Aihe: Piuhanteko, tarvikkeita?
1
niskel
10.01.2006 22:06:57
Pitäisi tuossa pari piuhaa kolvata signaaliketjuun ennen vahvistinta. Mistähän saa tätä perinteistä instrumenttikaapeleiden mustaa kuorta jonka sisälle niputtaa johtimet? Tuli hieman sellainen EVO tunne kyllä kun en löytänyt muka mistään.
Ei ole nauhakaiun voittanutta!
janik
10.01.2006 22:51:00 (muokattu 10.01.2006 22:53:36)
-------------------------Fahrenheit
Kumiankka
11.01.2006 07:44:00
Vai tarkoitatko kutistesukkaa, sitä myyvät hyvinvarustetut sähkötarvike- ja komponenttiliikkeet. VÄrivalikoimaa on, ja saa liimaisella sisäpinnalla ja ilman
niskel
11.01.2006 17:31:11
Vai tarkoitatko kutistesukkaa, sitä myyvät hyvinvarustetut sähkötarvike- ja komponenttiliikkeet. VÄrivalikoimaa on, ja saa liimaisella sisäpinnalla ja ilman

Tjaah, voisioko tätä johtojen kumikuorta sanoa sitten kutiste sukaksi. No tarvisin kuitenkin joko sitä kuorta, tai sitten valmiin johdon, jossa on esim 3x0,22mm2 tai 3x0,50mm2 tai mitä hyvänsä siltä väliltä paksuja johtimia. Kunhan niitä on kolme.
niskel
11.01.2006 18:08:50 (muokattu 11.01.2006 18:31:47)
Eikös viisi olisi parempi niin saisi kuunneltua mp3:sia samaa piuhaa pitkin?

Tuskinpa löytyy tarvetta.

Tarkoitus on siis kokeilla testimielessä sellaista E.Pulliaisenkin joskus käyttämää piuhaa, jossa on yksi ylimääräinen kuuma karva, joka ei toisesta päästään ole kytketty mihinkään. En uskalla arvioida, että kuinka tarpeellinen se sitten olisi, mutta halpaa testaustahan se on. Korkeiota taajuuksiahan se vähentää. Tiedä sitten mikä sillä on ero normaaliin potikan ruuvaamiseen.:)
Aki
11.01.2006 18:53:43

Tarkoitus on siis kokeilla testimielessä sellaista E.Pulliaisenkin joskus käyttämää piuhaa, jossa on yksi ylimääräinen kuuma karva, joka ei toisesta päästään ole kytketty mihinkään.

Tavallinen mikrofonikaapeli käy tähän, siinä on kaksi kuumaa ja maadoitussukka.

Korkeiota taajuuksiahan se vähentää.

En näe mitään syytä miksi vähentäisi.

Jotkuthan käyttää piuhoja missä maadoitus ei ole toisesta päästä kiinnitetty, vaan maadoitus kulkee soittimeen toista kuumaa karvaa pitkin. Mikkikaapelilla toteutettavissa siis myös.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
niskel
11.01.2006 19:02:51
Tavallinen mikrofonikaapeli käy tähän, siinä on kaksi kuumaa ja maadoitussukka.
Ok. Kiitoksia vinkistä.

En näe mitään syytä miksi vähentäisi.
En minä siitä tarkemmin tiedä, näin olen vain lukenut. Muistaakseni joku selitti, että syynä voisi olla tällaisen piuhan korkeampi kapasitanssi (eli toimisiko tämä ylimääräinen kuuma kuten konkka vai kuinka?). Samaa rakennettahan on "mallinnettu" boxeilla, joista voi kiertokytkimellä valita piuhan kulkureitille sopivan arvoisia kondensaattoreita. Lisää romua en lattialle kaipaa. Mutta enpä ota kantaa ratkaisun toimivuuteen/teorian oikeellisuuteen, mielummin vain kokeilen tuota rauhassa.
Kumiankka
11.01.2006 19:03:33 (muokattu 11.01.2006 19:11:01)
Muistaakseni ainakin Cordialin piuhaa valmistava samanniminen saksalainen yritys on sivuilleen jonkin verran dokumentoinut minkälaisia kerroksia piuhoissa on, ja mm. Beatman (www.beatman.fi) myy joitakin laatuja, xlr/mikrofonikaapelin nimellä, tavarat tulee samalla viikolla eikä pitkän ajan päästä kuten t-kaupasta. Varmaan muillakin valmistajilla saattaa infoa olla jossainmuodossa saatavilla. Itsellä on ollut yli parikymmentä vuotta käytössä pari kappaletta jostain paikallisesa musiikkikaupasta metritavarana ostetusta mikrofonikaapelista tehtyä kitarapiuhaa, joissa on kaksi kuumaa karvaa yhteisen suojamaan sisässä (molemmat kuumat karvat kytketty molemmissa päissä). Mitään napsumista tai käsittelyääniä en ole huomannut, mutta en tiedä onko kaapelissa jonkinlainen johtava kerros vaipassa em. ilmiöitä vaimentamaan. Halpojen ja huonojen (muita ei minulla olekaan) digitaalivehkeiden kanssa on alkanut tulla jotain ihme suhinaa joten täytyy ehkä päivittää piuhakalustoa...

