Aihe: Arvostavatko suomalaiset vain heviä?
1 2 3
K.Suninen
08.01.2006 21:26:27
Itse tuossa viime kesänä etsiskelin bändiä, kun oli tylsää. Joka ilmotustaululla ja nettisivulla 9999/10000 ilmoituksista oli: "Haetaan tuplapedaalit omaavaa rumpalia autotallibändiin. Musatyyli ois raskaanpuoleisempaa metälliä ja rockia. Taidoilla niin ei oo väliä, kuhan on hyvä meno ja tukka kasvaa."
En halua olla näitä ihmisiä mollaava kusipää, joten hyvä vaan kun on jotain kunnon tekemistä.
Mutta
Ei vain tullut yhtään ilmoitusta vastaan, jossa olisi lukenut tyyliin että: "Fuusiojazzia soittava porukka hakee pätevää rumpalia, joka ei käytä tulpapetaalia." - Eikä suuremmin mitään funk-ilmoituksia, ei oikeastaan paljo ollenkaan mitään rockabillyä kevyempään musiikkiin liittyvää.
Tämä siis oli saldo Tampereen päässä.
Vielä vaikeampaa on kun haluaisin musaopistolla soittaa kunnolla uptempojazzia, muttakun ei ole basisteja, jotka haluaisivat, eivätkä bändimaikat puolla ideaa..Joten joudun tyytymään taustanauhoihin (juuri joulumatineassa rykäsin John Rileyn kirjasta Out In The Openin)..
En nyt halua olla nirso ja tottakai tanssibändikeikat käy, kunhan palkka on kunnossa, mutta hevi vain ei iske.
Jostain syystä tuntuu, että noita funk-jazz-tyylin hommia olisi tarjolla vain Helsingissä, sillä siellä on valtakuntamme suurimmat pop/jazz- linjan ammatilliset oppilaitokset ja kaikki nuoret lupaukset tuntuvat reissaavan sinne. Ilmeisesti minäkin sitten parin vuoden päästä, kunhan saan lukion ja armeijan pois alta. Se on kurjaa kun ei melki mistään muualta meinaa löytyä tätä genreä edustavia bändejä, paitsi pääkaupunkiseudulta.
Suurin osa suomalaisista NUORISTA arvostaa heviä. Niin se vain on.
En perusta Wecklistä
Ahmir
08.01.2006 21:47:50
Joka ilmotustaululla ja nettisivulla 9999/10000 ilmoituksista oli: "Haetaan tuplapedaalit omaavaa rumpalia autotallibändiin. Musatyyli ois raskaanpuoleisempaa metälliä ja rockia

Juuri tästä olen itsekkin turhautunut. Sama homma, kun selailee vaikka m.netin wanted-osastoa.
Die gute Verbindung von Mensch zu Mensch.
T.Laine
08.01.2006 21:51:16
itellä on kans samansuuntaisia kokemuksia Porin suunnalta. Opiskelujen takia jouduin tänne aikoinaan muuttamaan. Tääl on paljon bändejä, mutta ei ainuttakaan sellasta ole löytynyt, kenen kanssa haluis soitella enemmänkin. Itse tosin tykkää hevistä ja meetallista hirveesti, mutta jos autossa pauhaa bodomit ja slipknotit, kotona pauhaa samat, niin jotenkin se vaan puuduttaa aina soitella tukutukua... Hallitsen tuplat kyllä mielestäni hyvin, mutta kun kiinnostus on itseltä niitä kohtaan kadonnut. Ei täältä löydy porukkaa jotka soittas mieluiten heviä, (Entwine, Charon, Sentenced, Lullacry) -tyylistä junttaamista. Se todellakin on alkanut ahdistaan täällä seudulla. Joko on soitettava humpappaa tai bläkkiä. Ja sit toinen juttu mikä täällä V*tun Porissa on ongelmana, ettei täällä ole oikeastaan ollenkaan vapaita treeniksiä. Suhteita pitäs olla ja paljon, ennen kun täältä saa mitään.

