Aihe: Miten vaihtaa noi kalvot?
1
Degas
01.08.2003 16:23:33
Siis veli osti just käytetyt swinkut ja mä ihmettelen että millon ja miten pitää vaihtaa ne kalvot? Onko jotain sääntöjä?Venyykö ne kun niitä lyö?
Ehkä tää kuuluu sihen alottelia keskustelualueeseen.
Vaikeeta!
Joku vaa
01.08.2003 18:03:06 (muokattu 01.08.2003 18:04:59)

Siis jos kalvot soi hyvin nii ei tarvi vaihtaa. Mutta jos kalvot on huonos kunnos ja ääni huono nii sitte vaa viritys avaimen kans vaa ruuvit irti ja kalvo pois ja uus tilalle. Viritys on sitte taas toinen juttu. Kalvoksi suosittelen remon coated ambassador päälle ja clear ambassador alle.

Edit: Nii ja ei ne paljo lyödes veny mutta kun niihin on lyönyt about 800 kertaa nii sitte rupee kalvo venymää menettemään soundia. Eli ei tarvi kovin usein vaihtaa ellei mene kuopille.
Ride : Tappaa talossa ja puutarhassa
Blitz
01.08.2003 18:28:09
Siis veli osti just käytetyt swinkut ja mä ihmettelen että millon ja miten pitää vaihtaa ne kalvot? Onko jotain sääntöjä?Venyykö ne kun niitä lyö?
Ehkä tää kuuluu sihen alottelia keskustelualueeseen.
Vaikeeta!

Juu, helppoa se on. Oletan, ettei sinulta/teiltä löydy ollenkaan tuollaista "rumpuavainta". Sen kun käyt musaliikkeessä ja kysyt tuollaista, niin varmasti pitäisi löytyä. Tuollaisen saat varmaan tilattuakin ihan jostain Helsingin liikeestä jos et itse pääse kaupoille.

Virittämisestä, ei ole olemassa oikein kunnollista "viritysoppia". Tietenkin on ne faktat, että kun kiristät alakalvoa niin ääni nousee/laskee. En nyt häpäise itseäni kertomalla väärin noita faktoja, kun en ikinä niitä muista. Virittäminen käy, kun vain aina pikkaisen kiristät ruuveja, jonka jälkeen lyöt rumpuun ja kuuntelet onko ääni mieluinen.

Ja venymisestä, ei nyt kannata alkaa laskemaan noita lyöntejä, että sitten tuhannessa vaihdat kalvot. Ei ne nyt kauheasti veny jos niitä oikealla tekniikalla ja ihan kapulalla lyö. Riippuu tosin ihan kalvosta. Nuo Remon Ambassador kalvot ovat ihan hyvät, eikä ne nyt välttämättä niin pahasti veny vaikka yksikerroskalvot ovatkin. Kerrottakoon, että itse soitan aktiivisesti (tunti-pari päivässä) ja vaihdan kalvoja noin kerran vuodessa ellei harvemmin.
Rumpalilla on rytmi veressä. Basistilla veressä on lähinnä alkoholia.
Sgandalf
01.08.2003 19:16:27
Virittämisestä, ei ole olemassa oikein kunnollista "viritysoppia". Tietenkin on ne faktat, että kun kiristät alakalvoa niin ääni nousee/laskee. En nyt häpäise itseäni kertomalla väärin noita faktoja, kun en ikinä niitä muista. Virittäminen käy, kun vain aina pikkaisen kiristät ruuveja, jonka jälkeen lyöt rumpuun ja kuuntelet onko ääni mieluinen.

Ja jos hieman tarkemmin otetaan, niin kalvon reunalla soundin pitäisi olla jokaisen ruuvin kohdalla sama.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Joku vaa
01.08.2003 19:31:31

Ja venymisestä, ei nyt kannata alkaa laskemaan noita lyöntejä, että sitten tuhannessa vaihdat kalvot. Ei ne nyt kauheasti veny jos niitä oikealla tekniikalla ja ihan kapulalla lyö. Riippuu tosin ihan kalvosta. Nuo Remon Ambassador kalvot ovat ihan hyvät, eikä ne nyt välttämättä niin pahasti veny vaikka yksikerroskalvot ovatkin. Kerrottakoon, että itse soitan aktiivisesti (tunti-pari päivässä) ja vaihdan kalvoja noin kerran vuodessa ellei harvemmin.

