Aihe: Voiko bassoa käyttää kitaravahvistimen kanssa?
1
CanYouStayStill
11.01.2006 19:29:06

Tuota minun pitimäni kysymäni. Voiko basso käyttää kitaravahvistimen kanssa? Olen kuullut parilta eri taholta. ettei vahvistin kestäisi sitä. En kyllä ole tuota koittamassa. Kitaraa olen koittanut bassovahvistimella ja sai kyllä hyvän murinan särön kanssa.
ReBeat
11.01.2006 19:38:45

Ei mielellään. Innostuttaessa nostamaan volumea elementti korkkaa herkästi.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Jucciz
12.01.2006 05:54:49 (muokattu 12.01.2006 05:55:43)
Nykypäivän alavirekitarat eivät kyllä enää vireensä puolesta ole kaukana basson perusäänialueesta, ja kun tiettävästi yksikään sellainen ei ole vielä vahvistinta hajottanut, en usko, että bassolla ainakaan maltillisilla säädöillä hajoaa sen enempää etuaste kuin kaiutinelementtikään. Se, onko soundi toivottu, on kokonaan toinen juttu.

Tietty, jos bassolla mennään paljon E-kieltä matalemmalle, saattavat tulokset olla, hm, yllättäviä.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Aki
12.01.2006 07:04:13

Alkaa hyvin turhanpäiväinen spekulaatio.

Nykypäivän alavirekitarat eivät kyllä enää vireensä puolesta ole kaukana basson perusäänialueesta,

Kitaroissa on harmoninen rakenne niin erilaista, ettei matalimpiin taajuuksiin tule ollenkaan yhtä suurta energiaa, virittää ne miten alas tahansa. Teinpä tässä pienen testin: Äänitin bassoa ja kitaraa DI-boksin kautta soitellen matalia säveliä sekä hiljaa, normaalisti että kovaa. Tältä näyttää taajuuskäyrän maksimit:

http://users.tkk.fi/~arintama/temp/guitar.jpg
http://users.tkk.fi/~arintama/temp/basso.jpg

Kiikkulauta on saranoitu jostain tuolta 220Hz:n kohdalta. Kyseessä oli siis passiivibasso, ja melko jytäkkämikkinen Stratocaster. Tässä tapauksessa eroa aikalailla kaikilla alle 140Hz:n taajuuksilla on noin 10dB, basson eduksi, tietysti. Kullakin alle 140Hz:n taajuudella bassosta lähtee voimaa siis kymmenkertainen määrä. Laajalla taajuusalueella se on huomattava määrä millivoltteja. Tästä tulemme siihen johtopäätökseen, että rauhassa kun soittaa ja kuuntelee tapahtuuko kummia, ni ei varmaankaan ole syytä huoleen.

Toivottavasti tätä ei lue kukaan joka huomaa että en ollenkaan jaksa ajatella desibelin ja watin suhdelukuja... Ei näin aikaisin, ja vielä maanantaina.

Se, onko soundi toivottu, on kokonaan toinen juttu.

Tää on helppo! Ei ole!
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Anarkiapurilainen
12.01.2006 08:47:11

Vahvstin tuskin kärsii, mutta elementit voivat kärsiä jos kunnolla rupeaa luukuttamaan. Kotisoitossa tuskin aiheuttaa ongelmia. Monet basistit käyttävät kitaranuppeja bassokamojen rinnalla tuomaan yläkertaan tavaraa (usein toki jakarin läpi, mutta ei aina) ja muistelisin jonkun kotimaisen metallibändin basistin soittavan pelkästään Peaveyn 5150:n kautta.
leather rebel
12.01.2006 09:31:38
Monet basistit käyttävät kitaranuppeja bassokamojen rinnalla tuomaan yläkertaan tavaraa

Jotkut ihan pelkkää kitaravahvaria. Voivodin Blacky esmes vetää 100-wattisella Marsulla. Pähee säröbassosaundi.
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Angus
12.01.2006 09:48:54

Itse olen bassoa soitellut kitarakamojeni (London Cityn kopio Marshall JTM45-nupista sekä vanha Marshallin 4x12-kaappi) läpi, ja on muuten aivan mahtava soundi. Riippuu varmasti kamoista hyvinkin paljon, mutta tommosten vanhojen putkinuppien kanssa tuntuu toimivan aivan loistavasti.
Rock 'N' Roll!
Exhausted
12.01.2006 11:39:07 (muokattu 12.01.2006 11:39:20)

Mites 60-luvulla, tekikö Marshall edes erikseen kitara- ja bassokaappeja? Ja eikös Fender Bassman ollut alunperin bassovahvistin? Tämä on kyllä tosi hämärä topic, tästä kuulee mielipiteitä, faktoja ja perusteluja puoleen ja toiseen. Itse olen kyllä sillä kannalla ettei se kitaraelementti välttämättä kestä niin pitkiä ja voimakkaita matalia säveliä mitä bassosta voi saada irti.
juici
12.01.2006 12:09:31

En ainakaan comboa suosittelisi, mutta esim. vanhat putkinupit bassokaapin kanssa toimii varmasti eikä mene niin helposti rikki. Fender Bassman:han olis alunperin bassolle tarkoitettu kunnes joku kitaristi keksi, että saakura tästähän lähte kitaralla hyvä soundi. Ja esim. JMP-Marsuissa ei basso- ja kitaraversiolla tainnut olla kovinkaan suurta eroa.
"Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu!
Exhausted
12.01.2006 17:13:04

En ainakaan comboa suosittelisi, mutta esim. vanhat putkinupit bassokaapin kanssa toimii varmasti eikä mene niin helposti rikki.
Tämä siis on suht varmaa tietoa, mutta lähinnä kiinnostaa tuo basson soitto kitaraelementteihin, oli välissä sitten millainen vahvari hyvänsä. Turvallista vai ei?
Volle
12.01.2006 17:20:31
Tämä siis on suht varmaa tietoa, mutta lähinnä kiinnostaa tuo basson soitto kitaraelementteihin, oli välissä sitten millainen vahvari hyvänsä. Turvallista vai ei?

