Aihe: Mitä etuja vahvoista/ohuista kielistä?
1 2 3
oiva tumpeloinen
12.01.2006 13:52:00
Samaten kaularaudan säätö menee varmuudella uusiksi kun hypätään seuraavaan kielivahvuuteen, olettaen että haluaa pitää entisen actionin.

Periaatteessa kyllä, mutta kuitenkin aika jyrkkä yleistys. Kaikissa kitaroissa kun se ei mene noin. Meitin basistilla on meinaan vanha SG kotosalla, ja sen kaula ei ole reagoinut mitenkään pykälää paksumpaan kielisettin. Itseasiassa siihen on vaihdeltu mielivaltaisesti kielisarjoja 11-13 paksuuksilla. Tosin siten, että kerralla ei ole hypitty paksuusasteen yli.
oiva tumpeloinen
12.01.2006 13:54:27 (muokattu 12.01.2006 13:54:54)
Olen lisännyt stratooni jousia siten, että yksi jousipaikka on enää vapaana. Senkään täyttäminen vakiojousella ei riitä vetämään tallaa lautaan kiinni, joten täytyy etsiä kait vahvempia jousia tai paksummat kielet. Yksi vaihtoehto on laittaa tallan alla olevaan rakoon jokin tukikappale, jolloin tallaa painettaessa ei bendaisi.

Ruuvaapa niitä ruuveja sieltä jousien perästä runkoon syvemmälle. Silloin talla tulee bodyn kanteen kiinni. Jos et saa sitä bodyn kanteen kiinni neljällä jousella, niin sun kielisetin paksuus lähenee hinausköyden paksuutta tai sitten on äijässä vika....
Dr. Muff
12.01.2006 14:07:59
Olen lisännyt stratooni jousia siten, että yksi jousipaikka on enää vapaana. Senkään täyttäminen vakiojousella ei riitä vetämään tallaa lautaan kiinni, joten täytyy etsiä kait vahvempia jousia tai paksummat kielet.

Yksi jousi lisää ja ankkurin säätöä, eli jousia suuremmalle venytykselle. Jos ei vieläkään mene kanteen kiinni niin sitten jäykempiä jousia. Pitäisi kyllä asettua neljälläkin. Mutta paksummat kielet_ei_herrajumala_vaikuta 'samaan suuntaa' vaan ne kilpailee keskeään. Ja sekoitetaan pakkaa vielä sen verran ettei tallaa ole pakko vetää kanteen kiinni jos ei halua. Tremsetteriä kehiin..
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
buju
12.01.2006 14:08:01
Billy Gibbonsia haastatellaan:

The low, grinding tones you’re getting on Mescalero are spectacular. What tunings are you using?
I’ve been tuning down as far as low A, which is just berserk, and I’m using a set that goes .008, .010, .012, .020, .030, .040. It’s very comfortable. B.B. King once asked me, “Why are you fighting them big, heavy strings? Don’t you know they make strings that are easier to bend?” I said, “Yeah, but I thought the bigger the string, the bigger the sound.” He said, “Well, just turn that amplifier up.” Laughs.
Damn right, I´ve got the blues
faq1
12.01.2006 14:17:36
Mutta paksummat kielet_ei_herrajumala_vaikuta 'samaan suuntaa' vaan ne kilpailee keskeään. Ja sekoitetaan pakkaa vielä sen verran ettei tallaa ole pakko vetää kanteen kiinni jos ei halua. Tremsetteriä kehiin..

Olin epäselkeä. Eli paksummilla kielillä saa tallan vedon kieämmälle, jolloin tallaa tahattomasti painettaessa ei ääni vouvaa niin herkästi.
Ok, täytyy seuraavaksi ruuvata sitä jousiankkuria kireemmälle.

Kun säädän jousiankkuria kireämmälle, jolloin talla painuu noin 4 mm alaspäin kanteen kiinni, niin meneekö kitaran intonaatiosäätö uusiksi?
Ze Kink
12.01.2006 15:08:18
Tosiaan, paksut soi pidempään ja niissä on vähän "paksumpi" soundi josta ainakin itse pidän enemmän kuin ohuiden kielien "veltosta" saundista ja lätinästä.

Itse en 10-settiä ohuempia käytä ollenkaan (sitä 10-settiäkin vain floikkakitarassa), sillä niissä ei ole mieleistäni tuntumaa. Benditkin menee turhan helposti yli. Vielä 10-setti napsuu välillä poikki, sillä soitan välillä aika kovaa. Siksi käytänkin tuossa Ibanezissa yleensä 10-52 -settiä. Legatot on vielä helppo soitella noilla alemmilla kielillä, ja punotut soi kivasti eikä napsu poikki. Stratossa on sitten aina 11-52 -setti.

