Aihe: Soolojen kuuluvuus live-tilanteissa
1 2
KMT
03.08.2003 22:20:12

Meidän bändissä ei tuota ongelmaa meillä kun kitara ei komppaa ollenkaan vaan sooloilee koko ajan (sooloa ja obligatoa)
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
Fortune
03.08.2003 22:29:30
Miksaajan homma.

Jep, mutta aina ei ole omaa miksaajaa tai edes ammattilaista. Ja eivät ne pahakseen pistä vaikka kitaristi boostaa itse, kunhan muistaa kertoa sen etukäteen ja katsoa yhdessä tasot soundcheckissä kohdilleen. Yksi homma vähemmän miksaajallakin, jos boostaa itse.

Toki 6 dB boostilla itsensä framille tuova egomaanikko voi saada äänimiehen raivon partaalle :)
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Jucciz
04.08.2003 09:13:21
Tapoja on monia, riippuu vähän tilanteesta..

* Jos käytän kompatessa Bossin SD-1-pedaalia, polkaisen sen edessä (boostauskäytössä) olevan BD-2:n soolon ajaksi päälle, jolloin soundi saa hieman toisenlaisen luonteen komppisäröön verrattuna. Suosittelen. Säröpedaaleja kannattaa olla useampia, niillä saa kivoja yhdistelmiä.

* Siltä varalta, että tarvitsen pelkästään lisää desibelejä sooloon, hyödynnän volumepedaalia. Jätän aina vähän "pelivaraa", eli kompatessa volumepedaali on korkeintaan vähän yli puolessavälissä ja soolon ajaksi sen voi polkaista isommalle.

* Jos taas tahdon nimen omaan tiettyjä taajuuksia esiin soolon ajaksi, käytän EQ-pedaalia, jonka käyrän säädän sopivaksi. Samalla voi myös boostata volumea hieman, kun säätää pedaalin ulostulotason hieman äänekkäämmäksi kuin mitä se on bypass-asennossa.

Muita näppäriä niksejä (oikeasti!) on polkaista soolon ajaksi fuzz tai äärimmilleen säädetty phaser (rate tai speed täysillä) päälle. Lopputulos saattaa olla "mielenkiintoinen", mutta parhaimmillaan erittäin toimiva.

Nämäkään kikat eivät tuota sataprosenttisen varmaa onnistumista, jos miksaaja ei ole hereillä, mutta on erittäin todennäköistä, että jos kitara ylipäänsä keikan aikana kuuluu, näiden niksien avulla se kuuluu edes hieman kovempaa kun soolon aika on.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jabe
04.08.2003 10:16:05 (muokattu 04.08.2003 10:17:20)

Coverbändissä boostaan kliiniä soundia joko Tubescreamerillä tai MXR micro ampilla (eri soundi, luonnollisesti). Ja jos kompissa on jo Tubescreamer, niin sitten boostaan tietysti micro ampilla.

Joissain biiseissä riittää pelkkä mikrofonin vaihtokin. Esim. komppailen straton kaula- ja keskimikin yhdistelmällä, ja nakkaan sitten sooloon tallahumpparin.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
Juzzu
04.08.2003 10:20:49
Taannoin tuli käytettyä "alakuolokohdaltaan" säädettävää volumespedua etusen ja päätteen välissä, sopivasti säädettynä volumespedu ala-asennossa käytössä oli rytmivolat ja täpöille polkaistuna sitten soolot. Tuossa oli se mukava puoli, että spedua sai polkea 'surutta', kun soundit löytyi ääriasennosta, Ja soundikaan ei muuttunut kun pedaali oli vasta etusen perässä.

Nykyisin voin säätää joka soundille volan erikseen.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Dumb
04.08.2003 12:40:28

Soitan niin vähän sooloja, etten ole tehnyt erikseen minkäänlaista soolobuustilla varustettua soundia PODiin. Delayta vähän ja wahia ja se perus hevisärö on ne mun sooloainekset.

Eli siis miksaaja nostaa, jos nostaa. Huonoja mun kaikki soolot kuitenkin on, joten ei niin hirveästi haittaa vaikkei ne kauheasti kuulukaan. 8-)
Insane Kane
05.08.2003 07:55:55
Pakko kyllä kysyä, että kuinka moni näistäkin kommentoijista on ollu pöydän takana&lavalla?
Vitusti säröä perkele!!!
Juzzu
05.08.2003 08:16:07
Pakko kyllä kysyä, että kuinka moni näistäkin kommentoijista on ollu pöydän takana&lavalla?

