musatuukka 02.02.2003 01:40:43 | |
---|
Tilutteleeko hevimiehet paljo luonnollisen mollin vaiko harmonisen mukaan..vai ihan jonkun muun yleensä?? Jos jonkun näistä niin minkä..Siis yleensä varmasti näitä kaikkia joskus joku kokeillu on.. "Before anyone did anything,Elvis did everything." |
arcana 02.02.2003 01:42:10 | |
---|
Tilutteleeko hevimiehet paljo luonnollisen mollin vaiko harmonisen mukaan..vai ihan jonkun muun yleensä?? Jos jonkun näistä niin minkä..Siis yleensä varmasti näitä kaikkia joskus joku kokeillu on.. No Ynkkä vetää harmonista. En tiiä. En ole seuraillut pahemmin. |
moozart 03.02.2003 09:29:27 | |
---|
Se riippuu sointukulusta. Ynkkä ja Tolkki tiluttaa harmonista koska niiden soinnut menee yleensä harmonisen skaalan mukaan elikkä V-aste on duurisointu johon kierto aina päättyy esim. Em-Am-H. Esimerkiksi Maiden käyttää luonnolisia molliskaaloja ainaisissa Em-C-D sointukuluissa. |
ForSakeN 24.02.2003 08:56:12 | |
---|
Onhan ne harmoniset mollit ollu aina kovassa käytössä kautta aikojen. Mulla alkaa ainakin jo pikkuhiljaa tympimään se itämaiselta kuulostavien soolojen nakutus. Okei, joissakin biiseissä ne toimii hyvin lisänä mutta... Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ!
(siis se plugi) :o |
Keppi 24.02.2003 11:32:30 | |
---|
Se riippuu sointukulusta. Ynkkä ja Tolkki tiluttaa harmonista koska niiden soinnut menee yleensä harmonisen skaalan mukaan elikkä V-aste on duurisointu johon kierto aina päättyy esim. Em-Am-H. Esimerkiksi Maiden käyttää luonnolisia molliskaaloja ainaisissa Em-C-D sointukuluissa. Se on todella yleistä ihan kaikenlaisissa musatyyleissä...siis, ett V-asteen sointu on duuri, vaikka sävellaji ois molli. Blackmore tais ollakkin ensimmäisiä, jotka tuota asteikkoa alko käyttää...rockmusiikissa?!? Ei siis ihme, ett Ynkkä ja Tolkkikin käyttää sitä. Juuup! |
Keppi 25.02.2003 13:10:05 | |
---|
Onhan ne harmoniset mollit ollu aina kovassa käytössä kautta aikojen. Mulla alkaa ainakin jo pikkuhiljaa tympimään se itämaiselta kuulostavien soolojen nakutus. Okei, joissakin biiseissä ne toimii hyvin lisänä mutta... Joo...esim. Steve Morse on mun mielestä virkistävä poikkeus tässä sarjassa. Se soittaa silleen "iloisesti" tai "hilpeästi". Tietysti voi kysyä kuuluuko Morse tähän tiluttelijoiden ryhmään, mutt mun mielestä kuuluu... Juuup! |
JamesHetfield 11.01.2006 13:40:15 | |
---|
Se on todella yleistä ihan kaikenlaisissa musatyyleissä...siis, ett V-asteen sointu on duuri, vaikka sävellaji ois molli. Sitähän käytetään iskelmässä tauotta! Alkaa ottaan päähän toi juttu, vaikka oikein käytettynä kuulostaakin hienolta (siis mun korvaan) "funk you motherfunkers!" -Jussi P. |
moottorisaha 11.01.2006 16:12:00 | |
---|
Onhan ne harmoniset mollit ollu aina kovassa käytössä kautta aikojen. Mulla alkaa ainakin jo pikkuhiljaa tympimään se itämaiselta kuulostavien soolojen nakutus. Okei, joissakin biiseissä ne toimii hyvin lisänä mutta... Mielestäni se harmonisen mollin 5. moodi eli fryyginen asteikko on reippaasti enemmän itämaisen kuuloinen. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Nuages 11.01.2006 16:45:53 (muokattu 11.01.2006 16:50:09) | |
---|
Mielestäni se harmonisen mollin 5. moodi eli fryyginen asteikko on reippaasti enemmän itämaisen kuuloinen. Tässäkin olisi hyvä paikka nussia pilkkua, mutten jaksa.. EDIT: Jaksan sittenkin. Siis se ei ole fryyginen vaan fryyginen dominanttiasteikko. Ei tosin varmaankaan ainoa mahdollinen nimitys :) "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Swan 11.01.2006 17:09:35 | |
