Aihe: Kontran nauhoitus
1
Hughes
11.01.2006 18:51:53
Mikä auttaisi hyvän bassosoundin löytymiseen nauhoittaessa?
Läskibassossani on Shadow SH 965 NFX mikki, joka on ihan hyvä kapistus. Siinä on Volume ja Tone-potikat, joista en tiedä mihin ne pitäisi kääntää.
Käytössäni ei ole nyt mitään muuta etusta kuin kitaraMULLLTIefekti Boss Me-50, jonka läpi soitan Cubaseen mic-sisääntuloon. Soundi on paska. Varmasti olisi parempi jos soittaisin jonku hyvän studiomikin läpi sen nauhalle. Onko se vaan etusesta kiinni? Mikä neuvoksi?
MoParin saa kiinni vain toinen MoPar.
Teijo K.
11.01.2006 19:07:41

Mikä auttaisi hyvän bassosoundin löytymiseen nauhoittaessa?
Läskibassossani on Shadow SH 965 NFX mikki, joka on ihan hyvä kapistus. Siinä on Volume ja Tone-potikat, joista en tiedä mihin ne pitäisi kääntää.
Käytössäni ei ole nyt mitään muuta etusta kuin kitaraMULLLTIefekti Boss Me-50, jonka läpi soitan Cubaseen mic-sisääntuloon. Soundi on paska. Varmasti olisi parempi jos soittaisin jonku hyvän studiomikin läpi sen nauhalle. Onko se vaan etusesta kiinni? Mikä neuvoksi?

Ei tuossa minusta muu pelasta kuin parempi etunen, tai sitten se mikrofoni. Ördä tuolla bassopalstalla kehui Behringerin acoustic DI -boksia. Jos siis olet tiukalla pudjetilla, voisi toimia. Tosin en noihin pietsoihin kyllä lähtisi äänitysten yhteydessä sekaantumaan. edellisen bändin kitaristi halusi väkisin äänittää akustiset kitarat pietson kautta "saa sellaisen modernin soundin" yäk.
Munsta.
Hughes
11.01.2006 19:18:28
Tosin en noihin pietsoihin kyllä lähtisi äänitysten yhteydessä sekaantumaan.

Konkkamikkikö sitten?
Mikael
11.01.2006 19:33:50

Konkkamikkikö sitten?

Jos äänittää pitää, niin yleensä isokalvoinen konkka tai hyvä dynaaminen (esim 421) lähelle koppaa sinne ääniaukkojen viereen ja pienikalvoinen yläviistosta kohti suurinpiirten kaulan ja kopan liitosta ottamaan sormiääniä. Hyvä on tullut myös sillein että kontra huoneen nurkkaa kohti (lähelle) ja nurkan ja kontran väliin isokalvoinen pallokuviolla.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
kivi
12.01.2006 01:29:59
Jos äänittää pitää, niin yleensä isokalvoinen konkka tai hyvä dynaaminen (esim 421) lähelle koppaa sinne ääniaukkojen viereen ja pienikalvoinen yläviistosta kohti suurinpiirten kaulan ja kopan liitosta ottamaan sormiääniä. Hyvä on tullut myös sillein että kontra huoneen nurkkaa kohti (lähelle) ja nurkan ja kontran väliin isokalvoinen pallokuviolla.

Voisi myös kokeilla Röde NT3:sta tai AKG C1000S:ää sinne peräkappaleen alle tunkea (kapseli tallaan päin osoittamaan), vaahtomuovia ympärille ettei kolise. Molemmissa on paristokäyttömahdollisuus, joten phantom-virtaa ei tarvita. Jälkimmäistä olen kokeillut, ja toimi.

Noiden lisäksi näkee joskus joko ihan tallaan tai otelaudan pään alle laitetun piezoa, mutta se on sitten enemmänkin rockabillybassoa varten, että saa slapin kans.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
milcoin
12.01.2006 08:12:49
Pallokuvioinen, pienikalvoinen konkkamikki n. puolen metrin päässä on yleensä toiminut aika hyvin. Myös selloissa. Yllättäen behkun mittamikki saattaa olla se paras vaihtoehto jos ei oo esim. DPA:ta saatavilla.

Kardioidi noin lähellä saa monesti soittimen botnen ylikorostumaan.

