Aihe: Watit nupeissa ja kaapeissa.
1
Vipu
09.01.2006 13:11:58
Eli jos nupissa on 120wattia ja kaapissa 300wattia niin miten ne watit menee niissä?
Eli lähteekö siitä kaapista sit 120wattia ääntä vai mitenkä nämä menevät näissä?
Vai onko kaapissa oma virtajohto seinään?
Mörkö
09.01.2006 13:13:39
Eli jos nupissa on 120wattia ja kaapissa 300wattia niin miten ne watit menee niissä?
Eli lähteekö siitä kaapista sit 120wattia ääntä vai mitenkä nämä menevät näissä?

Taitaapa se kaapin wattimäärä olla tehonkesto.
"vinsentti on vihree nyrsijä"
oiva tumpeloinen
09.01.2006 13:14:12 (muokattu 09.01.2006 13:14:45)
Näitähän nyt pukkaa.....

Se kaapin wattiluku on sen kaapin tehonkesto. Jos sä mietit, että paljonko sitä ääntä kuuluu, niin se on sen 6505:n 120W, millä muuten saat korvat rikki aika nopeasti.

DIT: ja kaiken lisäksi mä oon vielä sairaan hidaskin.....
Vipu
09.01.2006 13:15:30
Ja mitäs tämä tehonkesto tarkoittaa?
damn_pc
09.01.2006 13:16:16
Eli jos autossa on huippunopeus 200km/h ja renkaissa 300km/h niin siten ne km/h:t menee niissä!
love ´em both; heavy & metal
oiva tumpeloinen
09.01.2006 13:18:32

Johan se itse sana sen kertoo. Eli tehonkesto = paljonko kestää tulevaa tehoa.

Eli jos autossa on huippunopeus 200km/h ja renkaissa 300km/h niin siten ne km/h:t menee niissä!

Onks mun autossa jotain vikaa, kun ei se mene noin kovaa? :)
fox
09.01.2006 13:19:37

Ei oo kaapissa virtajohtoa, ellei oo ns. aktiivikaappi..jossa sitten on itsessään vahvistinyksikköä, jakosuodinta ym.
Lähinnä kaapin wattimäärä ihan peruskaapissa on tosiaan se tehonkesto. Jos sun nuppi tms.vahvistin huokaisee ulos 120W niin sen kaapin wattimäärä ei saa sen alle olla, tai muuten se kaappi (ja sitten vahvistin) on hyvin pian entinen. Myös sen ohmiluvun kanssa olis syytä olla tarkkana. Eli jos sulla on 8 ohmia valittuna vahvistimesta, olis sen kaapin syytä olla se kahdeksan..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
damn_pc
09.01.2006 13:20:56
Onks mun autossa jotain vikaa, kun ei se mene noin kovaa? :)

Meneekö sun renkaat kolmeasataa? Tsekkaa ne ekana! Mun kaveri, joka tietää kaiken näistä, vaihto ylisuuriin renkaisiin ja nyt sillä menee sweepit paljon kovempaa!
love ´em both; heavy & metal
fox
09.01.2006 13:24:15

Jos kaappi kestää 300W tehoa, ja vahvistin on 350W ja soitat melkein nupit kaakkoon, sitten meneekin syystä tai toisesta 315 W kaiuttimille, niin siellä kaiuttimien niinsanotut puhekelat kärähtää -> kaiutinkaappi on pois pelistä -> ei kuulu soitto, ei -> vahvistimella ei ole kuormaa enää -> päätemuuntajasta tulee toimintasavut, jos on putkivahvistin -> lompakossa käy huima lepatus kun eurot poistuvat -> keikka on ohi ennenkuin oli alkanutkaan -> harmistusta.
oiva tumpeloinen
09.01.2006 13:25:04
Jos sun nuppi tms.vahvistin huokaisee ulos 120W niin sen kaapin wattimäärä ei saa sen alle olla, tai muuten se kaappi (ja sitten vahvistin) on hyvin pian entinen.

Tähän nyt kuitenkin vielä sellainen juttu, että mikäänhän ei estä laittamasta pienempää kaapia kiinni. Pitää vain pitää huoli, ettei vahvarista päästä ulos kaapin tehonkestoa kovempaa mölyä. Ja nyt joku tietenkin päästä toimintasavut pihalle vahvaristaan ja rikkoo samalla kaapin, eli syy on oleva minun. =)

Meneekö sun renkaat kolmeasataa? Tsekkaa ne ekana! Mun kaveri, joka tietää kaiken näistä, vaihto ylisuuriin renkaisiin ja nyt sillä menee sweepit paljon kovempaa!

