Aihe: Linux vs. Windows XP
1 2 3 4 5 6 7
Räbbänä
03.01.2006 12:07:20
Ite sain just tehtyä mun kovalevylle linuxille noin 50gigan osion johon ajattelin sen Ubuntun jossain vaiheessa asentaa.

Onneksi kaveri Yhdysvalloista neuvoo aika hyvin tässä, kun sillä itellä on samanlailla eli Linux ja XP samalla koneella
Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) Satu-setiä 2) Namu-setiä 3) Sentencediä. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa.
SaBer
03.01.2006 12:39:36

Jollekin KDE:lle kannattaa myös lausua Gentoon tapauksessa hyvästit, koska se kääntyy TODELLA pitkään. Sen sijaan XFCE4 kääntyy nopeasti ja on tosi kevyt ja nätti ikkunointijärjestelmä. Sitä käytin omassa desktopissa... siinä ei ole ainakaan mitään monimutkaista. :)

Ei sitä konetta tarvitse valvoa, kun se kääntää softaa. Pistä yöllä (tai milloin hyvänsä nukutkin) menemään, niin on aamulla valmis.
KDE on yksi suurimmista syistä miksi käytän Linuxia.

(Huvittavaa muuten, että tällä hetkellä mun työpaikalla on surffaaminen kielletty Windowsin uusimman tietoturva-aukon johdosta. Siksi otin ssh-yhteyden omalle koneelleni, ja parhaillani pyöritän linksiä ja irssiä screenissä...)
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
mhaarala
03.01.2006 12:49:32
Ratkaisu se on tietysti tuokin... itse kun olen asennellut niin olen halunnut aina kerralla järjestelmän ylös niin että ikkunointijärjestelmäkin on kasassa. KDE ei ollut minulle "se juttu", en yksinkertaisesti tarvinnut kaikkia niitä ominaisuuksia, joten päädyin XFCE4:ään. Päivitystenkin kannalta se on vähän mukavampi.. :)

Mutta kukin tyylillään, eihän KDE ole missään tapauksessa huono ikkunointijärjestelmä. Päinvastoin, se on varsin toimiva, nätti ja hyvin mukautettava.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
mhaarala
03.01.2006 12:54:50
haahaAaahaaaAAAaa.. tuo kuullostaa kamalan absurdilta juuri nyt. :DD
no ehkä se stable on vakaa., ehkä.

Voi olla, että kuulostaa mutta käsittääkseni debian stable on ainakin serverissä todella vakaa. Olin joskus ylläpitämässä taloyhtiön verkkoa minkä serverissä oli debian. Toimi hyvin ja toimii edelleen...

joo Gentoosta sain sellasen kuvan että se olis übervaikee.. menee kyl Ubuntu edellä asennus listalle.

Gentoo on vaikea koska siinä tehdään kaikki enemmän tai vähemmän käsin. Helppo se on siinä mielessä, että ohjeistus on todella hyvää ja neuvoja saa helposti gentoon irc-kanavalta, handbookista ja foorumilta. Linuxin oppimisen kannalta Gentoo on todella oivallinen valinta, samoin mukautettavuus on varmaan parhainta mitä olen tähän mennessä nähnyt. Omat kokemukset ovat siis hyviä. Mutta jos ei halua nähdä sitä vaivaa että kääntää kaiken alusta lähtien itse, niin ubuntu on helpompi ja nopeampi saada kasaan.
wrshredder
04.01.2006 00:40:29
Ei sviddu!!
meni hermot tähä debiaanii niinku jo kerroin .. no latasin Ubuntun mutta kun aloin polttaa sitä levylle niin kaikki poltto-ohjelmat perseili ihan täysiä. no ,en jaksa kokonaan selittää mutta sain lopulta poltettua sen cd.. (eri grup valikosta) mutta kun käynnistän sen Ubuntun asennuksen niin se heittää virhettä jossai vaiheessa..!?
ei pysty lukee cd tai jotai.. ihan perseestä. luovutan., perkeleen tietokoneet. >:(
Onko nyt Hjyvä!!
jyrki_i
05.01.2006 00:40:58
Windows, koska
- Ardourit ja Rosegardenit ovat valovuosien päässä (takanapäin) Cubasesta tai Sonarista
- laajempi ohjelmatarjonta, mm. kaikki tärkeimmät Linuxiin tehdyt sovellukset ovat saatavissa Windowsiin ilmaiseksi kaupallisten lisäksi
- VST- ja DirectX-plugien käyttömahdollisuus (ilman järjestelmäylläpitäjän tai ohjelmoijan koulutusta)
- äänikortille/soundimoduulille/audiointerfacelle löytyy ajuri valmistajalta
- ei tarvitse kääntää kerneliä
- ei tarvitse kääntää softia
- ei tarvitse metsästää kääntämisen tarvittavia kirjastoja
- voi keskittyä olennaiseen eli musiikin tekemiseen linux-hakkeroinnin sijasta
- eikä tarvitse asentaa jatkuvasti Linuxia uudestaan sen takia, että on väärä distro käytössä