Riippunee elementistä. Mä olen vetänyt Marshall 4*12"-kaappiin (1982B 400 wattia tehonkesto) täysillä 60 -wattisella putkivahvistimella ongelmitta, kuten myös melko lailla lujaa Laney LC15R-vahvistimella ja ihan sillä perus-Celestionilla, mikä siinä on kiinni. Ei ole hajonnut ja saundikin on ollut... hmm... Lemmymäinen.

Mutta älkää nyt sitten omat elementit hajotettuanne mua tulko syyttämään. :)
Nam.
Murgo
11.04.2006 07:41:42

Eli käytän vanhaa topikkia niin ei tarvitse uutta aloittaa. Siis vahvarina on Crate GT212 combo, jossa 2 8 ohmista rinnakkain eli käsittaakseni yht. 4 ohm. Jos rakennan siihen 2*12 4 ohm lisäkaapin(2*8ohm rinnakkain,lisäkaappi kytkeytyy sarjaan omien elementtien kanssa) niin impedanssi yht. 8 ohm? Eikö tällöin kutakin elementtiä rasittava teho vahintään puolitu,luultavasti impedanssin kasvun takia vähenee vielä enemmän? Ajattelin vain että silloin voisi elementit olla turvallisen ylimitoitetut tehoon nähden jolloin basson matalatkaan äänet ei rikkoisi niitä? Kaapin ajattelin tehdä umpiomallisen jotta saisi enemmän alapäätä(tarkoitus soittaa bassolla ja 7-kielisellä, enimmäkseen kuitenkin kitaralla, bassolla tuskin huippuvoimakkuuksia) Mielipiteitä/kokemuksia toimivuudesta/kestosta?(koetin kitaralla kaverin 4*12 kaappiin(umpi) ja ääni oli ihan eri luokkaa kuin pelkällä kombolla vaikka kaapin impedanssi 16ohm. Taisi kaikki ääni tulla kaapista noilla impedansseilla?)
Paskakin heavy on parasta :)
Jonte
14.04.2006 00:44:24
Tuota minun pitimäni kysymäni. Voiko basso käyttää kitaravahvistimen kanssa? Olen kuullut parilta eri taholta. ettei vahvistin kestäisi sitä. En kyllä ole tuota koittamassa. Kitaraa olen koittanut bassovahvistimella ja sai kyllä hyvän murinan särön kanssa.

Sie elä käytä. Paukahtaa kohta kartio.

Jonte virittää basson monta kertaa kitaravahvistimen avulla, kun se on kevyempi ja pienempi. Vaan sie elä sillä soita.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
-Prokitaristi-
14.04.2006 09:14:10
Voiko kitaraa käyttää bassovahvistimen kanssa ihan turvallisesti?
tenkainen
14.04.2006 09:33:21

Voiko kitaraa käyttää bassovahvistimen kanssa ihan turvallisesti?

Jos tarkoitat sitä, että meneekö se kitaran aiheuttamana rikki, niin ei mene.
Eli voi soittaa.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
projekti
14.04.2006 10:00:06
Asiaan vaikuttaa myös se onko kyseinen kitaraelementti suljetussa vai avoimessa kotelossa.
Suljetusta kotelosta lähtee enemmän botnea jo pienellä äänenvoimakkuudella ja elementin liikerata on hallitumpi koska kotelossa elementin takana vaikuttaa suljetun ilmatilan jousivoima.
Avoimessa kotelossa ei botnea tahdo saada ja tulee helposti käännettyä volaa enemmän tai korostettua alataajuuksia ja koska jousivoimaa ei ole hallitsemassa elementin liikkeitä, on vaara että ylitetään turvallinen elementin liikerata.
Kotisoittelussa ilman alimpia jyrinöitä voi kohtuuvolalla soitella ihan hyvin.
Ultra Pro.
BigPapa
14.04.2006 10:16:34 (muokattu 14.04.2006 10:17:27)

Nykypäivän alavirekitarat eivät kyllä enää vireensä puolesta ole kaukana basson perusäänialueesta, ja kun tiettävästi yksikään sellainen ei ole vielä vahvistinta hajottanut, en usko, että bassolla ainakaan maltillisilla säädöillä hajoaa sen enempää etuaste kuin kaiutinelementtikään. Se, onko soundi toivottu, on kokonaan toinen juttu.

Tietty, jos bassolla mennään paljon E-kieltä matalemmalle, saattavat tulokset olla, hm, yllättäviä.

Varsinkin kun combon takaseinä on auki...
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Jucciz
14.04.2006 12:20:54
Sitten on tietty 60-luvun Fender-nupit, jotka toimivat sekä kitaralla että bassolla loistavasti. Bassmanit, Bandmasterit jne.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
BigPapa
14.04.2006 12:28:15

Sitten on tietty 60-luvun Fender-nupit, jotka toimivat sekä kitaralla että bassolla loistavasti. Bassmanit, Bandmasterit jne.

Ja huuliharpulla...
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)