Aihe: Nuppi+kaappi vai combo??
1
meitu
09.01.2006 11:18:11

Voisiko joku valottaa sitä, että miksi ostaa erikseen nuppi ja kaappi jos voi ostaa kerralla hyvän combon? Tätä olen miettinyt paljon, ihan ammattilaisillakin näkyy esim. livetilanteessa molempia vaihtoehtoja.

Eikös muuten comboonkin voi liittää ylimääräisen kaapin jos haluaa lisää mökää (siis jos on external speaker-rööri siinä combossa)?
Ostetaan Digitechin digidelay!! Laittakaa pikaviestiä.
meitu
09.01.2006 12:08:55

Kiitos vastauksesta, mutta tällaista mietin vielä:

Räkkiin on vaan siistii pistää vahvarin kanssa jotain efektejä sun muita eli rakentaa omanlainen räkkisysteemi.

Eikös comboissakin ole efektilenkki tuota varten?

Sitten on helpompi roudata. Kombot saattavat olla todella painavia ja isoja könttejä, joita ei edes saa henkilöautoon.

Eikös ne kaapit vasta isoja olekin?
Ostetaan Digitechin digidelay!! Laittakaa pikaviestiä.
paavi
09.01.2006 12:38:36 (muokattu 09.01.2006 12:42:40)
Eikös comboissakin ole efektilenkki tuota varten?

Kyllähän niissä yleensä on. Räkkikamat on vaan etenkin keikkailua ajatellen tosi käteviä. Eli pistät yhteen räkkiin kaikki. Se on vaan kannet kiinni, kun lähdet keikalle ja kaikki pysyy ehjänä ja tallessa samojen kuorien sisällä.

Eikös ne kaapit vasta isoja olekin?

Kyllä isot combot on isompia kuin isot kaapit. Siinä on juuri sen vahvistimen verran kokoeroa (ja etenkin painoeroa). Käytännössä on pakko ostaa iso combo, jos combon haluaa ja on erityyppisiä keikkoja. Mitäs sitten kun tuleekin joku ihan pieni keikka, jolle haluaa mennä pikkuautolla ja jossa ei tarvi sitä 4x10"-kaappia?

EDIT: Ei mitään henkilökohtaista comboja vastaan, mutta jos keikkailee ja pitää valita ainoastaan jompikumpi systeemi, niin se on ehdottomasti räkki.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
DieGr
09.01.2006 12:49:40 (muokattu 09.01.2006 13:17:57)
Kyllähän vähän teholtaa(esim. hyvä 100w)/kooltaan pienemmilläkin combolla pärjää kun keikallakin on se vahvistimen mikitys suht' iisi ja käytännölline juttu.
oiva tumpeloinen
09.01.2006 13:06:46
Kuten tuossa aiemmin mainittiin, niin syy erilaisiin kokoonpanoihin vaikuttaa päivitettävyys. Tosin monelle ensimmäinen syy on imago (tätä ei kukaan myönnä). On helppo hommata samanlaisia ratkaisuja kuin isoilla pojilla näkee....

Mutta päivityksessä homma kuitenkin etenee seuraavanlaisesti:

1) Jos sulla on combo, niin kovin usein se vaihtuu koko pömpeli kerralla. Elementtien vaihto on jotakuinkin ainoa asia mitä noissa päivitetään.

2) Nupin ja kaapin kanssa voi vaihdella kumpaakin halun mukaan.

3) Räkissä taas sitten voi vaihdella osia halujen mukaan. Etuset, päättärit ja kaapit, you name it.....ja lisäksi etuna tietenkin räkkiefektejä käytettäessä tuo kaiken samaan pakettiin saaminen.

Näiden hommaamiseen sitten tietenkin vaikuttaa eniten se, että paljonko sulla on hilloa taskussa ja tietenkin käyttötarve. Jokaisessa pykälässä hinnat nousee. Esim. jos ostat etusen, päättärin ja kaapin, niin voit olla varma, että jos löydät saman setupin combona, niin combo on halvempi ratkaisu. Mutta jos tiedät, mitä halua ja kaikki löytyy yhdestä läjästä, niin combo on mielestäni helpoin vaihtoehto.
paavi
09.01.2006 14:14:34
Tosin monelle ensimmäinen syy on imago (tätä ei kukaan myönnä).

