Aihe: Joko on Sound Blasterin X-Fi sarja tuttu?
1 2 3
Nufan
30.12.2005 18:29:45
En nyt mene kiveen kirjoittamaan seuraavaa väitettäni mutta X-FI sarja on ensimmäinen jossa on ASIO 2.0 ajurit ettei tarvitse käyttää niitä kohtuullisen hyvin toimivia Asio4All ajureita. (SB live 5.1 kortillani saan 18ms Guitar Rig 2 Demossa)

Mikä olisi vastaava ulkoisella liitäntäboxilla varustettu äänikortti/audio interface 200€ budjetissa?
kivi
30.12.2005 19:37:54
Joo pistetään lukkoon vain. En olekaan sen verran pro tai että tuo kortti on sen verran pro että voisimme keskustella niistä musiikkikäytössä.

Ei jeesus kristus..

Ollaanpa sitä herkkähipiäisiä.

Totta kai ihmisellä saa olla SB-kortti, siitä vain ei välttämättä täällä tietoa löydy. Aivan samalla tavalla ihmisillä on oikeus tuunata eurooppalaisia tai japanilaisia autoja, ne vain eivät muutu siitä makeiksi vaikka olis mitä kromihelmaa ja katon madallusta, vaan uudehkon perheauton laittelu on yksinkertaisesti aina kornia niiden mielestä jotka rakentavat jenkkejä tai museoautoja.

Höh. Mä olen tehnyt yhden sekvensseri-instrumentaalilevynkin SB AWE32:lla, ihan vain koska se oli siinä. Houkutti katsoa kuinka pitkälle sen oma köpöinen FM-synteesi riittää - ja riittihän se
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Starlia
30.12.2005 19:41:11
Muusikkopiireissä näyttäisi kuuluvan asiaan parjata Creativen kortteja ja aina sanotaan, että siinä on latenssiongelma ja ajurit muutenkin paskoja. Minä en kuitenkaan huomaa mitään ongelmaa käyttäessäni Reason 3.0:a oman SB Audigy 2 ZS Platinum Pron (mikä nimi!) kanssa. Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva kertoa minulle, miten minä voisin todeta tuon Creativen kortin huonouden käytännössä esim. Reasonissa? Minulla on vertailumahdollisuus M-Audion Ozoneen, joka on kiippariin integroitu USB audio interface. Mikä käytännön asia siis onnistuisi paremmin käyttämällä M-Audiota Creativen sijaan ja miten sen totean?

Juuri näin. Itse käytin Audigy 2 ZS -korttia Reason 2.5 ja Sonar 3:n kanssa oikein mallikkaasti. Sitten tuli sopiva tarjous kaverilta M-Audio Delta 44:ään, kun tarvetta oli saada pari raitaa kerralla sisään. Muuten en olisi varmaankaan korttia vaihtanut..
Lego
30.12.2005 20:32:22
Ollaanpa sitä herkkähipiäisiä.

Mitä sitten, vittumainen oli myös viestisi.

Totta kai ihmisellä saa olla SB-kortti, siitä vain ei välttämättä täällä tietoa löydy. Aivan samalla tavalla ihmisillä on oikeus tuunata eurooppalaisia tai japanilaisia autoja, ne vain eivät muutu siitä makeiksi vaikka olis mitä kromihelmaa ja katon madallusta, vaan uudehkon perheauton laittelu on yksinkertaisesti aina kornia niiden mielestä jotka rakentavat jenkkejä tai museoautoja.

Oletko tutustunut edes paperilla tuohon vehkeeseen? Epäilen, mikä selittää paljon.

Höh. Mä olen tehnyt yhden sekvensseri-instrumentaalilevynkin SB AWE32:lla, ihan vain koska se oli siinä. Houkutti katsoa kuinka pitkälle sen oma köpöinen FM-synteesi riittää - ja riittihän se
:-)

Tässä ei olekaan puhe siitä että olet tehnyt yhden levyn jollain kämäisellä vanhalla kortilla, edelleen suosittelen tutustumaan edes spekseihin ja puhumaan sitten uudestaan. Ei sillä että se enää kiinnostaisi, tämä on mun viimenen postaus tähän threadiin jos kerran vastaanotto on tällaista.
Nufan
30.12.2005 21:00:52 (muokattu 30.12.2005 21:06:50)
Jos nyt vaikka rauhoituttaisiin ja voitaisko vaikka mun kysymyksiin penkoa vastauksia...

