Aihe: Ilmaista masterointia tarjolla
1 2 3 4
Teijo K.
04.12.2005 12:02:04

Ai niin, 99 tapauksessa sadasta muuten kyllä kotikonstein jää saavuttamatta se laatu minkä todella hyvät äänittäjä sekä miksaaja voivat hyvässä studiossa saada aikaan...

Myös kotona äänitetty ja ammattivoimin hyvissä tiloissa miksattu kärsii samasta probleemasta, eli parempaa olisi saatu, jos sama aika äänityksiä olisi tehty kunnon vehkeillä osaavissa käsissä. Eikä se masteroija voi mitään ihmeitä tehdä...

Mutta tämän maan kroonisen rahapulan toki ymmärrän. Ja ero on tosiaan välillä melko pieni, semminkin kun ne ammattilaisetkin osaavat toisinaan ryssiä(sillai pienesti, harvoin tietty peruslaatu jää hyviltä saavuttamatta), myönsivät tahi eivät. Tosin kannattaakin pyytää oikeat tekijät paikalle heti kättelyssä... :P

Poikkesäänitteitä/ kotitekijöitä tosiaan on(se 1%), mutta melkoisen vähän.

Hyvän ammattistudion ja kotitekoisen kyllä erottaa toisistaan, mutta miusta ei tuollaisen kengännarustudion jota operoi alaa vasta opetteleva äänittäjä ja kotitekoisen välillä sellaista selkeää eroa enää löydykään, tai vähintään yhtä usein se on kotistudion hyväksi kuin sen nyrkkipajankin.

Tai sitten miun kaveripiiri kuuluu tuohon yhteen prosenttiin, niin hyvää jälkeä sieltä kotistudioilta on tullut. Joissain tapauksissa ne kotistudioissa tehdyt ennakkodemot on rehellisesti sanoen olleet miellyttävämmän kuuloisia kuin se ammattistudiossa äänitetty ja sitten julkaistu levy. Mistä lie sitten johtuisi.
Munsta.
kivi
04.12.2005 14:40:39 (muokattu 04.12.2005 15:29:58)
varakeef:
Itse näen projektikokonaisuuteni siten, että mitä myöhemmässä vaiheessa ollaan, sitä parempiin olosuhteisiin ja ammattimaisempiin puitteisiin hienojen laitteiden äärelle on päästävä. Äänitän millä ja missä tahansa - rauhassa, paineetta, hakien hyvää esitystä. Miksata saatan kotonakin, mutta mielummin pyrkisin jo kunnon studioon jos budjetissa on tilaa. Masterointia en anna ensikertalaiselle, enkä säästä. Viimeistään silloin on päästävä ammattilaisen pakeille, täydellisiin kuunteluolosuhteisiin, henkilöauton hintaisten kompressorien äärelle.

Jep, tosin sillä edellytyksellä, että lähtösoundeista ei saa tinkiä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
04.12.2005 19:14:20
Jep, tosin sillä edellytyksellä, että lähtösoundeista ei saa tinkiä.

Yleensä ei. Paitsi ääritilanteessa, esityksen niin vaatiessa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
FastEddie
05.12.2005 12:04:06 (muokattu 05.12.2005 12:19:21)

Kun se vinnvox ei ole enää ees mikään jumala...

Ei ole, mutta kuuluu edelleen parhaisiin je sillä on pitkät perinteet.

Nostan kyllä niille hattua, jotka saavat "pienemmän" studion pyörimään voitolla.
Kilpailu on kovaa ja totta tosiaan, melkin joka hepulla on kotistudio, jolla ainakin periaattessa, saa aikaan parempaa jälkeä kuin 15 vuotta sitten pienessä tai keskisuuressa ammattistudiossa.
Born to lose, live to win!
Notefix
05.12.2005 12:30:19

Ei ole, mutta kuuluu edelleen parhaisiin je sillä on pitkät perinteet.