Molemmissa.

Pakko kehua, kun ei tarvitse valehdellakaan, vaikka tosin viimeisestä stageilusta alkaa olemaan jo aikaa.... :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
jogo3000
05.08.2003 08:24:04

Minä olen käyttänyt joskus Vampia, en tosin lavalla koskaan. Liian hankalaa mulle. Kuitenkin ehkä toimivin, jos soittaa paljolla säröllä. Toinen mitä olen käyttänyt on joko wahwah, tai sitten bossin sd-1 boosterina.

Sitten paras konsti. Kitaran volapotikka on juuri tätä touhua varten. Ei tietenkään toimi, jos soitetaan megasäröillä.

Nykyisinhän monissa vahvistimissa on footswitchissä lead boost. On muuten todella ihme, ettei sitä ole aiemmin niihin tullut.

Ja yhtä mieltä siitä, että tämä on ongelma.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Zammy
05.08.2003 09:12:54
Kyllähän kosketinsoittajatkin hoitelevat omien soundien balanssin. Mikäli soittimia on useampia niin käytössä on usein oma pieni mikseri, millä voi hoitaa tasoja. Kosketinsoittajalla kuitenkin lienee tarkka näkemys eri soundien tasoeroista.

Onko se kitarasoolo niin ihmeellinen asia, että se pysäyttää kaiken ja miksaajankin pitää nähdä, että nytpä siellä tapahtuu jotain aivan ihmeellistä ja ensimmäinen tehtäväni on saada nostettua soolosankari pintaan. Kyllähän kitaristin on pakko muutenkin hieman hallita volumeaan. Ei kai sellainen kunnon rytmirunttaus tule samalla teholla kuin joku arpeggionäppäily.

Tässä paras keino on kunnon tatsi soittajilla. Jotenkin minä tämän haluaisin ajatella, että soittajat on niin kovia, että miksaajan ei tarvitse tehdä kuin välttämätön, eikä niin että bändi on jonkunlainen räpellys joka uskoo, että kyllähän se kunnon miksaaja meille soundit tekee. Tähän kuuluu myös se, että kitaristilla on homma hanskassa kokonaisuudessaan volumen muutoksia myöten.
Jabe
05.08.2003 09:23:07

No lavalla olen ollut paljonkin. Eniten oman coverbändin kanssa niin, että meillä on vaan pieni PA (tai laulukamat), ja miksaan itse lavalta. Siinä ei paljon mikseristä sooloa nosteta :-) Ja olen minä jonkun verran keikkaa tehnyt kunnon PA:n ja ulkopuolisen miksaajankin kanssa. Muita bändejä en ole miksannut.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
erkko
05.08.2003 09:53:10

Sekä että.

Lavalla en yleensä soita sooloja. Pari vuotta vedin bändissä jossa jouduin soittamaan sooloja. Silloin oli Marshall JCM900 Mastervolume, jossa kanavanvaihtajalla sai buustattua soolot kovemmalle.

