Aihe: George Bensonin DVD
1
Sammo
30.12.2005 13:44:11
Pitkä henkilökohtainen odotus palkitaan kun Music Sales Corporation julkaisee Hot Licks:in (Arlen Rothin nurin menneen firman) jäämistöstä GB:n opetus-DVD:n tammikuussa (http://www.midi-classics.com/v/vH2193.htm) !! Vaikka Bensonin ura jazz-kitaristina (elossaolevista mun mielestä kaikkein paras) jää aika pahasti sen viihdeosaston jalkoihin niin mieheltä löytyy uralta kuitenkin aivan helmiäkin kun jaksaa vähän etsiä, puhumattakaan joistain bootlegeistä joita on tullut vastaan.

Julkaisulistalta löytyy DVD:nä myös muutama Joe Pass, Eric Johnsonit, Brent Mason ja Tuck Andress.

ps. Pettymys on erityisen suuri jos DVD keskittyy laulamiseen ..
Bonham
30.12.2005 14:13:21
Hyviä funkahtavia levyjä on useita miehellä, kannattaa tsekata.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Epämuusikko
30.12.2005 17:34:09
Jes! Vihdoinkin kitaravideo-threadi, jonka avainsana ei ole "säälittävä".
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
Notefix
30.12.2005 20:22:57

Mä kyl diggaan niistä poppibensoneista! Hyviä biisejä.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Sammo
30.12.2005 20:43:27
Mä kyl diggaan niistä poppibensoneista! Hyviä biisejä.
Ei siinä mittään, mäkin tykkään niistä kovin(okei, se uusin ei ole kovin hyvä ...) mutta Bensonin laulua voi ihailla useammaltakin DVD:tä (Absolute Live, At Montreaux) mutta kitaristina se ei niillä pääse loistamaan ku hetkittäin. Mutta kun sitä on kirittämässä vanhat papat (Teeveestä tullut Porin konsertti jossa oli James Moody ja Clark Terry tai McCoy Tyner tai vaikkapa Dizzy Gillespie) ja se pääsee vetämään stankkuja niin se on aivan pitelemätön !!!
Epämuusikko
30.12.2005 21:42:14
Nyt lainassa "Beyond the Blue Horizon".
"It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know.... or a bunch of average ones". -Bill Hicks
Sammo
04.01.2006 16:26:15
(Absolute Live, At Montreaux)

Huijasin pikkasen koska en ollut nähnyt tuota At Montreaux 1986:ta ... mutta nyt on pari päivää tullut sitä kuunneltua/katsottua. Ja hienosti se vetää ja laulaa, isolla pändillä on hyvä meininki (Brandon Fields vilahtaa torvisektiossa) ja Bensonin soitossa on tulta !!! Instrumenttaaleja on kolmasosa (mm. Off Broadway, Affirmation ja Weekend in L.A). Ja vaikkakin Bensonin soitossa on ne omat tavaramerkit tai kliseet niin sillä on aivan ällistyttän hyvä tekniikka ja siitä jää ainakin vaikutelma että mikään ei ole mahdotonta. Ja laulupiisitkin on hyviä !!
J_Mikkonen
06.01.2006 23:13:09
Hieno soittaja, kuten sanottu jo, meinaa vaan se jazzosasto jäädä sen lemmenlaiva-musan jalkoihin.
Kauniisti soi blues.
Epämuusikko
07.01.2006 11:48:53
Muistaako kukaan jollain Absolute Benson-DVD:llä, kun joku paikallinen kotirouva hyökkää Bensonin taakse jonkin kappaleen aikana ja hiplaa arvon artistia kesken biisin? Samalla levyllä mieleen painui kauniisti falsetissa Give me the Nightin taustalaulut (olisikohan nainen ollut alunperin laulamassa) hoitanut erittäin hyvin treenatun näköinen takatukkainen mieslyömäsoittaja.
Sammo
11.01.2006 13:01:26

Viikottaisen benson-googlettamisen tuloksena pääsen (taas) vastaamaan omaan kirjoitukseeni:

Benson, George: The Art of Jazz Guitar

Eight-time Grammy-winner George Benson covers chord substitutions, turnarounds, the Wes Montgomery style, and more. He demonstrates his signature scat-style singing on the groundbreaking 'This Masquerade' and soloing over the famous 'On Broadway' vamp. Also included are several virtuoso solo jazz and blues guitar performances by Benson himself-further proof, if it were needed, of his total mastery of jazz guitar.