Nostan kyllä niille hattua, jotka saavat "pienemmän" studion pyörimään voitolla.
Kilpailu on kovaa ja totta tosiaan, melkin joka hepulla on kotistudio, jolla ainakin periaattessa, saa aikaan parempaa jälkeä kuin 15 vuotta sitten pienessä tai keski suuressa ammatti-studiossa.

Mun mielestä tolla "periaatteessa" sanalla on merkitystä. Mä uskon siihen että ihmiset tekevät sen soundin. Siihen tarvitaan ennenkaikkea hyvät biisit, sovitus ja hyvät soittajat...ja hyvät äänittäjät ja tutotajat. Sen jälkeen voi mennä tekniikkaan. Mää en oikein diggaa sitä trendiä että "nykyaikainen tuotantotapa on sillee, että voithan sä äänittää, vaikka himassa ja sitte korjaillaan" . Pyskimys kaikkien alojen asiantuntijoihin johtaa liian usein keskinkertaisuuteen.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Raimo
05.12.2005 12:46:34 (muokattu 05.12.2005 12:47:37)

Mun mielestä tolla "periaatteessa" sanalla on merkitystä. Mä uskon siihen että ihmiset tekevät sen soundin. Siihen tarvitaan ennenkaikkea hyvät biisit, sovitus ja hyvät soittajat...ja hyvät äänittäjät ja tutotajat. Sen jälkeen voi mennä tekniikkaan. Mää en oikein diggaa sitä trendiä että "nykyaikainen tuotantotapa on sillee, että voithan sä äänittää, vaikka himassa ja sitte korjaillaan" . Pyskimys kaikkien alojen asiantuntijoihin johtaa liian usein keskinkertaisuuteen.

Niinpä. Siinä on eroa jos vastaavan tason lahjakkuus omistaa elämänsä vaikkapa äänittämiseen, tuottamiseen, biisintekoon TAI soittamiseen vs. saman tasoinen lahjakkuus joka yrittää tehdä ne kaikki(ja käy vielä vaikka muun alan päivätöissä :P)... Vuorokaudessakin kun on vaan rajallinen määrä tunteja kerätä tarpeeksi(=koskaan ei ole) kokemusta kaikesta.

Yli- ihmiset sitten erikseen.
Blah.
hirvijo
05.12.2005 13:38:07
Niinpä. Siinä on eroa jos vastaavan tason lahjakkuus omistaa elämänsä vaikkapa äänittämiseen, tuottamiseen, biisintekoon TAI soittamiseen vs. saman tasoinen lahjakkuus joka yrittää tehdä ne kaikki(ja käy vielä vaikka muun alan päivätöissä :P)... Vuorokaudessakin kun on vaan rajallinen määrä tunteja kerätä tarpeeksi(=koskaan ei ole) kokemusta kaikesta.

No nyt sää mut masensit. Vai olenko sittenkin yli-ihminen? No, äsken asensin tähän työkoneelleni ohjelman, jonka slogan on SUPER.HUMAN.SOFTWARE :)

Kyllä tuntuu aina vaan enemmän siltä, että pitäis keskittyä niitten biisien tekoon vaan enemmän. Säätäminen kun on vaan niin mukavaa.
Teijo K.
05.12.2005 13:41:05

Ehkä ei pitäisikään puhua niin paljoa laitteista noita pikkupajoja mainostaessa, vaan keskittyä siihen osaamiseen ja ihmisiin? Itseasiassa demostudioiden potentiaalisena asiakkaana se on se mikä minua houkutelee asiakkaaksi, ei ne kamalistaukset sinänsä. Sitä mie lähden sieltä luotto-pikkustudiolta hakemaan jos sinne menen. Tän kafrun 20v kokemusta äänittäjänä ja äänimiehenä.