Nimim. "molo-ottassa".
Pakko sanoo... LARS!!
ramzuz
08.01.2006 22:07:05
Äp-päp-päp-päp...! Eipäs nyt ruveta Ramzuz... :) Jospa Laitila onkin Suomen metallikehto?!? Miettikääs sitä! ;)
HEHE:D no on siellä yks H joka eroaa näistä juoksioista:D Olit kuulemma jutellut hänen kanssaan tänään?
Epämuusikko
09.01.2006 09:14:13 (muokattu 09.01.2006 09:17:34)
Eikös Oulu ole Suomen black-metalkehto?:) No kyllä kaikenlaisia muusikoita on joka puolella. Kun eksyt mukavien tyyppien seuraan, usein musamautkin kohtaa.

Välillä tuntuu, että kyllä. Onhan täällä muutakin, mutta se ei välttämättä näy katukuvassa.

Vielä vaikeampaa on kun haluaisin musaopistolla soittaa kunnolla uptempojazzia

Miten tuo, puhumattakaan fuusiojazzista, eroaa hevin soitosta? OK, monella tavalla...
Mutta jos jazzbändissä, jossa kaikki soittaisivat helvetin hyvin, mutta maksimitempo olisi 80 bpm, olisi paikka auki, niin menisitkö?
You have to persist, and out of the sheer frustration of what you've been doing or you haven't been doing you come out the other side. Of course, when you come out the other side, you find that there's an even bigger hill to climb than the last one
käreyndanni
09.01.2006 09:42:34
Tästä topikista taitaa tulla kunnon väännöt ;)

Tyyliin:"Hevi on paskimmillankiin parasta!" kontra "It's all 'bout the tukutuku"

Seuraillaan, mitä jengi on mieltä.
Rockster
09.01.2006 09:48:51
Hienointa olisi kyllä kuunnella metallia johon on rumpuraitoihin sotkettu sitä funkkia. Minä ainakin jaksaisin kuunnella ja haluaisin myös osata soittaa. Tuku-tuku alle ja funkkia päälle...
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
käreyndanni
09.01.2006 10:01:58
Välillä tuntuu, että vaikka jengi on niin muusikkoja, että suurinpiirtein pitää hommata toinen 16" basari, et´ pystyy saamaan oikeet tunet johonkin drum'n bass fiiliin, niin sitten ei kuitenkaan meinata ymmärtää sitä asiaa, että jos haluat kunnon massiivisen tykistötulen johonkin biisin kliimaksikohtaan ja lähinnä tuolta basaripuolelta, niin sitä varten kai pitäisi hommata joku helevetin moinen Kodo-rumpu siihen viereen ja ei muuta kun moukareilla mättämään sitä, että saisi tyydytettyä hurjan visionsa tai vaihtoehtoisesti poljetaan yhdellä pedaalilla hiiren hiljaa 16-osia, koska mä en voi olla muuten oikea taiteilija, mikäli omistan tuplat.

Käytännön järkeä peräänkuulutetaan, mitä -tun järkeä on polkea yhdellä pedaalilla hiiren hiljaa ja vikkelästi, jos oikeasti vaaditaan voimaa ja nopeutta. Ja voi niillä tuplilla tehdä muutankin kuin pelkkää tukutukua. Ja muusikko, joka soittaa tuplapedaalilla ei välttämättä suoraan ole hevimuusikko esim. Vinnie Colaiuta, Dennis Chambers.