EDIT:

Tässä specsit vielä jos joku niitä kaipaa

http://www.soundblaster.com/product … ory=208&product=14065&nav=1

ja tämä oli sit huom. se halvin malli X-Fi Platinum

EDIT 2x siis halvin missä on tuo ulkoinen liitäntä boxi.
Santtu_123
30.12.2005 21:27:50 (muokattu 30.12.2005 21:34:56)

Muusikkopiireissä näyttäisi kuuluvan asiaan parjata Creativen kortteja ja aina sanotaan, että siinä on latenssiongelma ja ajurit muutenkin paskoja. Minä en kuitenkaan huomaa mitään ongelmaa käyttäessäni Reason 3.0:a oman SB Audigy 2 ZS Platinum Pron (mikä nimi!) kanssa. Voisiko joku asioista paremmin perillä oleva kertoa minulle, miten minä voisin todeta tuon Creativen kortin huonouden käytännössä esim. Reasonissa? Minulla on vertailumahdollisuus M-Audion Ozoneen, joka on kiippariin integroitu USB audio interface. Mikä käytännön asia siis onnistuisi paremmin käyttämällä M-Audiota Creativen sijaan ja miten sen totean?

Komppaan, omistan nimittäin saman kortin ja olen ihmetellyt sen huonoutta ja muiden ehdotonta paremmuutta. Vielä kun joku osaisi osoittaa tuon karmean huonouden käytännössä, niin että minäkin valaistuisin.
Hymiö kuuluu joukkoon jottei ihan lynkattaisi :) Ja jatkan pakertamista SB:n kanssa.
edit
Ai niin, mulla on latency 10ms enkä huomaa mitään ongelmaa siinä. Mitä teen väärin ?
kivi
02.01.2006 08:25:24 (muokattu 02.01.2006 08:40:51)
Mitä sitten, vittumainen oli myös viestisi.

Ei todellakaan. Lähinnä huvittava.

Tylyys on toinen juttu, sitäkin saa kun tilaa
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sekapeli
07.01.2006 14:47:18 (muokattu 07.01.2006 15:46:23)
Ostin joulun alla tuon halvimman X-Fi -kortin.
Kitara sisään Zoom Fire 36M -vahvistimen kautta (unbalanced outputista siis). Zoom toimii hyvin esivahvistimena, en tartte enää mitään DI-bokseja.
Tallensin kovolle pari raitaa Kristal Audiolla ja Guitar Rig 2:n kanssa tuli hieman kokeiltua ja toimi aika mukavasti, "soitettava/kuunneltava". Ei latenssia juurikaan, ainakaan minua ei haitannut.
Täytyy tosin myöntää että ei mulla ole kokemusta paremmista äänikorteista.

Saakohan tohon halvimpaan X-Fi -korttiin jonkinlaista paneelia (niinkuin kalliimmissa malleissa)?
superfly
11.01.2006 14:23:18
CreativeLabsilla on kyllä ammattikäyttöönkin sopivia laitteita, mutta EMU-tuotemerkillä. EMU 1820 on erittäin halpa ja hyvä värkki.

Jep. Ja moni pärjää ihan tuolla pienemmällä EMun 1212m-mallillakin, jossa on ADAT-liitäntä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Kusti W
11.01.2006 14:43:22 (muokattu 11.01.2006 15:02:15)
Tosiaan, eikös noi SB:n kortit oo enemmänkin ...öh... MikroBitti tai Pelit-lehden keskustelupalstalle kuuluvaa kamaa?

Herranen aika miten hieno, avoin asenne. Vähän off-topic mutta mietitäänpä esim 60-luvun halpoja ja huonovireisiä postimyyntikitaroita joista osa on nykyään melko haluttua kamaa. En kyllä usko et SB on keräilykohde vuonna 2050 mut jonkunhan sitäkin on uskallettava kokeilla.
Yhden miehen one man band!
BotneLapio
11.01.2006 16:13:27
SoundBlasterien isoimmat puutteet ovat olleet ilmeisesti
- ei tarvittavia liitäntöjä (iso plugi, XLR, balansoinnit, -10dBV/+4dBu ???)
- ei ASIO-ajureita
- sisäisesti lukittunut 48kHz:iin, ruma pakko-resamplaus muihin näytteenottotaajuuksiin
- mikkietuasteet = ????
- muuntimet = ????
- wordclock I/O?
- ADAT I/O?

Cubasisti pisti kaiken pähkinänkuoreen! Plussaa valuu.
-=Botnee!!=-
Santtu_123
11.01.2006 18:15:22 (muokattu 11.01.2006 18:18:49)

- ei ASIO-ajureita
- sisäisesti lukittunut 48kHz:iin, ruma pakko-resamplaus muihin näytteenottotaajuuksiin
- mikkietuasteet = ????
- muuntimet = ????
- wordclock I/O?
- ADAT I/O?