Edit Aki ehti ensin...

Käsittääkseni tässä teoriassa oli kylläkin villakoiran ytimenä se, että kitaramikrofonin "ominaisresonanssia" voi piuhan kapasitanssilla jonkin verran "virittää" suuntaan tai toiseen, ja siellä vahvarin puoleisessa päässä piuhaa olisi hyvä olla suht korkea impedanssi
niskel
21.01.2006 17:26:59
Jeps, eli ostin Partcosta noin 7 eurolla valmiin mikkikaapelin. 0,25mm^2 ja 10 metriä pitkä. Vaippa maahan molemmista päistä, molemmat kuumat plussaan toisessa päässä ja toinen irti toisessa päässä. Lopputulos: Varsinkin straton tallamikillä huomaa kuinka korkeat taajuudet vähenivät selvästi eli jonkinlainen alipäästösuodin piuhasta tuli. Enpä sitten tiedä sille perustelua varmaksi, mutta kyllä korvat kuulevat eron ihan selvästi. Eikä tarvita sokko testiä.
Grabel
21.01.2006 18:37:09 (muokattu 21.01.2006 18:41:28)
...mutta kyllä korvat kuulevat eron ihan selvästi. Eikä tarvita sokko testiä.

Kylläpä ostit todella ala-arvoisen piuhan, jos kuulet eroa taajuusvasteessa!

Tarkoitus on siis kokeilla testimielessä sellaista E.Pulliaisenkin joskus käyttämää piuhaa, jossa on yksi ylimääräinen kuuma karva, joka ei toisesta päästään ole kytketty mihinkään. En uskalla arvioida, että kuinka tarpeellinen se sitten olisi, mutta halpaa testaustahan se on. Korkeiota taajuuksiahan se vähentää.

Tuo ylimääräisen piuhan kytkeminen toisesta päästä maahan ja jättämällä toinen pää kellumaan on hifi-maailmassa yleisesti käytössä ja homman tarkoituksena on vähentää piuhaan ulkoisesti tulevien häiriöiden kulkeutumista eteenpäin äänentoistoketjussa. Itse olen tehnyt skittapiuhan tuolla tyylillä laadukkaita kompenentteja käyttämällä ja tekemällä juotokset huolella (juotokset ovat yleensä heikoin lenkki) ja olen tietenkin ollut onnellinen ko. piuhan kanssa. Kytkentätapa ei vääristä signaalia - sillä muuten se ei olisi hifi-käytössä :)

Edit: Niin, ja itse suosin kaapeleiden teossa Taskerin kaapeleita, Neutrikin plugeja ja hopeatinaa (ja näitä tarvikkeitahan saa mm. Yleiselektroniikasta ja ELFAsta..)
niskel
21.01.2006 20:09:45 (muokattu 21.01.2006 20:21:20)
Kylläpä ostit todella ala-arvoisen piuhan, jos kuulet eroa taajuusvasteessa!

