Olen tsekannut ja ostanut biltemasta kosteusmittarin. Suosittelen samaa muille, joilla on arvokkaita kokopuisia akustisia. Mun akustisessa on vaan kansi kokopuuta. Tämä selvinnee kuivasta ilmasta selvästi paremmin, kuin kokopuinen. Kait siitä huolimatta - ja muistakin syistä - olisi ilmankosteus pidettävä terveellisissä rajoissa. |
Les Fender 11.01.2006 11:01:36 | |
---|
Mun akustisessa on vaan kansi kokopuuta. Tämä selvinnee kuivasta ilmasta selvästi paremmin, kuin kokopuinen. Kait siitä huolimatta - ja muistakin syistä - olisi ilmankosteus pidettävä terveellisissä rajoissa. Kyllä se kansi on just se herkin paikka. Tosin noissa halvimmissa akuissa se on paksumpaa puuta kun kalliimmissa ja lakkaus yleensä sitä soinnille huonompaa mutta elämisen hyvässä ja pahassa tappavaa. Kitara tykkää kun sillä soitetaan!! |
rosberg 11.01.2006 11:08:55 | |
---|
kotisivulinkki kertonee parhaiten. akustinen on kirjahyllyn päällä. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Spiral 15.10.2007 20:16:34 | |
---|
Kuinka pitkät/paksut ruuvit pitäis tuommoiseen lavasta roikottavaan seinätelineeseen laittaa, jos meinaa pistää sen betoniseinään kiinni? Basso on varmaan painavin, mikä tulee roikkumaan, oisko 5kg. |
Invader 15.10.2007 20:25:53 (muokattu 15.10.2007 20:27:22) | |
---|
Tarpeeksi järeillä ropuilla ja vaikka 5*50 ruuveilla niin luulisi pysyvän. Kunhan et poraa sille ropulle liian isoa reikää. :) edit: nojoo, eiköhän ne lyhyemmätkin ruuvit piisaisi, noissa 50:ssä roikkuisi jo aikuinen mies. Tai sitten ei.. |
pekurides 15.10.2007 23:03:41 | |
---|
Kuinka pitkät/paksut ruuvit pitäis tuommoiseen lavasta roikottavaan seinätelineeseen laittaa, jos meinaa pistää sen betoniseinään kiinni? Basso on varmaan painavin, mikä tulee roikkumaan, oisko 5kg. m6 proput kun täräytät seinään ja niihin sopivat ruuvit ni luulisi pysyvän.... itse tosin ajattelin laittaa m6x40 paisuntakuoriruuvit herculeksille tässä joku päivä kun jaksan.. Samanlaisilla laitoin tytärpuolen sisäriipputuolin kattoo kiinni ja pysyny katossa on vaikka itsekkin siinä roikkunut:) Tunteella päin vittua. |
DigiDrummer 15.10.2007 23:08:35 | |
---|
Kiinnitin juuri viisi telinettä siporex seinään. Telineiden mukana tuli näköjään lyhyet ruuvit mutta kun tuo Siporex on aika hötöä, niin vaihdoin tilalle huomattavasti pitemmät, olisko ollu 50 tai 60 mm pitkät. Jos reiät poraa siististi eikä turhaa avarra niitä, niin 5mm propuilla pysyy kuin tauti. Kitara kuitenkin riippuu kaulastaan hyvin kohtisuoraan alas, jolloin paino keskittyy aika pystysuoraan, joten ei siinä paljon vääntöä ole. Jos epäilee proppujen pysyvyyttä, niin laita tilkka what ever liimaa proppureikään ja sit vaan proppu perään. Mulla roikkuu painavimmillaan resonaattori seinällä joka on aika painava, joten kyllä siinä basso jos toinen pysyy! |
Spiral 15.10.2007 23:17:45 | |
---|
niin vaihdoin tilalle huomattavasti pitemmät, olisko ollu 50 tai 60 mm pitkät. Uppoaako ne noin paljon seinään? Mulla ois nimittäin tuommoset 50mm ruuvit, mutta kun niistä lähtee heti se 10-15mm sen telineen paksuuteen. |
MauCer 15.10.2007 23:18:32 | |
---|
Eipä erikoisempia. At this momentos keppi nojaa lattiaan kaikin voimin. |
tilikum 16.10.2007 00:19:41 | |
---|
Ibanez telineessä ja Gibson + Jackson omissa laukuissaan. Pitääpä ottaa joskus ryhmäkuva... Kosteusarvoista en tiedä mitään, olis varmaankin kyllä hyvä tietää... kitara+marsu -onnellisia yhdessä |
Juhani 16.10.2007 00:24:12 | |
---|
Mulla on Hendrix lukihäiriö kun joka kerralla luen "Kitaran sytyttäminen". :) Sori, keskustelu jatkukoon. |
InYourFace90 16.10.2007 01:23:38 | |
---|
Ohhoh. Oma kosteusmittari näyttää 23% ja kitarat roikkuu seinällä. Mitenköhän tota sais hilattua ylöspäin? Up The Irons! |
ReBeat 16.10.2007 01:58:19 | |
---|
Ohhoh. Oma kosteusmittari näyttää 23% ja kitarat roikkuu seinällä. Mitenköhän tota sais hilattua ylöspäin? Pidä jatkuvasti läpimärkää toppatakkia kuivumassa samassa huoneessa. Esteettisesti hillitympi vaihtoehto voisi olla ilmankostutin. http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1734 |
Murgo 16.10.2007 06:49:49 | |
---|
Jacksoni on lattiatelineessä (ei oikein sovi kylläkään),basso ja landola roikkuu seinätelineissä,Harley Benton oleilee treenikämpällä seinää vasten. Pitäisikin hankkia kosteusmittari kun talven kuivat kelit taas alkavat. Mulla ei nuo kitarat liene kovin herkkiä,mutta viime talvena aukesi viulusta yksi liimasauma (onneksi erittäin halpa viulu,joten ei muuta kuin liimaa väliin ja puristinta), mutta nyt kun on sellokin niin pitänee tuo kostutustarve selvittää. Omakin kärsä tykännee kyttyrää liiasta kuivuudesta. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |