Aihe: "Vanhanaikainen" metronomi?
1
Tiltsi
25.12.2005 12:24:47 (muokattu 25.12.2005 12:26:14)
En oikein tiedä mille palstalle tämä kirjoitus olisi kuulunut..

Joo, metronomiostoksille olisi tarkoitus lähipäivinä mennä.. Kävin kerran jo paikallisessa musiikkiliikkeessä tiedustelemassa hintoja, sellaiset sähköiset piipittäjäthän siellä oli edustettuina, eikä niiden hinnatkaan huimanneet päätä.

Mulla on kuitenkin pitkään ollut haaveena hankkia sellainen perinteinen metronomi, eli sellainen puinen "laatikko" jossa oleva viisari heiluu ihan kuten jossakin seinäkellossa. Viisarissa olevaa painoa liikkuttelemalla voi määrittää tempon. No, musaliikkeessä ei moisia ollut (tilata kyllä voi), mutta myyjä oli siellä kovasti sitä mieltä, että sähköinen on parempi kun siinä on vaikka sun mitä ominaisuuksia.

Mutta minä olen nyt vakaasti sillä kannalla, että tuollaisen vanhanajan lootan tahdon, vaikka siitä joutuukin enemmän maksamaan.. Elikkäs, onko jollakin kokemuksia noista perinteisistä metronomeista? Onko joku tietty merkki muita parempi? Ja mikä tuon kapistuksen oikea nimi ylipäätään on (pelkällä metronomi-googletuksella kun ei paljon viisastu, kokeiltu on)?

Ja jos jollakin on esittää loistavia perusteluja, miksi sähköinen olisi "akustista" parempi, niin kuultakoon nyt nekin samaan syssyyn.. :)
"Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat." Henry van Dyke
moder
25.12.2005 15:25:15 (muokattu 25.12.2005 15:26:34)
Kyllähän se sähköinen kapistus on helposti kuljetettava, kestävämpi (?), mahdollisuuksia erilaisiin ääniin, tarkka temmon valinta, helppo ajaa korvamonitoriin.... ym.

mutta sinähän määräät tarpeesi, joten jos haluat vanhanaikaisen metronomin, ja tiedät sille käyttötarpeesi, niin osta vain ihmeessä sellainen.

johonkin bänditoimintaan suosittelisin kyllä modernia sähkömetronomia.
Kimmo72
26.12.2005 14:41:06
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Aada
28.12.2005 23:41:04
Mulla on just tuollainen metronomi mikä tuossa äskesessä linkissä oli kuvalla edustettuna. Soitonope käski hankkia sellasen kun olin reilu 10 vee, enpä kyllä montaa kertaa ole tarvinu, mutta poiskaan en viitsi myydä kun on kuitenkin aika arvokas, ja kumminkin hyvä olla olemassa vaikka tarvitsiskin vain kerran vuodessa. Eli mun soittohommat ovat vaihtuneet lauluhommiin jo hyvän aikaa sitten....
kuriken
29.12.2005 00:03:31 (muokattu 11.01.2006 20:51:33)
Viisarissa on todella selkeä etu että näkee sen viisarin heiluvan. Niin tempoon pääsee mukaan kahdella aistilla, kuulo ja näkö. Mullakin on tuon tyyppinen, vähän pienempi ja kuljetettava malli. Hyvähän se on kun viululla soittelee. Se näkökontakti hyödyttää yllättävän paljon. En pystyisi kuvittelemaan itseäni treenaamassa viulua digi-metronomin kanssa. Kun viulu on niin lähellä korvaa niin ei meinaa kuulla metronomin ääntä. Nähdessä viisarin hahmottaa ja kuulee paremmin rytmin.

e: Juuri tämä malli http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … p;pid=4050&mgid=40&sgid=133
Jos vain olisi aikaa...........,..
Tiltsi
29.12.2005 12:38:05
Juu, klasaripianoa minäkin soitan ja ihan harjoitusjuttuihin tuota metronomia tarvitsisin. Jotenkin tuollainen perinteinen metronomi tuntuis paljon enemmän omalta kun sähköinen. Täytyy vaan nyt miettiä tuota rahapolitiikkaa.. Kun aika vähän minäkin metronomia tarvitsen.

Voivoi kun oppis joskus tekemään päätöksiä. :D
"Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat." Henry van Dyke
v_m_kangas
29.12.2005 13:29:22

Viisarissa on todella selkeä etu että näkee sen viisarin heiluvan. Niin tempoon pääsee mukaan kahdella aistilla, kuulo ja näkö.

Olen joskus nähnyt TV:ssä isoilla pojilla sellaisen metronomin jossa oli LCD näyttö ja viisari heilui siinä.
Humppaa tai soita humppaa
Sävis
29.12.2005 14:04:23 (muokattu 29.12.2005 14:06:17)
Viisarissa on todella selkeä etu että näkee sen viisarin heiluvan. Niin tempoon pääsee mukaan kahdella aistilla, kuulo ja näkö. Mullakin on tuon tyyppinen, vähän pienempi ja kuljetettava malli. Hyvähän se on kun viululla soittelee. Se näkökontakti hyödyttää yllättävän paljon. En pystyisi kuvittelemaan itseäni treenaamassa viulua digi-metronomin kanssa. Kun viulu on niin lähellä korvaa niin ei meinaa kuulla metronomin ääntä. Nähdessä viisarin hahmottaa ja kuulee paremmin rytmin.

Mulla on sellainen pattereilla toimiva metronomi, jossa vilkkuu valo. Se on ihan kätevä tuosta samasta syystä. Viululla kun soittelee, niin ei paljoa piipitys kuulu. Tuossa mun metronomissa voi äänen kytkeä kokonaan pois ja silloin näkyy vain tuo vilkkuva valo. Tästä ominaisuudesta on ollut hyötyä joissain prokkiksissa, kun tempon tarkkuus on ollut tärkeää, mutta ei olla haluttu yleisön kuulevan metronomin naputusta.

Vanhanmallisen, mekaanisen metronomin eduksi on luettava ainakin se, että siinä ei tarvitse vaihtaa pattereita. Huono puoli on se, että jos tällainen metronomi on vähänkin kaltevalla alustalla, tempo heilahtelee.

edit. vähän lisäystä
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
Capu
13.01.2006 23:11:09 (muokattu 13.01.2006 23:11:35)
oho..vahinkokirjoitus
risto
19.01.2006 02:49:17 (muokattu 19.01.2006 02:49:50)

Viisari on visuaalisena kyllä hyvä mutta vanhempana niistä voi mennä laakeri huonoksi ja ainakin se likaantuu jos on esillä ja rytmi tökkii. Pudottaminenkin voi rikkoa mekanismia. Omastani olen joutunut putsaamaan monta kertaa. Sähköinen vois olla varmempi jos löytyy sopiva.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)