Siis ei niitä laskea tarvi. Pistinpä vaa ison luvun ettei heti tarvi olla huolissaa (=. Mullaki kalvot kestää aina tosi kau. Itse asiassa olen vaihtanu kalvot tomeihin kaks kertaa ja olen melkee kaks vuotta soittanu.
Blitz
01.08.2003 20:35:02
Siis ei niitä laskea tarvi. Pistinpä vaa ison luvun ettei heti tarvi olla huolissaa (=. Mullaki kalvot kestää aina tosi kau. Itse asiassa olen vaihtanu kalvot tomeihin kaks kertaa ja olen melkee kaks vuotta soittanu.

Joo, kyllä ne kestää kun ei haloilla hakkaa. Ei niiden aina tarvi niin priimakunnossa välttämättä olla. Oikeastaan kalvot soivat paremmin kun niitä vähän aikaa on "lämmittänyt".
Rumpalilla on rytmi veressä. Basistilla veressä on lähinnä alkoholia.
Niskamies
01.08.2003 20:42:40
tästähän vois tehdä faq:in! YLLÄPITO huom. Kaikki plussaamaan topicin aloittajaa.
Rules are meant to be broken; especially stupid ones like this. -David Shandley
Outkast
01.08.2003 22:01:00
Minä ainakin viritän kalvoni tällä metodilla:

Laitan kalvon rummun päälle ja sen hassu metalli hökötyksen siihen päälle. Sitten kiristän avaimella jokaista ruuvia vuorotellen pikkuhiljaa kiinni.

Kun se metallihökötys juuri ja juuri pysyy kiinni ilman pitämistä ja kalvo pysyy alla aloitan virittämisen.
Sammutan alakalvon esim. kädellä. Sitten mietin minkälaisen soundin haluan ja viritän sen mukaan kiristäen / löysäten ruuveja. kokeilen aina vähänväliä avaimen sillä päällä jolla säädän ruuveja noin 2 cm jokaisesta ruuvista vuorotellen miten se soi. Tässä on ideana se, että jokainen ruuvi saadaan soimaan samalla tavalla.

Sitten otetaan rumpukapula ja koitetaan miltä kuullostaa ja tarpeen mukaan viritetään monta kertaa uudestaan ja uudestaan kunnes ääni on halutunlainen, ei kannata lannistua ensimmäiseten epäonnistuineiden kertojen jälkeen.

Lopussa kiitos seisoo.
akik
02.08.2003 01:28:47

Edit: Nii ja ei ne paljo lyödes veny mutta kun niihin on lyönyt about 800 kertaa nii sitte rupee kalvo venymää menettemään soundia. Eli ei tarvi kovin usein vaihtaa ellei mene kuopille.

mistähän tuo luku on revitty ?
pahimmillaan uudet kalvot voi nuijia lunastuskuntoon parissa viikossa ja sehän taas kertookin jo jotain soittajasta.
-oskari--
02.08.2003 14:42:41
Noita viritysohjeita ois kyllä ihan mukava lueskella, ni tietäis et kuin päin mäntyä on ite sen aina tehny!!!
Joku vaa
03.08.2003 18:16:44

repäsin ton 800 päästä ei se sitä nyt (kai) koko ajan tarvi pilkkua nussia. Ja niinku tos alempana lukeekin että kirjotukseni peruin. Siis ei tarvi laskea pistinpä vaa ison luvun asiaa liikaa ajattelematta...
Cocktus
06.08.2003 10:24:48

Noita viritysohjeita ois kyllä ihan mukava lueskella, ni tietäis et kuin päin mäntyä on ite sen aina tehny!!!

Helasen Pekan rumpujen viritys opas:

Osa 1:
http://www.saunalahti.fi/~kunidrum/riffi1.htm

Osa 2:
http://www.saunalahti.fi/~kunidrum/riffi2.htm
Don't be stubid, you moran!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)