Ai niin toi unohtui vielä mainita! Myönnän. :D
Tosin mun tapauksessa puhutaan bassokamoista, mutta aika samat asiat sielläkin pätee.
...and left his cave, glowing and strong, like a morning sun coming out of gloomy mountains.
Jykä
09.01.2006 16:51:38
Kyllä isot combot on isompia kuin isot kaapit.

Niitä 4X12 combojahan on joka jannulla :)
Chemo
09.01.2006 17:38:14 (muokattu 09.01.2006 17:39:08)

Mulla on (Fender Quad Reverb). Mitä, eiks muilla muka oo?

Mun diggaamani vahvistimet ovat aika leimallisesti jompaakumpaa sorttia (vrt. rokkistäkki Vs. rautsikkacombo). Eli käyttötarkoitus sanelee mulle otanko mukaan stäkin vai combon.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Perza
10.01.2006 10:25:37
Meitsi pisti tuossa kamat uusiks silleen, et ennen oli 2x12 combo ja tilalle tuli nuppi/2x12 kaappi, yhteis paino kummallakin on suunnilleen saman verran, mut nupin ja kaapin saa kannettua erikseen, eli helpommalla pääsee.

Kyllä meikä on kans kääntyny tonne nuppi/kaappi puolelle, jotenki toi vaan on kätevämpi ja hei, se mun vanha 2x12 combo painaa enemmän ku 4x12 kaappi, mut sitä sai aina roudata yksin, ku se oli combo, jos kantelet 4x12 kaappia, ni yleensä joku ottaa toiselta puolelta kaverina :)

Päivitettävyy iso+++++++++++

ps. Sitte ku ne Mesa keksii 20w 1x10 rectifier combon, joka potkii munille ja mökä riittää, ni sit käännän kelkan.
Turhaa
paavi
10.01.2006 12:15:05

Niin no joo, totta.. tai siis ei totta... :) Taas ajattelin bassopuolta enemmän, siellä isot combot taitaa olla yleisempiä, ainakin itelläni on ollut aika isoja combojakin ja ei niitä enää kyllä jaksais. Yhtäkin (yli 50 kg) joutui raahaamaan putkien vaihtoon 3 kertaa parin kuukauden sisällä. Siistiä.
gator
11.01.2006 13:37:47
Niin no joo, totta.. tai siis ei totta... :) Taas ajattelin bassopuolta enemmän, siellä isot combot taitaa olla yleisempiä, ainakin itelläni on ollut aika isoja combojakin ja ei niitä enää kyllä jaksais. Yhtäkin (yli 50 kg) joutui raahaamaan putkien vaihtoon 3 kertaa parin kuukauden sisällä. Siistiä.

No se tais olla vähän rikki sit. Mikä bassokombo on isompi ku 4x12 skobe? Yleensä nuo on 4x10 nuo isoimmat mitä oon nähny.
Starlia
11.01.2006 16:44:21
Mä asun suht pienessä kämpässä, joten combo on parempi vaihtoehto mulle. Ja tottakai opiskelijabudjettikin on vaikuttanut vahvarin ostoon.

Mulla on monessa paikassa haukuttu Marsun MG100DFX vahvari, mutta olen siihen todella tyytyväinen. Edessä on yleensä Bossin GT-8 tuomassa parempia soundeja kehiin, ja soundit kyllä vakuuttavat kovillakin volyymeilla. Treenikämpällä soitellessa master-volumea harvemmin tarvitsi säätää yli vitosen, eli potkua löytyy.

