Aihe: Mitä etuja vahvoista/ohuista kielistä?
1 2 3
Väinämöinen
13.01.2006 00:25:05
Mikä nyt kenellekin sopii,eiks niin.

No nimenomaan niin. Minä olen kyllä tullut siihen tulokseen, että Stratossa minun käyttööni .010 on ohuin mahdollinen kieli. Se kaikkein omin vire on minulla vielä hakusessa, mutta alin kieli ei tule olemaan E:ssä. Kokeilin tänään huvin vuoksi dropped C:tä, ja oli kyllä suht lerjun tuntuinen .046 kieli. Mutta ko. setti tuntuu soveltuvan yllättävänkin hyvin D-vireeseen.

Ilmeisesti paksuille kielille olisi siis kysyntää. Mutta silti tarkoituksenani on tehdä soittimesta itseni kuuloinen ja mukava soittaa. Jos haluaisin vain mahdollisimman paksut kielet kitaraan, ostaisin 6-kielisen basson.

Ja offtopic: Mielestäni "konserttivire" on typerä nimi EADGHE-vireelle.
Mykkä kissa on mauton.
Jake.e
13.01.2006 07:34:02
Ei oo kyllä koskaan tullu kokeiltua paksumpia kieliä oon soitellu aina noilla yseillä.
Ku en soita ees mitn raskasta musaa.
..::Onko sulla tulta? -Hei beibi mä olen tulta::..
Jucciz
13.01.2006 08:31:50
Ei oo kyllä koskaan tullu kokeiltua paksumpia kieliä oon soitellu aina noilla yseillä.
Ku en soita ees mitn raskasta musaa.

John Scofield soittaa jazzia ja SRV soitti bluesia, molemmat 13-setillä. Kuinka raskasta musaa nuo ovat, riippuu toki kuulijasta. :)

Suht paksujen kielten ehdoton vahvuus on se, että soittotuntuma on jämäkkä ja kielet eivät tunnu keitetyltä spagetilta. Omakohtaisten kokemuksieni mukaan kitaraa on vaan helpompi soittaa kun kielet laittavat edes pikkaisen hanttiin - virettäkin on helpompi kontrolloida. Hyvä kompromissi (ei liian jäykkä, mutta ei liian löysäkään) vaikuttaisi itselleni olevan 11-52 -setti normaalivireessä.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Feggy
13.01.2006 09:26:25

Mä käytän nykyään pääasiallisesti 0.11-settiä. Hyvä tasapaino soundin tukevuuden ja tekemisen meiningin ja toisaalta soiton sujuvuuden suhteen.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
rosberg
13.01.2006 10:51:40
John Scofield soittaa jazzia ja SRV soitti bluesia, molemmat 13-setillä. Kuinka raskasta musaa nuo ovat, riippuu toki kuulijasta. :)
ja olikos se pelkästään 13-setin käyttäjä? ei ollut.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
BigPapa
13.01.2006 11:44:45

ja olikos se pelkästään 13-setin käyttäjä? ei ollut.

Oli ja ei ollut ja SRV:n virettä oli tiputettu, joka helpottanee 13-setillä vetelyä.

Stevie tuned down a semitone (to Eb Ab Db Gb Bb Eb)

0.013, 0.015, 0.019 (unwound), 0.028, 0.038, 0.058

If his fingers weren't holding up he'd compromise with a 0.012 to 0.058

although at one point Stevie even strung his guitar with 0.018 to 0.074

For by 1989 Stevie was down to using .011's and .012's for the most part.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
BigPapa
13.01.2006 11:46:15 (muokattu 13.01.2006 11:48:25)

tupla
BigPapa
13.01.2006 11:46:21 (muokattu 13.01.2006 11:49:01)

tripla prk....
starsailor
13.01.2006 12:01:21
Aika monet vanhan koulun blues-miehet, varmaan Steve myös, ei kiinnittäneet hirveästi huomiota millaisilla kielillä soittivat. Yleensä ottivat paksuimman setin tai sen minkä saivat mukaansa kaupasta. Jos soittaa päivittäin ja useita tunteja, niin sormissa on sen verran voimaa ettei kielten paksuudella ole hirveästi merkitystä, tai mitä paksummat sitä parempi, koska soundi vain paranee. Alottajan ranneongelmat johtuvat varmaan yliharjoittelusta, eli kun jotain tekee pitkän tauon jälkeen liian paljon, niin paikat kipeytyy ilman muuta. Mielestäni ranneongelmat viittaavat huonoon soittoasentoon (kitara liian alhaalla, tai ranne väärässä kulmassa) kuin liian paksuihin kieliin ja jännetuppivaivaan, mutta en ole lääkäri.
BigPapa
13.01.2006 12:03:21