Tarkka paikka ja etäisyys riippuu ihan soitettavasta materiaalista, huoneesta ja soittimesta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
studiokekkonen
12.01.2006 22:43:35

Joku hyvä isokalvoinen (U47 fet olis eka valinta, U87 toka, C414 hädässä) 40 cm päähän tallasta ja yks pienikalvoinen osoittamaan siihen otelaudan alaosaan. Tai sitten se stereona, joka toimii vielä paremmin. Piezot on ihan perseestä ja kannattaa unohtaa ellei oo hirveetä vuoto-ongelmaa.

Basso siinä eniten merkkaa... Jos se on tosi tosi tuhnu niin ei kande pistää herttakuvioista kovin lähelle, sen sijaan toi pallokuvioinen pikkuhevonen jota ehdoteltiinkin jo, saattaa olla se juttu. Yleensä siitä tuhnubotnesta ei oo puutetta, eikä kovin lähelle bassoa kannata mennä ellei oo ihan pakko jostain syystä.
hannu666
12.01.2006 22:52:59
Piezot on ihan perseestä ja kannattaa unohtaa ellei oo hirveetä vuoto-ongelmaa.

Piezomikki on ERITTÄIN hyvä lisä ottaa nauhalle, sieltä saa kaivettua esiin helposti hyvän botnen.

Tiedän että tapaa suosivat monet huippuäänittäjät ja olen todennut sen itsekkin hyväksi ratkaisuksi.

Mikkinä U-47 ehdoton ykkönen.
hannu666
13.01.2006 12:31:53
Saahan sitä nauhoittaa vaikka mitä jos haluaa, eikä tuo "backup" nyt toki tyhmimmästä päästä ole. Mutta uskon Huliota kyllä että hyvin äänitettyyn kontraan se piezo paree jättää mutelle vaan. Itse en ole vielä sitä superjumalakontrasaundiani taltioinut niin saattaisin sen nauhoittaakin. Luulisin että Hulio tosin ei sitä tarvitse... :D

No kyl ämä oon kuullut elämänä parhaan kontrasaundin joka oli tehty U-47:lla ja piezolla, piezoja toki on valtavan montaa eri laatua, tämä piezo oli made by Martin Kantola, joten ei mikään lelu.
hannu666
13.01.2006 12:32:00 (muokattu 13.01.2006 12:33:56)
Toki usein tulee käytettyä pelkkää mikkiä, pidän silti hyvänä ideana ottaa sen piezonki nauhalle.
Hughes
13.01.2006 16:01:41
Toki usein tulee käytettyä pelkkää mikkiä, pidän silti hyvänä ideana ottaa sen piezonki nauhalle.

Eikös toi piezojuttu ole live-käyttöön enemmänkin...?
Mikael
13.01.2006 18:07:45

Joku hyvä isokalvoinen (U47 fet olis eka valinta, U87 toka, C414 hädässä) 40 cm päähän tallasta ja yks pienikalvoinen osoittamaan siihen otelaudan alaosaan. Tai sitten se stereona, joka toimii vielä paremmin. Piezot on ihan perseestä ja kannattaa unohtaa ellei oo hirveetä vuoto-ongelmaa.

Basso siinä eniten merkkaa... Jos se on tosi tosi tuhnu niin ei kande pistää herttakuvioista kovin lähelle, sen sijaan toi pallokuvioinen pikkuhevonen jota ehdoteltiinkin jo, saattaa olla se juttu. Yleensä siitä tuhnubotnesta ei oo puutetta, eikä kovin lähelle bassoa kannata mennä ellei oo ihan pakko jostain syystä.

Jep! Mulla onkin joka kerta ollut justkin "koko bändi kerralla"-hommaa ja vuodot on täytynyt ottaa huomioon.

Millasta stereoparia sä oot käyttänyt ja millain sijoittanut?
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Raimo
13.01.2006 18:16:28

Jep! Mulla onkin joka kerta ollut justkin "koko bändi kerralla"-hommaa ja vuodot on täytynyt ottaa huomioon.

Millasta stereoparia sä oot käyttänyt ja millain sijoittanut?

Taitaa olla se "stankku" eli CAP- pari tähdäten siihen otelaudan ja rungon liitoksen alueelle.
Blah.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)