Aihe: Muutamasta paketista
1 2
Totsku
10.01.2006 22:35:20
Olen ihan piakkoin hankkimassa bassokamat ja olen siinä pisteessä että listassa olevista seteistä pitäisi valita. Kertokaapa mielipiteenne mikä setti olisi järkevin valinta ja ennenkaikkea MIKSI. Kiinnittäkää huomiota hintalaatusuhteeseen ja vahvistimen ja kaappien yhteensopivuuteen. Haluan hankkia kamat joita voi käyttää keikoilla ja joista on iloa vuosiksi eteenpäin.

Gallien Krueger GT700RB-II
+
GALLIEN KRUEGER 115BLX ja GALLIEN KRUEGER 410BLX-II -kaapit. Yht. 1317E

tai

Gallien Krueger Backline 600
+
GALLIEN KRUEGER 115BLX ja GALLIEN KRUEGER 410BLX-II -kaapit Yht. 985E

tai

Warwick ProFet 5.1
+
Warwick W410pro ja Warwick 115 Pro Cabinet -kaapit Yht. 1130E
temppari
10.01.2006 23:31:40
Itse harkitsisin ehkäpä Gallien Krueger 700RB-II/210 komboa, jolle kaveriksi sitten
sbx sarjan 410 tai 115 maun mukaan. Tuo kombo olisi yksistään näppärä ottaa mukaan pienempiin keikkapaikkoihin tai naapuribändin treeneihin, lisäkaapin kanssa sitten muuten.
Tietysti myös tuo 700rb nuppi ja siihen kaveriksi sbx410 ja sbx115, mutta onko jo turhan tyyris setti?

Noiden backline-sarjan kaappien kanssa tuosta 700rb nupista jää biamp toiminto hyödyttömäksi, niille kannattaa valita kaveriksi tuo backline 600 nuppi, jolloin selviää myös perus plugi-plugi kaappipiuhoilla.

700rb:n kanssa kaapit sitten sbx tai rbh sarjaa.

Omien kokemusten perusteella suosittelisin kaapeiksi mielummin sbx sarjalaisia kuin backlineja. Toistavat alemmas, antavat suuremman äänenpaineen ja pillin ansiosta myös ylärekisteriä tulee eritavalla mukaan.

Jos kumminkin päädyt backline600 nuppiin ja noihin backline kaappeihin niin ei se varmaankaan mikään huono setti ole sekään.

Warwickin setistä en osaa sanoa oikein mitään, olen kyseisen merkin kamppeilla soittanut kahdella tai kolmella keikalla. Hommansa ovat hoitaneet, mutta ei noista ole mulle valitettavasti mitään muuta jäänyt mieleen.
Prowleri
11.01.2006 08:19:48 (muokattu 11.01.2006 08:23:18)
Tuollainen 410+115 on jo aika iso setti. Itseäni vituttaa jo 112:n roudaaminen reenikselle. Pelkällä 410:llä pärjää hyvin ja saa hyvin nöböä saundiin, osta se 115 kaveriksi pöhisemään kun alkaa stadionkeikat :D

Tälläkin vinkillä säästyneistä 400:sta eurosta otan vain 20% provikkana!
Däigä!
Totsku
11.01.2006 20:10:58
Tuo Tempparin ehdotus G&K:n combosta lisäkaapin kanssa on muuten hyvä, mutta siinä menee hinnan suhteen kipuraja pahasti rikki. Tuo 1300 euroo paremmasta GK:sta on ehdoton yläraja. Kovasti kiinnostaa, että miinoittaako nuo Backlinen kaapit tuon paremman GK:n vahvistimen, eli meneekö siinä soundi hukkaan. Voisiko siis samaan äänenlaatuun päästä Backline 600:lla?
pardy
11.01.2006 20:28:06

Tuo Tempparin ehdotus G&K:n combosta lisäkaapin kanssa on muuten hyvä, mutta siinä menee hinnan suhteen kipuraja pahasti rikki. Tuo 1300 euroo paremmasta GK:sta on ehdoton yläraja. Kovasti kiinnostaa, että miinoittaako nuo Backlinen kaapit tuon paremman GK:n vahvistimen, eli meneekö siinä soundi hukkaan. Voisiko siis samaan äänenlaatuun päästä Backline 600:lla?

