Aihe: Basso HALVALLA aloittelijalle
1 2 3 4
Teijo K.
10.01.2006 09:32:27

Kyllä vaan useampi kaveri on saanut stereonsa bassolla / kitaralla paskaksi. Toiset osaa.

No lisätään sitten, että järkeä käyttämällä. Eihän stereot tietenkään ole tarkoitettu bassonsoittoon. Kitaraa pitäisin silti jopa vaarallisempana kuin bassoa jos siihen laitetaan jotain särkijöitä väliin, niistä ei diskanttielementit tykkää.

Mutta siis järjellä käytettynä stereot, pienetkin kitaravahvistimet ja muut kestävät kotisoittelua ilman mitään ongelmia. Kyse ei ole mistään automaattisesta rikkoontumisesta kuten tuolla ylempänä vihjailtiin. Ja tosiaan PA kamatkin vielä...
Munsta.
hollstro
10.01.2006 18:56:01

Elikkäs tuossahan tuo pääasia on otsikossa. Halvalla täytyisi saada basso aloittelijalle, saundilla ei ole merkitystä, koska aloittelijalle on basso ostettava ja aloittelijan kiinnostukset kitaraankin menivät alta kuukauden, niin halvalla siis.

Tuo on varmin tapa tappaa kiinnostus alle kuukaudessa: ostaa basso halvalla ja olla välittämättä siitä miltä se kuulostaa. Tuloksena on surkea soitin ja sointi.
hemmo
10.01.2006 19:15:59

Tuo on varmin tapa tappaa kiinnostus alle kuukaudessa: ostaa basso halvalla ja olla välittämättä siitä miltä se kuulostaa. Tuloksena on surkea soitin ja sointi.

No, kyllä on moni aloittanut soittoharrasteensa niiiiin kauhealla ritsalla, että oksat pois, mutta innostus on kuitenkin jaksanut ylittää soittimen muodostamat rajoitteet.

nimim. "pskalla Landolalla ne kaikki"
"Oot hullu haalija" -hellasärö.
hollstro
10.01.2006 21:31:29

No, kyllä on moni aloittanut soittoharrasteensa niiiiin kauhealla ritsalla, että oksat pois, mutta innostus on kuitenkin jaksanut ylittää soittimen muodostamat rajoitteet.

nimim. "pskalla Landolalla ne kaikki"

Eiköhän sellaisen innon omaava olisi kitarallakin soittanut enemmän kuin kuukauden, kuten alkuperäisessä viestissä valiteltiin. Huono soitin tappaa ei-niin innokkaan soittohalut heti.

On se niinkin, että väkisin ei soittajaa tule kenestäkään. Sitä soittamista pitää haluta ja himoita.
Quu
10.01.2006 23:51:51 (muokattu 10.01.2006 23:55:30)

Muutama hyväksi todettu:
http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez … sn=00138793ccf15d87164ba4b065c23817
http://www.thomann.de/thoiw3_epipho … sn=00138793ccf15d87164ba4b065c23817

Ei kokemusta: http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=00138793ccf15d87164ba4b065c23817

E: Jos saa mukaan jonkun joka passoista jotain tietää, niin ei muuta kuin kauppaan kokeilemaan.

E2: No, kyllä on moni aloittanut soittoharrasteensa niiiiin kauhealla ritsalla, että oksat pois, mutta innostus on kuitenkin jaksanut ylittää soittimen muodostamat rajoitteet.
Itse aloitin basistin urani Univoxin SG-kopsulla (kitaralla), josta oli käännetty kielet (4 paksuinta E-G) ja ilman sähköjä (kun ei ne kitarassa toiminu).
Että repikääs siitä huumoria :D

nimim. Creeping Deathin bassokuvioita väännellyt.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
mihkali
11.01.2006 01:17:26 (muokattu 11.01.2006 01:19:53)
Itse olen nyt soitellut pari päivää uutukaisella bassolla, aikaisempaa kokemusta none.
Täten en osaa tarkemmin sanoa, mutta tämmöinen

http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=fef9afd77da67c2029b91fa17007f207

kapistus on tullut hommattua ja toistaiseksi on tuntunu ihan kivalta vaikka ei hirveästi ole verrokkeja ollut.
En sitten tiedä onko toi enää NIIN halpa mutta mielestäni kohtuuden rajoissa ja ihan halvalla ei saa edes kohtuullista sen olen monta kertaa todennut. Eli varmaan kannattaa kuiten jonkun verran panostaa jos homma kiinnostaa.