Linuxin ongelma on näitten distrojen lukumäärä ja yhteensopimattomuus. Niitä on noin 1000 ja lisää tulee. Windows-versioita on vain 95, NT, 2000 ja XP ja service packit edellä mainittuihin. Windowsissa voi siirtyä aina uudempaan versioon ongelmitta. Miten Linuxissa vaihdetaan loppukäyttäjän taidoilla distrosta toiseen siten, että järjestelmä edelleen toimii ja tiedostot ovat tallessa? Linux on kiva niin kauan kun ei tarvitse päivttää mitään eikä asentaa mitään uutta. Linux sopii ihmisille, joille elämän sisällöksi riittää tietokoneen ja tietojärjestelmien ylläpito. He, joille tietokone on kodinkone ja hyödyke siinä missä kahvinkeitin tai silitysrauta, käyttävät jollain muulla käyttöjärjestelmällä varustettua tietokonetta.
mhaarala
05.01.2006 01:20:45 (muokattu 05.01.2006 01:21:56)
Distrosta toiseen vaihtaminen ei taida olla ihan rehellinen vertaus ja toisaalta, kun on löytänyt toimivan ja miellyttävän distron niin harvemmin sitä vaihdellaan. Päivityskin sujuu yleensä kivuttomasti, esim. debian-pohjaisissa yksinkertaisesti:

# apt-get dist upgrade

Gentoossa onnistuu samalla tavalla, ei tarvitse metsästää kirjastoja tai muutakaan sellaista, koska kaikki on jo valmiina tai ohjelma puljaa riippuvuudet sun muut läpi automaattisesti. Kernelin kääntäminenkään ei ole välttämätöntä ellei sitä itse halua. Gentoossa se kuuluu distribuution luonteeseen (koska kaikki muukin tehdään käsin, jolloin järjestelmä saadaan mukautettua täysin juuri sille koneelle mihin se asennetaan, käyttäjän haluamalla tavalla.. työlästä mutta toimivaa, varsinkin jos tarvitaan vähän erikoisempia ratkaisuja), mutta esim. Ubuntuun on tietääkseni saatavana valmis low-latency-kerneli, jolloin ei tarvitse itse käännellä mitään. Ilmeisesti uudempien kernelien kanssa ei välttämättä edes tarvita pätsejä.

Miten taas käyttäjätiedot ja muu sellainen säilyy Pentti Perusjuntin vaihtaessa distroa tai versiota riippuu siitä, miten fiksusti Pentti Perusjuntti on asennuksen alunperin miettinyt. Asennusvaiheessa /home hakemiston saa laitettua omaksi kovalevyosiokseen, jolloin pystyy asentamaan vaikka kaiken muun uudelleen siten että käyttäjien kotihakemistot säilyvät entisellään. Eikä mikään estä esim. mounttaamasta erillistä kiintolevyosiota vaikkapa hakemistoksi /work. Windowsissa vastaava ei periaatteessa onnistu samalla tavalla, koska "Documents and settings"-hakemisto on aina C:-asemalla, josta joutuu ottamaan varmuuskopiot siinä vaiheessa kun joutuu asentamaan koko paskan uusiksi ja formatoimaan C-osion (se ainoa järkevä tapa asentaa Windows uudelleen...). Lääke on sama kuin Linuxissakin: järkevä osiointi. Edelleen, silloin kun pidin Linuxia pääasiallisena työpöytäkäyttöjärjestelmänäni, niin sen ylläpitämiseen ei mennyt kovinkaan paljon vaivaa. Itseasiassa se järjestelmä oli oikeasti tosi toimiva, nopea, luotettava ja helppo ylläpidettävä. Koneen ollessa päällä 24/7 se toimi takkuamatta siinä missä Windows yksinkertaisesti hyytyi ajan mittaan.

