Aihe: neuvokaa hyviä sweeppi harjoituksia.
1 2
Metallica mies
03.08.2003 15:58:16
eli neuvokaas hyviä sweeppaus harjotuksia..
Prome
03.08.2003 16:00:05
eli neuvokaas hyviä sweeppaus harjotuksia..

http://www.cyberfret.com/techniques/sweep-picking/index.php

Tossa jotain ihan näpäköitä.
Metallica mies
03.08.2003 16:10:40 (muokattu 03.08.2003 16:10:58)
Haittaako muuten jos soitetun nuotin jälkeen sweepissä päästää/nostaa sormen kokonaan irti , eikä vain nosta sormea sillain että nuotti lakkaisi soimasta?

anteeksi kun selitin liian hyvin......
Prome
03.08.2003 16:23:47
Haittaako muuten jos soitetun nuotin jälkeen sweepissä päästää/nostaa sormen kokonaan irti , eikä vain nosta sormea sillain että nuotti lakkaisi soimasta?

anteeksi kun selitin liian hyvin......

Joo siis... nyt en ole ihan varma mitä tarkoitat... sweeppauksessa sormi nostetaan yleensä pois nauhalta kun se on pikattu.. muutenhan et voisi edes soittaa viiden kielen perusmolli/ -duurisweeppiä, koska sormet loppuisivat kesken :)
Metallica mies
03.08.2003 18:51:50
Joo siis... nyt en ole ihan varma mitä tarkoitat... sweeppauksessa sormi nostetaan yleensä pois nauhalta kun se on pikattu.. muutenhan et voisi edes soittaa viiden kielen perusmolli/ -duurisweeppiä, koska sormet loppuisivat kesken :)

eli sormea ei saa nostaa kokonaan nauhalta pois.
nuorikitaristi
03.08.2003 19:14:29 (muokattu 03.08.2003 20:19:37)
eli sormea ei saa nostaa kokonaan nauhalta pois.

No nosta sen verran että sun sormi koskee sitä kieltä vaan ettei jää soimaan. Hei jäbä sait plussan kun kysyit sweeppauksesta. Ite en oo kyenny pistään. Joku saa korjata neuvoani.
ai sä!?
Metallica mies
03.08.2003 20:27:23
No nosta sen verran että sun sormi koskee sitä kieltä vaan ettei jää soimaan. Hei jäbä sait plussan kun kysyit sweeppauksesta. Ite en oo kyenny pistään. Joku saa korjata neuvoani.

kyl mä älyän et se ei saa kuulostaa soinnulta ja älyän swiipin idean , mutta en tiedä saako sormen nostaa pois sillain että se ei kosketa kieltä? ilmeisesti sormea pitää nostaa vaan sen verran että nuotti lakkaa soimasta
Prome
03.08.2003 20:33:50 (muokattu 04.08.2003 13:45:04)

Riippuu ihan sweepistä.. joku kolmen kielen bodom-tilusweeppi.. sanotaan vaikka:

E -------11-h16-p11------
H ----12-------------12---
G -13-------------------13

(G#-Molli)

Tossa ne sormet voi (ja kannattaakin) pitää höllästi nauhan kohdalla (siis ei saa painaa, muuten kuulostaa puurolta).. mutta joku:

e --------------9-h12-p9----------
h ----------10------------10-------
g --------9------------------9------
d -----11---------------------11---
a --12---------------------------12

(A-Duuri)

Ei tossa sormia oikein pysty pitämään paikoillaan, ainakaan ton hammer-pullin kohdalla.

Ja noitahan kannattaa sitten harjotella HITAASTI. Nopeus ei tässäkään ole avain. Aloitat hitaasti, mielestäni kannattaa ottaa mahdollisimman riisuttu soundi ja soittaa noi niin, ettei kuulu yhtäkään 'plik' ääntä välistä.. voi olla aluksi vaikeaa. Erilaisella rytmillä soitettuna saa myös hienoja juttuja aikaan, kuten itse jokin aika sitten huomasin. Jotkut suosivat säröä täydellä gainilla ton harjotteluun.. sanovat, että jos niin saa täysin puhtaan äänen irti, niin varmasti oppii tuon täydellisesti. Oma päätös, en kyllä itse suosi.

Todella hyvä sweeppiharjoitus (suunnattu ERITOTEN hardcore-sweeppaajille) on pyrkiä hillitsemään sweeppailu. Sweepeistä saa todella hienoja juttuja aikaan, mutta liikaa käytettynä niistä lähtee totaalisesti teho. Surkuteltavan moni ei tunnu käsittävän sitä.

EDIT: Laitoin siis ton A-duurisweepin kondikseen. Toivottavasti meni nyt oikein :)
Burn
04.08.2003 02:39:01

kyl mä älyän et se ei saa kuulostaa soinnulta ja älyän swiipin idean , mutta en tiedä saako sormen nostaa pois sillain että se ei kosketa kieltä? ilmeisesti sormea pitää nostaa vaan sen verran että nuotti lakkaa soimasta

Aivan niin. Kieli lakkaa soimasta kun nostat sormen pois kieleltä, sitä ääntä ei sammuteta millään muulla tavalla.
........tEcchl.....tchehcc Dilifcu....Technilac Ddifculiti.....Technical Difficulties...
Metallica mies
04.08.2003 09:17:12
Aivan niin. Kieli lakkaa soimasta kun nostat sormen pois kieleltä, sitä ääntä ei sammuteta millään muulla tavalla.

selvä.
Keppi
04.08.2003 09:26:35

e --------------10-h12-p10-------
h -----------11-------------11-------
g --------10-------------------10---
d -----11-------------------------11-
a --12------------------------------12

(A-Duuri)

A-duuri? Onkohan?!?
Juuup!
funkypick
04.08.2003 10:36:10
A-duuri? Onkohan?!?

