Aihe: Ibanez AS-200
1 2
edgehill
12.01.2006 11:29:58
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=87207

Tuommoinen olisi torilla myynnissä ja alkoi kova GAS kun hollowbody vielä kokoelmista puuttuu. Tämä yksilö jäänee ostamatta kun on niin kaukana etten kuitenkaan pääse kokeilemaan.

G:n 335:n olin ajatellut joskus hankkivani mutta olisiko tuommoisesta AS-200:sta 335:n korvaajaksi? Luin tuon myynti-ilmossa mainostetun Riffin arvostelun ja kyllähän sitä kehuttiin kovasti.

Mitä ajatuksia ko. malli teissä herättää ja onkohan tuo hintapyyntö kohdallaan?

t. edgehill
Aki
12.01.2006 14:58:00

En tiedä miten isot vuosimallierot on tuossa mallissa, mutta juuri nämä 80-luvun alkupuolen AS-200:set on Scofieldin ja monien muiden heebojen mielestä vallan pätevä haastaja Gibsonille, ellei jopa enemmänkin. Muutamaa yksilöä olen testaillut, ja eittämättä, erittäin laadukas peli. Itse en vain 335-tyyliä koe omakseni. Jos kokisin ja haluaisin siihen satsata, tuo olisi varmaan ensimmäisenä hankintalistalla.

Huttusella oli syksyllä vanhempi AS-200 hintaan noin 1600€. Uutena vuonna 2001 noi makso ehkä jotain 2200€:n luokkaa.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
LaXu
12.01.2006 21:40:05
Hyvä kepukka tuo varmasti on, mutta halvemmalla saisi uuden Yamaha SA-2200:n, joka on mielestäni vähintään yhtä upea skeba. Wanhoja Yammun puoliakustisia saa myöskin tonnin pintaan ja alle, jos jostain löytää.
edgehill
12.01.2006 21:53:26
Hyvä kepukka tuo varmasti on, mutta halvemmalla saisi uuden Yamaha SA-2200:n, joka on mielestäni vähintään yhtä upea skeba. Wanhoja Yammun puoliakustisia saa myöskin tonnin pintaan ja alle, jos jostain löytää.

Sa-2200 näyttäisi olevan Thomannilla samanhintainen kuin mitä tuosta AS200:sta pyydetään eli 1355e. Violin sunburst näytti olevan varsin hyvän näköinen. Mulla ei ole mitään käsitystä Yamahan kitaroista, Pacifica on ainoa mallinimi jonka tunnistan.

t. edgehill
Mursuviiksi
12.01.2006 21:59:19 (muokattu 13.01.2006 00:45:37)
Hieno ja hyvä kitara on kyseessä. Itselläni tuollainen on myös ja olen kyllä ollut oikein tyytyväinen. Ainoa mitä itse haluaisin muuttaa olisi kaulamikin puolitus switch. Sillä ei oikein tee mitään, joten voisin ainakin itse elää ihan hyvin ilman sitä. Toisaalta siitä voi olla toisille taas runsaastikin hyötyä ja eikä se nyt toisaalta mitenkään häiritse minun elämääni. Mikit ovat erittäin hyvät (poiketen Ibanezin normaali linjasta ;) joten niihin ei todennäköisesti tarvitse kajota. Kokonaisuudessaan hyvin rakennettu peli. Visuaalisesti tämäkin versio on erittäin näyttävä, mutta se wanha/uusi headstock on minun silmääni paremman näköinen.

Mielestäni AS200:lla taittuu aika pitkälti kaikenlainen soitto. Ainakin kevyestä popista aina klassisemman puoleisiin heavy-soundeihin saakka. Eihän siitä mitään EMG soundia saa, mutta ei se kovankaan särön edessä ihan helposti kyykkyyn mene. Todella monipuolinen peli siis.
"I like rice. Rice is great if your hungry and want 2000 of something." - Mitch Hedberg (R.I.P.)
fox
12.01.2006 22:41:37

Mikit ovat erittäin hyvät (poiketen Ibanezin normaali linjasta ;) joten niihin ei todennäköisesti tarvitse kajota. Kokonaisuudessaan hyvin rakennettu peli. Visuaalisesti tämäkin versio on erittäin näyttävä, mutta see wanha/uusi headstock on minun silmääni paremman näköinen.