11-52 on ainakin itselleni parhaan tuntuinen, mutta mielipidejuttujahan nämä. Tuota pystyy helposti virittämään alaspäinkin, vaikka dropped C-vireeseen, ja vaihtelen virettä aika usein. E-vireessä tatsi on juuri sopiva.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Aki
12.01.2006 15:34:07

Taannoin omistamassa Talmanissa 11-49 setti oli letkulle kaulalle liikaa, kitara ei enään soinut paksusti. Tuolla kitaralla 10-setti oli maksimi. Laatukitaroissa toki asia monesti toisin. Hyvä strato soi 11-setillä upeasti.

Lyhytskaalaiset kitarat (LP, PRS, ..) tarvitsevat mun käytössä pykälää paksumman setin. Yleensä pidän stratoissa 10-46, lyhyemmissä 11-49. 10-52 on niin epätasapainossa sekä soundilta että tuntumalta, etten tykkää sillä soittaa. Etenkin se D- ja G-kielien iso ero ottaa päähän.

Akustisella 11 on ohuen kuuloinen, 12 on mun käteen hyvä kompromissi.

Mikäli perinteisen Straton tallan haluaa kanteen kiinni, on hyvä tarkistaa myös eturuuvit. Liian kireänä tai löysänä ne eivät päästä tallaa kanteen kiinni, tasaisesti. Itse vastaavassa tilanteessa ruuvaan ensin takaa jouset kireälle, sitten vasta kiristän eturuuvit niin että talla on tasaisesti kannessa kiinni. On toiminut oikein hyvin.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
faq1
12.01.2006 16:02:39

Mikäli perinteisen Straton tallan haluaa kanteen kiinni, on hyvä tarkistaa myös eturuuvit. Liian kireänä tai löysänä ne eivät päästä tallaa kanteen kiinni, tasaisesti. Itse vastaavassa tilanteessa ruuvaan ensin takaa jouset kireälle, sitten vasta kiristän eturuuvit niin että talla on tasaisesti kannessa kiinni. On toiminut oikein hyvin.

Miten(hän) käy kitaran säätöjen (intonaatio tms), kun ruuvaa jousia kiristämällä tallan noin 4 mm korkeudelta alas lautaan kiinni?
Mitkä muuten on eturuuvit?
Dr. Muff
12.01.2006 16:07:10 (muokattu 12.01.2006 16:07:20)
Miten(hän) käy kitaran säätöjen (intonaatio tms), kun ruuvaa jousia kiristämällä tallan noin 4 mm korkeudelta alas lautaan kiinni?
Mitkä muuten on eturuuvit?

Vintits-tyylisessa tallassa 6 ruuvia joilla talla on kiinnitetty bodyyn. Ei auta kuin kokeilla mitä toi tekee intonaatiolle, ei sitä kukaan tarkalleenottaen voi sanoa. Ehkä se aavistuksen menee pieleen, ehkä ei. Mutta tallapaloja siirtelemällä saat intonaation kohdalleen kun muistat että F-F-F, fret flat fingerboard.
I can take about an hour on the tower of power 'Long as I get a little golden shower
bullseye
12.01.2006 18:55:29
Jotkut myös vaihtelee noita kielten paksuuksia ihan sen mukaan miten sormet kehittyy. G. Playerista luein että Esim. S. Vai aloittaa kiertueensa paksummilla ja vaihtaa myöhemmin ohkaisempiin. Tällä on jotain tekemistä sormien vahvistumisen kanssa. Paljon soittaville ei kaiketi sekään ole hyvästä jos sormet vahvistuvat vahvistumistaan ja settiä vaihdetaan koko ajan paksummaksi ja paksummaksi.

Itse taisin lukea saman jutun, jossa kyllä sanottiin Steve Vain käyttävän kiertueen alussa ohuempia 0.009 kieliä ja sitten sormien vahvistuessa vaihtaa 0.010 kieliin ettei soittaisi ohuempia kieliä "läpi".
Let´s hear some notes!
mhelin
12.01.2006 19:36:18
Monet paksumpia (11-13) settejä käyttävät kylläkin virittävät kitaransa puoli tai kokosävelaskeleen alaspäin. Esim. mainittu SRV ja Jimi Hendrix:

http://www.guitarists.net/tunings/index.php?id=tunings&page=75
buju
12.01.2006 19:45:27
Monesti kuulee, että paksut kielet tekee tuhdin soundin. Billy Gibbonsilla on ainaki tosi tuhti soundi vaikka käyttää 0,8 settiä, a-virettä ja vielä Les Paulin lyhyt skaala!
Mahtaa olla kielet melkoista spagettia.
Damn right, I´ve got the blues
zuppermuhle
12.01.2006 21:31:22
Monet paksumpia (11-13) settejä käyttävät kylläkin virittävät kitaransa puoli tai kokosävelaskeleen alaspäin. Esim. mainittu SRV ja Jimi Hendrix:

http://www.guitarists.net/tunings/index.php?id=tunings&page=75

Häh? Minä luulin että Hendrixillä oli 9 setti?
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
BigPapa
12.01.2006 21:36:20 (muokattu 12.01.2006 21:36:48)