Toi Backline 600 on kyllä erittäin hyvä vahvari näin omien kokemuksien mukaan, mutta kaapeista ei ole kokemusta. Ja tämä vahvari siis testattuna hyvillä kaapeilla.
Totsku
11.01.2006 20:38:30
Miten suuri on ero noiden GK:n vahvistimien välillä äänen voimakkuudessa ja leveydessä, mitä kutsutaan myös "munaksi" tai ammattislangilla käsittääkseni headroomiksi?
1976
11.01.2006 21:11:24 (muokattu 11.01.2006 21:12:09)
Tiedä sitten noiden vahvistimien eroista, speksien mukaan tehoerot ovat 700RB-II 480W@4ohm, 320W@8ohm ja Backline600 antaa 300W@4ohm, 180W@8Ohm. Kaapeissa(sbx & blx) on myös speksien puolesta aika isot erot. Eri kaiutinelementit, pilli ja 11-kerroksinen poppelirunko vs. MDF levy.

Riippuen säädöistä toi SBX toistaa puhtaasti todella alas, joten 1x15:sta ei ehkä tarvitse ollenkaan? Itse kun pääsen päivittämään bassokamoja, hankin toisen SBX:n ja 700RB-II nupin :)
temppari
11.01.2006 23:12:43 (muokattu 11.01.2006 23:13:32)
Kovasti kiinnostaa, että miinoittaako nuo Backlinen kaapit tuon paremman GK:n vahvistimen, eli meneekö siinä soundi hukkaan. Voisiko siis samaan äänenlaatuun päästä Backline 600:lla?

Sanoisin että huomattavasti pienempi vaikutus soundiin on noiden kahden nuppi vaihtoehdon välillä kuin noiden kahden kaappi vaihtoehdon, tarkoitan blx ja sbx.
Ylläolevia kirjoituksia kun katselee, niin backline 600 vahvistin ja sbx sarjan kaapit saavat kannatusta.
Itse sijoittaisin rahaa hyväsoundiseen kaappiin, sillä on kumminkin suurempi vaikutus soundiin kuin sitä ohjaavalla nupilla.
Hyvä kaappi kuulostaa hyvältä vähän huonommallakin nupilla -- hyvä nuppi huonon kaapin kanssa ei.
Eikä tuo backline 600 mikään huono ole :)
Kannattaa myös miettiä tarvitsetko heti alkuun kummatkin kaapit? Ite käytin pitkään perussetupissani vain yhtä 4x10" kaappia ja olin tyytyväinen soundiin, nostin usein vielä kaapin irti lattiasta jotta sain alapäätä hillittyä.
Antaisin ääneni tuossa budjetissa backline 600 nupille ja sbx kaapille.
Backline nupista pääset vaivatta eroon kun päätät sitten myöhemmin päivittää vaikka tuohon rb700:een
hollstro
11.01.2006 23:25:02

Itse sijoittaisin rahaa hyväsoundiseen kaappiin, sillä on kumminkin suurempi vaikutus soundiin kuin sitä ohjaavalla nupilla.

Ei mun mielestä. Nyt ei ole kyseessä hifi-vehkeet ja tasaiset taajuusvasteet. Bassonuppilla on aina oma saundinsa ja jokaisella omat mieltymyksensä. Kaappi on toki yhtä tärkeä osa hyvää saundia, mutta jos sen budjettinupin saundi ei miellytä niin mitään ei ole tehtävissä millään kaapilla.

Eli minusta kannattaa ensisijaisesti hakea sitä oman saundista nuppia ja sille budjettiin sopivaa kaappia.
poppamies
11.01.2006 23:28:49

Itse tekisin niin että ostaisin mahdollisimman hyvän=kalliin kaapin ja sitten Backline 600 kaupanpäälle. Kun se aika koittaa että nuppia pitää päivittää niin sulla on jo hyvä kaappi eikä sitä kaappia tarvitse milloinkaan enään miettiä. Toisaalta se "halpa" Backline 600 soundaa mahdollisimman hyvin sillä kalliilla ja hyvällä kaapilla.
Siis Backline + hyvä 4x10" kaappi.
G-strings are for strippers
temppari
11.01.2006 23:51:22
ups. en tarkoittanut yleistää. Ajattelin tuota kirjoittaessa backlinea ja rb700:sta.
Totsku
12.01.2006 18:55:19
Onko kenelläkään mitään mielipiteitä siitä, miten nuo Warwickin laitteet pärjää vertailussa noille eri GK:n kamoille? Mulle noi tekniset speksit ei paljon kerro, kun en siitä puolesta juurikaan ymmärrä.
hollstro
12.01.2006 19:55:09

Onko kenelläkään mitään mielipiteitä siitä, miten nuo Warwickin laitteet pärjää vertailussa noille eri GK:n kamoille? Mulle noi tekniset speksit ei paljon kerro, kun en siitä puolesta juurikaan ymmärrä.