Mutta silti jos jotain pikkuäänityksiä pitää tehdä niin niin kovin helposti tulee jääneeksi sinne kotistudion nurkkaan hinkkaamaan.
Munsta.
milcoin
05.12.2005 23:35:01

Prince. YSMF. Ihan ykkönen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JoKo
08.12.2005 19:13:11
Mä uskon siihen että ihmiset tekevät sen soundin

Näin on. Treenikämppästudiossa on aikaa kokeilla erilaisia sovituksia kiireettömässä ja rennossa ilmapiirissä. Ei se paljon musiikia paranna jos soittaa kuraa luksuskamojen läpi upeassa tilassa, kuraa se silti on, ehkä vähän paremman kuuloista. Sisältö, idea ja sovitus on paljon tärkeämpää. Omalla kohdallani paras toimintamalli on äänittää tarvittaessa osa livenä sisään hyvässä tilassa, ja jatkaa sitten kellarissa. Tietysti pitää olla sellaiset pelivehkeet ettei ne lähtökohtaisesti tee saundista kamalaa. Hyvillä soittimilla ja vahvistimilla ja hyvillä mikrofoneilla pääsee jo pitkälle. _Visio_ ja taitoa sen toteuttamiseen pitää tietenkin olla.

Pienen miinuspuolen olen huomannut siinä, kun aikaa on niin paljon kun haluaa, projektit tuppaa venymään...

Masterointi on kyllä oma lajinsa, se vaatii hyvät kuunteluolosuhteet.
Harjoitellessa kannattaa kuunnella hyviä levyjä analyyttisesti.
Deathrace King
06.01.2006 23:30:03

Itse lähetin Turkalle demomme masteroitavaksi ja täytyy sanoa, että erittäin tyytyväinen olen lopputulokseen. Tietynasteinen tunkkaisuus poistui ja varsinkin kitarat paranivat. Basarin soundista tuli myös potkivampi.

Täällä voitte kuunnella lopputulosta parin biisin verran(ne kaksi ensimmäisestä): www.mikseri.net/chaoscreation

Että kiitoksia vaan ja suosittelen muillekin!
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.chaoscreation.net
Tempura
07.01.2006 20:57:55
Turkka sääteli meikäläisen materiaalia myös. Olen työstämässä tässä demoa, ja pistin ihan piruuttani miehelle viilattavaksi pari biisiä. Ja vielä ns.kiireellä tyyliin "koita nyt jos jotain saat tunnissa tehtyä", koitosmielellä. Ja perhana, hyvä tuli ja olen todella tyytyväinen. En osannut edes kunnolla neuvoa joka kohdassa että mitkä oli juuri niitä pienimpiä nyansseja mitä haluaisin korostaa ja mitä taas lieventää, mutta kaverilla oli silmää/korvaa asialle ja sai nopeallakin aikarajalla tehtyä paljon. Jotenkin juuri munkuuloista tavaraa siitä tuli, eli biisit soivat nyt sellaisena millaisena niitä haluaisinkin kuulla. Kiitos vaan.
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Twinkle
08.01.2006 22:03:35
Kiitokset näille edellisille ukoille hyvästä palautteesta ja siitä että antoivat näitä juttuja tehtäväksi. Melkoisen hyödyllisiä ja kehittäviä systeemejä ovat olleet ja ovat todella olleet mukavia projekteja tehdä.

Toiminta jatkuu yhä, joten lisää tarttis saada kaikensorttisia juttuja tehtäväksi. Hommia tehdään vieläkin ekassa viestissä mainituilla ehdoilla, joten tähän hintaan kannattaa varmasti ainakin kokeilla. Myös miksaushommia voi tarjota tehtäväksi, niitäkin tarttis ruveta harjoittelemaan ennemmin tai myöhemmin.
Boltsa
16.01.2006 17:54:07
Jees, minä myös masteroitin miksaamani demon Turkalla. Todella kiitollinen tuosta hänen tekemästä työstä, miksaus on paremman kuuloinen, en olisi itse tähän pystynyt.
Mun mielestä tälläiset järjestelyt on hyviä, koska tämä demo jota miksaan, ei tule myyntiin vaan ilmaiseen levitykseen sekä bändin promoamiseen. Ja koska masterointia haluttiin opetella, tämä oli todella hyvä järjestely.
Boltsa
Twinkle
24.01.2006 20:10:26
Edelliselle miehelle kiitokset palautteesta ja siitä että lähetti töitään tehtäväksi.

