Aihe: Kesätöihin..
1 2
kivi
11.01.2006 10:10:24
Minkäslaisissa paikoissa ootte ollu kesäduunissa 16-vuotiaina?
Pitäs koittaa jotain ensi kesäksi keksiä.

Eri kirjapainoissa keskiselkäniittauskoneenhoitajana, offsetinvalvojana, painofilmien prikkaajana, viikkaus- preeglaus- ja nuuttauskoneen hoitajana, frankeerauskoneen käyttäjänä. Varastosiivoojana. Apulaisvahtimestarina. Kuorma-auton apupoikana. Satutuntien pitäjänä. Kiertävänä elokuvien näyttäjänä kouluilla ja lastenkerhoilla. Yleisradiolla kuunnelmien lapsiäänenä. Postimyynnissä pakkaajana. Somistajana.

Noin niinku muun muassa, kaikkia noita hommia en kyllä ehtinyt ihan 16-vuotiaana tekemään, osa piti tehdä aiemmin ja isompi osa vähän myöhemmin
:-D

Sitten aikuisena oli muita satunnaishommia, muunmuassa myyjänä, elokuvateatterin koneenkäyttäjänä, lehdenjakajana, postimyynnissä, vahtimestarina, opettajana tottakai, vähän vaikka missä...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Muovinen
11.01.2006 12:10:04

16-vuotiaana tein hommia vielä kotitilalla. Navetta- ja peltotöitä siis.

Sittemmin oon ollu töissä valokuvaamossa pariinkin otteeseen, kerran valokuvausstudiossa. Viimeisin kokeilu oli puhelinmyyntiä jota kestin kaks viikkoa ennenkuin pää sanoi POKS! Onneksi sain heti perään yhteydenoton valokuvausliikkeestä, joten siellä sitten tuurailen keväällä ja kesällä.
hande*
11.01.2006 12:10:25
Itsekin olen miettynyt haluavani musiikki-tai levyliikkeeseen kesätöihin. Ikää on 17 vuotta (täytän tänä vuonne 18), joten kassalle voi olla vaikea päästä. Ottaa päähän, kun kesätöitä täytyis alkaa vinkumaan jo tässä vaiheessa vuotta. Vastahan se oli joulu. Lisäks nää raudankappaleet naamassa vähentää työpaikansaantimahdollisuuksia huomattavasti. Pitäis yrittää löytää joku UG-mesta, mistä sais myös suhthyvää palkkaa.

Joko kyseli, että missä ollaan oltu kesätöissä 16-vuotiaana. Itse toimin viime kesänä erään firman sihteerinä. Litteroin laskuja, kirjottelin lähetteitä sun muuta. Loppujen lopuks litkin kahvia ja irccarin enemmän kuin tein "töitä". Hommia ei vaan ollut tarpeeksi.
It´s gonne be better tomorrow | until we meet again
Niq
11.01.2006 14:21:24 (muokattu 11.01.2006 14:22:30)

Ilmastointiasentajan apumiehenä olin. Raksalla jos on joku tuttu töissä, niin sitä kautta kannattaa kysellä. Jos teet kunnolla töitä etkä kaihda pitkiä päiviä, niin rahaakin tulee kyllä sitten erilailla kun jostain "tienaa 200e kahdessa viikossa leikkaamalla nurmikkoa kaupungille" -hommasta.

Itse sain parhaimmillaan 800-1000e parissa viikossa kun kesällä painettiin 12-tuntisia päiviä. Tosin taisin jo olla 17-18v kun noissa hommissa olin. Tutun firmassa siis.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Spike
11.01.2006 14:52:18
Ilmastointiasentajan apumiehenä olin. Raksalla jos on joku tuttu töissä, niin sitä kautta kannattaa kysellä. Jos teet kunnolla töitä etkä kaihda pitkiä päiviä, niin rahaakin tulee kyllä sitten erilailla kun jostain "tienaa 200e kahdessa viikossa leikkaamalla nurmikkoa kaupungille" -hommasta.

Isot firmat tuskin ottaa raksalle alle 18-vuotiasta, liikaa vaaroja. Eri asia on sitten jos on amiksen rakennuspuolella tai vastaavalla, sitten onnistuu.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Jag
11.01.2006 15:38:45

no tasan tarkalleen ollessani 16-kesäinen niin olin siellä kaupungilla sitä nurmee leikkaamassa 200€/2vk.

on sitä muutakin tullu tehtyä, mut toi oli sillon kun olin 16
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo)
Wiitala
11.01.2006 17:03:02
16-vuotiaana olin raksalla. Muistaakseni 15000mk/2kk, ja raksamiehen rusketus kaupan päälle. Siitä lähtien olenkin sitten kesätyöni pääasiassa hoitanut tuolla rakennuksilla.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Repent
11.01.2006 17:16:35
Ilmastointihommia tein 16-vuotiaana ja samassa firmassa oon nytkin töissä.
mansikka
Aleksi-serkku
11.01.2006 17:24:35

Rautakaupassa olin.