Mistähän sb16:sta mahdat puhua ?
Liitännät esim. mun sb:ssä
Boxi:
Headphone Out (1/4" Stereo Jack)
Line In 1 (1/4" Stereo Jack , shared with Microphone In with Gain Control)
Line In 2 (1/4" Stereo Jack)
Line In 3 (2x RCA Jack)
Optical SPDIF In/Out
Coaxial SPDIF In/Out
Digital Out for 5.1 support (6-channel SPDIF Output to Creative digital speakers)
2x FireWire® (IEEE®1394) ports
MIDI In / Out
Infra-red Receiver
AD_LINK 1 and AD_LINK 2 connectors

Ite kortti:
Line level out (Front / Side / Rear / Center / Subwoofer)
Digital CD Audio in
Aux Audio in
AD_LINK 1 and AD_LINK 2 Connectors
Power Connector
15-pin MIDI/ Joystick port extension header
--------
Ajurit sun muut härpäkkeet:
ASIO 2.0 drivers for low latency
24-bit Digital-to-Analog conversion during playback with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz in 7.1 mode and up to 192kHz in stereo mode
24-bit Analog to Digital conversion during recording in 8, 16 or 24-bit at sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface) input at up to 24-bit/ 96kHz quality
SPDIF output up to 24-bit at 48 or 96kHz
ASIO 2.0 drivers for low latency (as low as 2ms) multi-track playback and recording at 16-bit/48kHz or 24-bit/96kHz

En tosin noista paljoa ymmärrä mutta näyttää ainakin kaikennäköstä olevan. Mikäs toi ADAT on ? :)
BotneLapio
11.01.2006 18:56:38
ADAT on ? :)

AlesisDigitalAudioTape
-=Botnee!!=-
Starlia
11.01.2006 19:04:02
avaudutaan

Luulisi, että suurimmalle osalle "taviskitaristeista" riittää, että äänikortilla pystyy äänittämään, tosin ilman suurempia kohinoita.

Alkaa hommat mennä täälläkin tyyliin "Osta Les Paul ja putkivahvari, että voi soittaa Jazzia". Kukin tekee miten tykkää. Tuskin tämän tarttee olla NIIN välineurheilua, vai?

Sitä paitsi, jos biisi on hyvä ja äänitetty kasettidekillä ja levylafka maksaa kaiken, niin siinä vaiheessa on aivan sama onko kotona RME:n kortti ja Cubase 3 vaiko SB16 ja Winukan ääninauhuri.

/ avaudutaan
Kusti W
11.01.2006 20:27:36
Asiaa puhut, Starlia. Itelläni ekat diginauhotukset tapahtu SB16:n ja Cakewalk6:n yhdistelmällä. Nykyään mulla on pelit ja vehkeet mut yhtään parempia biisejä ei tuu vaikka puskisin kaikki rahani uusiin ja hienoihin vehkeisiin. Jokainen vetäköön niillä vehkeillä ku hyvältä tuntuu ja rahat riittää. Musiikki kai se pääasia oli...?
Yhden miehen one man band!
superfly
11.01.2006 20:55:46
Nykyään mulla on pelit ja vehkeet mut yhtään parempia biisejä ei tuu vaikka puskisin kaikki rahani uusiin ja hienoihin vehkeisiin. Jokainen vetäköön niillä vehkeillä ku hyvältä tuntuu ja rahat riittää. Musiikki kai se pääasia oli...?

Hyvä pointti. Mulla ihan sama homma. Kyllähän noilla SB:lä peruskitaristi pärjäilee. Sihen asti kun aletaan bändiä äänittämään.... Ja ei nuo EMUt yms. ole edes oikeastaan kalliimpia.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
FVampir
19.04.2006 23:15:57

Juuripa näin...

Tässä ku tämän keskustelun lukasi läpi niin kuitenkin heräs kysymys noista kompromissikorteista:

Tarkoitus olisi pystyä soittamaan kitaraa kotosalla niin että soundit säätäis vst efekteillä.

Nykyinen tilannen: SB Extigy(optisen ulostulon takia) tai tavallinen itegroitu 5.1 kortti --> ei tule mitään vaikka kokeilee latencyjä säädellä eri ajureilla.

En tarvi mitään erityisiä liittimiä kortiltani: ainoat pakolliset on Optien 5.1 ulostulo, mic-in ja phone. Käytänössä mitä tarvin on mahd hyvälaatunen ja Low Latency IN(vst:tä käytettäessä) Kitaralla soittelua varten(Vahvari kun on reeikämpillä). Toiseksi tarvi tuota 5.1 optista spdif -ulostuloa leffojen toljottamista varten.

Tuossa nyt oon kahen vaiheilla. Joko emu 0404 + Emo, jossa ok itegroitu kortti + optinen spdif. Tai sitten X-fi sarjan SB.