Tökkään tämän nyt ylöspäin taas, projekteja on jonossa mutta uusiakin saa ehdotella. Tähän mennessä palaute on ollut järjestään hyvää ja näitä on oikeasti ilo tehdä, hommina ovat olleet kehittäviä koska töiden taso on vaihdellut kengännaru-studioiden tuotoksista aina pro-tason äänityksiin.

Putsailen taas pöytää tässä viikon aikana, joten uusiakin projekteja voin ottaa vastaan.
Twinkle
01.02.2006 23:38:11
Palautetaan tämä ylös ja lisätään ihmisille muutama huomio parin tapauksen takia mitä tässä on tehty:

a) Jos et tiedä mitä masterointi on, ota selvää määritelmästä ennen. Kyseessä ei ole mitään hokkuspokkus-hommaa millä pystytään loputtomasti viilaamaan musiikkia suuntaan mihin halutaan.

b) Jos olet taiteilija ja sinulla on suuri visio, minä olen väärä ihminen tekemään masterointejasi. En ole ammattilainen ja siitä johtuen kysyn myös bändin mielipidettä tarvittaessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö joskus tulisi myös lähdekritiikkiä bändille miksauksen ja muiden asioiden suhteen. Sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti missään nimessä eikä vetää hernettä nenään, koska parhaani kuitenkin teen vaikka materiaalinne olisi paskaa.

c) Jos osaat itse paremmin, suosittelen että teet myös itse. Älä tuhlaa omaa aikaasi etkä minun aikaani, näitä hommia tulee muutenkin tarpeeksi jo ja mielellään vähiä resursseja ei käyttäisi turhien juttujen tekemiseen

Kiitos.

Ne jotka eivät tunnistaneet itseään ylläolevasta, niin olen yhä käytettävissä kaikenlaisiin masterointeihin ja miksailuihin. Koko aika kehittyy ja kohta tulee jopa sivutkin, jossa on niitä sampleja ja esimerkkejä.

Hinnastokin tälle hommalle keksittiin: jos teetät minulla masterin tms jutun, niin pyydän samalla tukemaan laitteistojen parantamista ja aikaisempien laitteiden kuollettamista parhaaksi katsomallanne summalla. Maksu on vapaaehtoinen, voi korkeintaan vaikuttaa paikkaasi tehtävien töiden jonossa mutta itse työstä en veloita mitään.
DaKiller
02.02.2006 09:30:14

Palautetaan tämä ylös ja lisätään ihmisille muutama huomio parin tapauksen takia mitä tässä on tehty:

a) Jos et tiedä mitä masterointi on, ota selvää määritelmästä ennen. Kyseessä ei ole mitään hokkuspokkus-hommaa millä pystytään loputtomasti viilaamaan musiikkia suuntaan mihin halutaan.

b) Jos olet taiteilija ja sinulla on suuri visio, minä olen väärä ihminen tekemään masterointejasi. En ole ammattilainen ja siitä johtuen kysyn myös bändin mielipidettä tarvittaessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö joskus tulisi myös lähdekritiikkiä bändille miksauksen ja muiden asioiden suhteen. Sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti missään nimessä eikä vetää hernettä nenään, koska parhaani kuitenkin teen vaikka materiaalinne olisi paskaa.

c) Jos osaat itse paremmin, suosittelen että teet myös itse. Älä tuhlaa omaa aikaasi etkä minun aikaani, näitä hommia tulee muutenkin tarpeeksi jo ja mielellään vähiä resursseja ei käyttäisi turhien juttujen tekemiseen

Kiitos.