Sitten mitä tulee nuihin vahvareihin yms. niin itse ostin tarkoituksella vain ART tube MP etuasteen ja sen vien tietsalle ja sieltä edelleen 21v vanhojen reteotereoitten läpi ja hyvin toimii.
Ei varmaan kannata lyyä namikoita kaakkoon mutta onko tarvetta?

Niin ja tietsalla on sitten omat ohjelmansa jos haluaa ääntä tuunata, mutta toistaiseksi keskitytään harjoitteleen tekniikkaa.

Saatanpa pistää vähä kommentteja tässä jonku ajan päästä miten toi pömisee.

Edit: Sormilla yritän opetella soittaan vaikka monta kertaa tekee mieli ottaa pleku käteen. Toistaiseksi olen pysynyt kaidalla tiellä...
Kun siitäkin oli puhe....
SuoYlimys
11.01.2006 13:05:35
Hieman ohi aiheen, mutta kannattaako halpaa bassoa ylipäätään ostaa? Itse ainakin ostin hieman kalliimman, ~700€, josta sain sitten alennusta (kun vahvistimen ostin samalla ~350€) yhteensä ~170€. Mutta pointti oli se, että sitten rupeaa vaan vituttamaan kun on ostanut jonkun ihan paskan basson. Heti pitää olla uutta ostamassa. Tokikaan kaikilla ei ole varaa maksaa sitä 900€ jonka itse tungin varusteisiini. Eikä kaikkia jaksa se soittaminen kiinnostaakaan, että silloin kannattanee katsella jotain käytettyjä. Mutta niin...
Karlsson
11.01.2006 13:12:19
Hieman ohi aiheen, mutta kannattaako halpaa bassoa ylipäätään ostaa? Itse ainakin ostin hieman kalliimman, ~700€, josta sain sitten alennusta (kun vahvistimen ostin samalla ~350€) yhteensä ~170€. Mutta pointti oli se, että sitten rupeaa vaan vituttamaan kun on ostanut jonkun ihan paskan basson. Heti pitää olla uutta ostamassa. Tokikaan kaikilla ei ole varaa maksaa sitä 900€ jonka itse tungin varusteisiini. Eikä kaikkia jaksa se soittaminen kiinnostaakaan, että silloin kannattanee katsella jotain käytettyjä. Mutta niin...

Mä oon ostanu reilusti päälle tonnin bassoja käytettynä. Miten se tohon asettuu?
"Mitäs menit pyytämään mut tänne!" -Leif Segerstam
blackorwhite
11.01.2006 15:19:17 (muokattu 11.01.2006 15:24:20)

Tuo on täyttä paskapuhetta nimittäin serkku harjotteli jenkki mallin fenkku stratolla ja peavey classic 30 vahvarilla skittaa ja kiinnostus loppu sen siliän tien. Että ei ne vehkeet aina kaikkea tee. Sitäpaitsi ite soittelen harley bentonin halvimmalla mahollisimmalla setillä mitä thomannilta vuosi sitten sain eikä kiinnostus oo hävinny mihinkään. Uudet vehkeet on toki harkinnassa.

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :) Vaikka meinaa vähän olla enemmän juttua noista stereoista miten voi soittaa niillä ja miten ei :D

EDIT: Siis itse soittelen kitaraa. Ja Quu:lle kiitos! :)
J.Hollström
11.01.2006 15:40:09
Tuo on täyttä paskapuhetta nimittäin serkku harjotteli jenkki mallin fenkku stratolla ja peavey classic 30 vahvarilla skittaa ja kiinnostus loppu sen siliän tien.