Eli mä ainakin odotan tuota several virtuoso solo jazz and blues guitar performances osiota, ainakin Absolute Liven Danny Boyn perusteella !!
Sammo
15.01.2006 16:39:53
Hieno soittaja, kuten sanottu jo, meinaa vaan se jazzosasto jäädä sen lemmenlaiva-musan jalkoihin.

Löysin muutama klipin jazzosastosta täältä:
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=13286

Kannattaa kuunnella ainakin Benson - Blues, Benson - Round Midnite ja Benson - So What!
J_Mikkonen
18.01.2006 15:35:57
Löysin muutama klipin jazzosastosta täältä:
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=13286

Kannattaa kuunnella ainakin Benson - Blues, Benson - Round Midnite ja Benson - So What!

Tänään tuli postissa Beyond blue horizon. Hiano levy.
Kauniisti soi blues.
Sammo
16.06.2006 12:56:42
Vihdoin tuli Bensonin DVD!! Pro Centerin nuottipulju ei ollut aivan ajan tasalla, joten tilasin lopulta Amazonista (jeps, Hot Licks:in DVDt on aluekoodivapaita joten halvemmaksi tulee tilata ulkomailta, säästää melkein kolmasosan). Aivan mahtava paketti tuo on, ei kuitenkaan varsinaisesti mikään opetusvideo, vaan enemmänkin viihdyttävä tunti Bensonin olohuoneessa, soittoa ja puhetta kuunnellen. Mun mielestä parasta antia on soolokitaraversiot standardeista (Polkadots and Moonbeams, Tenderly, Danny Boy ja Nature Boy sekä aivan hillitön versio Chuck Berryn Sweet Sixteenistä). Benson käy vähän tajunnanvirranomaisesti läpi kuinka se käsittelee I-vi-ii-V:iä, sointusubstituutiota, oktaaveja ja oktaaveja väliäänillä, bluesia, bensonin tavaramerkkiä eli scat-laulua ja vaikka mitä, pysähtymättä pohtimaan hirveästi miksi joku asia toimii, mutta toisaalta ne asiat voi lukea myös muualta.

Hirmuisesti tulee informaatiota mutta miinuksena se ei tule valmiiksi pureskeltuna vaan se on itsestä kiinni mitä sieltä haluaa saada irti. Esimerkkien konteksti jää ainakin mulle osittain epäselväksi ja joskus ois ollut kiva kuulla esimerkit soitettuna säestyksen päälle (useasti ensin soittaa soinnut jonka jälkeen sitten improvisoi pätkän). Mukana tuleva nuottivihko ei mun mielestä myöskään täysin tue itseopiskelua ja aivan älyttömän paljon on jätetty nuotintamatta (verrattuna muihin opetushommeleihin joita oon nähnyt), varsinkin noista standardeista ois ollut kiva saada enemmän kuin ekat neljä tahtia. Ja kameratyöskentely jättää Bensonin oikean käden melkein kokonaan huomioimatta, mikä on mun mielestä iso osa Bensonin tyylistä.

Itse ole katsellu tuota läppärin omalla DVD soittimella (InterVideo DVD) jossa on sekä hidastus että looppaustoiminto ja se on ollut isona apuna, vaikkakin osa esimerkeistä on bonusmateriaalina DVDllä valmiikis hidastettuna. Hidastuksella tosin huomaa että kuva ei ole ihan äänen kanssa synkassa.

Mutta kaiken kaikkeaan tuo jopa ylitti mun odotukset, ja on ehdottomasti mun Top 5 -opetusvideoissa. Lämpimästi voi suosittella kaikille jazzkitaran ystäville!
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
Brother Tohveli
18.06.2006 02:54:20
Breezin' (kappale) olis kiva kuulla jostain. Muistan ku kuulin sen ekan kerran ja se oli jotain niin kaunista. Nykyään ei löydy samanniminen levy mistään. Tai nooh...Mitään levyä en oo löytäny viel mis kyseinen kappale loistelisi.
Sammo
18.06.2006 12:05:46
Breezin' (kappale) olis kiva kuulla jostain. Muistan ku kuulin sen ekan kerran ja se oli jotain niin kaunista. Nykyään ei löydy samanniminen levy mistään. Tai nooh...Mitään levyä en oo löytäny viel mis kyseinen kappale loistelisi.

Youtube pelastaa:
http://youtube.com/watch?v=AuQnN3IQZlY&search=george%20benson
Ja jos levyä ei halua ostaa, niin Breezin' levy löytyy ainakin Helmet-kirjastoista.
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
J_Mikkonen
18.06.2006 13:25:10

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=142627

Eikä oo turhan kallis.
Kauniisti soi blues.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)