Mitäs luulet? Autona kuitenkin varmari-Corolla....ei taida toi kolmesataa riittää noihin renkaisiin. =) Mut toisaalta ei mun sweepit siltikään kulje.
Jucciz
09.01.2006 13:25:07
Jos sä mietit, että paljonko sitä ääntä kuuluu, niin se on sen 6505:n 120W, millä muuten saat korvat rikki aika nopeasti.

Pakko silti korjata, että watti ei ole äänenvoimakkuuden vaan tehon yksikkö.

Lopullinen äänen määrä riippuu paljolti siitä, kuinka kovalle tuon 120-wattisen vahvistimen vääntää sekä siitä, millainen kaiutinkaappi on - kuinka herkät kaiutinelementit, kaiuttimen sijoituksesta, soittotilan akustiikasta ja ennen kaikkea vahvistimen EQ-asetuksista - korva reagoi keskiääniin hanakammin.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
fox
09.01.2006 13:28:30

Lopullinen äänen määrä riippuu paljolti siitä, kuinka kovalle tuon 120-wattisen vahvistimen vääntää sekä siitä, millainen kaiutinkaappi on - kuinka herkät kaiutinelementit, kaiuttimen sijoituksesta, soittotilan akustiikasta ja ennen kaikkea vahvistimen EQ-asetuksista - korva reagoi keskiääniin hanakammin.

No toki näin, mutta käytännössähän 15 neliön betoni-treenibunkkerissa ei muulla ole merkitystä.. 120W on siellä 120W jolloin tulee jo vaahto suusta, vesi silmistä ja veri korvista.. 8) Eikä tarvitte huolta kantaa kajarien spekseistä, oli herkkyys sitte 95 tai 98...
oiva tumpeloinen
09.01.2006 13:30:12

Ja mä kun ajattelin sanoa asian siltä kantilta, että aloittajakin sen saattaisi ymmärtää. =)

Mutta oikeassa olet. Ensi kerralla lupaan kirjoittaa paremman proosan aiheesta. =)
askomiko
09.01.2006 16:47:07 (muokattu 09.01.2006 16:52:20)
Jesh, rautalankaa tuli jo, joten laitetaan seuraavaa vaihdetta sisään.

Teho, tehonkesto ja herkkyys muodostavat ikäänkuin tykkimiehen kolmion, jolla saa selville maksimaalisen mölyn määrän. Otetaanpa ensimmäisenä herkkyys. Tämä ilmoitetaan tyyliin 99db/1w/1m. Eli yhdellä watilla metrin päästä mitattuna melua tulee 99db. Kitarakajarit pyörii täällä suunnalla, esim. Celestion V30 taitaapi omata juurikin tuon 99db/1w/1m -herkkyyden.

Sitten tehonkesto. Jos edellämainittu kajari kestäisi 2w tehoa ennen hajoamista, saisi maksimaalisen möykän määrän selville näin: 99db+3db=102db. Puolestaan kymmenellä watilla irtoaisi 109db. Sadalla watilla saisi 119db. V30:n ilmoitettu kesto taitaapi olla siinä 60w paikkeilla. Kymmenellä watilla saatiin 109db, joten kuusinkertainen teho tuottaa siihen lisää noin 7.8db. Päästään pyöreästi lukuun 117db.

Toinen vaihtoehto olisi kajari, jonka tehonkesto on 600w, ja herkkyys 89db/1w/1m.
10w: 99db
100w: 109db
600w: ~117db.

Eli herkkyys on aikas oleellinen homma. Hifikajareissa pyöritään yleisesti juurikin alle 90db:n tasoilla, kun taasen kitarakajareissa sadan. Mun hellan levyssä on tehonkestoo 3000w, mut ääntä ei lähde yhtään. Äänellinen herkkyys on siis varsin huono. :(

Jos laitat samaan kaappiin 10w ja 100w-kajarit, et voi kuitenkaan syöttää 110w ennen hajoamista, vaan 20w. Eli pienimmän tehonkesto x kajareiden määrä on silloin peukalosääntö. Ohmit vielä lisävaikeutena, ne saat lukea MikkoV:n faqista ylempää.

Sadan watin nupilla voit siis ihan hyvin soitella kaappiin, jonka kajareiden tehonkesto on 10w, kunhan et soita liian lujaa. :) Ja mikä on liian lujaa? Kahdella watilla ei enää kerrostalossa käytännössä pysty soittamaan. Eli kotioloissa ei sitä helposti riko, mutta koska desibeliasteikko on logaritminen, eli watit kasvaa hirmuvauhtia kun melua nostetaan ylemmäs, treeniksellä sen voi jo käräyttää. 20w tehoa tuottaa kitarakäytössä hyvin paljon melua, sillä pärjää jo rumpalin kanssa helposti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)