Ja nyt vaan pitäisi tietää että mihin nuo X-fi kortit käytänössä pystyy. Eli onnistuuko suoraan soitteleminen kitara->X-fi->vst efektit->kuulokkeet.. ilman tympeitä viiveitä.. Ja nimenomaan hoitaako tuo 0404 tuon homman kotii paremmin?

Koneen muu rauta saa päivitystä toivonmukaan tulevan kesän aikana elikkä siitä ei pitäisi jäädä kiinni.
Levykansitaidetta vailla? Ota yhteyttä tai käväse kattomassa www.lunaria-studios.com :)
LaXu
22.04.2006 00:14:10 (muokattu 22.04.2006 00:17:39)
- ei ASIO-ajureita
- mikkietuasteet = ????
- muuntimet = ????
- wordclock I/O?
- ADAT I/O?

Nyt puhut kyllä vanhoista korteista. X-Fi:ssa ei ole tuota pakotettua resamplaysta ja ASIO-ajurit löytyy. Lisäliitäntöjä saa sillä liitäntäboksilla, pelkässä kortissa on kyllä inputien määrä mitätön (yksi stereojakki). Wordclockia tai ADATia ei tietysti löydy kun ovat enemmän yleiskäyttöön tarkoitettuja. Älyttömin juttu on oikeastaan tuo "flexijack", jossa sama liitin toimii sekä line-out että mic-in liitäntänä, mutta myös digital I/O:na.

Itse valitsin X-Fi:n juuri sen takia, että tarvitsin yleiskäyttöisen kortin jolla hoituu niin pelit, leffat kuin musan tekokin. Aion kyllä hommata tuon kaveriksi varmaankin Line6 Toneportin mikkietuseksi ym. käyttöön.

Creative ei mielestäni ole koskaan loistanut käyttöliittymien tai ajurien tekemisessä. Minulla ajurit kaatavat koko äänisysteemin (pitää buutata, jotta äänet pelaa) aina välillä Audio Creation moodista johonkin muuhun vaihtaessa. Creativen support sanoi, että väärä firmware, ei pelitä NForce4 emolla. Vaihto onnistuisi lähettämällä kortti heille. En ole vielä moista jaksanut tehdä, mutta pitäisi kai.

Latenssin puolesta ei mitään ongelmia ASIO-ajureita käytettäessä. Mitä tulee kortin ajurien käyttöliittymään, niin on kyllä pakko myöntää, että se on aika perseestä. Ulkonäkö on tosi karkki, joten paneelia ei saa edes silmänräpäyksessä auki. Hirveästi joutuu kahlailemaan eri valikoita, joissa useimmiten on vain pari hassua asetusta. Monet sliderit Audio Creation moodissa tuntuvat vaikuttavan samoihin juttuihin (erityisesti mikkietusen/line-outin tasoja säädettäessä) ja moodien vaihto ei ole maailman nopeinta. Totesin toimivammaksi ratkaisuksi käyttää varsinaista kontrollipaneelia mahdollisimman vähän (vain tasojen säädöt oikeastaan) ja heitin desktopille kuvakkeen Creative Audio Consoliin, josta pääsee monia asetuksia säätämään selkeän, nopean ja ruman käyttiksen kautta.

Hassusti ajureita asennettaessa ei vakiona system trayhin tulevaa Volume Panelia asenneta, sen sijaan pakkoasennuksena tulee kyllä hieno X-Fi Splash demopätkä (jonka saa kyllä asennuksen jälkeen onneksi poistettua). Ajuripäivityksiä tuntuu tulevan aika hitaasti, viimeisimmät ovat tätä kirjoittaessa viime vuoden marraskuulta.

Aiemmin minulla oli äänikorttina SB Live Value ja SB X-Fi kuulosti selvästi paremmalta (ilman mitään "Crystalizereita" tai muita härpäkkeitä), vaikka mulla ei mitään kultakorvakajareitakaan ole. Tuo Crystalizer on jonkinlainen monikaistakompura, en välitä siitä juuri. Myöskin virtuaalisurround on pelikäyttöä lukuun ottamatta turha, tuntuu tekevän musiikista sotkuisempaa 2.1 systeemillä. Onneksi nuo kaikki saa pois asetuksista helposti.
"Walking the fine line between bacon and Christian."

Ostetaan Fender Deluxe Wide nahkahihna.
FVampir
22.04.2006 21:50:36 (muokattu 22.04.2006 21:52:53)

Ompa mukava kun tuli kunnon sepostus tuohon käyttäjältä. Jääpä itseltä tuo SB ostamatta ja tulee se emu hakittua ;) monikanavaääniä varten sitte emo optisella ulostulolla.
Levykansitaidetta vailla? Ota yhteyttä tai käväse kattomassa www.lunaria-studios.com :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)