Miksi rajoittaa itseään turhaa? Avoimuutta.
enfermero
09.01.2006 11:03:57 (muokattu 09.01.2006 11:04:42)

Itse en kanssa ymmärrä, että mikä helvetti siinä tuplien polkemisessa on niin siistiä? Itellläni on tuplat ja käytän niitä oman musiikin soitossa, mutta kohtuudella. (Nyt tulee kirosanoja) Derek Roddy on ehkä pirun kova rumpali ja tiedän että se on jazz/proge/funk/fuusio-kykenevä, mutta ei niitä sen sooloja silti jaksa kattoa. Hetken siinä on että mitä helkkaria, kun se blästääminen alkaa, mutta siinä 2 min kohdalla alkaa jo harmittamaan. En ymmärrä muutenkaan tätä tällästä Troo Blakkmettal norske HAIL! meininkiä. Vedetään biisit erittäin tylsällä kaavalla läpi ja se on siinä. Ja mikä oli sanoma? infernal hails to the white power of SATAN!!! HARR!

Suomessa kaikista harmillisinta on se että tästä bläkkijutusta on kaikkien näiden Cradle Of Filthien ynnämuiden takia tullut hirveä muotijuttu!? Monet jotka ovat vuoden 90 jälkeen syntyneet ovat pukeutuneet Burzum tai Mayhem-paitoihin, mutta eivät oikeastaan edes tiedä mitä kuuntelevat.

Tässä vissiin piti puhua rummuista, mutta karkasi nyt käsistä. :D Enivei. Käyttäkkää tuplia! Mutta kohtuudella!
Nolte
09.01.2006 11:18:22
Jaa jaa. Eihän sitä tuplapedaalia voi pitää syyllisenä siihen, jos sillä ei osaa mitään muuta soittaa, kuin papapapapapapapaa ylinopeudella. Ei autokaan ole syyllinen järjettömään kaahaukseen liikenteessä, tietääkseni.

Tällainen keskustelu, että mitä musiikkia arvostetaan ja mitä ei - on tavallaan turhaa. Minkäs sille nyt voi, että tykkää siitä mistä tykkää. Eihän se ole mikään ihmisarvokysymys. Eikä sillekään mitään voi, jos ei jostain tykkää. Sellaista musaa saattaa tosin tulla huonona päivänä haukkuneeksi oikein julkisesti paskaksi - vaikka kyse onkin lähinnä vain siitä, ettei ymmärrä ko. kamaa.
Hyvät rummut, huono soittaja!
Tappi
09.01.2006 11:45:10

meinaako tämä nyt siis sitä, että raskaamman metelin rumpalit ovat paskoja ja siihen ei tarvitse taitoja? Itse en ole törmännyt minkäänlaiseen "osaaks jätkä mättää kovaa tuplilla" -tyyliseen kommentointiin. Noh, kai se on tuurista kiinni tms. Sitäpaitti nykysin alkaa tollakin puolella olemaan kova hinku meshuggah tyylisille rumpaleille... jotta niinkun pelkät tavalliset pitkätä tukkaa kasvattavat rämpyttäjät eivät ole kovin suosiossa. Enpä tiedä mitä tälläkään nyt hain, mutta sain aika negatiivisen kuvan raskaamman metallin soittajista, varsinkin rumpaleista.
It wasn´t me! It was the other guy....
Nolte
09.01.2006 12:12:07
Vastauksena otsikon kysymykseen: Eivät pelkästään, mutta paljon kyllä. Ainakin jos mittarina on Wanted-palsta. Laskin pikaisesti kuudelta ensimmäiseltä sivulta, jossa "orkesteri hakee rumpalia". Noin 40/90 ilmoituksista oli sellaisia, joissa oli kyseessä heavy/metalli/death/doom/örinä yms. Joten kyllä raskaampi meininki nauttii suurinta arvostusta, näköjään.
Hyvät rummut, huono soittaja!
Animosity
09.01.2006 12:13:44

HEHE:D no on siellä yks H joka eroaa näistä juoksioista:D Olit kuulemma jutellut hänen kanssaan tänään?