Jos tää on se sama jamppa joka nyt tarttee bassokamat, niin ei kannattane vaivaantua. Ajatteleeko se nyt että basso on helpompi tai mielekkäämpi?
hollstro
11.01.2006 17:55:22

Tuo on täyttä paskapuhetta ...

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille

Annoin vain kokeneemman soittajan neuvon siitä että halvinta ja huonointa ei kannata ostaa jos tarkoituksena on saada basson soitosta pysyvä harrastus.
Quu
11.01.2006 21:53:38 (muokattu 11.01.2006 21:55:20)

Sanonpa vaan, niinkuin aika moni muukin on tämän tyyppisissä ketjuissa sanonut, että ostakoon Ibanezin GSR200:n.
Mulla ei ole ollut sen kanssa muuta vikaa kuin yksi potikka (takamikin), joka sanoi itsensä irti, mutta se meni takuuseen (silloin kauan sitten).
Sen jälkeen ei ole minkäänlaista ongelmaa sen basson kanssa ollut ja se on mulla ollu nyt kesästä -01.
Ilahduttavan monipuolinen vermes kaikenlisäksi.

Annoin vain kokeneemman soittajan neuvon siitä että halvinta ja huonointa ei kannata ostaa...
Onkohan tämä iban gsr200 sitten se kuuluisa poikkeus kun se on halvahko ja hyvä? :)
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
rattledad
11.01.2006 22:01:39 (muokattu 11.01.2006 22:02:48)

Tuo on varmin tapa tappaa kiinnostus alle kuukaudessa: ostaa basso halvalla ja olla välittämättä siitä miltä se kuulostaa.

Soundin päälle alkaa ymmärtää vasta kun on aikansa soitellut. Tärkeämpää on aluksi että basso ei ole kovin raskas soittaa ja sen saa vireeseen. Ihan kelvollisen soundin voi saada halvastakin bassosta.
hollstro
11.01.2006 22:21:06

Soundin päälle alkaa ymmärtää vasta kun on aikansa soitellut. Tärkeämpää on aluksi että basso ei ole kovin raskas soittaa ja sen saa vireeseen. Ihan kelvollisen soundin voi saada halvastakin bassosta.

Ajatellaas asiaa näin:
- hakusessa on melko kokemattomalle soittajalle halvin mahdollinen basso
- ostajan asiantuntemus soittimista ei ole tiedossa, mutta oletetaan että se on heikko

Mikä on todennäköisyys että löytyy hyvin soitettava ja myös saundaava basso?

Mun ehdotus on että alle 0.5 %. Onhan se korkeampi kuin mikä tahansa rahavoitto lotossa. Ei kun summassa ostamaan halvinta! Miljoonat lottoajatkaan eivät voi olla väärässä. Mie en muuten lottoa.
Quu
11.01.2006 23:59:17 (muokattu 11.01.2006 23:59:45)

Tuskin se nyt ihan huono on. Jos on paskasti säädetty basso, niin eihän sitä soita Erkkikään.
Jos se tuntuu hyvältä (siis hyvin säädetty basso), niin asiahan on ok, kyllä siitä aina soundin saa.
Jos on kokemus nollassa, niin ei sen soundin päälle vielä hirveesti ymmärrä, saati että tietäisi mitä siltä soundilta haluaa.
shagriml
12.01.2006 11:13:49 (muokattu 12.01.2006 11:25:13)

Jos asut lähellä keravaa niin käy tsekkaa Intro-Musicissa EKO-merkkisiä bassoja. Ne on hyväntuntuisia korealaisia kopiobassoja ja tosi halvalla. Itsellekkin oli pakko ostaa yksi viisikielinen leluksi kun kävin kokeilemassa. Viisikielinen maksoi muistaakseni 350€ tai jotain..