Paksut kielet pysyy paremmin vireessä, mutta liian paksujen kielien kanssa voi tulla ongelmia intonaation ja/tai kaulan suoruuden kanssa

Myöskin ohuiden kielten kanssa saattaa tulla intonaatio ongelmia.Varsinkin satulan liki jos niitä voimallisesti puristelee...ja kitaroissahan on kaularauta jolla kompensoida kielten paksuutta.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
superfly
12.01.2006 21:41:23 (muokattu 12.01.2006 21:41:46)
Billy Gibbonsia haastatellaan:

The low, grinding tones you’re getting on Mescalero are spectacular. What tunings are you using?
I’ve been tuning down as far as low A, which is just berserk, and I’m using a set that goes .008, .010, .012, .020, .030, .040. It’s very comfortable. B.B. King once asked me, “Why are you fighting them big, heavy strings? Don’t you know they make strings that are easier to bend?” I said, “Yeah, but I thought the bigger the string, the bigger the sound.” He said, “Well, just turn that amplifier up.”

Mä olen kyllä B.B. Kingin kanssa täysin samoilla linjoilla.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
BigPapa
12.01.2006 21:42:23 (muokattu 12.01.2006 21:44:03)

Monesti kuulee, että paksut kielet tekee tuhdin soundin. Billy Gibbonsilla on ainaki tosi tuhti soundi vaikka käyttää 0,8 settiä, a-virettä ja vielä Les Paulin lyhyt skaala!
Mahtaa olla kielet melkoista spagettia.

He did have 'Pearly Gates' with him and yes, I got to play it. Pearly had a thick neck, very heavy strings and was tough to play-- a man's guitar, and it took some serious chops to play it.

Choke up on a really stiff pick (Billy uses a peso - a Mexican coin worth a fraction of a US cent) so that only a tiny tiny bit of the pick is sticking past the flesh of your thumb. When you pick the string, the thumb will immediately mute it just enough to bring out the harmonic.
BigPapa
12.01.2006 21:49:23 (muokattu 12.01.2006 22:00:19)

011 – 014 – 018 – yläkielissä ja 030 –042 – 052, tossa mun mielestä optimaalinen setti Stratoon.

0.013, 0.015, 0.019 (unwound), 0.028, 0.038, 0.058.Tossa taas Stevie Ray Vaughanin ja kyllä bendit toimi.Mulla oli tollanen setti,13-17-21-32-44-56 tai 58, Gibsonin 335:ssä Blues For Salen aikaan joskus 1986.Bendit toimi hyvin,myös vibrato ja siitä on keikka äänitettäkin tallessa.Ja vire ei ollut edes laskettu.Ja vire kohdallaan,ohuiden kielten kanssa intonaatio mielestäni heittelee herkemmin.Les Paulissa on ihan 10-46 setti.Se toimii siinä.
LaXu
12.01.2006 23:23:33
Minusta ainakaan sähkökitaroissa 11 settiä isommista kielistä ei ole juuri iloa standardivireessä, alemmilla virityksillä tarvii luonnollisesti paksummat kielet. Minulle standardivireessä 11-49 setti on jo liian hankalaa taivuteltavaa, 9-42 on ohut-soundista spagettia ja 10-46 se just oikea niin soundin kuin myös soitettavuuden suhteen. Kokeilin aikoinaan 10-52 settiäkin, mutta siinä ei mielestäni erityisesti ala-E:n soundi ole enää oikein tasapainossa muiden kielien kanssa. Tahtoo sanoa, että 11 settiä paksumpien kielten soundierot ovat jo aika mitättömiä, vähän turha sitä väkisin vääntää kädet verillä jollain rautalangoilla kun samaan tulokseen pääsee vähemmälläkin vaivalla.
BigPapa
12.01.2006 23:39:41 (muokattu 12.01.2006 23:39:49)

Minusta ainakaan sähkökitaroissa 11 settiä isommista kielistä ei ole juuri iloa standardivireessä, alemmilla virityksillä tarvii luonnollisesti paksummat kielet. Minulle standardivireessä 11-49 setti on jo liian hankalaa taivuteltavaa, 9-42 on ohut-soundista spagettia ja 10-46 se just oikea niin soundin kuin myös soitettavuuden suhteen. Kokeilin aikoinaan 10-52 settiäkin, mutta siinä ei mielestäni erityisesti ala-E:n soundi ole enää oikein tasapainossa muiden kielien kanssa. Tahtoo sanoa, että 11 settiä paksumpien kielten soundierot ovat jo aika mitättömiä, vähän turha sitä väkisin vääntää kädet verillä jollain rautalangoilla kun samaan tulokseen pääsee vähemmälläkin vaivalla.

Mikä nyt kenellekin sopii,eiks niin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)