Ne jotka eivät tunnistaneet itseään ylläolevasta, niin olen yhä käytettävissä kaikenlaisiin masterointeihin ja miksailuihin. Koko aika kehittyy ja kohta tulee jopa sivutkin, jossa on niitä sampleja ja esimerkkejä.

Hinnastokin tälle hommalle keksittiin: jos teetät minulla masterin tms jutun, niin pyydän samalla tukemaan laitteistojen parantamista ja aikaisempien laitteiden kuollettamista parhaaksi katsomallanne summalla. Maksu on vapaaehtoinen, voi korkeintaan vaikuttaa paikkaasi tehtävien töiden jonossa mutta itse työstä en veloita mitään.

Nyt tämä alkaa lähennellä sitä pro-tason meininkiä, hehee
Twinkle
02.02.2006 13:21:17
Joo ei ole promeininki, tässä vaan on tullut pari tapausta joiden kanssa ei ole yhteistyö mennyt niin kuin piti. Lähinnä kyse on siitä ettei nämä ihmiset olleet oikein perillä siitä mitä tässä ylipäätänsä tehdään, että minä en muun muassa voi ottaa taustalaulua pois stereoraidasta vaikka kuinka sitä tahdottaisiin... Tämä toinen porukka oletti että tässä hommassa vaan yritetään kuristaa mahdollisimman monta desibeliä raidasta ulos eikä koko hommaa käsitellä muuten ollenkaan. Tekevät mieluummin itse koko homman että pystyvät niiden avulla esittää osaamistaan kaikilla osa-alueilla, muun muassa levylafkoille.

Nämä bändit nyt jääköön salaisuudeksi koska nämä jutut on käsitelty jo yksityisesti, mutta ajattelin nyt kuitenkin lisätä tämänkin tähän. Ketään siis väheksimättä teen kaiken mitä pystyn ja korjaan niin monta kertaa kuin artisti haluaa, mutta mitään idioottimaisuuksia tai vastaavia en tahdo kuunnella, etenkin kun parhaani mukaan tätä teen. Etenkään kun tästä ei kukaan joudu maksamaan mitään, tämä on absoluuttisen ilmaista kaikille ja jokaiselle, mutta tietyn rajan haluan kuitenkin vetää siihen mitä kaikkea minulta odotetaan.

Niinkuin sanottua, ammattilainen en ole ja parantamisen varaa on teknisessä suorituksessa paljonkin. Tätä ongelmaa kuitenkin yritän kompensoida sillä, että asiakaslähtöinen vaikuttaminen on paljon enemmän etusijalla kuin rahalla toimivilla yrityksillä. Niin monta uusioversiota teen kunnes artisti kyllästyy tai tuotokseni alkaa tyydyttää.
Twinkle
17.03.2006 01:11:04
Potkaisempa tätäkin takas ylöspäin, sikäli kun sanottavaa on ja muutenkin alkaa olla taas tilaa uusille projekteille:

Tässä hommassahan ei noita ehtoja ole kuin tuo yksi ainoa, että ne krediitit saisi jokaisesta tekemistään hommasta. Tästä kuitenkin jotkut luistaa ja jättävät tuon kreditoinnin väliin. Ei se olisi edes niin harmillista niin pitkään kun hommasta maksettaisiin, mutta tällä hetkellä kun se rahan antaminen ei pakollista ole niin kyllä se vähän päähän ottaa että tuo painetaan aivan villaisella.

Tästä siis sen enempää, en minä jaksa tuostakaan riidellä niiden kanssa jotka tietävät mistä on kyse. Muistutan nyt muita ihmisiä tästä asiasta.

Joka tapauksessa, minä olen yhä valmiina kaikenlaiseen säätämiseen ja tekemiseen, kenelle hyvänsä jolla jotakin tehtävää on. Että jos tarvetta on niin ilmoitelkaa, tämän ketjun etusivulla on tarkempaa juttua tästäkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)