Eikös tuossa ole #5 ja kaikkea muuta kivaa myös.
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Jucciz
04.08.2003 10:40:18
Todella hyvä sweeppiharjoitus (suunnattu ERITOTEN hardcore-sweeppaajille) on pyrkiä hillitsemään sweeppailu. Sweepeistä saa todella hienoja juttuja aikaan, mutta liikaa käytettynä niistä lähtee totaalisesti teho. Surkuteltavan moni ei tunnu käsittävän sitä.

Tulee mieleen 98% hevikitaristeista. Olen itse soittanut kitaraa suurin piirtein 14 vuotta nyt ja voin rehellisesti myöntää, etten tänäkään päivänä osaa sweepata yhtään. Silti olen joskus saanut jopa rohkaisevaa palautetta soitostani.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Prome
04.08.2003 13:43:10
A-duuri? Onkohan?!?

Juu, heh, vetelin ulkomuistista kun ei kitaraa ole ollut viikoon lähimaillakaan. Siis tuo 10 on vissiin 9. Anteeksi häslinki. Kylläpä pisti naurattamaan :)
Keppi
04.08.2003 13:47:14 (muokattu 04.08.2003 13:47:50)
Juu...ei mitään..

e ---------------9--h12-p9-------
h -----------10-------------10-------
g --------9---------------------9---

Siis näinkö?
Juuup!
Prome
04.08.2003 13:48:10
Juu...ei mitään..

e ---------------9--h12-p9-------
h -----------10-------------10-------
g --------9---------------------9---

Siis näinkö?

Jesh. Korjasin jo omaankin.
Prome
04.08.2003 13:50:49
Tulee mieleen 98% hevikitaristeista. Olen itse soittanut kitaraa suurin piirtein 14 vuotta nyt ja voin rehellisesti myöntää, etten tänäkään päivänä osaa sweepata yhtään. Silti olen joskus saanut jopa rohkaisevaa palautetta soitostani.

Jeps, on kyllä aivan perseestä kun pitää turvautua tommosiin surkeisiin tekniikkapelleilyihin jotta sais kunnioitusta. Itse olen soittanut n. 7 vuotta ja soitan lähes jatkuvasti pentatonista skaalaa ja funkahtavia soundeja. Kuka tykkää, kuka ei. Enemmän noi pilimiehet saa positiivista palautetta kuin minä. Harmittavaa siinä mielessä, että meikäläisestä niillä ei ole minkään sortin tyylitajua. Enkä puhu nyt kaikista.
Jucciz
04.08.2003 13:55:55
Enemmän noi pilimiehet saa positiivista palautetta kuin minä. Harmittavaa siinä mielessä, että meikäläisestä niillä ei ole minkään sortin tyylitajua. Enkä puhu nyt kaikista.

Et ole ajatuksinesi yksin. Nopeus tuntuu kuitenkin kiilaavan aika selkeästi muiden ominaisuuksien yläpuolelle. Sama se, mitä skaalaa käytetään, kunhan sen pystyy vetämään päästä päähän mahdollisimman nopeasti. Nopeus ei sinällään ole missään nimessä mielestäni paha asia, mutta jos se on ainut osa-alue, mikä soitossa toimii, se ei paljoa pelasta.

Muistakaa silti: kitaristi on joko nopea tai paska.

Hoho.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Metallica mies
04.08.2003 17:53:55
Riippuu ihan sweepistä.. joku kolmen kielen bodom-tilusweeppi.. sanotaan vaikka:

E -------11-h16-p11------
H ----12-------------12---
G -13-------------------13

(G#-Molli)

Tossa ne sormet voi (ja kannattaakin) pitää höllästi nauhan kohdalla (siis ei saa painaa, muuten kuulostaa puurolta).. mutta joku:

e --------------9-h12-p9----------
h ----------10------------10-------
g --------9------------------9------
d -----11---------------------11---
a --12---------------------------12

(A-Duuri)

Ei tossa sormia oikein pysty pitämään paikoillaan, ainakaan ton hammer-pullin kohdalla.

Ja noitahan kannattaa sitten harjotella HITAASTI. Nopeus ei tässäkään ole avain. Aloitat hitaasti, mielestäni kannattaa ottaa mahdollisimman riisuttu soundi ja soittaa noi niin, ettei kuulu yhtäkään 'plik' ääntä välistä.. voi olla aluksi vaikeaa. Erilaisella rytmillä soitettuna saa myös hienoja juttuja aikaan, kuten itse jokin aika sitten huomasin. Jotkut suosivat säröä täydellä gainilla ton harjotteluun.. sanovat, että jos niin saa täysin puhtaan äänen irti, niin varmasti oppii tuon täydellisesti. Oma päätös, en kyllä itse suosi.

EDIT: Laitoin siis ton A-duurisweepin kondikseen. Toivottavasti meni nyt oikein :)

Olenko ymmärtänyt asian oikein, pidetäänkö tälläsessa swiipissä nimetön,keski ja etusormi "paikoillaan" eli periaatteesa vain pikkusormi tekee hammer-pulloffin ja muut sormet eli nimetön,keski ja etusormi vain sammuttavat soitetun nuotin,mutta muuten pysyvät paikoillaan.

e--------11h16p11-------------------
h-----12-----------12-------------------
g--13-----------------13---------------
d-----------------------------------
a--------------------------------------
E--------------------------------------
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)