On totta että Windows on tällä hetkellä äänittäjälle parempi vaihtoehto, koska sille on parempi ohjelmisto- ja ajurituki, mutta on paskapuhetta väittää että se olisi ongelmaton vaihtoehto, tai että sen teknisessä toteutuksessa olisi jotain mikä tekisi sen ehdottomasti paremmaksi vaihtoehdoksi. Linux-softat ovat vielä kehityksen alla, mutta jatkossa ne tulevat yhä enemmän haastamaan kaupallisia softia, kuten Cubasea ja kumppaneita. Mitä ajuritukeen tulee, niin tänään viimeksi kirosin ettei Herculeksella voi olla kunnollisia ajureita Windowsille, 16/12 FW olisi muuten ihanteellinen laite minulle mutta kun on suomenkielinen WinXP missä SP2 ja muut päivitykset. Ei taida ilmeisesti edelleenkään toimia. Että pitääkin joidenkin valmistajien pilata hyvä tuote kusisilla ajureilla... eikä se Windowsin päivittäminen uuteen versioon aina niin kovin kivutonta ja helppoa ole.
jorma_r
05.01.2006 07:42:46 (muokattu 05.01.2006 07:43:13)
- VST- ja DirectX-plugien käyttömahdollisuus (ilman järjestelmäylläpitäjän tai ohjelmoijan koulutusta)
- voi keskittyä olennaiseen eli musiikin tekemiseen linux-hakkeroinnin sijasta
- eikä tarvitse asentaa jatkuvasti Linuxia uudestaan sen takia, että on väärä distro käytössä

Linux on kiva niin kauan kun ei tarvitse päivttää mitään eikä asentaa mitään uutta. Linux sopii ihmisille, joille elämän sisällöksi riittää tietokoneen ja tietojärjestelmien ylläpito. He, joille tietokone on kodinkone ja hyödyke siinä missä kahvinkeitin tai silitysrauta, käyttävät jollain muulla käyttöjärjestelmällä varustettua tietokonetta.

Heh. Kiitos tästä.

Ylläolevasta mikään ei minun näkökulmastani pidä paikkaansa. Itse asiassa moni asia on nähdäkseni juuri päin vastoin - ohjelmien asentaminen ja päivittäminen on paljon helpompaa ja turvallisempaa pingviinipuolella, jne.

Suottapa tästä nyt vääntämään koska Jyrki selvästi heitti mielipiteen, ei niinkään faktoja. Oivallista on se, että kullekin on olemassa mukavalta tuntuva vaihtoehto käyttöjärjestelmien ja softien suhteen.
SaBer
05.01.2006 09:21:28 (muokattu 05.01.2006 09:23:07)

Windows, koska
- laajempi ohjelmatarjonta, mm. kaikki tärkeimmät Linuxiin tehdyt sovellukset ovat saatavissa Windowsiin ilmaiseksi kaupallisten lisäksi

KDE? ext3 + softa-raid + joustavat mountpointit? Vakaa kerneli?

Harvemmin on kenenkään pakko kääntää mitään.

Linux on kiva niin kauan kun ei tarvitse päivttää mitään eikä asentaa mitään uutta.

HAH! Juuri päinvastoin, niinkuin joku jo sanoikin. Paljonkos olet Linuxia käyttänyt?
Otetaan pieni skenaario: Pitäisi päivittää mediasoitin, internetselain
ja NVidialta on tullut uudet ajurit. Vaimo haluaa lukea sähköpostinsa. Mielellään vielä kuuntelisi musiikkia samalla. Olisi myös mukava nähdä miltä uusi soitin näyttää.