Eh, kuka sanoi, että tässä haettiin hifipiuhaa? Nimenomaan oli tarkoitus tehdä juuri tällainen jossa vaste laskee. Neutrikin plugit on tässäkin ja juotin kyllä ihan kunnolla, eli siis tein tarkoituksella oikealla tavalla "huonon" piuhan. Itseltäni öytyy kyllä muitakin kaapeleita jotka taas ovat näitä parempia vastetta muokkaamattomia. Jos et alusta asti lukenut, niin tässä oli tarkoitus kokeilla tämän tyyppistä ratkaisua. Tehköön kitarakaapeleista hifiä ken haluaa... no offense, mutta missasit pointin.

edit: tämä piuhan laatu juttu on mielestäni maku asia. Joskus kovemmilla säröillä soittaessa huomasi kyllä, että mahdollisimman hyvä kaapeli auttoi saamaan kovemmat ja kirkkaammat säröt, vanhalla miltei rikkinäisellä piuhalla särö löysistyi ihan liikaa. Nyt kun soittelen puhtaalla äänellä enimmäkseen, niin tiettyihin tilanteisiin juuri tämä ääntä löysistävä piuha on oikein mukava peli. Jatkakaa...
Grabel
21.01.2006 20:17:14
Nimenomaan oli tarkoitus tehdä juuri tällainen jossa vaste laskee. no offense, mutta missasit pointin.

No, miten sen nyt ottaa.. :)
niskel
21.01.2006 20:21:53
No, miten sen nyt ottaa.. :)

Heh, no eipä väännetä tästä enempää.:)
Aki
21.01.2006 21:45:03

Nyt kun soittelen puhtaalla äänellä enimmäkseen, niin tiettyihin tilanteisiin juuri tämä ääntä löysistävä piuha on oikein mukava peli.

Eikö tonepotikalla sitten saa juuri semmoista kireyttä poistavaa pehmeyttä peliin? Itselläni ainakin toimii näin.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
vipu5
21.01.2006 21:56:50

Eikö tonepotikalla sitten saa juuri semmoista kireyttä poistavaa pehmeyttä peliin? Itselläni ainakin toimii näin.

Mutta olet Aki varmaan kuullut puhuttavan Pulliasen kitarasaundista, ja kuinka se saadaan aikaan (osittain) "rikkinäisellä" kitarapiuhalla...?

Kitarapajassa oli joskus jonkun (en muista kenen) Pulliaselle tekemä custom-matolaatikko jolla sai aikaan saman efektin. Siinä tais olla yksi potikka...
niskel
22.01.2006 08:25:13
Mutta olet Aki varmaan kuullut puhuttavan Pulliasen kitarasaundista, ja kuinka se saadaan aikaan (osittain) "rikkinäisellä" kitarapiuhalla...?

Kitarapajassa oli joskus jonkun (en muista kenen) Pulliaselle tekemä custom-matolaatikko jolla sai aikaan saman efektin. Siinä tais olla yksi potikka...

Tätä tässä siis haettiin. Ilman ylimääräisiä rasioita. Hauska kokeilu ainakin. Eipä tarvi blenderiäkään viritellä Stratoon kun saa ylimääräistä kirkkautta tallamikiltä pois tällä piuhalla.
Aki
22.01.2006 23:59:20

Itseasiassa en. Olen lähinnä keskittynyt soundeihin jotka muodostetaan ehjillä tavaroilla... :oP

Niin tai näin, jos se on piuhan kapasitanssi, jonka soundia tavoitellaan, tekisin itse modauksen kitaraan itseensä. Esim niin että toinen tone on master tone kaikille mikeille, ja toinen on piuhanhuononnin, tonekonkan tilalla esim 1nF konkka tai mikä nyt palvelee tarkoitustaan parhaiten. Yksi piuhoistani tarjoaa noin 0.6nF kapasitanssia, joten 1nF konkka taitaisi olla juuri hyvä vintagetouhuun.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
niskel
23.01.2006 07:13:30
tekisin itse modauksen kitaraan itseensä. Esim niin että toinen tone on master tone kaikille mikeille, ja toinen on piuhanhuononnin, tonekonkan tilalla esim 1nF konkka tai mikä nyt palvelee tarkoitustaan parhaiten. Yksi piuhoistani tarjoaa noin 0.6nF kapasitanssia, joten 1nF konkka taitaisi olla juuri hyvä vintagetouhuun.

Jep, tuo voisi olla toimiva ratkaisu, mutta mielestäni piuha on siksi kätevä, että siitä pääsee tarvittaessa heti eroon eikä tarvitse ottaa kolvia käteen modatakseen kitaran entiselleen. Varsin käyttökelpoinen idea kuitenkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)