Kaupoista kannattaa kysellä yleisestikin, lähes kaikki kaupat ottavat kesäksi apulaisia.
"Drunk people in Denver! Sing it!"
Qsysi
11.01.2006 17:37:28
16-vuotiaana en virallisesti missään, ajoittain hanttihommia isälle. Viime kesänä oltiin sitten kävelemässä se kuukausi siinä 100dB:n melussa. Tylsää oli, iPod pelasti paljon. En tosin ollut kaupungilla vaan seurakunnalla, hautausmaata ajelemassa. reilut 900e/kk.
Kilo paskaa postista kannettuna sais mulla ainakin hymyn huulille! - Tupuna
Arcane
11.01.2006 20:39:15
Viime kesänä olin töissä asutusmuseolla oppaana. Toisin sanoen minulle maksettiin siitä, että röllötin siellä ja ryystin kahvia, palkka tosin oli sen mukainen. Asiakkaita oli harvassa kuin kanalla hampaita. Oli siellä tietenkin semmosta yleistä siivousta, ruohonleikkuuta ja kanojen hoitoa lisäksi, mutta kaiken kaikkiaan rento työpaikka.

Olin myös isosena parilla leirillä. Siinä on se huono puoli, että se on työtä 24 tuntia vuorokaudessa, vapaa-aikaa ei liiemmin ole.
Kalamies #31 >-)))> THV-klubi #37
Boltsa
11.01.2006 20:53:11

Palokunnan talonmiehen apulaisena, laittoi tekemään kaikki paskimmat duunit kuten likakaivon puhdistuksen :) no se oli lopuksi ihan hauskaa. Ja autoja vahasin samassa paikassa _hieman_.
Ehkä mukavin oli viime kesänä sedän sähköfirmassa apulaisena. Oli mukava heilua teollisuushallin katossa saksilavalla asentamassa valaisinkiskoja ja kaapelihyllyjä.
Ensi kevääksi olis tarkoitus päästä johonkin kokoonpanohommiin yo-kirjoitusten ja armeijan väliseksi ajaksi.
Boltsa
aarnikotka
11.01.2006 23:13:18

Äläpä huoli, ei ollut tarkoitus olla aivan noin tyly. Ja kauppiaallahan on vakuutus (ainakin pitäisi olla) käsittelyvirheiden ja varkauksien varalta.

Noin kai myymälävarkaatkin ajattelee, että eihän se kauppiaalta ole pois, vaan vakuutus korvaa.

joo... kyllähän vakuutus on, mutta se on kuvassa vasta sitten, kun tapahtuu murto tms. ja silloinkin niissä on aika huimat omavastuut.
Eli vakuutusehdoista riippuen, ei yleensä esim alle 1000€- 5000€ vahingosta saa mitään korvauksia, vaan jäävät kaupan tappioksi.

Myymälävarkaudet jäävät kyllä aina kauppiaan tappioksi, eikä pienempiä aina edes huomaa, ennenkuin inventaarion yhteydessä on hävikki ynnätty.

Etkös, kivi kaupassa työskennellessäsi senvertaa oppinut?
Varo päätäsi!
kivi
12.01.2006 01:11:05
Etkös, kivi kaupassa työskennellessäsi senvertaa oppinut?

Kyllä, mutta kun sanottiin, ettei saa pelotella lapsia.
:-)

Vahinkovakuutuksen omavastuu on yleensä kuitenkin tuota tonnia pienempi, lähinnä syystä että sen on useimmissa tapauksissa tarkoitus korvata yksittäiset vahingot, ei pillastunutta norsulaumaa joka pistää koko kaupan päreiksi. Ei sekään kaikkea korvaa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Chester
18.01.2006 00:16:18
Olin viime kesänä töissä grillillä, mikä oli perseestä btw. Ja siellä päivän lopuilla kassassa oli 500-700 euroa (aika pieni paikka kumminkin) ja minä laskin itse kassan plussat miinukset, netot kaikki. Menikin pari kertaa vähän vinksalleen.
Ei ne rahan kanssa niin tarkkoja ole.

Ja joskus vastaava lähti ostamaan tupaakkia ja jäin sitten sinne yksin 20 minuutiksi kun se vastaava törmäsi tuttuun... siinä sitten kuuntelet 300 kiloisten duunareitten huutoja kun annokset viipyy. Ja kun vastaava tulee takaisin tupaakkiostoksilta saat kuunnella haukkuja siitä että "Miksei nää oo valmiit?" tiuskimista kun teet jotain väärin mitä ei selitetty, "Mitä vittua luulet tekeväs?". Pariin kertaan meinasin kävellä ulos ja olla palaamatta. Mutta purin hammasta ja ajattelin palkkarahoja.

Niin ja palkkarahoista. 250 euroa meni mopoon, mitä sitten en saanutkaan. Viimeinen kerta kun luotan liian isojen rahojen kanssa tuttuihin.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
Exhausted
18.01.2006 11:34:23

16-vuotiaana olin paikallisella sahalla harjaamassa pihaa ja heittelemässä laudankappaleita konttiin ynnä muita hanttihommia tekemässä. Oli hyvä kesätyöpaikka viiden kesän ajan. Tosin pääsin suhteilla, isä on siellä töissä.
Jäärä
18.01.2006 12:11:26

Mansikanpoimijana, tehtaassa kokoamassa joidenkin pumppujen käyttöohjevihkoja. Mieleenpainuvin homma tuossa iässä oli duuni autoliikkeessä, jossa pesin öljyisiä lattioita bensalla. Pyörrytti ja oli ihan fidun paha olo. Palkaksi sain tennismailan. Saatanan saatana.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)