Jos tota Haaralan poikaa tarkotat nii minä sen kanssa jutustelin =)
Köyhän ei kannata ostaa mitään halpaa...
rm_wispila
09.01.2006 14:10:48
kukaan ei kuuntele enää Abbaa, hevi tulee ja hevi tappaa...

on ollut kai tätä ongelmaa jo aiemminkin. Siis ainakin Lahdessa, Suomen huumor-musiikin kehdossa.

Zeppelin taas oli nimenomaan hardrockia, eivät itse edes halunneet kuulla nimitystä heavy metal... pojathan pistivät myös tuon kiertuetouhun aivan uusiin puihin kaikkine lieveilmiöineen ja oheistoimintoineen ,lisäksi opettivat bändibisnestä mm. Rollareille ( jota nykyisin parjataan rahastuksesta).
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
18is9
09.01.2006 15:00:27 (muokattu 09.01.2006 15:02:39)

Välillä tuntuu, että kyllä. Onhan täällä muutakin, mutta se ei välttämättä näy katukuvassa.

Joo ei, kaikki rumpalit näyttää siltä että ne soittavat Dimmu Borgirissa. Pitää olla hemmetin härö tukka ja mahdollisimman pitkä parta ;). Siksi siis jazzrumpaleiden näköisiä tyyppejä ei näy Oulun katukuvassa kun ne näyttää hevirumpaleilta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Legatus
09.01.2006 15:07:30
Arvostavatko suomalaiset vain heviä?

Ei. Ite oon hevirumpali, mutta musanope oli suositellu mua ja yhtä kaveria rumpuihi tekeillä olevaan big bandiin. Jos ne vaan ottaa minut nii tottakai suostun, se tuo heeleevtisti kokemusta. Ja veikkaisin että kunnon hevarimuusikotkaan sano että "hyi jazz yäk yäk.. Heviä se olla pittää"
Roddy on jumala!!
khm
09.01.2006 15:07:53
Onko se vaan niin helvetin yksinkertaista ja helppoa soittaa heviä?

Itse arvostan jazz pändejä. On meinaan taidokasta touhua.
Tällä hetkellä vedellään pändin kanssa punk/funk/rock välimaastossa.
Olé!
Deino
09.01.2006 15:27:30

Onko se vaan niin helvetin yksinkertaista ja helppoa soittaa heviä?

http://www.paajarvenky.fi/viittoma/ei.gif
'M.net + Sarkasmin tapaista - Hymiö = Viha'
kampela
09.01.2006 15:32:49

Haluan aluksi todeta, että arvostan jokaista musiikkityyliä ja jokaista muusikkoa, joka
tekee hommaa täydellä sydämellä. Samalla pyydän jo anteeksi turhaa avautumistani foorumiin,
koska tästä on ollut ennenkin juttua.

Asiani on kuitenki se, että olen tässä nyt pari kuukautta ollut ilman "oikeaa" bändiä ja
tänä aikana olen huomannut, että monet suomalaiset musiikinharrastajat tuntuvat arvostavat
vain mahdollisimman nopeaa tuplapedaali tukutusta. Alkaa tulla sellainen olo, että rummut
myyntiin ja kaikki tunnit, jotka olen istunut rumpupenkillä harjoitellessani erilaisia
käsijärjestyksiä(näitä sitten yrittänyt soveltaa komppeihin) ja erilaisia funkahtavia
yms. komppeja ovat olleet turhia.

Aina, kun on tutustunut itselleni uusiin lupaaviin muusikoihin, treeneissä ensimmäinen
kysymys on ollut: "Kuinka nopeeta vedät tuplilla?". Se vie innostuksen soitosta, koska
oma vereni vetää musiikkiin, jonka syke saa ihmiset tanssimaan.
Itkenkö siis lopun elämäni ajan tuoppi kädessäni sitä, kun tykkäsin vääränlaisesta
musiikista. Suomessa tunnutaan arvostavan vain särökitaraa ja humppaa. Olenko siis syntynyt
väärään maahan?

Kiitos

Särö humppa ja kalja, siinähän se on tiivistettynä.
Peruna kerrallaan..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)