Aika samaa sarjaa. KG:n kalliimmat on ehkä parempia kuin Warret, mutta noin yllensä molemmilla on hyvää kamaa tarjolla. Myös kaapit.

Speksejä ei kannata tuijotella. Ne eivät kerro mitään siitä miltä vahvistin oikeasti kuulostaa tai kaappi saundaa. Sen takia Watit tuntuvat olevan ainut asia mitä voi vertailla, vaikka nekin ovat ihan erilaisia valmistajasta ja mittaustavasta riipuen. Watti ei esim. kerro mitään siitä mikä on vahvistimen virranantokyky (head room), kuinka nopeasti pulssi nousee (vaikuttaa transientteihin) jne. Ainoastaan korvaan ja omaan näkemykseen ja kokemukseen voi luottaa.
Totsku
12.01.2006 20:54:16
Miten suuri on ero yhden tai kahden kaapin käytön välillä? Kahdella kaapilla saa pudotettua ohmiluvun neljään ja elementtien määrä lisääntyy, mutta onko se loppujen lopuksi niin olennaista treenikämppäkäytössä, vaikka soittaisikin hieman lujempaa? Entä keikoilla? Jos mulla olisi esim GT700RB-II ja yksi sbx-sarjan kaappi, voinko olettaa, että voluumit riittää keikoilla?
hollstro
12.01.2006 21:18:17

Miten suuri on ero yhden tai kahden kaapin käytön välillä? Kahdella kaapilla saa pudotettua ohmiluvun neljään ja elementtien määrä lisääntyy, mutta onko se loppujen lopuksi niin olennaista treenikämppäkäytössä, vaikka soittaisikin hieman lujempaa? Entä keikoilla? Jos mulla olisi esim GT700RB-II ja yksi sbx-sarjan kaappi, voinko olettaa, että voluumit riittää keikoilla?

Ihan sama ero kuin six päkillä ja mäyräköiralla. Tuplasti parempi meininki. Saundiin tulee ilmaa ihan eri tavalla ja basso kulluu, muttei mölise.
esamies
13.01.2006 10:39:41
GK 600:ssa ei taida olla puhallinta. Minne kaikki hukkalämpö hävitetään? Luultavasti tämä on kuitenkin otettu huomioon suunnittelussa... Lisäksi siinä on hakkurivirtalähde, jossa on enemmän "liikkuvia osia" kuin tavallisessa 5kg mötikässä. Ehkä se kuitenkin kestää. Näppärää tämä nykyajan tekniikka
ruuhka
13.01.2006 11:13:53
Kyllä siellä kotelossa on tuuletin. Välillä jopa aikast kovaakin hurisee... Mut kaiken kaikkiaan hyvä peli. .
"Ei se mil, vaan kui"
pardy
13.01.2006 15:24:26

GK 600:ssa ei taida olla puhallinta. Minne kaikki hukkalämpö hävitetään? Luultavasti tämä on kuitenkin otettu huomioon suunnittelussa... Lisäksi siinä on hakkurivirtalähde, jossa on enemmän "liikkuvia osia" kuin tavallisessa 5kg mötikässä. Ehkä se kuitenkin kestää. Näppärää tämä nykyajan tekniikka

Se ei oo perseessä niinku yleensä, vaan päällä. Tämä tosin tuottaa ongelmia jos haluaa laittaa sen räkkiin, sillä yläpuolelle pitäis aina jättää sitte joku 1U tyhjää.

Eikä se todellakaan oo mun mielestä kovaääninen se tuuletin. Seilloin harvoin kun se himasoitossa sirahtaa käyntiin ni kyllä se hurina soiton alle jää.
hollstro
14.01.2006 10:03:46

Se ei oo perseessä niinku yleensä, vaan päällä. Tämä tosin tuottaa ongelmia jos haluaa laittaa sen räkkiin, sillä yläpuolelle pitäis aina jättää sitte joku 1U tyhjää.

Eikä se todellakaan oo mun mielestä kovaääninen se tuuletin. Seilloin harvoin kun se himasoitossa sirahtaa käyntiin ni kyllä se hurina soiton alle jää.

Näin on. Jos bassovahvistimen tuulettimen ääni häiritsee niin silloin se vahvistin on ihan turhaan päällä. Esim. 70-luvun SVT:ssä on kovaääninen tuuletin, mutta ikinä se ei ole soittaessa härinnyt...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)