Aihe: plektra
1 2 3 4 5 6
hemmo
31.07.2003 22:44:30

Hei! Mun palstalla ei tapella

thread = lanka, rihma, kuitu, säie.

Sää siis tarkotat, et tää koko bassopalsta on sun?

Äh, me mitää tapella, kuhan kinastellaan ja sovussa vielä.
Säröä beibi!
Cornflake
01.08.2003 09:27:29
dgdg Basisti:
HEI! HEI!!! MUN PALSTALLA EI TATAPELLA!

Eikä tällä palstalla huudeta.

Tappelu ja normaali keskustelu on asioita jotka jokaisen basistinkin kannattaa oppia erottamaan toisistaan. Jälkimmäisestä ei ole aikuisten ihmisten ollut tapana ryystää herneitä kärsään.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
handegunnar
02.08.2003 20:38:09
Ei tosiaankaan. Plektra ei ole tarkoitettu basson soittoon. Bassokitara polveutuu suoraan kontrabassosta, jota ei tosiaankaan soiteta plektralla.

Vaan jousella.
Pitsa
03.08.2003 14:56:05
Toki plektra on hyvä apuväline, miksei olisi? Jos ei vaan vielä vaikkapa pysty soittamaan jotain nopeaa sahausta ilman plektraa, ni turha sitä on itkeä että "en kyllä plektralla soita kun kuuluu vaan että plök plök" Bullshit. Minä kyllä ainakin tarvitsen plektraa MONESTI noihin nopeampiin juttuihin kun en tarpeeksi vikkeliä sormia vielä omaa. Kyllä toki hion sormitekniikkaanikin, mutta plektra tulee oltua kädessä aikalailla jokaisella soittoharjoituskerrallani. Pitääpä vielä kysyä, mikä helkkari siitä plektrasta tekee niin vastenmielisen?
Ei me tämmösiä
Cornflake
03.08.2003 16:09:54 (muokattu 03.08.2003 16:10:13)
Pitsa:
Pitääpä vielä kysyä, mikä helkkari siitä plektrasta tekee niin vastenmielisen?

Riittävän sormittelutekniikan oppiminen on niin työläs homma, että sen opittuaan ja kiveksenkovaksi hiottuaan on pakko vähän alentaa niitä jotka eivät moista halua/koe tarpeelliseksi opetella.

Tämä on osa sitä taiteellisuutta:-)
dgdg Basisti
03.08.2003 16:10:23
no mun aiheessa ei tapella... ette tajuu huumoria!
Cornflake
03.08.2003 16:20:25
dgdg Basisti:
ette tajuu huumoria!

Huumoria? Tämä on vitun vakava asia. Koitetaanhan nyt pysyä siinä tappelussa.

Ei vain. Kuka tässä herran mielestä tappelee?

p.s Jos haluat jatkossa että viestisi menee perille ihan oikein ymmärrettynä, kannattaa opetella ns. kirjoittamaan. Ja lukemaan. Voit harjoitella taitojasi etsimällä googlesta jotain kohdasta 'sarkasmi'.

p.s.s Plekut r0x!
Karlsson
03.08.2003 18:31:45
p.s.s Plekut r0x!

Eikä oo!
Hiiohoi ja jatsi soi!
KMT
03.08.2003 22:13:06

Asian vierestä mutta onko haittaa sähköbassolle, jos soitan jousella?
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
Karlsson
03.08.2003 22:57:41
Asian vierestä mutta onko haittaa sähköbassolle, jos soitan jousella?

Voi olla vähän hankalaa kun kielet ei ole sillälailla kaarella niinkuin kontrassa. Mutta ei siitä kai muuta haittaa ole kuin että hartsi (käytät varmaan?) voi vähän tukkia kieliä...
Hiiohoi ja jatsi soi!
Quilombo
05.08.2003 23:22:45
Itse soitan pääasiassa plektralla.
Kenties siitä syystä että metallia soitetaan nopsasti jo sormet ei pysty parempaan ku ehkä 8 iskua sekunnissa. Se että soittaa bassoa plektralla tukee mun kitaransoittoa hyvin sillä
moisessa tulee voimaa plektrakätöseen

Oon kyllä opetellu viimeaikoina pääasiallisesti sormilla ja
kyllä se kannattaa. Plektra ei kuitenkaan ikipäivänä mene monipuolisuudessaan sormien edelle. Plektralla saa tosin joitan jippoja paremmin kuulumaan mutta ne on aika vähäisiä.
Väitän ettei kukaan
pro pysty soittamaan alaB:tä ja G:tä hirveetä vauhtia putkeen plektralla yhtä nopeasti kuin joku pro sormilla.

http://www.harmony-central.com/Bass/Articles/Hanging_Ten/
Tos on hyvä sivu minkä ohjeiden mukaan kannattais sormia käyttää :)
\"Free thinkers are dangerous\" -System Of A Down
Karlsson
06.08.2003 01:40:04
http://www.harmony-central.com/Bass/Articles/Hanging_Ten/

Tuota, saanko tulikiviä niskaani jos sanon, että tuossa ollaan vähän hakoteillä?
Tekniikka menee musiikin edelle?
Kahdella oikean käden sormella pärjää vaikka minkälaisessa papatuksessa ihan hyvin. Tai ainakin kolmella?
Tosin vuosien soittoharrastusta ja jonninmoista treenausta tarvisee olla, mutta kuitenkin.