Ehottomasti sen vanhan AS-Artistin castle-headstokki on paremman näkönen, minunkin mielestä.. Näistä isorunkosista mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, paitti satunnaista, mutta niit pikkukoppasia AM-Artisteja olen hallussapitäny.. Mikithän noissa on kuulut ja tunnustetut Super58-PAF-kloonit, kaiketi edelleenkin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Ze Kink
13.01.2006 00:22:41
Ehottomasti sen vanhan AS-Artistin castle-headstokki on paremman näkönen, minunkin mielestä.. Näistä isorunkosista mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, paitti satunnaista, mutta niit pikkukoppasia AM-Artisteja olen hallussapitäny.. Mikithän noissa on kuulut ja tunnustetut Super58-PAF-kloonit, kaiketi edelleenkin..

Joo, tuo linnalapa on kyllä paras valinta.

Oma kitaramaikka muuten vaihtoi aikoinaan Gibson Es-335:sta Ibanezin puoliakkari-Artistiin. Eivät todellakaan ole mitään huonoja kitaroita.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
fox
13.01.2006 01:04:16

Joo, tuo linnalapa on kyllä paras valinta.

Oma kitaramaikka muuten vaihtoi aikoinaan Gibson Es-335:sta Ibanezin puoliakkari-Artistiin. Eivät todellakaan ole mitään huonoja kitaroita.

No, nehän tehtiin aikoinaan ihan kilpailemaan samalla viivalla.. mulla ei oo hinnasto-referenssiä noista AS- ja AM- sarjalaisista verrattuna G:n ES-sarjaan, mutta esimerkiks solidbodypuolella Iban Artist 2622 oli kalliimpi LP Standardia aikoinaan, listahinnalta. Se aiheutti pikkusen toki markkinointivaikeuksia, sillä vielä tuossa 70-luvun lopulla Ibaa pidettiin sellasena "kopiotehtaana", jenkeissä muusikot nimittivät keinonahkahousujakin nimellä "Ibanez pants" 8)
Aki
13.01.2006 01:08:26

Muuten, mitäs malleja kotisivukuvan vasemmanpuoleinen ja siinä keskivaiheella oleva puoliakustinen ovat?

AR300 ('81?) ja AM255 ('84?). Kumpaakaan en omista enään. AR on tutulla, AM on muistaakseni jossain päin Ranskaa. Tosta potretista omistan enään Fenderin, Fernandezin ja basson.

---
Mikit ovat erittäin hyvät (poiketen Ibanezin normaali linjasta ;)

Höpsis! Ibanez on aina tehnyt vähintään kohtuullisia mikkejä verrattuna saman hintaluokan Epiphoneen ja Tokaihin yms. RG-sarjalaisiin monesti vaihdetaan V1-V2 tai V7-V8 -settien tilalle turbiinimikkiä, mutta se on vain hyvä meille jotka osaa arvostaa luontevaa soundia. :oP

---
jenkeissä muusikot nimittivät keinonahkahousujakin nimellä "Ibanez pants" 8)

Hah! Niin on maailma muuttunut sittemmin...
edgehill
13.01.2006 11:21:15
Kiitoksia kommenteista...

AR300 ('81?) ja AM255 ('84?). Kumpaakaan en omista enään. AR on tutulla, AM on muistaakseni jossain päin Ranskaa. Tosta potretista omistan enään Fenderin, Fernandezin ja basson.

Hienoja ovat. Sulla muuten näyttäisi olevan Artcore AK85. Mitä olet siitä mieltä?
Huomasin nimittäin tuon "Artcore tarjouksessa" ketjun ja rupesin miettimään että olisiko noista mihinkään. Tuon AK85:n tai vaikka AS83:n saisi noin 420e:llä. AS73 kustantaisi satasen vähemmän.

Eikös nuo ole Kiinassa tehtyjä? Eivät varmaankaan yllä laadussa tai katu-uskottavuudessa AS200:n tasolle. Toisaalta jos kitaroita myönnettäisiin hakemuksesta soittotaidon perusteella niin mulle napsahtaisi varmaan semmoinen nuotio-Landola...
fox
13.01.2006 11:36:17

Eikös nuo ole Kiinassa tehtyjä? Eivät varmaankaan yllä laadussa tai katu-uskottavuudessa AS200:n tasolle. Toisaalta jos kitaroita myönnettäisiin hakemuksesta soittotaidon perusteella niin mulle napsahtaisi varmaan semmoinen nuotio-Landola...