Windows:
-laitetaan musiikki soimaan
-Avataan näytönohjaimen asetus-tsydeemi ja painetaan päivitä.
-paintaan kyllä, kyllä
-odotetaan (musiikki pätkii)
-painetaan ok, ei en halua käynnistää uudellen
-sanotaan vaimolle: ei et pääse nyt
-avataan selain ja painetaan päivitä
-painetaan ok
-odotetaan
-sanotaan: ei et pääse vieläkään
-avataan mediasoitin ja painetaan päivitä, musiikki lakkaa
-odotetaan
-sanotaan: odota nyt vielä vähän.
-painetaan ok
-kirjaudutaan ulos
-odotetaan, että vaimo lukee sähköpostit
-kirjaudutaan takaisin omalle puolelle (odotetaan puoli minuuttia)
-Äh, pitää käynnistää kone uudelleen (odotetaan minuutti tai pari)
-valmista!

Linux (esim. debian):
-Laitetaan musiikki soimaan
-avataan synaptic ja painetaan päivitä
-vaimo vaihtaa omalle tunnukselleen (odotetaan n. 4s)
-odotetaan, että sähköpostit on luettu (musiikki soi edelleen pätkimättä ja päivitykset asentuvat samalla)
-vaihdetaan takaisin omalle puolelle (x käynnistyy automaattisesti uudelleen, ja ottaa uuden ajurin käyttöön, odotetaan n. 7s)
-käynnistetään musiikkisoitin uudellen
-Valmis!
Wk
05.01.2006 13:13:21 (muokattu 05.01.2006 13:29:07)
Hieman eri käsitys itellä kuin tuossa yllä, ei se ihan noin hankalaa ole sen Windowsinkaan käyttö. Linuxia en kylläkään ole koskaan käyttänyt, kerran harkitsin että jos vanhempaan masiinaan pistäisin kokeilumielessä.

Media soittimen päivitys? Miksi? Winampista ties kuinka vanha versio tässä koneessa ja videoformaattien, myös Windowsin omien, toisto sujuu erillisellä ~2 megan ohjelmalla ongelmitta, sama versio tästäkin ollut käytössä jo ties kuinka kauan. Ohjelmaa on mahdollisuus päivittää erillisellä kodekkipaketilla, jos uusia formaatteja vastaan tulee ja niitä tarvitsee. Päivitys onnistuu ilman uudelleenkäynnistystä.

Selaimen päivityksessä: Automaattiset päivitykset käytössä. Joskus voi joutua käynnistämään koneen uudestaan.

Näytönohjain: Ladataan Nvidian sivuilta ajuri, asennus ja uudelleenkäynnistys, OK. Missään vaiheessa ei ainakaan itsellä pätki musiikki kun ajureita latailee.

-

Windows on omasta mielestä ihan OK-pohja muiden softavalmistajien ohjelmille, jotka useimmiten kieltämättä ovat kevyempiä ja paremmin toteutettuja, esim. Windowsin oma Media Player on käyttämääni Crystal Playeriin verrattuna älyttömän raskas eikä edes ymmärrä yhtä montaa videomuotoa, Winamp taas on musiikkitoistossa äärimmäisen selkeä ja toimiva ilman mitään turhia kikkailuja.

Selain on kyllä mitä ilmeisemmin varsin altis viruksille, mutta summissa hyvin valitsemani virustorjuntaohjelma on suunniteltu tarkkailemaan Explorerissa avattavaa sisältöä, joten tässäkään masiinassa ei paljon ole viruksia näkynyt, tuo tutka hoitaa myös tulevan sähköpostin skannaamisen joten Outlook Expressiäkin tohtii hyvin käyttää.

Tuo ajuripäivitys ei kyllä toimi hyvin Ohjauspaneelin kautta, se on totta, mutta itse ajurien asennuksessa ei ole minkäänlaisia ongelmia itsellä ollut.

Windowsin valtti ja heikkous on sen yleisyys.
http://www.mikseri.net/users/108413.php
SaBer
05.01.2006 14:39:26

Linuxia en kylläkään ole koskaan käyttänyt, kerran harkitsin että jos vanhempaan masiinaan pistäisin kokeilumielessä.

Sen kyllä huomaa.