Mielipiteitä?
Hiiohoi ja jatsi soi!
Incarnation
06.08.2003 11:05:02
Itse koetan käyttää mahdollisimman paljon sormia, mutta joskus sitä plektraa tarvitsee pakostakin. Varsinkin silloin jos liikutaan paljon esim. E, A ja D kielten välillä, tarvitsen plektraa. Mutta lupaan ettei mene kauaa kun olen täysin plektravapaa basisti!
"Ei setä pahaa tee... setä ottaa silimän pois!!"
Ulle
06.08.2003 11:45:20

Tuota, saanko tulikiviä niskaani jos sanon, että tuossa ollaan vähän hakoteillä?
Kahdella oikean käden sormella pärjää vaikka minkälaisessa papatuksessa ihan hyvin. Tai ainakin kolmella?
Tosin vuosien soittoharrastusta ja jonninmoista treenausta tarvisee olla, mutta kuitenkin.

Mielipiteitä?

Samaa mieltä olen. Kolmatta sormea tarvitsee välillä, mutta sitäkin vain silloin kun hypitään kieleltä toiselle valonnopeudella.
Diablero
07.08.2003 01:07:58
Itse soitan 'stainin kanssa Plekulla, koska se sopii mun mielestäni tollaseen rokimpaan menoon. Sitten kun aletaan puhua jostain kunnon kuviobasisteista niin luulen että sormet olis paikoillaan.
Kyllähän taitavimmat basistit yleensä sormia käyttää, ja se on perinteitä kunnioittavampaa mutta rock/pop ja varsinkin mättöakselilla pleku säästää tuskilta ainakin agressiivisimmilla basisteilla.
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
chief
07.08.2003 16:43:18

Mielipiteitä?

Tuossa nelisormiharjoittelussa on ehkä vähän sellaista "urheiluhenkeä":

"Using the full hand technique will make your playing smoother, faster, and easier. Plus, it is really a cool thing to show off to your friends. "

-suora lainaus em. artikkelista.

Tuo (huippuunsa viritetty) tekninen osaaminen on mielestäni paljon kiinni siitä mitä haluaa soittimellaan tehdä. Jos tarkoituksena on soitella omaksi iloksi, ehkä jopa joidenkin kuulijoiden iloksi, ja musiikkityyli on lähellä jotain PERUS-pop/rock/blues/kantri/mitätahansa soitantaa, niin varmasti kahdella sormella (tai plekulla) ja riittävällä harjoittelulla voi soittaa KAPPALEEN TYYLIIN SOPIVIA bassolinjoja. Eikä kuulijoista kovinkaan moni huomaa mitään eroa, soittaako kahdella, kolmella tai viidellä sormella.

Jos taas musiikityyli on lähempänä jotain vaativampaa, esim. jonkunnäköistä jatsiin tai progeen tms. viittaavaa, niin varmastikaan soittotaito ei ainakaan heikennä kyseistä esitystä.

Tietenkään en tarkoita että blues/pop/rock olisi välttämättä AINA teknisesti helpompaa kuin jazz mutta ehkä usein on näin.

Toiseksi soittotekniikka on eri asia kuin tyylitaju, joka kuitenkin ehkä useammin ratkaisee kuulijoiden mielipiteen esityksestä.

Sävellysten ja sovitusten vaativuus asettaa eniten vaatimuksia tekniselle osaamiselle.
What's the last thing a drummer says in a band? "Hey guys, let's do one of my songs."
Pitsa
10.08.2003 17:19:22
Ainiin, tulikin mieleen että YUP:n Tynkkynenhän soittaa plektralla, enkä sanoisi että mikään turha basisti. Hänen soitto sopii oikein mainiosti korvaani
Ei me tämmösiä
MattiAuer
30.11.2003 19:37:27

Ainiin, tulikin mieleen että YUP:n Tynkkynenhän soittaa plektralla, enkä sanoisi että mikään turha basisti. Hänen soitto sopii oikein mainiosti korvaani

Ja Jason Newsted ja A.W. Yrjänäkin kai muuten, ja suurelle yleisölle kelpaa. Ja miksei pienemmällekin.
"Uniikki unikorni olikin korni koni"
käki
01.12.2003 01:42:17
Eikös tatapella ole sitä, kun nyrkkeillään ilman käsiä(basson säestyksellä) ?
-Error est Horror-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)