Aihe: Laulun tuplaus efektillä
1
Daunt
11.01.2006 10:42:02
Minkälaista prosessointia käytätte laulun tuplaamiseen? Teen yhtä miksausta, jossa bändi haluaisi kertosäkeisiin isomman ja leveämmän laulusoundin. Ikäänkuin se olisi laulettu kahteen kertaan. Käytössä ei ole kuitenkaan kuin yksi raita. Lyhyt delay ja chorus on kokeiltu, mutta haluttua soundia ei vielä löytynyt. Vinkkejä kaivataan.

Kiitos jo etukäteen!
Dauntless -Death/Thrash Metal-
kivi
11.01.2006 10:47:29
Minkälaista prosessointia käytätte laulun tuplaamiseen? Teen yhtä miksausta, jossa bändi haluaisi kertosäkeisiin isomman ja leveämmän laulusoundin. Ikäänkuin se olisi laulettu kahteen kertaan. Käytössä ei ole kuitenkaan kuin yksi raita. Lyhyt delay ja chorus on kokeiltu, mutta haluttua soundia ei vielä löytynyt. Vinkkejä kaivataan.

Kiitos jo etukäteen!

Kokeile delayna nauhakaikua, sitten kokonaisuus optiseen kompressoriin. Näin laulusta saa ainakin ison, leveys tulee sitten vaikkapa lämpimästä plate-kaiusta jota ajetaan laitoihin.

Todennäköisesti näistä neuvoista ei kuitenkaan ole hyötyä. On näet 99% varmaa, että laulun kapeus ja pienuus johtuu siitä, että kitarat ja mahdollisesti rumpujen peltiosasto ovat tiellä. Kitaroita rajusti leikellen, ja varsinkin crash- ja china-komppaukset kihinäosastolle vaikka rumpali huutais, niin laulukin alkaa kuulua.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Roksennus
11.01.2006 10:49:00
Itse käytän seuraavanlaista tekniikkaa --> Teen raidasta kopion, siirrän raidat reunoihin (esim kello 10-14) ja sit laitan vähän "vaihevirhettä" raitojen välille. Tietysti niitä efektejä voi käyttää mutta ne eivät täysin auta tähän ns. leveään ja isoon soundiin.
"Joku äijä kävi riehuu..."
BenGlenton
11.01.2006 11:04:08
Itse käytin tuota raidan kopioimistekniikkaa viime tuotoksessa. Tosin käytettävissä oli kertsin tuplattu raita. Eli liidilaulu keskellä, tuplatusta raidasta kopio, nämä liidilaulun ympärille (about 10-14). Lisäksi viivästytin muutaman millisekunnin tuota kopioitua raitaa. Näitten päälle kaiut yms. Liidiraita hieman enemmän pintaan kuin taustat. Omasta mielestäni toimii hyvin.

Kokeile ottaa pari kopiota raidasta ja leikkiä niiden kanssa, jos pääsisit hieman leveämmän kuuloiseen tulokseen.
www.supremecourtband.fi
jlavo
11.01.2006 13:47:39
Saksimalla kopioraita/-raidat lyhyisiin n. fraasin mittaisiin tai sitäkin lyhyempiin pätkiin ja hienovaraisesti time stretchaamalla näinä paloja saattaa saada melko uskottavan tekotuplauksen aikaiseksi. Autotunen kanssa hieman eri säädöt kopioraitaan (scale detune, tms.) voi toimia myös. Tai jättää kopion kokonaan tunettamatta.
milcoin
11.01.2006 16:23:28
Jos kertsin laulurakenne menee esim. ABAB niin voit kopsata raidan, vaihtaa ekan ja tokan puoliskon paikka ja sulla on aito tuplaus. Käsipelillä konsonantit paikalleen.
Ite ajan laulun melkein aina pitchshifteriin jossa toinen puoli -6 cent ja toinen +6 cent. Sillä saa leveyttä muttei tuplauksen kuuloista. Ja joku lyhyt huone leventää kans. Mutta tosiaan, tuplaus on eri juttu.

Mulla on poppihommissa melkein aina tuplattu leadi keskellä ja tuplatut taustat panoroituna sivuille (ei hard). Se, ja yllä mainitut efektoinnit riittää yleensä perushyvään jälkeen. Jos halutaan vielä isompaa, triplataan taustat, tehdään niiden oktaavituplaukset yms yms ad infinitum.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
sami_sumea
11.01.2006 21:28:20 (muokattu 11.01.2006 21:29:32)

Minkälaista prosessointia käytätte laulun tuplaamiseen?

Waves doubler?

Tai Kjaerhusin Golden modulator Rock Singer-presetillä.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
loosah
11.01.2006 22:31:38
Ite ajan laulun melkein aina pitchshifteriin jossa toinen puoli -6 cent ja toinen +6 cent. Sillä saa leveyttä muttei tuplauksen kuuloista.