Sain tosin tuon vahvarin pirun halvalla uutena, eli 360e:lla. Ei voi siis valittaa. Jälkeenpäin bändimme tosin hajosi ja 100w on hiukan liioittelua jopa opiskelija-asuntolaankin :)

Uutta bändiä odotellessa...
tonto
03.02.2006 10:37:38

tuota noin, mä olen sitä mieltä että se on ihan sama mikä on. oli sitte iso tai pieni combo, 1x15" tai 4x12" kaappi tai muuta. me ollaan ainakin pärjätty pelkillä comboilla keikoilla, olivat sitte isot tai pienet tilat olleet keikoilla. hyvä mikitys on kaiken alpha ja omega
Syntymä-nuoruus-aikuistuminen-keski-ikä-vanhuus-kuolema- s u n n u n t a i s i n s y ö n p e r u n a l a s t u j a
Tomtom
03.02.2006 11:48:24 (muokattu 03.02.2006 11:50:20)
Nuppi on helppokäyttöisempi ratkaisu treenikämppä/koti-akselin roudauksissa.
Eli selkokielellä: 1x12" kaappi himassa, 2x12" treenikämpällä. Nuppi kulkee mukavasti kainalossa treeneihin ja kotiin. Samoin tietyissä keikkatilanteissa voi ottaa vaan nupin mukaan ja lainata "paikallisilta" kaappia.

Sit vielä yks ihan pirun tärkee juttu: Nupin saa lavalla sijoiteltua hienosti esim. keskelle lavaa lattialle, tai jonnekin lipalle, mistä koko kansa varmasti näkee sen.

E: ja sitten se soundipoliittinen puoli. Nupin kanssa saattaa olla joillekin helpompaa hakea sitä oikeaa tonea, vaihtelemalla esim. suljettujen ja avoimien kaappien välillä, tai välttämättä jotain tiettyä comboa ei saa suljettuna vaan se pitää hankkia nuppina ja closed-kaappina.

Joo, menen taas takas töihin..
"Less is less- more is more. The idea that less is more is illogical." Y.J.M
tonto
03.02.2006 13:18:12 (muokattu 03.02.2006 13:24:00)

onhan tuo totta. mutta tulee aika paljon edullisemmaksi kukkarolle omistaa hyvä combo ja mallintava preamp-laite kuin nuppi ja kasa kaappeja eri toneja varten.
meillä on treenikämpällä mikitettynä vehkeet, ei ole muuta kuin pa:t, esimikseri ja efektiräkki soittopuolella,visuaalinen puoli on taasen eri, onhan se hienompaa keikalla että on kauheet stäkit 4x12" kaappeja, olen kyllä kuullut et porukalla on feikkikaappejakin lavalla, pelkkiä kuoria :P

treenauspuolessa mä suosin korvakuulokkeita himassa, ne on kiinni nimettömässä 20w combossa.
Syntymä-nuoruus-aikuistuminen-keski-ikä-vanhuus-kuolema- s u n n u n t a i s i n s y ö n p e r u n a l a s t u j a
Tomtom
03.02.2006 14:08:43
onhan tuo totta. mutta tulee aika paljon edullisemmaksi kukkarolle omistaa hyvä combo ja mallintava preamp-laite kuin nuppi ja kasa kaappeja eri toneja varten.

No ei niitä kaappeja tarvitse omistaa kuin yksi, mutta niitä voi vaihdella. Mä en suostu mallintaviin koskemaan, kun on kerran se hyväsoundinen nuppikin olemassa. Tällähetkellä kotona on Hughes&K:n "putkinuppi"-etuaste, josa tehoa 0,5w, josta suoraan tuohon 1x12" kaappiin. Välillä microcubekin tosin menee vähän aikaa, ennenkuin ei pysty taas kuuntelemaan sitä tirinää. Olen kranttu, tieedän. Harmi ettei tuo kulje yhdessä soittotaidon kanssa.

Katsokaapas täältä alalaidasta:

http://ameba.lpt.fi/~mattivel/flylo … w_html/stage/Flylow_stagemap_04.pdf

Tekis mieli sanoa pahasti, mutta en kehtaa..
"Less is less- more is more. The idea that less is more is illogical." Y.J.M
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)