EKOja myy myös Helsingissä Soitin Huttunen. Sieltä ostin oman jazzbassoni, makso jotai kaks ja puol hunttii. Ihastuin samantien ja kaikki muutkin on tota kehunu. Hyvä vekotin. Tykkään niin tatsista, saundista kuin ulkonäöstäkin :

edit: Mainitaan nyt vielä että en ollu monesti bassoon koskenu ja tuntemus soittimesta oli tosi huono kun tuon ostin. Menin vaan yksinäni liikkeeseen ja räpläsin useita n. 200-350 eur hintaluokan bassoja ja tuo EKO oli ylitse muiden niin saundissa kuin tuntumassa ja sen sitten ostaa päräytin konsultoimatta ketään asiantuntijaa ja hyvä ostos tuli tehtyy..... Mut se ei tarkoita sitä että jollain toisellakin kävisi flaksi :)
Teijo K.
12.01.2006 11:18:40

Ajatellaas asiaa näin:
- hakusessa on melko kokemattomalle soittajalle halvin mahdollinen basso
- ostajan asiantuntemus soittimista ei ole tiedossa, mutta oletetaan että se on heikko

Mun ehdotus on että alle 0.5 %. Onhan se korkeampi kuin mikä tahansa rahavoitto lotossa. Ei kun summassa ostamaan halvinta! Miljoonat lottoajatkaan eivät voi olla väärässä. Mie en muuten lottoa.

Minä taas uskon, että soittointo on jotain niiden kamojen ulkopuolista eikä ihan oikeasti ole mitenkään linkittynyt materiaalin omistamiseen tai sen laatuun. Niin moni huippujätkä kertoo aloittaneensa nelikieliseksi kielitetyllä kitaralla uransa. Vieläpä ritsakitaralla.
Munsta.
hollstro
12.01.2006 17:37:50

Minä taas uskon, että soittointo on jotain niiden kamojen ulkopuolista eikä ihan oikeasti ole mitenkään linkittynyt materiaalin omistamiseen tai sen laatuun. Niin moni huippujätkä kertoo aloittaneensa nelikieliseksi kielitetyllä kitaralla uransa. Vieläpä ritsakitaralla.

Senpä takia ne onkin huippujätkiä. On intoa soittaa vaikka millä vehkeillä. Mutta eihän kukaan niistä ole jäänyt tuohon surkeuteen vaan hakeutunut hyvien instrumenttien pariin ennemmin tai myöhemmin.

Tämän threadin aloittajan mukaan tällä kandidaatilla ei ollut intoa soittaa kitaraa edes kunnon kamoilla ja siksi haetiin mahdollisimman halpaa bassoa koska näin voisi käydä myös bassonsoiton osalta.

Nyt vähän off-topic: olen soittanut monella koulu- ja musiikkikoulubasolla ja kaikki järjestään aivan hirveitä. Halpa soitin, säädöt pielessä, kielet soitettu tukkoon, kaula likainen ja tahmea ja lopullisena niittinä vahvistimena halvin kolinalaatikko mitä voi vaan bassovahvistimeksi kutsua. Miten tällaisella soittimella voi edes innostua asiasta?
Teijo K.
12.01.2006 17:49:49

Nyt vähän off-topic: olen soittanut monella koulu- ja musiikkikoulubasolla ja kaikki järjestään aivan hirveitä. Halpa soitin, säädöt pielessä, kielet soitettu tukkoon, kaula likainen ja tahmea ja lopullisena niittinä vahvistimena halvin kolinalaatikko mitä voi vaan bassovahvistimeksi kutsua. Miten tällaisella soittimella voi edes innostua asiasta?

Sitten on meitä jotka on kanssa aloittanut surkeilla ritsoilla, ja vaikka intoa on aina ollut soittaa niin taitoa sitten ei kuitenkaan koskaan ihan huipulle asti ole riittänyt. Juttu on siinä, että en minä koskaan innostunutkaan niinkään juuri basismista tai bassonsoitosta vaan musiikista. Basso on mulle se väline musiikin soittamiseen. Hyvät välineet on monesti kivampia toki kuin huonot, mutta ei ne huonot laittet ole koskaan olleet edes hidaste. Voisin keksiä lukuisia muita asioita jotka ovat olleet, mutta laitteet eivät ole koskaan olleet siellä listalla.

Btw. Toi venäläinen muovibasso on mulle ihan oikeasti käyttöpeli, vaikka on noita 'vähän' parempiakin tuola. Sopii johonkin juttuihin.
Munsta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)