Juu ja mä olsin onnessani jos sais ees ilmakitaraan ostoluvan.. ;)
On ne Kiinalaisia, mitä mä olen nähny ja RR4E:n kitaraa soitellutkin. Ei toki oo mitään AS200:sia mutta silti ihan käypäsiä..
Tuo vertailu tuppaa mun mielestä oleen suht." turhaa", mutta tietty sitä on aina harrastettu, ja antaahan se vähän suuntaviivoja, mitä on odotettavissa.. mutta kuitenkin..
Millään ei oikeen voitane pitää samalla viivalla lähdössä jotain 200 eskopaarin kitaraa ja sitten jotain 2000-4000:n.. ;)
edgehill
13.01.2006 12:08:21
Juu ja mä olsin onnessani jos sais ees ilmakitaraan ostoluvan.. ;)
On ne Kiinalaisia, mitä mä olen nähny ja RR4E:n kitaraa soitellutkin. Ei toki oo mitään AS200:sia mutta silti ihan käypäsiä..
Tuo vertailu tuppaa mun mielestä oleen suht." turhaa", mutta tietty sitä on aina harrastettu, ja antaahan se vähän suuntaviivoja, mitä on odotettavissa.. mutta kuitenkin..
Millään ei oikeen voitane pitää samalla viivalla lähdössä jotain 200 eskopaarin kitaraa ja sitten jotain 2000-4000:n.. ;)

Niin...kliseenomaisesti on kai kuitenkin todettava, että jos kitara sopii käteen, soundaa hyvältä, pysyy säädöissä ja kestää rikkoutumatta niin silloin se on hyvä hinnasta riippumatta. Eiks niin? Siksi mun mielestä eri hintaluokkiin kuuluvien saman tyyppisten kitaroiden vertailu on ihan ok. No, nää on kuitenkin aina niin tapaus- ja henkilökohtaisia mielipidejuttuja.

Soitin levytukkuun ja heillä näyttää olevan varsin kilpailukykyiset hinnat verrattuna germaanien verkkokauppoihin. Esim. AS83/430e, AK85/430e.
Scofield-malliakin myytiin hintaan 1800e, mikä on melkein 400e vähemmän kuin T-kaupassa. Pitäiskö tuo T-kaupan hinta pistää tonne "Päättömät hintapyynnöt" -ketjuun :-)

Sitten on tullut uusi Artcore Custom -malli AS103, Super58:t mikkeinä.
http://www.ibanez.co.jp/japan/products/eg/page/AS103_NT.html
Siitä oli pyynti 785e, laukku sisältyy. Kun noita AS200:ia kuitenkin liikkuu varsin harvoin niin olisikohan tuossa rahalle vastinetta? Sen verran uusi malli on, ettei käyttökokemuksia vielä liene kenelläkään.

Kirottu GAS!

t. edgehill
fox
13.01.2006 12:25:19

Sitten on tullut uusi Artcore Custom -malli AS103, Super58:t mikkeinä.
http://www.ibanez.co.jp/japan/products/eg/page/AS103_NT.html
Siitä oli pyynti 785e, laukku sisältyy. Kun noita AS200:ia kuitenkin liikkuu varsin harvoin niin olisikohan tuossa rahalle vastinetta? Sen verran uusi malli on, ettei käyttökokemuksia vielä liene kenelläkään.

Kirottu GAS!

t. edgehill

Vaikuttaa hyvältä, ihan mikkien perusteella.. Mä henkilökohtaisesti tykkään, että tuo Iban Super58 on ihan tosi hyvä PAF-klooni.. Pitkällistä kokemusta siit on noitten Artistien tiimoilta.. Tosin yhessä omassani on etumikkinä Super70 mikä onkin ihan hieno yhdistelmä.. ja sittenhän on noita vanhempia missä on Flying Fingerit eli Super80:t..
Oon sitä mieltä että ehdottomasti kannattais tsekata, ja olihan se 200:nen joka oli Torilla..ei sekään ollu ollenkaan pöllömpi.