Aika monet vanhan koulun blues-miehet, varmaan Steve myös, ei kiinnittäneet hirveästi huomiota millaisilla kielillä soittivat. Yleensä ottivat paksuimman setin tai sen minkä saivat mukaansa kaupasta. Jos soittaa päivittäin ja useita tunteja, niin sormissa on sen verran voimaa ettei kielten paksuudella ole hirveästi merkitystä, tai mitä paksummat sitä parempi, koska soundi vain paranee. Alottajan ranneongelmat johtuvat varmaan yliharjoittelusta, eli kun jotain tekee pitkän tauon jälkeen liian paljon, niin paikat kipeytyy ilman muuta. Mielestäni ranneongelmat viittaavat huonoon soittoasentoon (kitara liian alhaalla, tai ranne väärässä kulmassa) kuin liian paksuihin kieliin ja jännetuppivaivaan, mutta en ole lääkäri.

Kyllä Stevie tiesi millä kielillä soitti.Aikamoista väheksymistä jos noin yksinkertaiseksi luulet.
Dr. Muff
13.01.2006 12:04:37 (muokattu 13.01.2006 12:05:45)
Siinä punaisessa SRVn skitassa mikä taisi kantaa nimeä Lenny (?) oli ainakin videoiden perusteella aika ohuet kielet ja vintits-nauhat. Eikä se soundi ainakaan huonompi ole. Niihin biiseihin (Lenny, Riveira Paradise..) se soundi ainakin sopii paremmin kuin ykkösen tai sen valkoisen -63n soundi, puhumattakaan siitä lipstick-kitarasta.

Lähdettä peliin jos lainauksia pistetään. Ne mikkijutut oli ainakin aika paksua mutua.
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
BigPapa
13.01.2006 12:07:05 (muokattu 13.01.2006 12:14:50)

http://www.djnoble.demon.co.uk/ints/STEVIER.VS.html

This feature was originally published in `The Guitar Magazine' Vol 6 No 2, January 1996

Another significant change from stock were the installation of jumbo bass-style frets. This added to the sustain, and gave Stevie added ability to bend the strings with the enormous strings that he used. He gradually went to smaller strings as he got older, but they were still heavy by modern standards. His string sizes in 1984 were generally .013, .015-.016, .019, .028, .038, and .056-.060. In the 1970s, his high E string would sometimes go as high as a .018! By the time 1989 rolled around, Rene convinced him to use a .011 or .012 to save his fingers. His fingers would get torn up so badly that he would actually use super glue to re-attach torn callouses.

http://www.100megsfree4.com/deltabl … esmn/artists/stevie_ray_vaughan.htm

Lähdettä peliin jos lainauksia pistetään. Ne mikkijutut oli ainakin aika paksua mutua.

Perustele mutu omalla tiedollasi ja kerro miten se sitten oikein menee, jos pitää näistä valittaa.
Dr. Muff
13.01.2006 13:01:23 (muokattu 13.01.2006 13:08:42)
Perustele mutu omalla tiedollasi ja kerro miten se sitten oikein menee, jos pitää näistä valittaa.

Eipä noissa mitään valittamista ole. Lähteet on vaan hyvä mainita. Mutta luulis sunkin nyt hyvin asioista perilläolevana pistäneen merkille ne väitetyt mikin vanhenemisesta johtuvat ilmiot, jotka olivat jossain postaamassasi lainauksessa. Tiedä sitten mistä oli otettu. Kaverilla oli aika kerettiläisiä näkemyksiä. Siinähän jannu kertoi että mikit oli käämitty uudestaan koska oli kuulevinaan myöhäisemmillä levyill humbucker-soundin (ilmeisesti hum-cancel..) jota ei ollut aiemmilla levyillä. Tokihan sillon olisi pitänyt keskimikin magneettejakin rukata. Se on kuitenkin vahvasti ristiriidassa kitarateknikon juttujen kanssa. Renen mukaan #1een oli asennettu push-pull-potikalla kytkettävissä oleva dummy-coil eikä mikkejä ole uudestaan käämitty missään vaiheessa. Tämän tiedon tarjosi historiikki joka on SRV-boxissa.

Toisaalta ihmetyttää että jos kaikki mikit olivat samaan suuntaan käämittyjä (ei siis hum cancel pos2/4) miksi dummy-coil piti olla kytkettävissä pois. Hmm.. Oliko jo vuonna -59 tapana pistää keskimikkiin rwrp?
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
Artist
13.01.2006 13:08:56
Itse olen tullut tulokseen, että 11-49 sopii mun käyttöön parhaiten, ainakin normaalivireessä soittaessa. Vire pysyy hyvin, ja hienovireenkin on saanut kohdalleen. Kielet myös kestävät pidempän. Soittotyyliini eivät mitkään tajuttomat bendaukset kuulu, joten mitään haittaa mulle ei paksuista kielistä ole.
BigPapa
13.01.2006 13:17:44