Media soittimen päivitys? Miksi?

Jotkut kaipaavat mediasoittimelta muutakin kuin pelkkää musiikin/viedon toistoa. Esim. Amarok ( amarok.kde.org ) hakee automaattisesti lyriikat ja levyn kannen, sekä kertoo mitä muita biisejä on levyllä. Lisäksi se pitää tilastoa siitä mitä kuuntelee eniten jne...

Selaimen päivityksessä: Automaattiset päivitykset käytössä. Joskus voi joutua käynnistämään koneen uudestaan.

Linuxin joutuu käynnistämään uudelleen vain kernelin päivityksen yhteydessä. Yleensä koneeni on päällä pari kuukautta kerralaan. Ja toimii aina yhtä hyvin.

Missään vaiheessa ei ainakaan itsellä pätki musiikki kun ajureita latailee.

Omien kokemuksieni mukaan Windows jumittelee lähes minkä tahansa ohjelman asennuksen aikana. Se ei vaan osaa jakaa resursseja kaikille ohjelmille "tasapuolisesti".

Winamp taas on musiikkitoistossa äärimmäisen selkeä ja toimiva ilman mitään turhia kikkailuja.

(Et siis mielleläsi käyttäisi Amarokkia, mutta XMMS olisi varmaan sopiva.)
jorma_r
05.01.2006 17:14:32
Linuxin joutuu käynnistämään uudelleen vain kernelin päivityksen yhteydessä. Yleensä koneeni on päällä pari kuukautta kerralaan. Ja toimii aina yhtä hyvin.

Itse olen käyttänyt nauhoituskoneessa (läppäri) samaa kerneliä yli 2 vuotta. Turha päivittää kun se toimii. Yllättäen olen ajan saatossa toki _käynnistänyt_ koneen "muutamaan" kertaan. :)

Omien kokemuksieni mukaan Windows jumittelee lähes minkä tahansa ohjelman asennuksen aikana. Se ei vaan osaa jakaa resursseja kaikille ohjelmille "tasapuolisesti".

Minun kokemuksieni mukaan taas pahin ongelma Windowsissa on se, että puhtaan asennuksen jälkeen jokainen asennettu ja poistettu softa heittää pienen kiven rekisterin kelkkaan joka on noin puolessa vuodessa sitten jo helvetillisen raskas kiskottava. Ratkaisin tuon aikanaan pitämällä käyttöjärjestelmää omalla levyllään ja vetämällä sen sileäksi n. 3-4 kk välein Norton Ghost - imagesta. Linuxin kanssa moiseen kikkailuun ei tarvitse ryhtyä.

Eipä sillä - onhan windowsissakin puolensa. Ihan suosiolla sitä töissä käyttää.
wrshredder
05.01.2006 18:20:56
Miks mää oon ainoo täällä ,jolla on helvetillisiä tuskia Linuxin kanssa?
toivottavasti sisko ja sen miäs saa säädettyä mun koneen sitte sellaseen kuntoon armeijani aikana ,ettei tartte asennella enää mitää ,koskaa, ikinä.. vois vaa keskittyä äänittämiseen ja musiikkihommeleihin..

T: Lmms jumittaa linuxin käynnistäessä sen , Debianissa ei toiminut cd poltto , jne..

mullon menny jo melkei usko linuxiin , :(
Romantikkoitkijät#23 Kirkan Paska!!1
jorma_r
05.01.2006 20:47:06
Sulla on kieltämättä käynyt melkein kaikki mahdollinen huono matkan varrella. Onneksi olkoon! Se mikä ei tapa, vahvistaa. :)

toivottavasti sisko ja sen miäs saa säädettyä mun koneen sitte sellaseen kuntoon armeijani aikana ,ettei tartte asennella enää mitää ,koskaa, ikinä.. vois vaa keskittyä äänittämiseen ja musiikkihommeleihin..

Yleisesti ottaen hyvä keino on hankkia asennukseen avuksi joku jolla on vähän kokemusta, pitää huolta ettei ole kiire, laittaa hevi soimaan ja korkata ensimmäinen karhu. Kyllä se siitä.

T: Lmms jumittaa linuxin käynnistäessä sen , Debianissa ei toiminut cd poltto , jne..