Vuokra PA:n olen omistanut vuodesta 1991. Pari vuotta tienasin rahani pelkästään musahommilla, muuten homma on ollut enemmänkin harrastus. Olin yhden nimeltä mainitsemattoman bändin miksaajana puolisen vuotta jossa asia nousi esille melkein joka keikalla: bändissä on kaksi kitaristia. Toisella soundipuoli oli loistavasti hallussa. Toinen kitaristi sen sijaan omisti ison kasan speduja, eikä saanut niiden soundeja koskaan balanssiin. Ikinä ei tiennyt että mikä soundi tulee kovaa ja mikä tosi kovaa. Ja tilanne vaihteli illoittain.
Välillä otti todella pattiin kun joutui PA:n kokonaisvolumea nostamaan 5bD sen takia että kitaristi ei hallitse vermeitään.
Insane Kane
05.08.2003 10:03:32
Ei se kitara soolo ole niin ihmeellinen asia, mutta ainakin itse "säädän" oikeeseen balanssiin
kun huomaan että joku rupeaa sooloamaan .
Soolon tullessa sehän tavallaan tulee laulun tilalle, jolloin sen on oltava pinnassa.
On ilmeisesti vaikeatajuinen asia...
Jos kitaristi itse boostaa, ni sehän on hyvä, mutta se täytyy laittaa oikeeseen balanssiin, ja jos kitaristi siinä kämmää kun ei kuule kuitenkaan pa:ta niin miksaaja korjaa.
esim, klassisissa hommissa miksaajan pitäisi tietää myös voimakkuuden merkinnät ja elää kokoajan musiikin mukana.
Ei se niin palikka hommaa ole, niinkuin nämä kitaristit ymmärtävät.
*Vittuile miksaajalle ja kuulostat paskalta* heh
No äläkää olko niin tosissaan, tehkää niinkus tykkäätte.
Vitusti säröä perkele!!! Myy mulle Boss CE-5!!!
PL
05.08.2003 10:12:38 (muokattu 10.12.2003 11:19:10)
..................
Jusstus
05.08.2003 10:19:18
Lavalla tai ei ja miksaaja tai ei. Kyllä toi soolojen kuuluvuus kuuluu mun mielestä siihen bändin saundiin kuitenkin. Pienemmillä keikoilla miksaajaa ei ole ja johan tuo bändikämpilläkin pitäisi olla kunnossa tuo asia. Jos se toimii kämpillä, se toimii livenäkin ja päinvastoin. Jos jo kämpillä soolot jäävät kuulumatta, miten niitä voisi saada lavalla kuuluviin ilman miksaajaa. Kyllä se on etupäässä kitaristin vastuulla mun mielestä. Hyvä miksaaja tietty on korvaamaton asian auttamisessa, jos näin tarvitaan.

Loppupeleissähän on kyse siitä, että saadaan se soolo kuulumaan. Ei se oo kisa kitaristin ja miksaajan välillä, vaan yhteispeliä. Jos jomma sovitaan etukäteen, niin molemmat hyötyvät. Se alkuperäinen pointti olikin se, että huolehtikaa immeiset siitä, että ne soolot on kunnolla pinnassa, niin kuuluu soitto ja asiaan vihkiytyneetkin pääsevät nauttimaan.

Huono soittotaito ei oo musta syy jättää soolo hiljemmalle. Parempi huono soolo kuultuna kuin hyvä soolo, jota ei kuule.
"These go to eleven.."
Fortune
05.08.2003 10:30:10
Loppupeleissähän on kyse siitä, että saadaan se soolo kuulumaan. Ei se oo kisa kitaristin ja miksaajan välillä, vaan yhteispeliä. Jos jomma sovitaan etukäteen, niin molemmat hyötyvät. Se alkuperäinen pointti olikin se, että huolehtikaa immeiset siitä, että ne soolot on kunnolla pinnassa, niin kuuluu soitto ja asiaan vihkiytyneetkin pääsevät nauttimaan.

Naulan kantaan. Puhukaa ihmiset ja kertokaa sille vieraallekin miksaajalle, miten hommat hoidetaan. Piirtäkää settilistaan vähän vinkinpoikasia tärkeitä nostoja ajatellen. Kertokaa, jos boostaatte itse ja demotkaa äänimiehelle boostin tasoista.

Mieluummin kysyy tyhmiäkin kysymyksiä ja kertoo näennäisen epäolennaisetkin asiat omasta soittotavastaan ja -rutiineistaan kuin kyräilee keikan jälkeen "sitä paskaa miksaajaa". Toki joskus aikaa ei ole ja yhteistyöhaluttomiakin yksilöitä on, valitettavasti. Yleensä näissä ympyröissä pyörii kuitenkin ihan puhe- ja kuuntelutaitoisia ihmisiä :)
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Jäärä
05.08.2003 10:45:15

esim, klassisissa hommissa miksaajan pitäisi tietää myös voimakkuuden merkinnät ja elää kokoajan musiikin mukana.

Kyllähän se kapellimestari tai solisti määrää siitä dynamiikasta.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
Insane Kane
05.08.2003 12:52:40 (muokattu 05.08.2003 12:55:48)
Juu, mutta jos joutuu ajamaan pa:n läpi....
Ja olen ollut tilanteessa jossa näin täytyi toimia...
Helvetisti soittimia,Älyttömästi kilistimiä, pirusti kiekujia+ todella huono nokkahuilun kukottaja= Adiemus
Vitusti säröä perkele!!! Myy mulle Boss CE-5!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)