Aihe: Putkivahvistinta kehiin 1 | |
---|---|
![]() 09.01.2006 21:19:35 | |
Onko kenelläkään kokemuksia kiipparien vahvistamisesta putkivahvarilla ja koko äänialueen kaiuttimilla? En tarkoita tällä Leslietä tai jotain kitaracomboa vaan lähinnä n. 2x100W putkilla toteutettua päätevahvaria ja PA-kaiuttimia. Soittelen tällä hetkellä aktiivi PA-kaappien kanssa (2 x 300W) ja ne toimivat ok. Suurilla äänenpaineilla kaapit alkavat säröytyä. Tehoa on sinänsä paljon, mutta pianon laajan dynamiikan takia säröytymistä alkaa voimakkaiden iskujen kohdalla tapahtua vaikkei keskimääräinen äänenpaine olisikaan vielä mitenkään mahdoton. Kompressoitua musiikkimateriaalia CD:ltä soitettaessa mökää lähtee aivan riittävästi. Putkiesivahvistin auttoi asiaa vähän, koska sen pystyy halutessaan säätämään niin, että esivahvistin alkaa pehmeästi leikata huippuja ennen PA-kaapin säröytymistä. Vaikkei säröä olisikaan mukana, niin putkiesivahvistin tuntuu sopivan erittäin hyvin signaaliketjuun. Pieni määrä putkisäröä ei edes pianosaundilla häiritse pahasti. Urku- ja Rhodes-soundeihin saa putkiesivahvistimella tarvittaessa kunnon säröä mukaan. PA-aktiivikaappien särö taas sattuu korviin saman tien ja esim sooloa soitettaessa joutuu vola-tasoa asettelemaan, mikä taas vie huomiota pois itse soittamisesta. Helppoja vaihtoehtoja ongelmaan löytyy: * Tehokkaampi PA vahvistin ja isommat kaapit headroomin lisäämiseksi * Kompura pianon ja styrkkarin väliin * Volat alas koko bändillä Vaihtoehtona tuli mieleen esim. käytetty Marshall 9200-räkkiputkivahvistin ja siihen jotkun passelit kaapit. Tavoitteena putkisaundi ja tarvittaessa pehmeä huippujen leikkaaminen. Huolena on tällaisten alunperin kitarakäyttöön tarkoitettujen vahvistimien clean-soundin soveltuvuus pianokäyttöön. Tällaisia yhdistelmiä on harvassa kaupassa tarjolla kuunneltavaksi ja hintasyistä pitänee joka tapauksessa katsella käytettyjä vahvareita uuden sijaan. Edellämainitut tehot voivat kuullostaa suurilta, mutta kompressoimaton piano tuntuu tarvitsevan paljon tehoreserviä soidakseen hyvin - varsinkin matalilla taajuuksilla. Kitara tulee toimeen paljon vähemmällä sähköllä. | |
![]() 10.01.2006 00:06:47 | |
Frendien bändi käyttää Hiwattin 100-wattista PA-nuppia Rhodesin ja syntikoiden vahvistamiseen keikoilla, perässä on jotkut ikivanhat Hagströmin kaapit. Eihän tuo mitään hifiä ole, mutta soundit on erinomaisen hyvät! Sitä en oikein osaa sanoa, että kuinka hyvin tuo systeemi pelaisi pianon kanssa; voi olla, että se vaatisi "luonnonmukaisempaa" toistoa. Mutta kyllä tuolla tavalla saat ihan varmasti hyvät soundit läpi. Tuohon itse ongelmaasi se tuskin kuitenkaan on ratkaisu: menee putkinuppikin ruvelle, jos siitä liikaa tehoja yrittää ottaa. Itse kokeilisin jotain limitteriä varmastikin. | |
![]() 10.01.2006 07:52:42 | |
aivan tavallisella kompressorilla minä tuon hoitaisin + oletan, että sovituksissa pianolla on oma roolinsa/tilansa ettei tarvitse volumella kilpailla kuulumisesta Soitetaan jamia! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)