Elä LMMS:sta välitä - se on versiossa 0.1.1 eli täysin lapsen kengissä vielä vaikka screenshotit ovatkin värikkäitä. Itse ajattelin kokeilla ensimmäisen kerran sitten jos/kun ollaan jossain 0.8:n ja 1.5:n välimaastossa.
Lennu
06.01.2006 20:01:13

Yleisesti ottaen hyvä keino on hankkia asennukseen avuksi joku jolla on vähän kokemusta, pitää huolta ettei ole kiire, laittaa hevi soimaan ja korkata ensimmäinen karhu. Kyllä se siitä.

Eli toisinsanoen pitää olla se järjestelmäylläpitäjän koulutus. Tai muuten vaan tosi iso propelli hatussa.
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
jorma_r
06.01.2006 20:43:18
Eli toisinsanoen pitää olla se järjestelmäylläpitäjän koulutus. Tai muuten vaan tosi iso propelli hatussa.

Lässyti lässyn. Mulla ei ole kumpaakaan ja aivan hyvin olen pärjännyt.

Minkä tahansa työ- tai harrastusvälineen käyttö pitää opetella. Kokemuksesta voin sanoa että linuxia oppii käyttämään helpommin (ja lyhyemmässä ajassa) kuin esim. soittamaan kitaraa. Molempiin on aikanaan tullut ryhdyttyä. Jos taas motivaatio ei riitä niin minkäs teet - se on tuskin linuxin (tai kitaran) vika.

En todellakaan väitä että kaikkien kannattaisi käyttää tai edes kokeilla linuxia ja sille saatavia äänisovelluksia. Väiteet siitä, että niiden asentaminen tai käyttäminen olisi vaikeampaa kuin Windowsissa tai Macissa ovat kuitenkin mielestäni roskaa. Tästä todisteena noin sadat treenit stereo- tai moniraitanauhoituksina viime vuosilta ilman päivääkään insinöörikoulun penkillä ja ilman yhtään itse kirjoitettua koodiriviä.

Ensimmäistä kertaa linuxia asennellessa mulla mukana oli muudan kaveri jolta sain sitten oluenjuonnin yhteydessä vastaukset kysymyksiin: "mistä mä etsin tietoa sitten", "miksi mä en saa muuttaa tuota tekstifilettä" ja "miten tää sammuu." Siinäpä se. Saman tiedon olisi löytänyt toki itsekin mutta paljon hitaammin.
jorma_r
06.01.2006 20:45:09
...laittaa hevi soimaan ja korkata ensimmäinen karhu.

Opettaakohan ne muuten tän TKK:n järjestelmän ylläpito- tai propellihattuosastolla? Toivottavasti! :)
Fortune
06.01.2006 21:46:57 (muokattu 06.01.2006 21:49:59)
Opettaakohan ne muuten tän TKK:n järjestelmän ylläpito- tai propellihattuosastolla? Toivottavasti! :)

ATK-keskuksen ohi kulkiessa tai teekkarikylässä hengaillessa tulin siihen johtopäätökseen 2,5 TKK-vuoteni aikana, että erillistä opetusta ei tarvita tuon suhteen :)

Eihän Linuxissa ole muuta vaikeaa kuin se, että se on eri asia kuin Windows. Ja jos on tottunut Windowsiin, niin Unix/Linux-ympäristö voi olla outo.

Vähän niinkuin laskettelusukset ja lumilauta, suksiin tottuneelle lauta on aluksi mahdoton kapine, mutta kun sen sisäistää, on sillä ihan yhtä hyvä ja parempikin laskea :)

Toisaalta itse koskin Unix-koneeseen ensimmäistä kertaa TKK:lla, eikä se kyllä DOS:illa tietokoneen käytön aloittaneelle (okei, C-64 oli ensin) mikään mahdottomuus ollut. Loogisuus ja toimivuus vakuutti heti, olisin hajonnut jos esim. javakurssi olisi pitänyt käydä läpi Win-ympäristössä...
Look behind you, a three-necked guitar!
19
25.01.2006 08:57:02 (muokattu 25.01.2006 08:57:52)
Nostetaanpas vähäsen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)