Mä pistän paremmaks! Ite laitan -9 ja +9, sekä vähän viivettä, ehkä 10ms toiselle ja 12ms toiselle puolelle. Suositeltavaa on tietenkin, että pitch elää, kuten eventiden vehkeissä tai esim. pitch-blenderissa.

Ei noilla toki mitään tuplauksia tehdä... Vaikea on varmasti saada järkevää tuplaa, jos on vaan yks kertsi yhdestä laulusta. Saa jonku koneellisen kuuloisen raidan vaan aikaseks.

Onko mahdotonta pyytää vokalistia vetäsemään kertsit kerran vielä? Pääsis helpommalla.
Roberto
11.01.2006 22:46:27

Aja se lauluraita jonkun ei ihan hifeimmän mut ei ihan kauheankaan kajarin läpi ja mikitä. Kompuraa perään ja vot.
milcoin
12.01.2006 00:35:50
Aja se lauluraita jonkun ei ihan hifeimmän mut ei ihan kauheankaan kajarin läpi ja mikitä. Kompuraa perään ja vot.

Heiluta samalla mikin ja kajarin välissä paksua vilttiä tai tyynyä sillai musiikin tahdissa.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
12.01.2006 00:38:55
Mä pistän paremmaks! Ite laitan -9 ja +9, sekä vähän viivettä, ehkä 10ms toiselle ja 12ms toiselle puolelle. Suositeltavaa on tietenkin, että pitch elää, kuten eventiden vehkeissä tai esim. pitch-blenderissa.

Hui! Pitchblender on asiaa. Mulla on työhuoneella spx90 jossa on kans aika loistava pitchshifteri. Se vaan toimii. Ja istuu rock-miksaukseen mukisematta. Ja kyllä, delayta kannattaa aina laittaa vähän. Se siirtää levennystä mukavasti taaksepäin.
askomiko
12.01.2006 02:59:31 (muokattu 12.01.2006 03:00:05)
Ihanaa on äänittää laulajaa joka tuplaa tarkasti. Sniff, ihan liikuttuu.

E: tai ylipäätään osaa laulaa! :D
Locrian
12.01.2006 17:42:26 (muokattu 12.01.2006 17:44:25)
Ihanaa on äänittää laulajaa joka tuplaa tarkasti. Sniff, ihan liikuttuu.

Tee räppiä :). Laulamisesta ei välttämättä tietoakaan, mut viimesimmät mitkä tein oli tuplauksien kannnalta erittäin sujuvia. Raitoja joutuu tosin äänittelee sen 3-5... :P

Mitä tulee alkuperäseen kysymykseen niin mäkin kyl sanoisin, että laulaja mestoile ja homman haltuun parissa tunnissa. Itekin yrittänyt ties mitä konsteja, eikä ne ikinä oo ihan se juttu...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
-septimisti-
12.01.2006 18:26:08 (muokattu 12.01.2006 18:26:49)
Yksi mitä olen ajatellut joskus kokeilla omissa räpellyksissäni, on kayttää kaikkia jo lueteltuja vinkkejä feikki-tuplauksen tekoon, mutta MYÖS tunettaa laulun formantteja ylös/alas.

Ainakin periaatteessa tuolla keinolla saisi taustoihin sellaista michael jackson soundia, joka tuntuu yleensä toimivan paremmin kuin miehinen viskibasso kertsi-taustoissa. Pitäisi vaan löytyä joku sopiva plugari tuohon hommaan.

EDIT: voithan sä laulajan puuttuessa luikauttaa itse vähän täytettä sinne taustoihin.
Locrian
12.01.2006 21:50:11
Hmmm... Melodynellä leikkiminen on jääny vähän vähemmälle, mutta se mitä tuli joskus aikoinaan testattua... Sillä saattais saada jotain aikaisiksi.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
loosah
12.01.2006 22:37:41
EDIT: voithan sä laulajan puuttuessa luikauttaa itse vähän täytettä sinne taustoihin.

Eikä toi oo yhtään huono idea. Mielummin näin, kuin että tehottomat vokaalit.
Daunt
12.01.2006 22:54:46
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Niitä tuli paljon. Päädyin lopulta kopioimaan tuplaukset toisesta kertsistä. Eli siis kakkoskertsi ykkösen tuplaukseksi ja toisinpäin. Istuivat ihan hienosti paikalleen ilman mitään kikkailua. Miksei tullut heti ensimmäisenä mieleen? :)
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Säätäjä
12.01.2006 23:11:06

Toi on kyl ihan hyvä pointti, kun äänittää musaa! hoho. ;-)
Kaupallinen=Paskaa
milcoin
13.01.2006 00:13:05
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Niitä tuli paljon. Päädyin lopulta kopioimaan tuplaukset toisesta kertsistä. Eli siis kakkoskertsi ykkösen tuplaukseksi ja toisinpäin. Istuivat ihan hienosti paikalleen ilman mitään kikkailua. Miksei tullut heti ensimmäisenä mieleen? :)

Tota voi käyttää yllättävän paljon kun lähtee harrastelemaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)