Juu, enhän mä suinkaan kokonaan vertailuja tuossa mielessä tyrmänny, vähän huonosti tuli tajunnanvirta vaan tapeetille..
Lähinnä oli perimmäinen tarkoitus se, ettei ihan voitane todeta että 10 kertaa kalliimpi kitara välttämättä olis juuri käyttöarvoltaan sen 10 kertaa parempi, mutta siinä on ehken muita aspekteja minkä vuoksi hinta on kovempi.
Usein ovat hyviä käyttökelpoisia kitaroita kummatkin. Toinen on vaan ehkä tehty "teollisemmin" ja halpojen työvoimakustannusten maassa, raaka-aineet ja osat ovat halvemmat ja muuta.
Aki
13.01.2006 13:20:19 (muokattu 13.01.2006 13:21:38)

AK85

Pitkään pohdin ja testailin AK85:n ja AF85:n välillä. Vihdoin kun vein oman vahvistimeni musaliikkeeseen testausta varten, oli valinta helppo tehdä, AK85:n ilmavuus vetosi. Se kaulamikki ei kyllä anna soittimelle oikeutta, mutta AS83:ssa toimii paremmin. Kaunis ja luonteikas Jazz-kitara jossa 22 nauhaa ja viimeisellekin melkein pääsee, hinta 430€. Ihan järjettömän hyvä diili. Malli pitää tietysti valita, niitä on aika monta.

AS83:ssa joskus testatessani olin havaitsevani pientä metallisuutta, mutta Tokaihin ja muihin verratessa tuntui että ilmaisukykyä on enemmän. Artcoressa on uutena tosi kököt kielet, ja olen ollut huomaavinani metallisuuden reilua vähenemistä paremmilla kielillä kaverin AS73:ssa. Mainio diili toi AS73/83, mutta kannattaa testata onko valmistusprosessissa tai materiaaleissa jäänyt joku sulle tärkeä asia huomioimatta, joka tekisi siitä sulle vähemmän mieluisan soitettavan. Jos on, AS103 saattaisi olla aivan ässä valinta.

Eikös nuo ole Kiinassa tehtyjä? Eivät varmaankaan yllä laadussa tai katu-uskottavuudessa AS200:n tasolle.

Ei toki, ainakin vanhemmissa AS200:sissa on jo hieman sitä selittämätöntä taikaa, ne soi tosi hyvin. AS83:lla tulee homma toki tehtyä, mutta soittokokemus ei aivan yhtä euforinen ole. Mun käteen AS83 tuntuu kivemmalta kuin Tokain vastaavat. Vaikea tosin verrata kun ei ole hyvillä tutuilla kielillä päässyt vertaamaan.

EDIT: Olen antanut itseni kuulla että uudet Super58:t eivät ihan precis pääsisi vanhojen Super58:en tasolle. Saattaa olla myytti.
fox
13.01.2006 13:28:09

EDIT: Olen antanut itseni kuulla että uudet Super58:t eivät ihan precis pääsisi vanhojen Super58:en tasolle. Saattaa olla myytti.

Aivan samaa oon ittekin kyllä kuullut..no, ennen vanhaan käetkin kukku kovempaa ja kohot oli korkkia... ;)
Ensiasennuskielet, ja vallankin monissa "esittelykepeissä", on kyllä jostain aivan muualta.. Tietenkin usein vielä ne "vähän kalliimmat" saa enemmän testiaikaa -> kieliin kertyvän kakin määrä on runsas -> soundi on tumppu ja tukkonen -> "Tää kitarahan on ihan paska! Luulis ny 20000 euron kitaran paremmin soivan, ja tää kaulakin tuntuu jotenkin tahmeelta, ihan niinku se olis paskanen! Huono kitara on tämä kyllä!"
Aki
13.01.2006 13:37:54

Ensiasennuskielet, ja vallankin monissa "esittelykepeissä", on kyllä jostain aivan muualta..

Ibanezhan pistää suureen osaan malleista Elixirit tehdasasennuskielinä. How cool is that! Mutta Artcoren tyyliin se ei varmaankaan sopisikaan. Jaskareissa kaikki käyttää niin erilaisia kieliä että lienee fiksu veto Ibalta olla satsaamatta niihin. Siinä uudessa ARC-mallissa (levytukku.fi) on uutenakin jo vähän tuhdimmat kielet, 10 nyt ainakin. Se oli iloinen yllätys.
edgehill
13.01.2006 17:48:28 (muokattu 13.01.2006 17:50:24)
Nonni.