Eipä noissa mitään valittamista ole. Lähteet on vaan hyvä mainita. Mutta luulis sunkin nyt hyvin asioista perilläolevana pistäneen merkille ne väitetyt mikin vanhenemisesta johtuvat ilmiot, jotka olivat jossain postaamassasi lainauksessa. Tiedä sitten mistä oli otettu. Kaverilla oli aika kerettiläisiä näkemyksiä. Siinähän jannu kertoi että mikit oli käämitty uudestaan koska oli kuulevinaan myöhäisemmillä levyill humbucker-soundin (ilmeisesti hum-cancel..) jota ei ollut aiemmilla levyillä. Tokihan sillon olisi pitänyt keskimikin magneettejakin rukata. Se on kuitenkin vahvasti ristiriidassa kitarateknikon juttujen kanssa. Renen mukaan #1een oli asennettu push-pull-potikalla kytkettävissä oleva dummy-coil eikä mikkejä ole uudestaan käämitty missään vaiheessa. Tämän tiedon tarjosi historiikki joka on SRV-boxissa.

Toisaalta ihmetyttää että jos kaikki mikit olivat samaan suuntaan käämittyjä (ei siis hum cancel pos2/4) miksi dummy-coil piti olla kytkettävissä pois. Hmm.. Oliko jo vuonna -59 tapana pistää keskimikkiin rwrp?

Eihän se Steviekään pelkästään sillä ykkösellä soitellut.Varsinkaan levytyksissä.Ei voi tietää mitä siellä noin ihan tasan tarkkaan on ollut menossa joten hiukka kerettiläistähän se oli.Olen tuon push-pull potikkajutunkin lukenut.Nää on näitä.
Shaft
13.01.2006 13:45:53
Mielestäni tuo oli oudosti kirjotettu. Mitä mieltä BB King tuossa siis oli? Sitä mieltä että ohuet kielet ovat hyviä? Jos näin on, niin hemmo tietää mistä puhuu. Mitä turhaa riuhtomaan ja taistelemaan kaikilla voimillaan bendejen kanssa.

Gibbons käyttää yleisen käsityksen mukaan ohuita kieliä, BB King ei. Tosiaan harhaanjohtavasti kirjoitettu.

Taisi tuo rwrp tulla vasta aika paljon myöhemmin...eihän tuohon aikaan ollut vielä käytössä edes 5-asentoisia kytkimiä.

Saattaapa olla että alkuperäinen kytkentä haluttiin säilyttää ja dummy coil kytkettiin päälle vain häiriöalttiimmissa oloissa.
Les Fender
13.01.2006 14:53:41
Ritchie Blackmore käyttää kans aika erikoista kielisettiä:
Strings: Picato .010, .011, .014, .026, .036, .042

Johtunee siittä että noi yläkielet on niin ohkasia se että vibran jouset on tuollalailla:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Frontrow/2374/be376cc6.jpg
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
hanu767
13.01.2006 15:36:35 (muokattu 13.01.2006 15:46:44)
Stratossa olen käyttänyt .011, .015, .022, .030, .042, .054 settiä. Sillä irtoaa bluussi, hevi ja kaikki siltä väliltä. Tarvittaessa onnistuu vielä C-G-C-F-A-D -virityskin (siksi tuo .054). Intonaation kanssa ei ole ollut ongelmia, en tosin omista riittävän tarkkaa mittaria. Näillä kun on pidemmän aikaa soitellu ja sitten välillä kokeillu muitten kitaroita joissa on ollu kiinni jotkut ysit tai kympit, niin kyllä ne aika rempuloilta on tuntunu. Jotenkin ihan toisellainen tatsi mielestäni noissa jämäkämmissä.

Tuosta tallan korkeudesta...
Ainakin tehdas asetuksissa suositellaan 1/8" (eli 0.318 cm) irti rungosta. Tätä olen itse ainakin käyttänyt ja hyväksi havainnut.

Makuasioita tietysti kaikki.

Eikös muuten Jimmy Page soitellu joillain ihan törkäen ohuella setillä? Ainakin tuossa "The Song Remains the Same" dvd:llä siltä vaikuttaisi.
"Balanced heart needs no disguise" -Kingston Wall, For All Mankind
Dr. Muff
13.01.2006 15:39:03
Taisi tuo rwrp tulla vasta aika paljon myöhemmin...eihän tuohon aikaan ollut vielä käytössä edes 5-asentoisia kytkimiä.

Hyvä pointti!

Saattaapa olla että alkuperäinen kytkentä haluttiin säilyttää ja dummy coil kytkettiin päälle vain häiriöalttiimmissa oloissa.

Ehkä jotain tommosta. Samaan hengenvetoon oli mainittu että muutakin oli muutettu. Varmaan jotain konkan arvoja että soundi vastaisi enemmän alkuperäistä kytkentää. Ehkä noi kaikki just ohitettiin kytkimellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)