---|
EDIT: Jaksan sittenkin. Siis se ei ole fryyginen vaan fryyginen dominanttiasteikko. Ei tosin varmaankaan ainoa mahdollinen nimitys :) Joku käyttää tuosta nimitystä ahavo rabo, mitä itse en ymmärrä alkuunkaan. Mielestäni sama, kuin jos puhuisi harmonisesta mollista tabasco locona tms. |
Jzci 11.01.2006 17:12:53 | |
---|
EDIT: Siis se ei ole fryyginen vaan fryyginen dominanttiasteikko. Ei tosin varmaankaan ainoa mahdollinen nimitys :) Tätäkin Ynkkä tuntuu viljelevän vähintäänkin yhtä paljon kuin tuota harmonista molliasteikkoa. Ainakin minun havaintojeni mukaan. Tuo fryyginen asteikkokin (1,b2,b3,4,5,b6,b7) tuntuu olevan aika kova juttu hevisooloissa. Laiho taas viljelee melkein joka paikkaan tuota blues+doorinen asteikkoa (1,2,b3,4,b5,5,6,b7). Ainakin jotain tämän tyylisiä juttuja:
E|-15-12-14-15-14-12---------------------------------------------| B|-------------------15-14-12-14-15-14-12----------15^(17)~~-----| G|----------------------------------------15-14-12---------------| D|---------------------------------------------------------------| A|---------------------------------------------------------------| E|---------------------------------------------------------------|
|
Meikä vetää luonnollisestikin harmonisesti ;) Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi,
niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???
|
Skebaristi 11.01.2006 17:36:40 | |
---|
Meikä vetää luonnollisestikin harmonisesti ;) Äijä on aika guru! :) |
NeonKnight 11.01.2006 19:53:59 | |
---|
Iommi käyttää sooloissaan kohtalaisen paljon tuota luonnollista mollia... |
inflames 11.01.2006 22:02:55 | |
---|
Mä oon näkevinäni semmoisen punaisen langan, että se harmoninen molli kuuluu aika pitkälle tohon ns. neoklassiseen heviin (lue: yngwie ja wannabeet) ja sen perillisiin enimmäkseen powermetalli puolella. Luonnollinen molli on sitten enemmän tommonen potut ja muusi mättö ja on helpompi yhdistää noihin bluesskaala juttuihin. Bluesskaalahan onki vähä niinku luonnollisen mollin 'osajoukko'. Lyhyesti siis: biisistä ja tyylistähän se tietty riippuu, mistä soitet...eiku tilutetaan. 'The time you enjoy wasting is not wasted time.' B. Russell
Romantikkoitkijä #8 |
Nuages 11.01.2006 22:05:36 | |
---|
Itse käytän yliluonnollista mollia. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Jucciz 12.01.2006 05:11:12 | |
---|
Melodinen molli on silti parhaan kuuloinen. Molempiin suuntiin, eli ns. jazzmolli. |
Uli Con Carne 12.01.2006 11:54:45 | |
---|
Samasta asteikostakin saa kyllä tilanteesta ja fraseerauksesta riippuen paljonkin eri sävyjä ulos. Riippuu mitä säveliä painottaa ja miten liikkuu sävelestä toiseen, dynamiikka ym. "I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
|
leather rebel 13.01.2006 22:01:33 (muokattu 13.01.2006 22:01:59) | |
---|
Samasta asteikostakin saa kyllä tilanteesta ja fraseerauksesta riippuen paljonkin eri sävyjä ulos. Riippuu mitä säveliä painottaa ja miten liikkuu sävelestä toiseen, dynamiikka ym. Aivan. Ei se, mitä asteikkoa käyttää, vaan miten. Skaaloista voi (ja kannattaa!) myös ihan rohkeasti poiketa, jos siltä tuntuu. "Soita korvillasi, älä sormillasi" -Yngwie J. Malmsteen "I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine |
Sergei Fallinen 13.01.2006 22:06:30 | |
---|
Itse käytän yliluonnollista mollia. Minä taas D#-harmonista mollia. |