5 ja DX7 2 Centennial malleissa verrattuna tavalliseen DX7:aan? Onko havaittavissa eroja?

DX-1:n äärellä on jo pelkästään laitteen koosta ja punaisisten diginäyttöjen loisteesta johtuen niin nöyränä, että ei kyseenalaista mitään ;-)

SOS:n jutussa aikanaan taidettiin kertoa, että analogipuolen komponentit oli yksitellen tarkoin valittu so. ko. laite toimii tarkalleen aiotulla tavalla eli soundi olisi "parempi" - - enpä tuohon osaa mitään sanoa eikä omistajansakaan ole koskaan vierekkäin testannut

nykyelektroniikalla kyllä olisi edullista tehdä FM-syna samantapaisella käyttöliittymällä - kysyntää tuskin kuitenkaan olisi niin, että Yamahalla kannattaisi taaksepäin katsoa
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)