Kävin Levytukussa ja tuo AS103 tuntui käteen varsin sopivalta. AS83/73 oli kyllä melkolailla samanlainen mutta AS103:ssa oli selkeästi kaksi asiaa paremmin. Ensinnäkin virittimet toimivat jouheasti, kokeilemissani AS83/73:ssa virittimet ikäänkuin välillä jumittivat (olivat siis hetkittäin jäykän tuntuiset). Toiseksi AS103:ssa nauhojen viimeistely näyttäisi olevan huippuhyvä. 83/73:ssa nauhat olivat hieman kulmikkaat, 103:ssa mukavan pyöreät ja kiiltävät. Muuten näyttivät olevan yhtäläisen moitteettomasti viimeisteltyjä.

Sähköisesti en näitä kokeillut mutta nopean testauksen perusteella 103 olisi akustisesti aavistuksen verran selkeämmän kuuloinen. 10-kielet näissä näytti olevan.

Niin siinä sitten kävi, että tein avoimen kaupan AS103:sta. Testailen tänään ja huomenna ja päätän sitten jääkö kotiin vai ei.

Propsit Levytukulle hyvästä meiningistä. Olivat hyvin tietoisia Manner-Eurooppalaisesta hintatasosta ja tämä lähti kohtuuhintaan 685e eli satasen tinkivät ilman sen kummempaa vääntöä. Hintaan kuului vielä laukku. Ai helv... kun se on ruma. Kurja harmaa jossa paskanruskea kahva!!?? Muuten vaikuttaa ihan hyvältä laukulta...mutta ei sen kanssa kehtaa kulkea kuin pimeellä.

Kokeilin myös sitä Scofield -mallia mutta siitä joutui heti toteamaan että kaula ei istunut käteen. Mulla on aika pieni käsi ja tuossa kaula paksunee ja levenee liikaa ylänauhoille mennessä.

Niin, ja kiitoksia varsin informatiivisesta keskustelusta!

t. edgehill
Ze Kink
13.01.2006 17:53:31 (muokattu 13.01.2006 17:53:51)
Nonni.

Kiitti vaan, nyt tuli GAS.
Mutta tiedänpä jo minkä puoliakkarin sitten joskus ostan :)
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
sihvoh
13.01.2006 18:36:49 (muokattu 13.01.2006 18:53:01)
Noista Super 58 mikeistä sen verran, että niitä taitaa löytyä kahta erilaista mallia, joista toinen on Japanilainen ja toinen Korelainen. Tässä mallinumerot jotka löytyvät Ibanezin varasosaluetteloista:

Super 58 mikit:

Japan 3PU1J158G1 Bridge
Japan 3PU1J158G2 Neck

Korea 3PU1C158G1 Bridge
Korea 3PU1C158G2 Neck

Osia voi tutkailla täältä:
http://www.ibanez.com/parts/START_HERE.HTML

EDIT: Perustan tämän väitteen että on olemassa Japsimikkejä ja Koreamikkejä seuraavaan:

Vuoden 2000 AR2000 malli:
http://www.ibanez.com/parts/2000_PARTS/El-Guitar/SPEC-SHEET/AR2000.htm
Vuoden 2000 AR250 malli:
http://www.ibanez.com/parts/2000_PARTS/El-Guitar/SPEC-SHEET/AR250.htm

Elikkä noissa on eri numeroilla olevat mikit, tosin en tiedä kuinka paljon sitten toisistaan eroavat...

Mikeistä voi vielä sen verran valottaa teknistä taustaa, että niissä käytetään AlniCo 3 magneetteja, joilla yritetään matkia vanhojen 50-luvun mikkien magneetteja nykypäivän tilanteessa. Hyvinhän nuo ainakin mielestäni siinä myös onnistuvatkin.

Käsittääkseni Ibanez taitaa myös ottaa nuo jälkiasennusmikkivalikoimaan jossakin vaiheessa, mutta siitä ei ole täyttä varmuutta.

Ai niin ja tuo AS200 on aivan loistava kitara. Mulla on moinen 1981 tehty versio (omakuva), joka on nimenomaan se oikea "John Scofield" malli. Erittäin hyvä soitin ja ei se nyt pari vuotta sitten edes niin kamalasti edes maksanut. Tosin nyt näyttävät hinnat nousseet aivan tolkuttomasti.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)